. ידע מביא רוגע. בקשי מהרופאה ליידע אותך על מהלך הבדיקה

"זה לא דייט, זו בדיקה": המדריך המלא לביקור אצל הגינקולוגית

"לא אכפת לנו אם גילחתן את הרגליים, עשיתן מפשעות או באתן ישר מהעבודה", כתבה הגינקולוגית ד"ר ירדנה משיח־פרידלר בפייסבוק ולא תיארה לעצמה כמה תגובות הפוסט הזה יעורר. עכשיו היא מגישה את המדריך המלא לבדיקה השנתית

פורסם:
"אני קוראת את הפוסטים שלכן על ביקורים אצל רופאי נשים, הריונות, לידות, מחזור, אמצעי מניעה - לפעמים אני צוחקת, לפעמים אני בוכה ולפעמים גם וגם. אני אישה ואני גם רופאת נשים ואני רוצה לשתף בכמה טיפים מהצד השני של מיטת הבדיקה".
כך פתחה ד"ר ירדנה משיח־פרידלר את הפוסט שהעלתה לקבוצת הפייסבוק הפופולרית "מאמאצחיק" ונכון לרגע זה צברה יותר מ־35 אלף לייקים ואלפי תגובות של נשים שהציגו שאלות בסיסיות על בדיקה אצל גינקולוגית.
ד"ר משיח־פרידלר (42) מהמרכז להפריה חוץ־גופית בבית החולים מאיר, מרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית ובעלת קליניקה פרטית - זיהתה, ובצדק, את הצורך הזה במידע והחליטה לשתף.
בהמשך כתבה: "תפסיקו להתנצל שלא התארגנתן לבדיקה - לא אכפת לנו אם גילחתן את הרגליים, עשיתן מפשעות או באתן מהעבודה. אין צורך להתקלח ולהתייפייף. זה לא דייט. זו בדיקה גינקולוגית", וגרמה לכולנו להזדהות ולחייך.
"הרגשתי שיש יותר דיבור ויותר התעוררות בנושא", היא מסבירה, "אבל לא שיערתי לעצמי מהם פערי הידע. יש המון נשים שדוחות את הבדיקה השנתית או לא מגיעות למרות שיש סיבה רפואית, כי הן חוששות מהבדיקה או שהיא פשוט לא נעימה להן, וזה חבל. הבנתי שאם אסביר איך זה נראה מהצד השני ומה צריך לעשות, זה יאפשר להן להרגיש נוח יותר".
ואולי הפרסומים האחרונים על אירועים קשים שנשים עברו בקליניקות של גינקולוגים גורמים לרתיעה כללית מהבדיקות?
"אני רוצה להגיד שרוב הגינקולוגים מצוינים, עבדו ועובדים קשה ומכבדים את הפציינטיות שלהם. אני מקווה שגם אם אנחנו כנבדקות נדע מה מגיע לנו, מה לבקש ולמה לצפות, נוכל לבקש ולקבל את המקסימום מבדיקה, שהיא באמת מאוד אינטימית ופרטית".
2 צפייה בגלריה
ד"ר ירדנה משיח פרידלר
ד"ר ירדנה משיח פרידלר
ד"ר ירדנה משיח־פרידלר
(צילום: יאיר שגיא)


אז איך עלינו להתכונן לבדיקה גינקולוגית? קבלו את המדריך השלם:

