"הרגשתי שאני לא מסוגלת לסבול את זה״. מישל אובמה בהשקת הספר שלה

לקחת או לא לקחת? הדיון בסוגיית ההורמונים מתעורר מחדש

בריאיון שנתנה מישל אובמה לאחרונה לרגל צאת ספרה החדש לאור, היא סיפרה כי לאחר שבחנה מידע עדכני החליטה לקבל טיפול הורמונלי חלופי, ובכך עוררה מחדש את אחת הסוגיות השנויות ביותר במחלוקת בחיי נשים בגיל המעבר. למרות ש־80% מהנשים מעל גיל 40 סובלות מתופעות גיל המעבר, רק מעטות מהן נעזרות בהורמונים. האם אכן הגיע הזמן לבחון מחדש את האפשרות הזאת?

פורסם:
בריאיון אחד למגזין האמריקאי הפופולרי People הצליחה מישל אובמה, רעייתו של נשיא ארצות לשעבר, לעשות את מה שרופאים רבים כבר מנסים לעשות 20 שנה בלי הצלחה. אובמה סיפרה בריאיון שהיא נוטלת טיפול הורמונלי חלופי כדי להתמודד עם תופעות גיל המעבר. "בדקתי את המידע העדכני ביותר על הורמונים לגיל המעבר עם הרופאים שלי", סיפרה. "על פי מחקרים מהעבר נטען שהטיפול ההורמונלי החלופי מזיק לגוף, אבל הבנתי שהמחקרים ההם לא הושלמו באופן מלא וכיום יש מחקרים חדשים שמצאו יתרונות רבים לנטילת הורמונים בגיל המעבר".
6 צפייה בגלריה
מישל אובמה
מישל אובמה
הרגשתי שכל כולי נוזלת מרוב חום. כריכת הספר של מישל אובמה
(צילום מסך)
אובמה, שהתראיינה לרגל צאתו לאור של ספרה החדש The Light We Carry, שעוסק, בין היתר, בהתמודדות שלה עם גיל המעבר, סיפרה שהיא נוטלת הורמונים כבר כמה שנים, עוד בתקופה שברק אובמה היה נשיא ארצות הברית והם התגוררו בבית הלבן. ״הייתי צריכה לצאת לאירוע חשוב מאוד״, סיפרה, ״לבשתי שמלה יפה והייתי מאופרת ומוכנה, אבל פתאום הרגשתי כאילו נכנס למרכז הגוף שלי תנור שפעל על החום הכי גבוה. הרגשתי שכל כולי נוזלת מרוב חום. זה היה מטורף לגמרי. הרגשתי שאני לא מסוגלת לסבול את זה״.
קראו עוד:
אובמה גילתה אז שהמודעות לגיל המעבר ולתופעות הלוואי שרוב הנשים סובלות מהן נמוכה מאוד. בספרה היא כתבה שבבית הלבן עבדו לא מעט נשים שסבלו מתופעות גיל המעבר אך לא דיברו על כך. כשהיא ניסתה לשתף את בעלה בכך שרבות מהנשים שהוא עובד איתן סובלות מתופעות גיל המעבר, הוא אמר לה: ׳אהמממ... אתן יכולות להפעיל מזגן׳. בדרכה המשעשעת כתבה אובמה שנישואים זה לא עניין פשוט ושלפעמים בהחלט מתחשק לה לזרוק את בעלה מעבר לחלון.
"הייתי צריכה לצאת לאירוע חשוב מאוד. לבשתי שמלה יפה והייתי מאופרת ומוכנה, אבל פתאום הרגשתי כאילו נכנס למרכז הגוף שלי תנור שפעל על החום הכי גבוה. זה היה מטורף לגמרי". מישל אובמה
כאמור, זו הפעם הראשונה ב־20 השנים האחרונות שאישה ידועה בסדר גודל של אובמה מודה שהיא נוטלת טיפול הורמונלי חלופי – טיפול תרופתי שנחשב לשנוי מאוד במחלוקת. למעשה, למרות ש־80% מהנשים מעל גיל 40 סובלות מתופעות גיל המעבר, רק מעטות מהן נעזרות בטיפול הורמונלי חלופי. לפי נתונים של האגודה הישראלית לגיל המעבר בישראל, רק 10% מהנשים הישראליות שמגיעות לגיל המעבר נוטלות הורמונים חלופיים. בארצות הברית המספרים נמוכים עוד יותר - רק 4% מהאמריקאיות נוטלות טיפול הורמונלי חלופי. אנגליה נחשבת למדינה עם שכיחות גבוהה יחסית של נשים שנוטלות הורמונים לגיל המעבר – 14%, אך גם כאן מדובר באחוזים נמוכים מאוד ביחס לנתונים, שלפיהם 1 מכל 4 נשים סובלת מתסמינים חמורים של גיל המעבר שפוגעים באיכות חייה.

