המס הוורוד: כמה עולה להיות אישה בישראל?

זוכרת שכשקיבלת וסת לראשונה ואמא שלך אמרה לך "ברוכה הבאה למועדון!"? היא שכחה להגיד לך שהחברות במועדון הזה עולה כסף. הרבה כסף. הילה רגב על המחיר של הטמפונים ותחבושות, ולמה הם כל כך יקרים (אצלנו. בעולם לא)

פורסם:
צפו בווידאו
( צילום: ירון ברנר)
זוכרת שבגיל שתיים עשרה-שלוש עשרה-ארבע עשרה קיבלת וסת לראשונה ואמא שלך אמרה לך "ברוכה הבאה למועדון! מעכשיו את אישה! מזל טוב!"? כן, גם אני זוכרת את זה. את יודעת מה היא שכחה להגיד לך? שהחברות במועדון הזה עולה כסף. הרבה כסף. ואין החזרים או אפשרות לבטל.
כמה כסף? בואי נגיד שתקבלי וסת במשך 38 שנים. את יודעת מה, נגיד היריונות, שינויים הורמונלים, מתח נפשי. 35 שנות וסת. את תוציאי במהלך החיים בין 10,500 ל-12,500 שקל על מוצרי הגיינה. על פי נתוני נילסן מ-2017 רק בישראל זה שוק שנתי של 176 מיליון ש"ח בשנה. ואת רוצה לשמוע משהו יותר מבאס? את משלמת הרבה יותר רק כי את ישראלית. וזה לא אני אומרת. זה הממשלה אומרת.
סקירה השוואתית שערך משרד הכלכלה והתעשייה בשנת 2017 העלה שמחירי מוצרי הגיינה נשית בארץ גבוהים ב-14% בממוצע לעומת מדינות כמו ארצות הברית, אוסטריה, פורטוגל, יוון, שבדיה, בלגיה, ספרד, אסטוניה וקנדה. את ואני משלמות בממוצע יותר מ-27% על טמפונים ו – 9% יותר על תחבושות מאשר בחו"ל. הנתונים הללו, שמבוססים על מחקר שהזמין משרד ממשלתי בישראל, מעודכנים חמש שנים לאחור. היום אגב, את משלמת הרבה יותר.
למה זה קורה? קודם כל. יוקר מחייה. יקר פה למות. ורוב מותגי ההגיינה הנשית הם מותגים מיובאים. היבואנים הישראלים לא באמת מתחרים זה בזה. הם לא צריכים. כל יום נולדת עוד אישה שתקנה את המוצרים האלה קהל שבוי. אז יש לנו שוק קטן, מבוסס ייבוא, מינימום תחרות, קהל בלי הרבה אופציות ומוצר צריכה בסיסי שאת חייבת לקנות. רגע, אמרתי מוצר צריכה בסיסי?
תחבושות וטמפונים לא נחשבים כמשהו בסיסי שאת נזקקת אליו. הם תחת קטגורית 'מותרות' או 'מוצרי צריכה קוסמטיים'. כן, כמו ליפסטיק, או בושם, או קרם פנים. משהו שאת 'בוחרת' לקנות כדי לשפר את המראה או את מצב הרוח שלך. במסגרת הרפורמות הכלכליות שהעבירה ממשלת השינוי באוקטובר האחרון עברה בכנסת גם 'רפורמת הפארם' שהתחייבה להוזיל עשרות מוצרים כמו שפתונים, בשמים וקרם פנים. נחשי מה לא נכנס לרפורמה?
באוסטרליה, ניו זילנד, סקוטלנד, רואנדה וקניה ביטלו לגמרי את המס על טמפונים. חלק מהמדינות הללו מחלקות את מוצרי ההגייניה הללו בחינם במוסדות ציבוריים כדי לעזור לנשים שלא יכולות להרשות את זה לעצמן. כל השינויים הללו הם חלק ממאבק ארוך שנים של הנשים במדינות הללו בכך שיכירו במוצרי הגיינה נשיים כמוצר בסיסי. עכשיו מילא טמפונים ותחבושות. על המס הורוד שמעת? לא, לא, זה לא מס אמיתי שהמדינה מטילה. זה פשוט האקסטרה כסף שאת משלמת על שירות או מוצר רק כי הוא עבור נשים. למשל תספורת. למשל סכיני גילוח. למשל משחות שיניים לילדים. אז ברוכה הבאה למועדון הנשים. יש לנו דמי חבר קבועים ואי אפשר לבטל. אבל מה את כן יכולה לעשות? צפי בסרטון למעלה ותגלי.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button