אולנה זלנסקה. קראה לכולם להניף דגל כחול־צהוב על בתיהם

חמושה ב-2.2 מיליון עוקבים: כך הפכה אולנה זלנסקה לאחד מסמלי המאבק במדינתה

היא ארכיטקטית, תסריטאית ופעילה חברתית ומנהלת מלחמת תודעה ממעמקי הבונקר. כמה דברים שכדאי לדעת על אשתו של נשיא אוקראינה

פורסם:
מהבונקר שבו היא מסתתרת בנפרד מבעלה, מנהלת אולנה זלנסקה (44) מלחמת תודעה נגד רוסיה, וככל שידוע עד כה היא מסרבת להתפנות מקייב המופגזת. בפוסטים הרבים שהיא מעלה מנסה זלנסקה להרים את המורל: "אתם הכי מדהימים, בני ארצי היקרים!", כתבה בשבוע שעבר. "ביומיים האלה כולכם הפכתם לצבא. ברכבת התחתית, במקלטים, עם ילדים וחיות מחמד אתם עושים את העבודה ויש לכם זמן לדאוג לאחרים, לעזור אחד לשני".
ביום הראשון לפרוץ הקרבות, כשאזרחי אוקראינה היו מבולבלים ואחוזי אימה, העלתה זלנסקה מידע וקישור לערוץ טלגרם מיוחד שפתחה, ובו תשובות לכל שאלה שיכולה להתעורר בשטח, כמו ערוצי תקשורת רשמיים של המדינה, דרכי תעבורה בטוחות, מתקני בריאות, סיוע הומניטרי ותמיכה פסיכולוגית.
בפוסט נוסף הדגישה את חשיבות הערבות ההדדית בעת הזאת וביקשה: "היכנסו לרשתות החברתיות כדי להגן על בתים ולעזור לשכנים בודדים; הציעו את ביתכם למי שצריך מחסה; תרמו דם לפצועים; דווחו על תנועת רכבי האויב; וכמובן, אתם יכולים, תרמו כסף כדי לעזור לצבא, כי אנחנו הצבא והצבא זה אנחנו".
הניסיון לגייס את רוח הקרב הלאומית של האוקראינים החל ב־16 בפברואר, בדיוק שבוע לפני הפלישה הרוסית, שבו השיקה אתגר לכבוד "יום האחדות הלאומי" בעמודי הסושיאל שלה, וקראה לכולם להניף דגל כחול־צהוב על בתיהם ולהציף את הרשתות בדגלים הלאומיים.
2 צפייה בגלריה
אולנה זלנסקה עם ולדימיר זלנסקי
אולנה זלנסקה עם ולדימיר זלנסקי
פאוור קאפל
(צילום: GettyImages IL/Anna Moneymaker, Presidency of Ukraine)