המטרה הציבורית של ד"ר ניוסון

אבל בתקופה האחרונה נראה שמשהו מתחיל להשתנות בגישה השלילית לטיפול הורמונלי חלופי אחרי שנים שבהן הוא נתפס כ״מסוכן וגורם לסרטן השד״. כיום יותר ויותר רופאים ברחבי העולם סבורים שמדובר בטיפול רפואי שמשפר את חייהן של נשים רבות, אינו גורם לסרטן השד (טיפולים מסוימים אף מקטינים את הסיכון לחלות), מפחית את הסיכון למחלות רבות המקושרות לגיל המבוגר (ובהן מחלות לב, סוכרת, דמנציה ואוסטיאופורוזיס), וכן ממתן תסמינים מטרידים רבים (בהם גלי חום, דיכאון, עייפות, יובש נרתיקי וחוסר חשק מיני, השמנה, בעיקר בטנית, והזדקנות העור).
ד״ר לואיס ניוסון, אחת הרופאות המפורסמות ביותר בבריטניה שמתמחה בגיל המעבר, הפכה את הטיפול בנשים בגיל המעבר למטרת חייה בעקבות הניסיון האישי שלה עם הטיפול ההורמונלי החלופי, שעליו היא נוהגת לספר בפודקאסטים שבהם היא משתתפת ובעמוד האינסטגרם הפעיל שלה (menopause_doctor@) המונה 375 אלף עוקבות. ״בגיל 45 הרגשתי שקשה לי״, היא מספרת, ״כל דבר שרציתי לעשות הפך להיות קשה יותר. דברים שעשיתי בעבר בקלות הפכו להיות ׳סיפור׳. בהתחלה חשבתי לעצמי: בטח שתרגישי שקשה לך ואת עייפה כל הזמן. יש לך שלושה ילדים, קליניקה עם מטופלים רבים וחיים עמוסים, אבל כשהתסמינים הנוספים הגיעו, כמו עלייה במשקל, בעיקר באזור הבטן, למרות שכל חיי הייתי אישה רזה, וגם בעיות זיכרון ושינה גרועה - הבנתי שזה קשור לגיל המעבר ולירידה בהפרשת ההורמונים. הרגשתי שאני חייבת טיפול״.
ד"ר ניוסון מסבירה כמה זמן אפשר לקחת הורמונים

