נשים שקופות. מנקה בשירותי גברים

"כשיש מנקה - נכנסים לתא": לעובדות הניקיון בשירותי גברים נמאס להיות מוטרדות

עובדות ניקיון נדרשות לא פעם לנקות את השירותים גם כשגברים נמצאים בפנים ומטילים את מימיהם מול פרצופן. רבקה ויטנברג, עובדת קבלן בתחום הניקיון, יזמה קמפיין כדי להעלות את המודעות למצוקתן: "כשגבר חושף את עצמו בפניי, אותי זה מטריד, גם אם הוא לא שם לב אליי"

פורסם:
אם אתן מוצאות את עצמכן מדי פעם מתלוננות על סביבת העבודה שלכן, קרוב לוודאי שתמצאו שהיא טובה יותר משל כל עובדת ניקיון במבנה ציבורי. אלפי נשים כאלה, העובדות הכי שקופות במדינה, דורשות כעת לשפר את תנאי העסקתן ויוצאות בקמפיין "כשיש מנקה, נכנסים לתא".
רבקה ויטנברג (52) מתל אביב, עובדת קבלן בתחום הניקיון, שמובילה את המאבק, מוחה: "למה עובדת שמנקה את השירותים צריכה לראות גבר שמטיל את מימיו בנוכחותה? כשגבר חושף את עצמו בפניי כשאני מנקה את השירותים, אותי זה מטריד - גם אם הוא בכלל לא שם לב אליי".
לדבריה, במקום עבודתה הנוכחית ובמקומות עבודה קודמים שלה, גברים ניקו את שירותי הגברים, ונשים ניקו את שירותי הנשים. כשזה לא התאפשר, שירותי הגברים נסגרו עד שהמנקה הגיע והשלים את עבודתו. אבל למרבה הצער, יש מקומות שבהם אין קווים אדומים.
"עד לפני מספר שנים עבדתי במרכז קניות שבו דרשו ממני לנקות את שירותי הגברים בזמן שהם היו פתוחים. כשביקשתי מגברים להיכנס לתאים, חלקם התעלמו, חלקם קיללו אותי והיו כאלה שהתלוננו עליי למנהל. פעם אחת, בזמן שניקיתי, ראיתי גבר שהולך לכיוון המשתנה. ביקשתי ממנו להיכנס לתא והוא צרח עליי: 'את יודעת מי אני בכלל?'. התברר שהוא היה מנהל בכיר במרכז הקניון ששאג עליי דברים שאני לא רוצה לחזור עליהם. כולם אמרו לו: 'היא עובדת כאן, תגבה אותה, למה אתה צורח עליה מול הלקוחות?' והוא ענה בצורה גסה 'אם היא לא מסוגלת לראות גבר עושה את זה, שלא תעבוד בקניון'".
איך הרגשת?
"רע מאוד. להיות בסיטואציה כזו שבה אני צריכה לבקש מאנשים משהו הכי מובן מאליו, והם מקללים אותי ומאיימים עליי, זה גורם לי להגיע בבוקר לעבודה בלי חשק, כי אני כבר יודעת מה צפוי לי".
רבקה ויטנברג: "עבדתי במרכז קניות שבו דרשו ממני לנקות את שירותי הגברים בזמן שהם היו פתוחים. כשביקשתי מגברים להיכנס לתאים, חלקם התעלמו, חלקם קיללו אותי והיו כאלה שהתלוננו עליי למנהל"
ויטנברג עלתה מצרפת לישראל בגיל 16 עם אחיה. הוריה נשארו בצרפת. לפני העלייה השלימה עשר שנות לימוד. בארץ התגייסה לצה"ל כמש"קית מודיעין. "אחרי הצבא רציתי להשלים בגרות ולהתחיל ללמוד משהו, אבל זה לא הסתדר ולמרות שלא רציתי - התחלתי לעבוד בניקיון.
"בבית הספר הייתי חזקה בהיסטוריה, במתמטיקה ובלשון. אם הייתי יכולה להחזיר את הגלגל אחורה, הייתי רוצה להשלים 12 שנות לימוד, וללמוד מקצוע אחר. בנסיבות הנוכחיות הגיל שלי מגביל אותי".
