נשירת שיער. לא רק עניין של גנטיקה

זה לא נדמה לך: באמת יותר אנשים סובלים מנשירת שיער

שיער מלא תמיד היה משהו לשאוף אליו, אך לאחרונה נדמה כי העיסוק בנשירה וסיבותיה (רשימה חלקית: סטרס, לונג קוביד) הולך וגדל. מתי הבהלה מיותרת ומתי באמת כדאי לטפל?

פורסם:
ודאי נתקלתן ברשתות בהמלצות לתוספי תזונה, הצעות לטיפולים אסתטיים חדשים והשקות מרובות של מוצרי טיפוח לשיער, ובכללי מין תחושת פאניקה קולקטיבית סביב נשירה. הקורונה רק נתנה דחיפה לעיסוק האובססיבי בנושא, שכן נשירת שיער דווחה כאחד התסמינים שמלווים את המחלימים מהווירוס. "כשיש מגפה במשך שנתיים, וכולנו בבית בסטרס, סדר היום השתנה והרבה אנשים חלו יחד, שלב המנוחה במחזור צמיחת השערה נפגע ולכן חלק גדול מהאוכלוסיה סובל מנשירת שיער מוגברת", אומרת לנו ד"ר ליבי כוכבי, רופאת עור ומין, מומחית במחלות קרקפת ושיער.
אך לפני שאנחנו ממהרות לחפש פתרונות בדמות טיפולים ותוספים, חשוב להבין מהי נשירת שיער ומתי המצב אכן מצריך התערבות. "נשירה היא משהו טבעי", מסבירה ד"ר כוכבי, "לכולנו נושר השיער. זה בסדר שינשרו 150-50 שערות בממוצע ליום. השערה סיימה את מעגל החיים שלה, אנחנו נפרדות ממנה ומתחילה צמיחה של שערה חדשה. הזקיק ממשיך לייצר כל פעם שערות. חשוב לא להיבהל".
למה כן חשוב לשים לב?
"כשיש לנו דילול שיער משמעותי, אם קו השיער הקדמי נעלם או אם יש שינויים בגבות או בריסים. אם כמות השיער על המברשת חריגה או פתאום יש שיער בכל מקום בבית, אם התעוררתן בבוקר ויש כמות ניכרת של שיער על הכרית - אלה הסימנים שצריכים לגרום לנו לפנות לרופא עור ולהגיע לייעוץ. אפשר לחלק את סוגי נשירת השיער לשתי קבוצות עיקריות – נשירת שיער הפיכה ונשירת שיער צלקתית - וכל קבוצה כזו מכילה תתי־קבוצות. נשירה הפיכה יכולה להיות מושפעת ממחזור השערה, מגורמים הורמונליים, מגורמים סביבתיים או ממחלות מסוימות, אבל כאמור, אלה דברים הפיכים. בנשירת שיער צלקתית יש נזק פיברוטי בזקיק, כלומר הזקיק עצמו נפגע ולכן לא תצמח יותר שערה ואין דרך לשחזר אותה. דוגמה למחלה המשתייכת לקבוצה זו היא זאבת, מחלה שחשוב לאבחן אותה מוקדם כדי למנוע נזק עתידי".
"סטרס הוא אחד הטריגרים הדרמטיים לבעיית נשירת השיער", אומרת לנו קארין אלבכרי, טריקולוגית ראשית ב"הייר קליניק", המציעים אבחונים וטיפולי שיער וקרקפת לפי אבחון טריקולוגי (הנועד לחקור את המבנה והפעולה של השיער והקרקפת, ד"פ). "השיער פחות חיוני להישרדות שלנו, אז הוא הראשון שנפגע כתוצאה מהסטרס. אבל הנשירה היא רק הסימפטום ובשביל לטפל בבעיית איבוד השיער או שיער עייף, חולה, דליל או נשבר, צריך לאבחן את המנגנון של השיער ולהבין מה המקור. הקורונה יצרה שילוב של סטרס ודלקת בזקיקי השיער. פגשתי בכנס בינלאומי טריקולוגית שסיפרה שהיא ראתה בעקבות הקוביד עלייה ברמת הדלקת שמתקיימת בסביבה של תנאי המחיה של השיער ואז פיזיולוגית זה השפיע על הנשירה. כלומר, נוצרה דלקת בזקיק והיא יצרה היחלשות של השערה.
"זה תסמין הדומה להשפעה גנטית, מצב שבו בזקיק השערה יש דלקת לא נראית והיא פוגעת בסביבה ובתפקוד השורש. במקרה של הקוביד, הדלקת נוצרה בגלל המחלה, כלומר אם לא היה לאותו מטופל קוביד, הוא כנראה לא היה סובל מבעיית שיער. אפשר בטעות לחשוב שזו בעיה גנטית, אבל למעשה זה מתבטא באזור זקיקי השיער באותה צורה".
2 צפייה בגלריה
נשירת שיער
נשירת שיער
נשירת שיער. מרמזת על תהליכים בגוף
(shutterstock)

