מימין לשמאל: גילי, מיכל, מיה ושירה צפיר

מיכל צפיר ושלוש בנותיה בשיחה פתוחה על יציאה מהארון, ירידה במשקל ופרוטקציות

האחיות מיה, שירה וגילי צפיר רגילות להתעניינות תקשורתית: ככה זה כשאמא מיכל היא כוהנת בריאות, אבא יואב במאי מצליח, וסבא הוא סבא טוביה. לאחרונה גם הן עלו לכותרות בגלל יציאה מהארון בגיל 15, התמודדות עם משקל יתר ותפקיד ראשון בטלוויזיה בתוכנית שיואב צפיר מביים

פורסם:
מיכל צפיר והבנות מתראיינות לשער לאשה
( כתבת וידאו: הילה רגב)

הריאיון עם מיכל צפיר ובנותיה מיה (22), שירה (20), גילי (15) נערך סביב שולחן המטבח בבית המשפחה ברמת־השרון. את בעלי הבית אין צורך להציג. אבא יואב (52), הוא במאי ומפיק טלוויזיה מצליח. אמא מיכל (53), הייתה ידועה במשך שנים ככוכבת ילדים, ובעשור האחרון מקדמת אורח חיים בריא בשלל תוכניות והרצאות.
שלוש הבנות נותרו רוב הזמן מאחורי הקלעים - עד לפני חודשיים, אז שתיים מהן עלו לכותרות. הבת הקטנה גילי יצאה מהארון ובאוקטובר העלתה סרטון שבו סיפרה איך הוריה הגיבו לבשורה, ואילו מיה התפרסמה כשחקנית בסדרת הנוער PPS בכיכובו של יונתן מרגי ובבימוי אביה.

5 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
מימין לשמאל: גילי, מיכל, מיה ושירה צפיר
(צילום: שי פרנקו, סגנון: לימור ריחאנה)

היציאה מהארון

לפני עשרה חודשים חשפה גילי בפני משפחתה שהיא נמשכת לבנות. מיכל מודה שהיא לא הופתעה: "תמיד הרגשתי שהדינמיקה שלה קצת שונה משתי האחיות הגדולות שלה", היא מסבירה. "חשבתי שיש אופציה".
איך היא סיפרה לכם?
"כדי להתקבל למגמת קולנוע, גילי נדרשה לכתוב תסריט. ערב אחד ישבנו כל המשפחה במסעדה, והיא סיפרה לי את הסיפור שכתבה: על נער הומו שהחֶברה לא מקבלת אותו".
גילי: "ואז אמא אמרה לי: 'זה דבר נוראי לא לקבל מישהו בגלל הנטיות המיניות שלו'. ופתאום שאלה: 'את היית רוצה להתנסות עם בנות?'. עניתי לה 'כן'. היא המשיכה: 'התנסית עם בנות?', עניתי 'כן'. אחרי זה יצאנו מהמסעדה והיא חיבקה אותי. היא אמרה, 'לא רציתי לעשות דרמה, אבל דעי שאני מאוד־מאוד אוהבת אותך'".
גילי: "אמא פתאום שאלה: 'את היית רוצה להתנסות עם בנות?'. עניתי לה 'כן'. היא המשיכה: 'התנסית עם בנות?', עניתי 'כן'. כשיצאנו מהמסעדה היא חיבקה אותי"
מיכל: "היה לי קל לקבל את החדשות של גילי, גם כי תמיד חשדתי וגם כי אני מוקפת בלסביות והומואים. אני יודעת שלהרבה הורים זה קשה כי הם ניזונים מסיפורים ומהטלוויזיה, ולכן הרבה פעמים מתלווה לזה פחד. הם חושבים, 'איזה חיים צפויים לילד שלי? האם זה אומר שלא יהיו לו חיים רגילים? שלא תהיה לו משפחה?', אבל אותי זה לא מדאיג, כי אני יודעת שזה ממש לא משנה אם לבת שלך יהיה בן זוג או בת זוג. החברה הכי טובה שלי היא לסבית, יש לה בת זוג וילדים, ואני רואה עד כמה היא מאושרת. הדבר הכי חשוב זה רק שלילד שלך תהיה זוגיות אוהבת ומחבקת".
מה בכל זאת תגידי להורה שמתקשה להתמודד?
"בתור התחלה, שזה בסדר גמור שהוא מרגיש ככה. שהוא אפילו יכול להגיד לילד: 'אתה כבר יודע את זה שנה־שנתיים. תן גם לי זמן להבין ולעכל'. אבל הכי חשוב, באותה נשימה, להבהיר לילד שזה לא משנה את הרגשות שלו כלפיו. להגיד לו, 'תן לי שנה־שנתיים, אבל תדע שאני אוהב אותך'".
גילי: "אמא גם אמרה לי משהו יפה. אחרי שיצאתי מהארון הרבה אמרו שאני רק בת 15 ושאני צעירה מדי בשביל להבין מה הנטייה שלי, שאולי אני רק מבולבלת. אז אמא אמרה שזה ממש לא משנה. מה שחשוב זה מה שאני מרגישה עכשיו".