כמה שנים את עובדת בניקיון?
"מאז שנת 2001, 20 שנה ושום דבר לא השתנה. לעובדות ניקיון משלמים שכר מינימום, הוותק לא מוסיף כלום. עובדת קבלן נשארת עובדת קבלן, היחס נשאר אותו יחס".
מתי החלטת להתגייס למאבק?
"ב-2010 קיבלתי מייל מהקואליציה להעסקה ישירה, עם הסבר על המעמד של עובדי קבלן. הצטרפתי לארגון וזה עזר לי להבין דברים חשובים. ב-2013 השתתפתי בתערוכת 'שקופים' של הצלם דן חיימוביץ, שצילם עובדות ועובדי קבלן בישראל. הוזמנתי לנאום בפתיחת התערוכה בדיזנגוף סנטר, מול כל עובדי הקבלן בענפי הניקיון והשמירה שעברו להעסקה ישירה, וזה מאוד ריגש אותי.
"ארגנתי גם שימוע בכנסת בנושא עובדי קבלן, שבמסגרתו דיברו עובדים נוספים ופתאום הרגשתי שאני לא לבד. המטרה הכי חשובה מבחינתי היא שכל עובדי הקבלן בישראל יועסקו בהעסקה ישירה. אם אני אשב על הכורסה ואגיד שאין מה לעשות, שום דבר לא ישתנה".
תני רוטמן, רכזת בארגון "אנו": "גברים לא תמיד מודעים לכך שחשיפה מול עובדת ניקיון יכולה לפגוע בה, הרי הן עובדות כל כך שקופות שאפילו לא מבחינים בה"
איך מתבטא המאבק על ניקוי שירותי גברים?
"הוצאנו סטיקרים ושלטים במספר שפות כדי להציב אותם מול הפנים של האנשים. נעזרנו בקואליציה הארצית להעסקה ישירה בשיתוף עם ארגון 'אנו'".
הצלחת לגייס את תמיכתם של עובדי הניקיון?
"התגובה הכי נפוצה היא: 'הלוואי שזה יעזור, אבל זה בטח לא ישנה כלום'. אני מנסה להסביר להם שאם לא נזיז את עצמנו שום דבר לא יזוז אבל הם בשלהם, אומרים שאין מה לעשות".
תני רוטמן, רכזת הקואליציה הארצית להעסקה ישירה והוגנת בארגון "אנו", מוסיפה: "גברים לא תמיד מודעים לכך שחשיפה מול עובדת ניקיון יכולה לפגוע בה, הרי הן עובדות כל כך שקופות שאפילו לא מבחינים בהן. הקמפיין נועד להעלות את המודעות, כדי שהציבור יידע שההתנהגות הזו מטרידה. לאחר שהקמפיין יקבל חשיפה ציבורית אנחנו רוצות להוביל שינוי חקיקתי. למרות מאמצים לקדם את הקמפיין, השלטים נתלו עד כה רק בסינמטק ובדיזנגוף סנטר בתל-אביב".

איך את מסבירה את זה?
"אנחנו מתקשות לשכנע מקומות ציבוריים לתלות את השילוט. עסקים חוששים להיות מזוהים כמקומות פוגעניים. אבל חשוב להבהיר - המטרה היא לא להאשים, אלה להעלות מודעות לנושא כל כך לא מדובר. עובדות הניקיון הן מוחלשות, מודרות ושקופות, קשה להן לדבר עבור עצמן כי כל כך קל לפטר אותן".
לדברי ענת מופקדי, מנכ"לית עמותת "אנו", השותפה לקמפיין: "יש מעסיקים שאומרים 'אצלנו זה לא קורה'. אבל את המשפט הזה כבר הפרכנו בהרבה הקשרים אחרים. אני מאמינה שלכל עובד צריך לתת תנאים נאותים לעשות את עבודתו בכבוד ולא לסיים את היום במפח נפש. אנחנו מזמינים בעלי עסקים שמעוניינים להצטרף ליוזמה שלנו לתלות שלטים בשירותי גברים כדי לבקש מהם להיכנס לתאים בזמן עבודת המנקות, זה הכל".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button