גנטיקה זה לא הכל

אם כבר הזכרנו גנטיקה ונדמה לכן שאתן יכולות לאבחן את מצב השיער שלכן לפי ההיסטוריה המשפחתית, תופתעו לגלות שלא בהכרח. "גם אם להורים יש שיער מלא, מושלם ושופע, זה לא אומר שזכינו", אומרת ד"ר כוכבי. "גנים משתנים עם הזמן ויש לנו גנים גם מדורות קודמים. גם פה אין דרך לחזור לגיל 16, אבל בדיוק כמו שיש דרכים לשמר את עור הפנים, יש גם דרכים טובות מאוד לשמר את השיער. צריך לדעת לטפח את השיער ולדאוג לו".
איך כדאי לאבחן נשירה?
"השיער הוא חלק מהגוף שלנו והוא מרמז לנו על תהליכים שמתרחשים בו", מסבירה ד"ר כוכבי. "רופאי עור לומדים כחלק מההתמחות שלהם את מחלות הקרקפת והשיער, יש כאלה שמתעסקים בזה יותר וכאלה שמתעסקים בזה פחות, אבל בעיניי רופאי העור הם הכתובת שלנו. אבחון הוא האלף־בית לטיפול נכון, כי חשוב להבין את שורש הבעיה. יש להתעמק בהיסטוריה הרפואית, לעיין בבדיקות הדם, ואם צריך, להפנות לבדיקות נוספות. לא מספיק שמטופלת תגיד לי, 'לא הבאתי את בדיקות הדם כי הכול היה תקין'. כשאני מסתכלת על בדיקות דם של מטופלת הסובלת מנשירת שיער, אני לא מסתכלת רק על כך שהכול תקין. הערכים שחשובים לנשירת שיער שונים מערכי הנורמה הרגילים שלנו בקופות החולים. אלה דקויות שצריך לדעת ולהיות ערני אליהן".
מה זה אומר?
"זה אומר לבדוק בעזרת מכשיר מיוחד שעוזר לאבחן את עור הקרקפת, ואם צריך, לקחת דגימה מעור הקרקפת או לעשות הדמיות. יש כלים רבים המסייעים להגיע לאבחנה הנכונה. לאחר האבחנה אפשר לבחור את הטיפול המתאים. אסור לשכוח שיש מחלות קרקפת שעוזרות באבחון מחלות סיסטמיות. לדוגמה, הייתה לי מטופלת שסבלה מהפלות חוזרות ואבחנו את הסיבה דרך הקרקפת".
"האבחנה סופר־משמעותית, בעיקר אצל נשים. בעקבות זאת יש דרכי פעולה, ואז ההצלחה בטוחה", אומרת אלבכרי. "יכולה להגיע מטופלת ולהתלונן על שיער יבש אחרי שניסתה את כל המסכות והתכשירים, וכשאני אסתכל בקרקפת שלה אראה סבוריאה וקשקשת צהובה יבשה שנצמדת לקרקפת והשפעה הורמונלית שמשפיעה על בלוטות החלב שלה. היא יכולה לשים את כל החומרים הכי טובים שיש, אבל אם בלוטות החלב לא מאוזנות והחלב הטבעי לא יטייל על גוף השערה וייתן לו את הלחות ואת הברק הטבעי - שום דבר לא יעזור. במקרה שלה, כדי שהשיער לא יהיה יבש צריך לטפל בקרקפת, באדמה. פגשתי השבוע מישהי שהשיער שלה לא נראה במצב טוב. שאלתי אותה באיזה צבע לשיער היא משתמשת, והיא אמרה לי - צבע ללא אמוניה, כפי שהמלצתי לה. אז שאלתי אותה אם הספר מקציף את הצבע על השיער בזמן הצביעה ומתברר שכן. הצבע לא מיועד לגוף השערה, כי הוא מוסיף כל פעם עוד ועוד חמצון. זו פעולה קטנה שיכולה לשנות את מראה השיער בדרמטיות".
אילו סוגי טיפולים יש?