והנה נתון מדהים שפרסמה רגע לפני הפלישה הרוסית: "כמה שזה מפחיד ויוצא דופן להגיד את זה - באוקראינה יש שני מיליון יותר נשים מגברים. עכשיו זה מקבל משמעות חדשה לגמרי, כשלהתנגדות שלנו יש פנים נשיות במיוחד. אני מעריצה אתכן ומשתחווה בפניכן, בנות ארצי המדהימות, המתנדבות שמרפאות, מצילות ומאכילות, הנשים שממשיכות לבצע את עבודתן בבתי מרקחת, בחנויות, בתחבורה ובשירותים, כדי שהחיים ימשיכו וינצחו. בזכותכן כבר אפשר לראות את השמש מבעד לעשן ההפגזה".
כמו שכבר אפשר להבין, מדובר באישה חזקה ופמיניסטית, שעשתה את הונה יחד עם בעלה בחברת ההפקות שלהם ונמנתה עם כותבי סדרת הטלוויזיה "משרת העם" - זו שסללה לזלנסקה את הדרך לבית הנשיא. היא, אגב, לא תמכה בהתחלה בריצה שלו לנשיאות, אך לאחר שהשתכנעה, דחפה אותו בכל הכוח.
מאז זרמו הרבה מים בדנייפר, וכיום היא אשת נשיא במשרה מלאה שמתפקדת תחת אש חיה. הנה עוד כמה דברים שכדאי לדעת עליה:
1. פגישה בפקולטה
היא נולדה בעיר קריבי ריה בשם אולנה קיאשקו. היא ובעלה וולודימיר למדו באותו בית ספר תיכון, אבל הכירו רק מאוחר יותר, בפקולטה להנדסה אזרחית בשלוחת האוניברסיטה הלאומית של קייב בעיר, שבה למדו שניהם. אחרי זוגיות של שמונה שנים הם נישאו בטקס אזרחי (הוא יהודי, היא לא) ונולדו שני ילדיהם: אולכסנדרה־סאשה (16) וקיריל (שמונה).
2. ארכיטקטית ותסריטאית
זלנסקה היא אדריכלית במקצועה, אבל לא עבדה מעולם באדריכלות אלא התמקצעה בכתיבת תסריטים עבור אולפני "רובע 95" שהפיקו את "משרת העם".
3. אוי, הקורונה
ביוני האחרון אושפזה למשך חודש בבית החולים בעקבות סיבוך של מחלת הקורונה.
4. נגד הבירוקרטיה
במסגרת פעילותה כאשת נשיא פעלה זלנסקה לפישוט ההליכים הביורוקרטיים במדינה, ואף השיקה אפליקציה בשם "שירותים ציבוריים מקוונים", ובה מידע על הטבות, שירותים, מסמכים ומיצוי זכויות וההזדמנויות. התגובות היו מרגשות.
5. ובעד בני הנוער
בתקופת מגפת הקורונה נרתמה זלנסקה לנושא הכאוב של בני נוער שמצאו את עצמם ללא מסגרות לימודיות, ונקלעו למשברים נפשיים. לשם כך יצאה בתוכנית חירום בשם "קונספט פיתוח בריאות הנפש לשנת 2030", במטרה להפוך את התמיכה הפסיכולוגית לנפוצה ונגישה במדינה.
6. הפרעות אכילה
קצת לפני פרוץ המלחמה היא העלתה פוסט שקורא להילחם בהפרעות אכילה, ובו שיתפה כי בצעירותה הרבתה לאכול ג'אנק פוד, אבל לאחר לידת בתה "נעשתה קצת יותר כבדה ורחבה מבעבר". כשגם הספורט שעשתה לא עזר ("המוטיבציה נעלמה, הקילוגרמים לא"), נכנסה למשטר דיאטה קפדני בנוסף לספורט, ואחרי שלושה חודשים ירדה עשרה קילו. "אבל זו לא התוצאה היחידה. יחד עם הקילוגרמים העודפים ירדו גם האנרגיה והאיזון ההורמונלי שלי", כתבה. "בסוף הבנתי שהכל בחיים הוא עניין של איזון". אמרה ועשתה. היא יזמה רפורמת תזונה בבתי הספר ברחבי אוקראינה, והעלתה בשידור חי ברשתות החברתיות הרצאה על מיתוסים שיש להפריך בנוגע לתזונת בני נוער.
7. עושה כבוד לשפה
ועוד משהו פעוט שעשתה לטובת הכבוד הלאומי של האוקראינים: היא דאגה לכך שבאוטובוסי התיירים (Hop On Hop Off) ברחבי אירופה, יכללו בדברי ההסבר המוקלטים, שהם לרוב באנגלית, צרפתית וספרדית, גם את השפה האוקראינית, ופנתה בבקשה לאזרחים שידרשו הדרכה בשפת האם שלהם ויהפכו לשגרירים של השפה האוקראינית בעולם.
8. מסננת
יש לה מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות אבל היא עצמה עוקבת אחרי שלושה חשבונות בלבד: שניים של בעלה והשלישי - "שירותים ציבוריים מקוונים" (ראו סעיף 4).
9. יש לה שיק
ואי־אפשר בלי כמה מילים על הסטייל שלה: משהו שנע בין מלאניה טראמפ (ייצוגית מאוד כשצריך) ובין לוק קז'ואל, כזה שכל אחת מאיתנו אימצה בתקופת הסגרים - טרנינגים טרנדיים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button