ד״ר ניוסון פנתה לרופא המשפחה שלה, אך זה שלל על הסף את הרעיון שלה לקחת טיפול הורמונלי חלופי. ״הוא אמר לי שההורמונים עלולים לגרום לי לחלות בסרטן השד ולכן לא כדאי לי לקחת אותם. רק כשחקרתי את הנושא בעצמי הגעתי למסקנה שאני צריכה לקחת טיפול הורמונלי חלופי בזכות כל היתרונות שלו. התחלתי לקחת את הטיפול, ובתוך שבוע הרגשתי אחרת לגמרי. הרגשתי שקיבלתי את החיים שלי בחזרה. אחרי שעשו לי כמה תיקונים במינוני ההורמונים הרגשתי הכי טוב שאפשר, גם בהשוואה לגיל צעיר יותר״.
ד"ר לואיס ניוסון: "נשים רבות אומרות שאין להן תסמינים של גיל המעבר ובכל זאת אני ממליצה להן לנסות לקחת טיפול הורמונלי למשך 3־4 חודשים. רוב הנשים חוזרות אליי ומספרות שהן חזרו לחיים ושתופעות רבות שהן לא שייכו לגיל המעבר נבעו בעצם מחוסר בהורמונים"
בעקבות ההתנסות שלה הפכה ד״ר ניוסון את הטיפול בנשים בגיל המעבר למטרה ציבורית. ״חשבתי איך לעזור לנשים נוספות והתחלתי לטפל בנשים בתקופת קדם גיל המעבר, שפעמים רבות מתחיל כבר לפני גיל 40. שמעתי סיפורים מדהימים ועצובים על נשים שבגלל המנופאוזה איבדו את העבודה שלהן, את בן הזוג שלהן, והיו בדיכאון. היו נשים שנטלו תרופות נגד דיכאון או סבלו מפיברומיאלגיה, והן לא ידעו שכל זה נובע מגיל המעבר. חשוב מאוד שנשים ידעו שהורמון האסטרוגן משפיע על כל תא ותא בגוף שלנו וכי הירידה בהפרשה שלו משפיעה על כל חלק בגוף באופן ניכר״.
ד״ר ניוסון אף מדגישה באתר שלה שהיא לא קשורה מסחרית או מקבלת מימון מאף חברת תרופות ושהעיקרון הזה חשוב לה מאוד. היא ממליצה על מגוון טיפולים לגיל המעבר ואומרת בכל הזדמנות שהיא פועלת כרופאה עצמאית ושכל הדעות שלה מבוססות על הניסיון הרפואי שלה ולא על אינטרסים מסחריים כלשהם. ״כיום נשים חיות עד גיל 80 ואף יותר מכך, ולפי דעתי זה לא הגיוני לחיות שליש או מחצית מהחיים עם כל כך הרבה תסמינים לא נעימים וסיכונים בריאותיים. נשים רבות אומרות לי שאין להן תסמינים של גיל המעבר ובכל זאת אני ממליצה להן לנסות לקחת טיפול הורמונלי למשך 3־4 חודשים. רוב הנשים חוזרות אליי ומספרות שהן מרגישות שהן חזרו לחיים, ושתופעות רבות שהן לא שייכו לגיל המעבר, כמו בעיות זיכרון, כאבי ראש וחוסר ריכוז, נבעו בעצם מחוסר בהורמונים״.

הפסקה דרמטית במחקר

