תושב קבע באזור. יעל על רקע נוף ים המלח

במקום הכי נמוך: טיולים ואטרקציות באזור ים המלח

לא רחוק, לא חם ולא כל כך יקר: מזג האוויר מתקרר לאטו ואופציית החופשה באזור ים המלח נראית פתאום הגיונית לגמרי

פורסם:
שעתיים, אולי טיפה פחות, אולי מעט יותר, זה משך הזמן לנסיעה ממרכז הארץ לאזור המלונות של ים המלח ועין בוקק, כמו גם לשמורת הטבע הירוקה של עין גדי, הטובלת במי מעיינות. מדובר בפחות ממחצית הזמן הנדרש לנסיעה עד אילת שבקצה הרחוק של הערבה, גם פחות ממחצית המרחק לשם בקילומטרים. אין פלא, לפיכך, שבתי המלון באזור ים המלח נהנים מתפוסה גבוהה, גם בקיץ הלוהט, וגם כעת, כשהסתיו נכנס רשמית ללוח השנה.
9 צפייה בגלריה
בולענים ומפרצים. ים המלח
בולענים ומפרצים. ים המלח
מפרצים ונופים פראיים. ים המלח
(צילום: צביקה בורג)

לסתיו 2022 מגיעים אתרי התיירות בים המלח מוכנים מאי-פעם: הושלמה סוף סוף בניית הטיילת הארוכה, שמשתרעת לאורך אזור המלונות של עין בוקק וצפונה, עד קצה בריכת המלח הענקית המכונה בטעות "האגן הדרומי של ים המלח"; הוסדרו והונגשו חופי הרחצה באזור המלונות של עין בוקק, וכך גם רוב מגרשי החניה. כל שצריך לעשות כעת זה להגיע מוקדם בבוקר או בשעות אחר הצהריים – כדי להימנע משהיה בחופים בשעות הצהריים שבהן עדיין חם, לשתות הרבה מים וליהנות מהטבילה-ציפה הייחודית במי המלח, שכמעט אין דומה להם בעולם. ואם יש לכם תקציב וזמן לבלות לילה באחד מבתי המלון באזור – מה טוב.

טיול וביקור

נווה במדבר: שמורת עין גדי
מהיפות, המפורסמות והחווייתיות בישראל, שמורת עין גדי היא שילוב מנצח של נוף מדברי בגוני חום-צהבהב, נחלים צוננים הזורמים כל השנה, צמחיה ירוקה ובעלי חיים ובהם יעלים ושפני סלע, שלרוב לא מראים סימני חשש מבני האדם המבקרים.
9 צפייה בגלריה
מים במדבר. שמורת עין גדי
מים במדבר. שמורת עין גדי
מים במדבר. שמורת עין גדי
(צילום: צביקה בורג)
בשמורה, שחגגה לאחרונה 50 שנה להכרזתה, משולבים מספר אתרים ואטרקציות: נחל דוד ונחל ערוגות, בריכות שכשוך, מפלים, ארבעה מעיינות, שבילי הליכה, שבילי טיפוס למטיבי לכת (לא לעונת הקיץ, לא לימים חמים).
טיפ: עדיין לא חורף, כך שכדאי להגיע לשמורה סמוך לשעת הפתיחה (8:00) כדי ליהנות מביקור בה לפני שהטמפרטורות עולות והשמש קופחת.
הכניסה בתשלום, 28-12 שקל. יש להזמין מראש את מועד הביקור באתר רשות הטבע והגנים.

9 צפייה בגלריה
לאורחי המלון ההדרכה בחינם. סיור בשמורת עין גדי
לאורחי המלון ההדרכה בחינם. סיור בשמורת עין גדי
לאורחי מלון "עין גדי" ההדרכה בחינם. סיור בשמורה
(צילום: צביקה בורג)
כדאי לדעת: שבשמורה קיימים שני מסלולים נפרדים, נחל דוד ונחל ערוגות. הכרטיס מאפשר כניסה לשניהם, אבל יש צורך לתאם באתר את מועד הביקור בכל אחד מהם בנפרד. פתוח: מ-8:00 עד 17:00 (בשישי עד 16:00). טל' 08-6584285.

