בדיקת היריון חיובית? מתי להגיע לרופאה

מזל טוב, את במעקב היריון

באיזה שבוע הכי כדאי להגיע לבדיקת היריון ראשונה? הגינקולוגית ד"ר רונית אלמוג מסבירה

ד"ר רונית אלמוג
פורסם:
נשים רבות מתלבטות מתי להגיע לבדיקה ראשונה אצל גינקולוג/ית לאחר קבלת תשובה חיובית בבדיקת היריון ביתית. מצד אחד יש חשש להגיע בשלב שעדיין מוקדם מדי לראות שק היריון, מצד שני קיים חשש להגיע מאוחר מדי ולפספס בדיקות שצריכות להתבצע ממש בתחילת ההיריון.
למה לא כדאי להקדים: נשים שמגיעות מוקדם מדי לבדיקת אולטרסאונד ראשונה, בשבועות שעדיין לא צפוי להיראות שק היריון עם שק חלמון או קוטב עוברי, עלולות להילחץ מכך שלא רואים את שק ההיריון, אף על פי שקרוב לוודאי שמדובר בהיריון צעיר ואין סיבה להילחץ בשלב זה. מציאת דופק או שק חלמון יצריכו ביקורת נוספת, וקרוב לוודאי שכשזו תתבצע בשבוע הצפוי, תתברר תמונת אולטרסאונד תקינה. שבוע ההיריון מחושב החל מהיום הראשון של הווסת האחרונה. בשבוע הרביעי להיריון כבר אפשר להדגים באולטרסאונד שק היריון קטנטן, שנראה כעיגול שחור בחלל הרחם. באותו שלב עדיין אי-אפשר לאשש בוודאות אם מדובר בהיריון תקני או חוץ-רחמי, מאחר שגם במקרים (הלא שכיחים) שבהם יש היריון מחוץ לחלל הרחם (בחצוצרה, לדוגמה), תיתכן הצטברות של נוזלים בחלל הרחם, שתופיע באולטרסאונד כתמונה הדומה לשק היריון תוך-רחמי צעיר.
בדרך כלל בשבוע החמישי כבר אפשר להדגים בתוך שק ההיריון שק חלמון (המספק את הדרוש להתפתחות העובר עד להשרשתו ברחם והתפתחות השליה בהמשך), שנראה כעיגול נוסף בתוך העיגול השחור. נוכחות שק החלמון מבטיחה כי אכן מדובר בהיריון תוך-רחמי. בשבוע השישי יודגם שק היריון בקוטר כעשרה מ"מ וכן יודגם קוטב עובר (תחילתו של עובר), וברוב המקרים אף יודגם דופק עוברי - סימן טוב לתקינות ההיריון.
השבוע שבו כדאי להגיע: הכי נכון להגיע לבדיקה ראשונית בשבוע השישי-השביעי, מכיוון שאז יש סיכוי טוב יותר להדגים בוודאות שק היריון תוך-רחמי ודופק.
שימו לב: אם יש דימום, כאבי בטן או תלונה אחרת - יש להגיע מיד לבדיקה גינקולוגית ולוודא את תקינות ההיריון.
  • הכותבת היא מומחית בגינקולוגיה, מיילדות וטיפולי פריון, המרכז הרפואי תל-אביב, איכילוב
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button