5 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
מיכל וגילי. "הדבר הכי חשוב זה רק שלילד שלך תהיה זוגיות אוהבת ומחבקת"
(צילום: שי פרנקו, סגנון: לימור ריחאנה)

קשרים

איך אתן עונות למי שטוען ש"הכל פרוטקציה"?
מיכל: "כשיואב אמר לאבא שלו שהוא רוצה להיות שחקן, טוביה אמר, 'תמיד כדאי שיהיה לך עוד משהו'. אני מאמינה בזה. האג'נדה שלי ושל יואב תמיד הייתה לעשות את מה שאתה אוהב, אבל לא לרעוב ללחם. אם אתה לא מצליח להתפרנס ממה שאתה אוהב, למצוא עוד עבודה. בלהקת 'מנגו', למשל, הכסף לא הספיק לי, ולכן לא היססתי למלצר במקביל. עבדתי בקפה פיקאסו, המבטים היו לא נעימים, אבל תחושת הערך העצמי והיכולת לשלם שכר דירה בכוחות עצמי היו נעימות לחלוטין. זה גם מה שאני מלמדת את הבנות. אין לי בעיה שמיה החליטה להיות שחקנית. תמיד אעודד את הבנות ללכת לפי הלב שלהן, אבל במקביל אעודד אותן להיות חרוצות ולא להסס למצוא עוד אפיקים".
מיה: "אני שמחה שאת התפקיד המשמעותי הראשון שלי אני עושה בתוכנית של אבא שלי כי הוא מכיר אותי הכי טוב ויודע לתת לי את ההערות הנכונות"
מה לגבי זה שאומרים למיה שקיבלה הכל בפרוטקציה?
"את יודעת איך אני אכלתי קש בגלל יואב? לאורך כל הקריירה שלי אמרו לי, 'בטח בעלך סידר לך את זה', כשלא היה שום קשר ליואב. אנשים מסדרים לעצמם את הראש איך שהם רוצים. אני אומרת לבנות: 'אם נוח לאנשים לחשוב ככה, שיחשבו. אתן תמשיכו לעשות מה שאתן רוצות ולשפר את היכולות שלכן'".
עדיין, מיה, אי־אפשר להתעלם מהעובדה שהתפקיד הגדול הראשון שלך הוא בסדרה שאבא מביים.
"הלכתי להרבה אודישנים, כולל לתוכניות של אבא כמו 'אובוי' ו'פוראבר' שגם אליהן לא התקבלתי. גם ל־PPS עשיתי אודישן והפעם כן התקבלתי כי התפקיד התאים לי. אני שמחה שאת התפקיד המשמעותי הראשון שלי אני עושה בתוכנית של אבא שלי כי הוא מכיר אותי הכי טוב ויודע לתת לי את ההערות הנכונות".