מורשת וסביבה: מרכז המבקרים, מפעלי ים המלח
9 צפייה בגלריה
עשו ציונות. מרכז נובומייסקי, מחנה הראשונים, מפעלי ים המלח
עשו ציונות. מרכז נובומייסקי, מחנה הראשונים, מפעלי ים המלח
עשו ציונות. מרכז נובומייסקי, מחנה הראשונים, מפעלי ים המלח
(צילום: צביקה בורג)
מרכז המבקרים ע"ש משה נובומייסקי הוקם ביוזמת מפעלי ים המלח והמועצה לשימור אתרים באתר ששימש מ-1934 ועד שנות ה-50 של המאה שעברה כמחנה העובדים של חברת האשלג הארץ ישראלית, שקדמה למפעלי ים המלח ולתאגיד כימיקלים לישראל (ICL). המרכז משמר ומשחזר את ההיסטוריה של המפעלים, את המבנים השונים, את אורח החיים באתר, ונוגע גם בהשפעות המפעל על הסביבה ועל ים המלח, נושא שעלה לסדר היום בשנים האחרונות, לאור הירידה במפלס הים והשלכות המצב על הסביבה.
במרכז הסיפור המוצג במרכז עומדת דמותו של משה נובומייסקי: בעל חזון, שהחל משנות ה-20 של המאה שעברה חקר את ים המלח, השיג ממשלת המנדט הבריטי זיכיון להפקת ברום ואשלג, והפך את המפעלים בצפון ובדרום ים המלח לפרויקט התעשייתי הגדול ביותר בארץ ישראל, בשנים שקדמו להקמת המדינה, למרות תנאי הקיום המאוד קשים באזור הנידח.
הסיור עובר בין סרטונים ומצגות וידיאו ולצד מוצגים היסטוריים, ובין מבנים ואולמות משוחזרים. הוא מושקע ומשוכלל ביותר, ברמה שקשה למצוא בישראל, ויכול לעניין מבוגרים וצעירים.
חשוב לדעת: הביקור באתר נעשה במסגרת סיור מודרך בלבד, הנמשך כשעה וחצי, בקבוצות של עד כ-40 איש, בהתאם למספר הנרשמים לאותה שעה. יש להירשם מראש באתר מרכז המבקרים, לבחור במועד ובשעה המבוקשת, ורק אז להמשיך לחלונית התשלום. האתר מונגש ומתאים גם לבעלי מוגבלויות.
פתוח: ראשון-חמישי ושבת, 17:00-9:00, בשישי עד 15:00. בימי חול המועד סוכות ובחגים עות הפעילות שונות מעט ויתוספו סיורי עששיות באתר, ב-18:00.
כניסה: 30-20 שקל, חינם בימי שישי, שבת וחג במסגרת פרויקט "שבת ישראלית" של המועצה לשימור אתרים. יש להירשם מראש באתר המועצה, חפשו ברשת: "שישי שבת באתרי מורשת"; ווייז: מרכז מבקרים מפעלי ים המלח.
טיפ: אחרי או לפני הביקור במרכז המבקרים, כדאי להמשיך דרומה עוד כשישה ק"מ, ומול מפעלי ים המלח לפנות מערבה בדרך עפר המטפסת למצפה שחר, משם ניתן להשקיף על המפעלים ועל אזור דרום ים המלח. לצד המצפה – מיצב הענק "מצב האדם", של הפסל עזרא אוריון, אובליסק פלדה בגובה 25 מטר שלמרגלותיו כ-230 אדני מסילת רכבת.