סיפור הטיפול ההורמונלי החלופי הוא אחד המורכבים בעולם הרפואה והוא מקפל בתוכו חוסר אמון של נשים כלפי רופאים והחשש שלהן שההמלצות לקחת טיפול הורמונלי חלופי נובעות מאינטרסים כלכליים של חברות התרופות. הטיפול ההורמונלי החלופי הראשון ניתן בשנות ה־40 של המאה הקודמת. מדובר בתרופה שנקראה ״פרמרין״ ואושרה על ידי ה־FDA האמריקאי לטיפול בתסמיני גיל המעבר, כמו גלי חום, יובש בנרתיק, הפרעות שינה ועוד. הפרמרין הייתה תרופה פופולרית מאוד כי היו לה תוצאות מצוינות בהפחתת תסמינים של גיל המעבר, כולל ההשפעה המיטיבה של האסטרוגן על עור הפנים, ובעיתונות פורסמו כתבות שלפיהן בעזרת התרופה אפשר להמשיך להיות יפות וצעירות לנצח. אבל כעבור כמה שנים פורסמו נתונים שונים בתכלית, שלפיהם בקרב נשים שנוטלות את הטיפול חלה עלייה בסרטן רירית הרחם. בניסיון לנטרל את הסיבוך הזה הוסיפו נגזרות של הורמון הפרוגסטרון לנשים עם רחם. אז פורסמו עדויות לכך שהטיפול ההורמונלי מפחית את התחלואה במחלות לב ואוסטיאופורוזיס.
6 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
המחקר גרם לירידה כמעט מוחלטת בשימוש בטיפול הורמונלי חלופי בנשים בגיל המעבר
(צילום: Shutterstock)
בשנת 1997 השיק ה־FDA את המחקר הגדול שנקרא WHI - Women's Health Initiative וכלל 16,608 נשים בגיל המעבר. הן חולקו לארבע קבוצות (שתי קבוצות מחקר ושתי קבוצות ביקורת): נשים שלא עברו כריתת רחם וקיבלו את הטיפול המקובל של אסטרוגן ופרוגסטרון; נשים שלא עברו כריתת רחם וקיבלו תרופת דמה; נשים שעברו כריתת רחם וקיבלו רק מרכיב אסטרוגני ללא המרכיב הפרוגסטרוני; ונשים שעברו כריתת רחם וקיבלו תרופת דמה.
המחקר היה אמור להימשך שמונה שנים, אבל בשנת 2002, כעבור חמש שנים ושלוש שנים לפני המועד המתוכנן – הוא הופסק. זאת לאחר שתוצאות הביניים העידו על נתונים בעייתיים מאוד: הנשים שנטלו את ההורמונים לקו בסרטן שד פולשני בשיעור של 26% יותר מנשים שלא קיבלו את הטיפול, ונוסף על כך נרשמה אצלן עלייה של 29% במחלות לב ו־41% יותר אירועים מוחיים. המחקר הזה גרם לירידה כמעט מוחלטת בשימוש בטיפול הורמונלי חלופי בנשים בגיל המעבר. בעוד שלפני כן הטיפול ההורמונלי החלופי ניתן לכל הנשים - גם כאלה שלא דיווחו על תסמינים מטרידים של גיל המעבר - מתוך מטרה למנוע מחלות לב ואוסטיאופורוזיס, ההנחיה הזאת השתנתה וכעת הטיפול ניתן רק לנשים שסבלו מתופעות גיל המעבר. וגם אז במינון מינימלי ולתקופה קצרה ככל האפשר.

