אבא בחופשת לידה, בנוסף ולא על חשבון האמא

עוד צעד בדרך לשיוויון: חופשת לידה לגברים שלא על חשבון החופשה לנשים

המאבק של השרה מירב כהן והשרה מרב מיכאלי, בשיתוף שבועון "לאשה - להסדרת חופשת לידה לגברים בנוסף ולא במקום החופשה לנשים - רשם היום הישג חשוב. התיקון הרלבנטי לחוק יוכנס לתקציב המדינה הקרוב. אז כן, אפשר לשמוח, אבל הדרך עוד ארוכה

פורסם:
היום (רביעי) התבשרנו כי מאבק של השרה לשיוויון חברתי מירב כהן ומרב מיכאלי, שרת התחבורה בשיתוף שבועון לאשה – להכניס את חופשת הלידה לאבות לתקציב המדינה נחל הצלחה. באפריל האחרון פתחנו בקמפיין משמעותי ורחב היקף במגזין המודפס ובפלטפורמות הדיגיטליות שלנו כדי לקדם את חופשת הלידה לגברים – ללא קיזוז מול חופשת הלידה לאמהות. היום הודיע שר האוצר אביגדור ליברמן כי התיקון לחוק יכלל בתקציב המדינה שיובא לאישור הממשלה ביוני הקרוב.

באחד מלילות חמישי, באפריל האחרון, השרה לשיווין חברתי מירב כהן, נשמעה אופטימית. היא התייצבה על סט הצילומים של שבועון "לאשה" כדי לצלם שער סביב הצעת חוק שהיא קידמה יחד עם שרת התחבורה מירב מיכאלי. "חופשת לידה לאבות – ללא קיזוז מהתקופה או מהתשלום המגיע לאם". הצעת החוק הזו כמעט נכנסה לתקציב המדינה של שנת 2022 אך נפלה ממש ברגע האחרון. "השנה זה יעבור", אמרה כהן, "אין לי ספק שזה יעבור. יש דרישה ציבורית למהלך הזה, יש מחקרים שתומכים בחשיבות חופשת הלידה לאבות עבור האבות עצמם, האמהות והילדים כמובן ואנחנו רואים מה קורה במדינות מערביות מתקדמות. כמעט כולן מאפשרות חופשת לידה לאבות בתשלום, ללא פגיעה בזכויות המגיעות לאמהות".

"רק אחרי שילדתי, פתאום הבנתי שכל הסביבה מצפה ממני לשנות את החיים שלי, ושמה שהיה עד היום לא יהיה יותר", סיפרה לנו כהן בראיון השער . "זה נראה לי כמו משהו משובש שצריך לתקן. אז גם הבנתי לראשונה את משמעות המושג פמיניזם. עד אז, אף פעם לא הרגשתי שמפלים אותי בגלל שאני אישה. בעיניים שלי היה לי שוויון הזדמנויות מלא, ואף פעם לא התחברתי לשיח הזה של פמיניזם ואפליה מגדרית. מתי זה פגש אותי בפעם הראשונה? כשהתחלתי להביא ילדים לעולם. גיליתי שהמדינה נותנת לי ברוב טובה עוד ועוד הגנות, שבסופו של יום מורידות אותי עוד יותר. אז לא תודה, אל תעשו לי טובות".
איזה הגנות?
"הגנה שמאפשרת לי להיות עד שנה בבית עם הילד אם אני רוצה, הגנה שאסור לפטר אותי אם אני יולדת. זה נשמע טוב, אבל אלה חסמים שמפלים אותי לרעה בעבודה מלכתחילה. בלי שום קשר ליכולות שלי, למיומנויות שלי ולניסיון שלי, המעסיק מראש מוותר עליי כי הוא רואה מולו סכנה. הוא רואה מולו אישה צעירה בגיל הפוריות שלא כדאי להסתבך איתה. ואם היא תעשה שלושה ילדים ברצף, אז שלוש שנים היא תצא ותחזור? ואם היא לא תהיה טובה, שלוש שנים הוא לא יוכל לפטר אותה, כי או שהיא בהיריון או שהיא בחופשת לידה? כבר עדיף לו מראש לקחת גבר שיעבוד 24/7 אם צריך. אז במקום להוסיף עוד ועוד הגנות, בואו ניתן הגנות גם לגברים. המטרה שלי היא ליצור סטנדרט יותר שפוי, הוגן ושוויוני סביב הלידה".