עצרנו בדרך

ה"מג'יק קאס", מעלה אדומים

9 צפייה בגלריה
אורות, מגלשות ונוצצים. ה"מג'יק קאס"
אורות, מגלשות ונוצצים. ה"מג'יק קאס"
אורות, מגלשות ונוצצים. ה"מג'יק קאס"
(צילום: צביקה בורג)
מפתיע למדי למצוא פארק שעשועים מקורה, מפואר, מלא וגדוש במתקנים מתוחכמים, בלב אזור התעשייה המאובק של מעלה אדומים, אבל הוא שם: ה"מג'יק קאס" (Magic Kass), מהווה סיבה טובה לסטות מכביש ירושלים-ים המלח (אם זה הנתיב שלכם בדרך אל או מים המלח) ולבלות במקום למשך מספר שעות, בעיקר אם אתם מטיילים עם הילדים.
מה בפארק? האנגר ענק, מקורה, ממוזג, מואר ומנצנץ, בעל מספר מפלסים, שבחללו פזורים מגלשות הרים, קרוסלות ענק, מכוניות מתנגשות, נדנדות ענק, "סווינגים" ושאר מתקני הנאה ועינוי החביבים כל כך על ילדים (וגם על חלק מההורים).
הבילוי מאורגן ומתוקתק: רוכשים כרטיס כניסה (והוא אינו זול), מקבלים צמיד אלקטרוני שמאפשר לילדים לשלם בעזרתו תמורת אקסטרות (פופקורן, שתייה, ארוחות, משחקי וידיאו וכדומה) בלי לבקש את כרטיס האשראי של ההורים, ויוצאים לדרך: ל-12 מתקני הענק ולשלל משחקי הווידיאו.
כמה זמן להקדיש למקום? כמה שרוצים, אפשר לעלות שוב ושוב למתקנים, עד שמתעייפים.
הפרטים הטכניים:
  • פתוח: לא בכל יום, חובה להתעדכן באתר הפארק. גם שעות הפעילות משתנות: לעתים פתוח מ-9:00 עד 22:00, לפעמים מ-15:30 עד 20:00, ויש ימים שסגור לחלוטין לקהל הרחב, כמו למשל בשבת.
  • כניסה: 115-100 שקל, אבל חפשו מבצעים. כניסה בחינם? לילדים עד גיל שנתיים ולנשים בהריון מתקדם.
  • חניה? 30 שקל במתחם, חינם במרחק הליכה קצרה.
  • נעליים? חייבות להיות סגורות, לא כפכפים, לא סנדלים.
  • שמירת חפצים? לוקר לשעתיים עולה 5 שקלים. טיפ: ארנקים, טלפונים ניידים, עדיף לשמור בלוקר כדי שלא יפלו מהמתקנים.
  • מסעדות? יש כמה, כולן כשרות.
  • הערה: לא כל המתקנים מתאימים לכל גיל ולכל גובה.
טל' 02-5441919; ווייז: מג'יק קאס, דקלה 6, מעלה אדומים.

אירוח ולינה

האופציה המלונאית: מלון "גנים"
9 צפייה בגלריה
צנוע אבל שווה. מלון "גנים", ים המלח
צנוע אבל שווה. מלון "גנים", ים המלח
צנוע אבל שווה. מלון "גנים", ים המלח
(צילום: צביקה בורג)
קשה במקצת לאתר את מלון "ישרוטל גנים", בתוך המקבץ הגדול שתי בתי המלון המצטופף באזור עין בוקק, בין חופי ים המלח לרכס ההרים ממערב: סביבו מתנשאים בתי מלון גדולים ומעוצבים יותר, אבל דווקא בתוך הצניעות האדריכלית של "גנים", משמח למצוא איכויות אירוח ששווה ליהנות מהן.
ב"גנים" 203 חדרים, שכולם פונים לעבר החופים, הים ובריכת המלון; שתי בריכות מלח מקורות, מרחב בילוי סביב הבריכה החיצונית הגדולה הכולל מרחבי ישיבה מוצלים, ובר משקאות ונשנושים. ספא ("אספרי") שהוא מקצועי למופת ומציע מגוון טיפולים במחירים סבירים לגמרי (המלצה: נסו את ה"אנטי סטרס", 50 דקות, 350 שקל); וגם חדר אוכל, מועדון ילדים, לובי שבו נערכים מופעים מדי ערב ועוד. חוף הים? מרחק חמש דקות הליכה.
"גנים" מתנהל היטב, באורח מוקפד ומתוקתק, בלי חיפופים שקל למדי למצוא במלונאות הישראלית. איפה זה מתבטא? בניקיון, במשמעת שנאכפת על אורחים "שובבים" ורועשים מדי, בפינוקים קטנים שמציעים מפעם לפעם לאורחים. אפשר בהחלט ללמוד כאן, שתשומת לב שכמעט ולא עולה כסף לבעלי העסק, עושה את ההבדל.
מחיר: בסוכות כנראה שלא תמצאו מקום, אבל אחרי חול המועד מוצע לילה לזוג בהחל מכ-750 שקל, כולל ארוחת בוקר (ויש מגוון מבצעים למחזיקי כרטיסי אשראי או למזמינים יותר מלילה אחד). מומלץ לשלם מעט יותר בעבור חצי פנסיון.