מסקנות חדשות מתגלות

״מחקר ה־WHI גרם נזק עצום לבריאותן של נשים בכל העולם״, חורץ ד״ר גדעון קופרניק, רופא נשים בכיר, מנהל בית הספר לגיל המעבר בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, ומי שנחשב למומחה הבכיר ביותר בישראל לגיל המעבר בזכות מאמרים רבים שפרסם בתחום. ״לאחר פרסומו הפסיקו רוב הנשים לקחת את הטיפול, ובעקבות זאת חלה עלייה בתחלואת נשים במחלות לב וכלי דם ואוסטיאופורוזיס, שגורמת למקרים רבים של נכות. אחרי כמה שנים התברר שבמחקר היו כמה בעיות מהותיות שגרמו לכך שהתוצאות שלו נחשבות לאמינות פחות מבחינה מדעית. הנשים במחקר קיבלו טיפול הורמונלי חלופי במינון גבוה מאוד עם סוג מסוים של פרוגסטרון שכיום לא משתמשים בו והוא ידוע כמזיק ומגביר את הסיכון לחלות בסרטן השד. כמו כן הנשים שהשתתפו במחקר היו מבוגרות (הגיל הממוצע היה 67), רבות מהן היו חולות במחלות לב וסבלו מהשמנת יתר, ולכן יש סבירות שהן יחלו במחלות בלי קשר למחקר.
ד"ר גדעון קופרניק: "נשים צריכות לדעת שיש מחיר גם לאי נטילת הורמונים. הורמון האסטרוגן נחוץ מאוד לנשים והוא ידוע כ'דלק' שמשפיע על כל תא ותא בגוף. עד גיל המעבר נשים מוגנות מפני מחלות לב, כלי דם וסוכרת. מהרגע שהן נכנסות לגיל המעבר חלה עלייה עצומה בתחלואה בכל המחלות האלה"
"כמה שנים לאחר פרסום המחקר נערכו פילוחים שונים של הממצאים, כמו למשל בדיקת הנשים שקיבלו רק טיפול באסטרוגן ללא הפרוגסטרון הבעייתי, ונמצא שאצלן חלה ירידה של כ־30% בתחלואה בסרטן השד לעומת נשים שקיבלו פלצבו. מחקרים נוספים שנערכו מאז פרסום המחקר אף אישרו את העובדה שאפשר להתאים לנשים בסיכון לסרטן השד טיפולים הורמונליים חלופיים שמקטינים את הסיכון לחלות בסרטן השד באופן ניכר".
האם תמליץ לאישה שלא סובלת מתסמיני גיל המעבר לקחת טיפול הורמונלי חלופי? "בהחלט כן. נשים צריכות לדעת שיש מחיר גם לאי נטילת הורמונים. האסטרוגן נחוץ מאוד לנשים והוא ידוע כ'דלק׳ שמשפיע על כל תא ותא בגוף. בסביבות גיל 40, בתקופת קדם גיל המעבר, חלה ירידה הדרגתית בהפרשת ההורמונים, שמגיעה לשיאה בהפסקת המחזור שמתרחשת בגיל 51 בממוצע. עד גיל המעבר נשים מוגנות מפני מחלות לב, כלי דם וסוכרת. מהרגע שהן נכנסות לגיל המעבר חלה עלייה עצומה בתחלואה בכל המחלות האלה.
"הירידה בהפרשת האסטרוגן פוגעת בנשים בכל התחומים ומגבירה את הסיכון לסבול או לחלות בטרשת עורקים, סוכרת, אלצהיימר, דמנציה, אוסטיאופורוזיס, דיכאון, וגם פגיעה במראה עור הפנים. גם השמנה בטנית שמתרחשת אחרי גיל המעבר נובעת מהירידה בהפרשת האסטרוגן שגורמת לחוסר איזון בין ההורמונים ולשליטה של הורמונים גבריים. נשים רבות לא מודעות לתסמינים רבים של גיל המעבר כי הירידה בהפרשת ההורמונים היא איטית. נשים רבות שמתחילות טיפול מרגישות שהיכולת הקוגניטיבית שלהן, הזיכרון, האנרגיה ועוד ועוד השתפרו. כמעט כל דבר בחיים מושפע מגיל המעבר כי האסטרוגן מגיע לכל תא ותא בגוף".
ובכל זאת, נשים חוששות לקחת טיפול הורמונלי לגיל המעבר בגלל החשש מסרטן השד. אתה אומר שהטיפול לא מעלה את הסיכון לסרטן השד, אבל בעבר פורסמו מחקרים שקשרו בין נטילת הורמונים, לטיפולי פוריות לדוגמה, ובין עלייה בתחלואה בסרטן. איך אתה מסביר את זה? "זה כמו שתשאלי אותי כמה עולה חליפה? תלוי אילו הורמונים. במחקר ה־WHI נשים קיבלו פרוגסטרון סינתטי, וכיום הטיפול ההורמונלי החלופי מכיל פרוגסטרון זהה ביולוגית לזה שמופרש על ידי גוף האישה באופן טבעי. בנוסף אנחנו מתאימים את הטיפול לאישה בהתאם לתסמינים ולרקע האישי שלה. יש טיפולים שמתאימים לנשים עם נטייה לסוכרת, למחלות לב, לסרטן השד, לכולסטרול גבוה ועוד. יש כיום טיפול הורמונלי חלופי שניתן דרך מדבקה והוא לא עובר דרך הכבד כמו כמוסה לבליעה. אנחנו מתאימים טיפול אישי לכל אישה בהתאם לצרכים שלה".