"הטיפולים נעים מתוספי תזונה וחומרים למריחה ועד השתלת שיער - אבחנה נכונה היא המפתח להתאמת הטיפול", מבהירה ד"ר כוכבי. "לדוגמה, אם אבחנו מחסור כולל בוויטמינים, אמליץ לקחת קומפלקס ויטמינים. במידה שיש מחסור בוויטמין ספציפי, נתמקד רק בו. צריך לזכור שאלה איזונים עדינים מאוד וחשוב לעשות אותם בצורה הנכונה. אופציה נוספת היא חומרים טופיקלים, כמו חומרים לניקוי הקרקפת וחומרים במריחה לעידוד הצמיחה. הבחירה באופציה זו תלויה במטרה שאנו רוצות להשיג, כמה זמן החומר נשאר על הקרקפת, מהו אופן השימוש, והכי חשוב - איך אנחנו כצרכניות משתמשות בו - האם אנחנו משתמשות בו לפי ההוראות? מתמידות? אם אבחנו נשירה גנטית, אנחנו צריכות להתמקד בשימור המצב הקיים. אין לנו דרך להמציא שיער, לכן אנחנו משמרות. יש היום טיפולים טובים לשימור, בין אם זה טיפול ברקיחה למריחה על הקרקפת ובין אם טיפולים משמרים מתקדמים, טיפולים שבהם לוקחים חומרים מהגוף, ממצים אותם ומחזירים אותם לאזור הטיפול. חשוב לבצע אותם אצל רופא עור שעבר את ההכשרה ושיודע לאבחן ולטפל. אחרי הטיפול צריך להמשיך ולשמר, אין ניסים. כל הזמן צריך להיות עם אצבע על הדופק. אם אובחנה מחלת קרקפת, תלוי אם המחלה צלקתית או לא: יש מגוון טיפולים במריחה, הזרקה, תרופות ביולוגיות ועוד. לכל מחלה יש ארסנל שונה של טיפולים ואפשר לעזור".
מה בנוגע לכל תוספי התזונה שמציפים את השוק היום?
"הכול תלוי בציפיות שלנו, במצב השיער שלנו ובאבחון. אם באבחון לא התגלו חוסרים, אין צורך ליטול תוספים. אם אבחנו חוסרים, אז רצוי להתאים וליטול. אם נפגע לנו סיב השערה ואנחנו מעונינות להחזיר לו את החיוניות, אפשר להשתמש בתמרוקים הנכונים אחרי שהסבירו לנו בדיוק איך להשתמש בהם, כי השימוש הנכון הוא המפתח להצלחה. זה בדיוק כמו נזלת: אם לך ולי תהיה נזלת - לך תהיה נזלת אלרגית ואת תיקחי תרופה שתעזור לך לאלרגיה, ולי תהיה נזלת ויראלית כי חליתי באיזשהו וירוס, וזה יעבור לי מעצמו. האבחון כאן משמעותי בדיוק כמו כל אבחון אחר בעולם הרפואה".
כמה חשיבות יש לתזונה בטיפוח השיער?
"מבחינתי תזונה היא הבסיס בדאגה לגוף שלנו. היא צריכה להיות מאוזנת. כמו שאנחנו משקיעות מחשבה בדברים אחרים, מומלץ להשקיע מחשבה במה שאנחנו אוכלות כדי שנקבל את אבות המזון - מינרלים וויטמינים. בכל דיאטה שנבחר אנחנו צריכות לדאוג שנהיה מאוזנות".
יש דרך להימנע מנשירת שיער?
"אנחנו חייבות להבין שברגע שנושר לנו השיער, זה טבעי, זה חלק מהפעולה התקינה של הגוף, בדיוק כמו וסת. מחזור השערה הוא מעגלי וזה תקין. אנחנו צריכות לשים לב לסימני האזהרה שדיברנו עליהם קודם, ואם הם מתקיימים, לפנות לאבחון ולטיפול".
איך אפשר לשמור על שיער בריא?
"דבר ראשון, כולנו חיות בסטרס, אז בואו נירגע. קל להגיד וקשה לבצע, גם לי, אבל חשוב להבין שהסטרס משפיע על חיינו, על כל מערכות הגוף וגם על השיער. חשוב לאכול בריא ולדאוג לעצמנו ולגוף שלנו. זה בא ביחד. אם הבחנו בסימני האזהרה, יש לפנות לרופא, לאבחן, לטפל, לבצע טיפולים משמרים אצל גורמים שמוסמכים לעשות אותם, לעשות את הטיפול כשאנחנו מוכנות אליו, לוודא שכל הפרמטרים בשלב הנכון כדי שלא נבזבז משאבים, כאבים וכסף. זה המפתח להצלחה".