1. הבדיקה הראשונה צריכה להיות סביב ההתחלה של קיום יחסי מין כדי להתאים אמצעי מניעה ואז להיכנס לרוטינה של בדיקה שנתית קבועה וכמובן לפי הצורך. אין צורך רפואי להיבדק עם קבלת הווסת הראשונה, אלא אם יש בעיה ספציפית כמו כאבי מחזור קשים או דימום וסתי כבד, שדורשת התייחסות. לפעמים מגיעות אליי מטופלות עם אמא שלהן בשלב הזה כי הן רוצות לקבל הדרכה על מהי וסת ואיך מחדירים טמפון וזה ממש בסדר.
2. הפסקת לקבל וסת? זו לא סיבה להפסיק להגיע לבדיקה השנתית. יש הרבה שינויים שמתרחשים בגיל המעבר, יש להיות במעקב ולעשות בדיקת פאפ קבועה לאבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם.
3. אל תלבשי אוברול. אם יש לך אפשרות ללבוש שמלה לבדיקה - אני ממליצה. השמלה יכולה לכסות חלק מהגוף בזמן הבדיקה, זה נוח יותר וגם מהיר יותר.
4. תני את כל המידע הגינקולוגי עלייך, כולל הריונות, הפסקות היריון יזומות, הפלות, גיל תחילת הווסת, תאריך של וסת אחרונה ועבר מיילדותי - כל מה שרלוונטי ויכול להשפיע על הבדיקה. החלק הראשון של הביקור מיועד בדיוק לזה: השלמת מידע.
5. הביאי איתך את כל הבדיקות. אם עברת סקירות ובדיקות אצל רופאה פרטית או במכון פרטי, תני את כולן לרופאה בקופת החולים כדי שתוכל להכניס אותן לתיק הרפואי שלך.
6. עברת פגיעה מינית? את חוששת שחלק מהבדיקה עלול לעורר אצלך טריגר? כדאי ליידע את הרופאה כדי שתדע להתנהג בהתאם. עם זאת, זו בחירה שלך אם לחלוק את המידע הזה - אין שום חובה לכך.
7. עשי פיפי לפני הבדיקה ואל תיזכרי בזה ברגע שאת בדיוק נכנסת לקליניקה. זה מעכב את התור שלך ושל הבאה בתור וגם גוזל זמן ממשך הבדיקה שמוקדש לך. בנוסף, בדיקת אולטרסאונד נרתיקי וגם בדיקה נרתיקית כואבות פחות כשמבצעים אותן עם שלפוחית שתן מרוקנת.
8. איפה מניחים את הבגדים? בכל חדר בדיקה אמור להיות מתלה או כיסא להניח עליהם את הבגדים שלך, כולל את התחתונים. אם את לא מוצאת אותם, תשאלי את הרופאה איפה אפשר להניח את הבגדים. אם אין מקום ייעודי, אפשר וכדאי להעיר לרופאה כדי שלבאה בתור אחרייך כבר יהיה יותר נוח. את התחתונים את יכולה גם לשים בכיס המכנסיים או להניח על המיטה לצדך.
9. בחדר הבדיקה חייב להיות וילון הפרדה אטום. יש מרפאות שבהן חדר הבדיקה הוא חדר נפרד ואז הפרטיות מרבית, ויש כאלה שבהם יש רק וילון. כדאי לבקש מהרופאה לוודא שהווילון סגור עד הסוף. אפשר גם לבקש לנעול את הדלת של החדר להשגת פרטיות מרבית.
"יש המון נשים שדוחות את הבדיקה השנתית או כאלה שלא מגיעות למרות שיש להן סיבה רפואית, כי הן חוששות מהבדיקה או שהיא פשוט לא נעימה להן"
10. את במחזור? אין מניעה לערוך בדיקה גינקולוגית בזמן הווסת (אבל לפעמים אי־אפשר לערוך בדיקת פאפ), ויש אפילו בדיקות שמומלץ לעשות בזמן המחזור החודשי, כמו בדיקת אולטרסאונד של רזרבה שחלתית, ובכל מקרה כדאי לעדכן את הרופאה לפני הבדיקה.
11. יש להפרשות שלך צבע או ריח יוצאי דופן - צייני זאת בפני הרופאה. אין צורך להביא למרפאה את התחבושות עם ההפרשות. אפשר לצלם ולהראות את התמונה.
12. ידע מביא רוגע. בקשי מהרופאה ליידע אותך על מהלך הבדיקה: מה היא הולכת לעשות, באילו מכשירים היא עומדת להשתמש, ומה המטרה של כל אחת מהפעולות. מידע מאפשר לנו להירגע ולהרגיש בשליטה בסיטואציה שבה אנחנו לא תמיד מרגישות נוח.
13. בקשי חומר סיכה. הבדיקה השגרתית כוללת אולטרסאונד עם מתמר וגינלי שנכנס לתוך הנרתיק ומכוסה בקונדום חד־פעמי. את יכולה וצריכה לבקש חומר סיכה על המתמר כדי להקל את החדירה.
14. בדיקה ידנית. תשאלי את הרופאה אם הבדיקה כוללת גם בדיקה ידנית. בבדיקה כזו הרופאה מחדירה אצבע או שתיים לתוך הנרתיק ומניחה יד על הבטן ולפעמים הבדיקה כוללת גם החדרת אצבע לפי הטבעת. זה הליך בדיקה שגרתי.
15. ציוד היגייני. כדאי להביא איתך פד או תחתונית ומגבונים מהבית. פעמים רבות בתום בדיקת פאפ יש הכתמה דמית קלה או שאריות של ג'ל סיכוך מהבדיקה הווגינלית או האולטרסאונד, שמופרש לאחר הבדיקה.
16. ניקוי עצמי. בסוף הבדיקה את אמורה לקבל נייר ניגוב לניקוי ההפרשות וג'ל הסיכוך. זכותך לבקש אותו מהרופאה, וחובתה לספק לך.
17. רשימת שאלות. הגיעי לקליניקה מוכנה עם שאלות מהבית: סכמי לעצמך מה מטריד אותך, על מה היית רוצה לקבל תשובות ועוד. זמן הבדיקה קצוב ולפעמים לחוץ, ובנסיבות כאלה מטופלות לא תמיד זוכרות את כל מה שהן רצו לשאול.
18. פתיחות מחשבתית. אל תבואי עם מחשבה מקובעת, בייחוד בכל מה שנוגע לאמצעי מניעה. הרופאה אמורה להתאים לך אמצעי מניעה שמתאים לפרופיל האישי שלך, שגם הוא משתנה עם השנים ועם מצבך האישי והזוגי. תהיי פתוחה לשיחה ולרעיונות נוספים.
19. תיעוד. כדאי מאוד לתעד את המחזור החודשי, ואפשר לעשות זאת באמצעות אפליקציה ייעודית: מתי מתחיל ונגמר הדימום, האם יש סימפטומים נלווים, האם יש תופעות חוזרות שמתקיימות סביב הביוץ (כאבי בטן, עצבות, עצבנות וכו'). נשים ששומרות טהרה יכולות לסמן באפליקציה את יום הטבילה. המידע שנאסף באפליקציה יכול לסייע לרופאה באבחון בעיות ובטיפול בהן.
20. שיתוף פעולה. נסי לדלג מעל מחסום הבושה. בדיקה גינקולוגית היא אינטימית ויכולה להביך, אבל אם לא תשתפי את הרופאה במה שמפריע לך, היא לא תוכל לעזור. בין אם מדובר בבריחת שתן, בדימום וסתי כבד, ובין אם בכאבים ביחסי המין או ירידה בחשק המיני ועוד - לכל הבעיות האלה יש טיפול. אם לא תשאלי, לא תדעי.
21. כנות. רופאה טובה תשאל גם על מצבך האישי והמשפחתי. אנו מודעות לכך שצריך לשאול את השאלות האלה ברגישות המתבקשת, אבל דעי שהן חיוניות לאבחון ולטיפול שמגיעים לך והן לא מגיעות ממקום שיפוטי. מטרתן: לתת לך את הייעוץ הטוב ביותר.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button