עד כמה רופאי משפחה מודעים לתסמינים השונים של גיל המעבר? "לצערי הרב, המודעות נמוכה מאוד. מגיעות אליי נשים שסבלו במשך שנים מבעיות כמו כאבים בידיים, נמלול באצבעות, טינטון, סחרחורות, כאבי מפרקים, בעיות זיכרון, קשיי שינה, בעיות קשות בתפקוד המיני – ונשלחו לעשרות בדיקות מיותרות ולעתים כואבות בגלל חוסר מודעות לכך שאחת האפשרויות היא שהבעיות נובעות מירידה בהפרשת הורמונים שאופיינית לגיל המעבר. ברור שלא כל הבעיות הרפואיות של נשים נובעות מגיל המעבר, אבל לא מעט מהן נגרמות בגלל התופעות שאופייניות לגיל הזה. גיל המעבר והירידה בהפרשה ההורמונלית משפיעים גם על הנפש ועל הופעת דיכאון וחרדה. בישראל לא לומדים על גיל המעבר בבתי ספר לרפואה, וכיום אני מעביר השתלמויות לרופאים בתחום. באנגליה המודעות גבוהה יחסית, ובשנים האחרונות התחום הזה נלמד בבתי ספר לרפואה. יש כל כך הרבה תחומים ברפואה, ואני בטוח שבעוד כמה שנים זה יהיה מדהים לחשוב שלא הייתה התמחות בגיל המעבר. נשים כיום חיות מחצית מחייהן בגיל המעבר ויש צורך לטפל בו".
6 צפייה בגלריה
גיל המעבר
גיל המעבר
הטיפול ההורמונלי החלופי מכיל כרבע מהכמות שאישה מפרישה באופן טבעי כשהיא בגיל הפוריות
(צילום: shutterstock)
מה כמות ההורמונים בטיפול ההורמונלי החלופי בהשוואה, למשל, לגלולות למניעת היריון? "קשה להשוות אבל הכמות היא כרבע. הטיפול ההורמונלי החלופי מכיל כרבע מהכמות שאישה מפרישה באופן טבעי כשהיא בגיל הפוריות".
האם טיפול הורמונלי חלופי עוזר לירידה במשקל ומפחית הצטברות שומן באזור הבטן? "עלייה במשקל בגיל המעבר היא בעיה קשה. הטיפול ההורמונלי החלופי הוא לא תרופת הרזיה שגורמת לירידה במשקל, אבל הוא כן משפיע על הנטייה להצטברות שומן בבטן בזכות הפרופיל ההורמונלי שמשתנה. בגלל הירידה בהפרשת האסטרוגן ההורמון הגברי טסטוסטרון שולט והוא גורם לאגירת שומן בבטן – בדיוק כמו שקורה אצל גברים. את התופעה הזאת הטיפול ההורמונלי לגיל המעבר מתקן. אבל יש גם האטה ושינוי בקצב המטבולי שצריך להביא בחשבון. נשים בגיל המעבר צריכות לאמץ תוכנית של אכילה פחותה ופעילות גופנית קבועה כדי להגן על עצמן מעלייה במשקל וגם כדי לשמור על העצם ועל הבריאות הכללית".
האם יש הוכחות מדעיות לכך שטיפול הורמונלי חלופי משפיע על העור ומונע הזדקנות והופעת קמטים? "חד־משמעית כן. יש על כך מחקרים רבים שממש מוכיחים שהטיפול משפר באופן משמעותי מאוד את העור. הוא נעשה עבה יותר, סופח יותר לחות, יש בו יותר קולגן והוא נוטה פחות לקמטים. הטיפול ההורמונלי החלופי גם גורם לעור להחלים מהר יותר מפצעים ואפילו מניתוחים".
כיום מדובר על ״חלון הזדמנויות״ להתחלה של נטילת טיפול הורמונלי חלופי. האם הטיפול יכול להינתן לנשים שנמצאות בגיל המעבר כבר כמה שנים? "על הנושא הזה יש ויכוח בין הרופאים ואין מספיק מחקרים שעסקו בשאלה הזאת. חלון ההזדמנויות נמשך 5־10 שנים אחרי הפסקת המחזור החודשי, כי המחקרים מראים שזו התקופה שבה האישה תזכה ליהנות מכל יתרונות הטיפול ההורמונלי החלופי במניעת מחלות. לא ברור אם אישה בגיל 70 תיהנה מכל יתרונות הירידה בתחלואה במחלות רבות אם היא תתחיל לקחת את הטיפול ההורמונלי החלופי בגיל 70. ידוע לנו שאם צפיפות העצם של האישה כבר נפגעה בגלל היעדר האסטרוגן – הטיפול ההורמונלי החלופי שיילקח לראשונה בגיל 70 לא יחזיר את צפיפות העצם לקדמותה. הוא יכול לעצור את תהליך הידלדלות העצם, אבל לא להחזיר מצב לאחור. מצד שני, אין המלצה שלא לאפשר לנשים שסובלות מתסמינים של גיל המעבר לקבל את הטיפול. אני כבר שמעתי על נשים בנות 80 שסובלות מגלי חום, ובמצב כזה אין מניעה לאפשר להן לקבל טיפול הורמונלי חלופי, שיעניק להן לכל הפחות איכות חיים".