טריק או טריט

טיפים לטיפוח השיער מהטריקולוגית קארין אלבכרי:
  • החלקות אצלנו זו מילה גסה. הן שוברות את קשרי השיער. בהמון מקרים זה יוצר בעיות קרקפת, החומרים האגרסיביים עלולים ליצור תגובה אלרגית עורית, יובש וקשקשת.
  • לא לישון עם שיער רטוב ואסוף. כשהשערה רטובה היא יותר שבירה, ואם מדובר בשיער דק, מספיק חיכוך עם הכרית בשביל לעשות נזק.
  • בזמן החפיפה יש להתרכז בעור הקרקפת - השיער לא רלוונטי ולא צריך שמפו. צריך לטפל בעור, בדיוק כמו בגוף. השמפו נועד לקרקפת, בגלל זה גם חשוב להתאים אותו. מה שכן, אם מדובר בשמפו איכותי, הוא ישאיר את השיער נעים יותר מאשר שמפו אחר שעלול להשאיר את השיער יבש מאוד.
  • פעולת הייבוש של השיער צריכה להיות בהספגה של המגבת. לא לעשות תנועות חיכוך עם המגבת שעלולות לגרום לשבירת השיער.
  • רצוי לצבוע את השיער אצל ספר מיומן, גם אם משתמשים בצבע ללא אמוניה. צריך לדעת לעשות את זה נכון.
  • בזמן סירוק השיער רצוי לבחור במברשת רחבה ולסרק את השיער מהקצוות כלפי מעלה ולא הפוך מלמעלה למטה. כמו כן, עדיף לסרק כשהשיער יבש אם זה מתאפשר. אם לא, אז עם סוג של מרכך.
  • לוותר על המחליקים ולייבש את השיער במכשירים בעלי אפשרות לשלוט בטמפרטורה שלא מזיקה לשיער. נכון שקשה יותר לעבוד איתם כי אנחנו רגילות לעבוד על עוצמת חום גבוהה, אבל הם פחות מזיקים לשיער.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button