מעסיקים חוששים להעסיק נשים


לפי כהן, למדיניות חופשת הלידה הנהוגה בישראל יש השפעה על נשים הרבה מעבר לזמן ה"חופשה" עצמה. היא גורמת להן גם בהמשך לעבוד פחות שעות או לבחור במקצועות שמאפשרים גמישות, ומקשה עליהן להגיע למשרות ניהוליות. "היום נשים נחשבות 'סחורה פגומה' בשוק התעסוקה", היא חורצת. "בישראל עובדים המון שעות, וכשהפרמטר להצלחה בעבודה הוא כמה שעות העובד יכול לתת, אחד מההורים צריך להקריב את עצמו. ומי לרוב מקריבה את עצמה? האישה. הטיפול בילדים משפיע על הקריירה גם שנים אחר כך, כי מצופה ממנה להמשיך להקריב".
החוק בישראל מאפשר לאבות חופשת לידה מצומצמת - שבוע לאחר הלידה על חשבון ימי מחלה וחופשה, או אפשרות להחליף את האם בחופשת הלידה שלה למשך שבוע עד תשעה שבועות - חלקם ללא תשלום. קשה לקרוא לאפשרות הזאת "חופשת לידה", ובכל מקרה היא עד כדי כך לא אטרקטיבית, שמספר הגברים המממשים בפועל את זכותם לחופשה נמוך מאוד ועומד על פחות מ־1% (כאלף אבות בשנה).
בשיתוף שבועון לאשה שקדה כהן ביחד עם חברתה לקואליציה, שרת התחבורה והאם הטרייה מרב מיכאלי,על מודל חדש ל"זמן הורות" לאבות. "היום האב יכול לקחת את החופשה במקום אשתו, וזה הבדל מהותי. התיקון שלנו אומר שהחופשה של הגבר לא ניתנת להעברה, ותילקח רק בתום חופשת הלידה של האם, כשהיא חוזרת לעבודה. לקחת – קיבלת מתנה, לא לקחת – הפסדת. לפי נתוני ה־OECD הענקת תקופה ייעודית לאב שאינה ניתנת להעברה לאם, משפיעה חיובית על מימוש תקופת הלידה לאבות. ב־77% ממדינות ה־OECD יש חופשת לידה ייעודית לאבות, אם כי גם שם שיעור האבות שלוקחים את החופשה עומד על ממוצע של קרוב ל־40% בלבד. אבל כששני המינים הופכים ל'מסוכנים', אין ביניהם הבדל, ואז גם העובדים המבוגרים הופכים להיות מבוקשים יותר. אז הנה, אולי בתיקון הזה פתרנו פה עוד בעיה".
מה זה "קנס האמהות"?
"מניתוח של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, עולה ששכר הנשים צונח ב־30% בממוצע ברגע שהן יולדות את הילד הראשון. חלק מורידות שעות, חלק בכלל מפסיקות לעבוד, חלק לא מתקדמות לדרגות בכירות ומתגמלות יותר, והכל בגלל שהן המטפלות הראשיות בילדים. זה נמשך עשור שלם, אבל את המחיר הנשים משלמות גם שנים אחרי כן, כי לעובדה שהן לא עבדו או עבדו חלקית בעשור כל כך קריטי לקריירה, יש השלכות להתפתחות המקצועית שלהן גם בהמשך, וזה נגרר גם לפנסיה".
מה יֵצא מזה לגברים?
"גם הגברים יֵצאו נשכרים. אני חושבת שהם היו רוצים להיות שותפים להורות ולא רק להיות הכספומט המשפחתי. הטיפול בתינוק משפיע על מערכת היחסים בין האב לילדיו לאורך כל החיים".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button