החלופה ה"טבעית"

גם פרופ׳ יואב פלד, מנהל המרפאה לגיל המעבר במרכז הרפואי רבין (בילינסון) והמרכז לבריאות האישה של שירותי בריאות כללית בהוד השרון, מסכים שבטיפול ההורמונלי החלופי יש יותר תועלת מנזק.
יש היום יותר ויותר רופאים שתומכים בטיפול הורמונלי חלופי. אבל האם יש נשים שתמליץ להן לא לקחת את הטיפול? "כן. לנשים עם מחלת סרטן המכילה קולטנים לאסטרוגן ולנשים עם נטייה לקרישיות יתר. לנשים אלה בדרך כלל אסור לקבל טיפול הורמונלי חלופי, ויש להעדיף טיפולים שאינם הורמונליים".
אחת התופעות המטרידות ביותר נשים בגיל המעבר היא היובש הנרתיקי והקושי לקיים יחסי מין. האם טיפול הורמונלי חלופי עוזר בכך? "התשובה היא חד־משמעית כן. היובש הנרתיקי נגרם בגלל היעדר אסטרוגן, ונשים רבות מספרות שהטיפול שינה להן את החיים - ואת הזוגיות. בגיל המעבר נשים רבות מתקשות לקיים יחסי מין כי הם מכאיבים להן".
6 צפייה בגלריה
 מצאו חלופה זהה ביולוגית. סוזן סומרס, אופרה ווינפרי ואנג׳לינה ג׳ולי
 מצאו חלופה זהה ביולוגית. סוזן סומרס, אופרה ווינפרי ואנג׳לינה ג׳ולי
מצאו חלופה זהה ביולוגית. אנג'לינה ג'ולי, אופרה ווינפרי וסוזן סומרס
(צילום: AP / Getty Images)
אחרי פרסום המחקר שמצא שהטיפול ההורמונלי עלול להזיק, נשים רבות החלו להשתמש בטיפול הורמונלי זהה ביולוגית (Bio Identical Hormones) שנחשב ל״טבעי״ יותר. התחילה בכך השחקנית סוזן סומרס, ששיחקה בסדרת הטלוויזיה משנות ה־80, ״שלושה בדירה אחת״, ואחריה אנג׳לינה ג׳ולי ואופרה ווינפרי. גם בישראל אפשר להשתמש בהורמונים תואמים ביולוגית שמותאמים לאישה באופן אישי לפי הכמויות הדרושות לה ונרקחים בבתי מרקחת פרטיים. לדברי ד״ר קופרניק, הטיפול ההורמונלי הזהה ביולוגית אינו מפוקח ואינו מומלץ על ידי האגודה הבינלאומית לגיל המעבר, ״מכיוון שהטיפול ההורמונלי החלופי שנמכר כתרופה הוא זהה ביולוגית ולכן לא ברור מה היתרון של הטיפול התואם ביולוגית. כמו כן הבדיקות שנעשות להתאמת הטיפול הזהה ביולוגית הן בדיקות רוק שהאמינות שלהן מוטלת בספק״.
פרופ׳ פלד, לעומתו, סבור שהתמונה מורכבת יותר. ״לטיפול הורמונלי חלופי שניתן במסגרת קופת החולים יש יתרונות וחסרונות", הוא מסביר, "וכך גם לטיפולים ההורמונליים המותאמים אישית הניתנים במסגרת פרטית אשר לא מצויה בסל הבריאות. כל אישה צריכה לבחון זאת באופן אישי עם הרופא המטפל".

"מבחינתי הטיפול ההורמונלי היה שמחה גדולה"

אם יש אישה שאפשר לשאול אותה על טיפול הורמונלי חלופי וסרטן השד, הרי זו טלי רוזין, עיתונאית, עורכת, סופרת וכיום מנכ״לית עמותת אחת מתשע שמסייעת לנשים בהתמודדות עם סרטן השד. רוזין היא אחת ממחברי הספר ״המדריך הישראלי לבנות 40+" (הוצאת ידיעות אחרונות) שעוסק בגיל המעבר, ונטלה בעצמה טיפול הורמונלי חלופי במשך עשר שנים. לפני כשלוש שנים היא חלתה בסרטן השד והחלימה. ״הטיפול ההורמונלי שלקחתי לא קשור לסרטן השד כי לסוג הגידול שהתגלה אצלי לא היה אף רצפטור להורמונים״, היא מדגישה.
6 צפייה בגלריה
טלי רוזין
טלי רוזין
אם הייתי יכולה, הייתי מחזירה את ההורמונים. טלי רוזין
(צילום: ליה יפה)
האם לא חששת להתחיל טיפול הורמונלי חלופי לפני 13 שנה, כשהוא היה כה שנוי במחלוקת? "בכלל לא. התחלתי לקחת טיפול הורמונלי בגיל 50 כי הרגשתי שהשינה נגזלה ממני וחוויתי ירידה במצב הרוח. לקחתי טיפול במדבקה ואיכות חיי השתפרה פלאים. לא סבלתי ממצבי רוח וישנתי מצוין. מבחינתי הטיפול ההורמונלי היה שמחה גדולה".
טלי רוזין המדריך לבנות 40+המדריך לבנות 40+
מה קרה לאחר שחלית? "האונקולוגית שלי ביקשה ממני להפסיק, למרות שגם היא הודתה שלמחלה שלי אין שום קשר לטיפול ההורמונלי. כשהפסקתי עם ההורמונים התחילו לי גלי חום מהגיהינום והפרעות שינה. אם הייתי יכולה, הייתי מחזירה את ההורמונים, אבל אני כמובן פועלת לפי הנחיות האונקולוגית שלי. אני חייבת להודות שאם היום היו אומרים לי שיש סיכוי של 80% שלא יקרה לי כלום עם הורמונים – הייתי חוזרת לקחת אותם, חד־משמעית".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button