5 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
מיכל ומיה. "לאורך כל הקריירה שלי אמרו לי, 'בטח בעלך סידר לך את זה', כשלא היה שום קשר ליואב"
(צילום: שי פרנקו, סגנון: לימור ריחאנה)

להיות ילדה שמנה

מיכל צפיר כבר דיברה בעבר על כך שהייתה ילדה שמנה. "נהג האוטובוס אמר לי תרדי בתחנה הבאה, לא יזיק לך'. דוד שלי היה אומר, 'תפסיקי לאכול, שמנמונת'", סיפרה ב־2015 לכתבת "לאשה", דינה חלוץ. אחרי לידת בנותיה הגיעה למשקל של 110 קילו, ולקראת גיל 40 החליטה לשנות את הרגלי התזונה שלה, התחילה לעשות ספורט ולעודד אחרות ללכת בעקבותיה.
אך בעוד היא רזתה, בתה הבכורה מיה הלכה והשמינה. רק לקראת גיל 12 הבינה שהיא לא מרוצה מאיך שהיא נראית, פנתה לאמה וביקשה עזרה.
מיכל: "אם הילד שלך סובל מעודף משקל, עד שהוא לא יבוא ויגיד, 'זה מפריע לי, אני רוצה לרדת', את לא יכולה לעשות דבר"
מיכל, בהתחשב בכך שאת עצמך היית ילדה שמנה וסבלת מהצקות, ניסית לדבר על זה עם מיה?
"אם הילד שלך סובל מעודף משקל, עד שזה לא יגיע ממנו, עד שהוא לא יבוא ויגיד, 'זה מפריע לי, אני רוצה לרדת', את לא יכולה לעשות דבר. מה שאת כן יכולה לעשות זה לתת דוגמה אישית - להכניס הביתה אוכל בריא, לאכול בריא, לעשות ספורט. קל להגיד לילד 'תעשה התעמלות'. אבל אם ההורה אומר, 'לי אין זמן לעשות ספורט, אני עובד מבוקר עד ערב', אז גם הילד יאמץ את הגישה הזו. ומעל לכל: חשוב לטפח את האהבה והביטחון של הילד. את לא רוצה לתת לו תחושה שמה שאת רואה זה המשקל שלו. בתור ילדה אני זוכרת עד כמה אמא שלי אהבה אותי, וזה תמיד חיזק אותי. בזכותה ידעתי שאני הרבה מעבר לגוף החיצוני שלי".

5 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
(צילום: שי פרנקו, סגנון: לימור ריחאנה)

מיה: "אמא באמת אף פעם לא שמה את הפוקוס על זה. היא מעולם לא אמרה: 'מיה ילדה שמנה וצריך לדאוג לה'. היא הסתכלה על זה שמיה ילדה חייכנית שאוהבת את הבמה. בגלל זה הרגשתי בשלב מסוים בנוח לפנות לאמא ולהגיד לה, 'אני לא רוצה להיות שמנה יותר. לא טוב לי. אני לא רוצה לאכול יותר'. ואז אמא אמרה, 'במקום להפסיק לאכול, בואי נאכל בריא. הוצאנו כל מיני מזונות לא מזינים מהתפריט, ואת השוקולד החלפנו בפרי".
מיכל: "לפני שמוציאים כל מיני דברים מהתפריט יותר חשוב להעשיר אותו בדברים מזינים. בהתחלה, למשל, לא ויתרנו על פתיתים ושניצל, אבל כן דאגנו להוסיף להם סלט".
מיה: "זה היה תהליך איטי וארוך, אבל בסופו הורדתי 30 קילו במהלך שבע שנים".
מיכל, לפני שנה דיווחת בפייסבוק גם על השינוי שגילי עשתה מבחינת המשקל. העלית תמונות שלה "לפני" ו"אחרי", והזמנת הורים להירשם להרצאה שלך.
"העליתי את הפוסט כמובן באישור שלה. ונכון, כמו מיה, גם גילי החליטה לפני שנתיים לעשות שינוי בתזונה".
מה עם שירה?
מיה: "שירה תמיד הייתה כוסית. היא הכוסית של המשפחה".
5 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
מיכל ושירה
(צילום: שי פרנקו, סגנון: לימור ריחאנה)

  • הראיון המלא עם מיכל צפיר ובנותיה מתפרסם בגליון "לאשה" החדש, השבוע בדוכנים
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button