האופציה הכפרית: מלון "עין גדי"


9 צפייה בגלריה
שלווה מול המדבר. מלון עין גדי
שלווה מול המדבר. מלון עין גדי
שלווה מול המדבר. מלון עין גדי
(צילום: צביקה בורג)
מעדיפים להתרחק מההמונים במתחם המלונות הסואן של עין בוקק? סעו כ-30 ק"מ צפונה, למלון עין גדי, שיש לו היסטוריה יוצאת דופן: תחילתה בימים הראשונים של הקיבוץ, עת הגיעו למקום באופן מאולתר למדי חובבות וחובבים של טבילה בים המלח, ולמענם החלו חברי הקיבוץ לספק שירותי אירוח בסיסיים. הביזנס התיירותי הלך והתפתח, ולפני 61 שנה, בקיץ 1961, נחנך רשמית המלון, שנקרא אז "בית הארחה למתרחצים בים המלח".
עם השנים הוחלפו צריפי עץ בחדרי בטון ואבן, נבנו בריכה ומבנה מרחצאות ומרכז ספא וחדר אוכל. כיום מדובר במלון ייחודי ויוצא דופן, עם 166 חדרים במבנים בני קומה אחת או שתיים הפזורים במתחם בשולי הקיבוץ, שכולו גן בוטני ירוק בתוך נוף מדבר פראי. תכלס, תשכחו מהרושם של "בית הארחה קיבוצי", מדובר במלון נעים וסימפטי, עם קהל אורחים שקט ושליו, חלקו חובבי טבע ונוף מדברי שמגיעים מחו"ל במיוחד לכאן. התנהלות חדר האוכל למשל, יכולה להעניק השראה ללא מעט בתי מלון בישראל.
המלון מציע מגוון פעילויות, חלקן חינם, כמו למשל, סיור מודרך בשמורת עין גדי הסמוכה (אבל את דמי כניסה לשמורה יש לשלם), סיור בגן הבוטני שבקיבוץ או תצפית בציפורי המדבר שמתארחות או מקננות במקום.
אטרקציה נהדרת היא מרכז הספא של המלון, "סינרגיה": יש בו בריכה פנימית מקורה של מי ים המלח, בריכה חיצונית של מים מתוקים, סאונה, חמאם ו-12 חדרי טיפול עם תפריט מקצועי מאוד, מגוון מאוד, מהנה מאוד, כולל חוויות ספא המיוחדות לאזור ים המלח, טפולים קלאסיים וקוסמטיים, ועוד.

9 צפייה בגלריה
בריכות וטיפולים. ספא "סינרגיה"
בריכות וטיפולים. ספא "סינרגיה"
בריכות וטיפולים. ספא "סינרגיה"
(צילום: צביקה בורג)
חשוב לדעת: מעוניינים לטבול בים המלח? חופי הרחצה הקרובים נמצאים במרחק 30-25 דקות נסיעה. חופי עין גדי, שפעם היוו אטרקציה מרכזית באזור, נסגרו וגודרו עקב תופעת הבולענים וירידת מפלס הים.
מחיר: אחרי חופשת סוכות, תמצאו לינה לזוג כולל ארוחת בוקר בהחל מ-900 שקל ללילה (ומומלץ לחפש מבצעים באתר המלון ובאתרי הלינה השונים). טיפ: הגיוני לשלם מעט יותר ולהזמין חצי פנסיון, שכן אין מסעדות ראויות במרחק קרוב.

ים המלח: טיפים למבקרים

חניה בתשלום. אזורי החניה המוסדרים לאורך חופי אזור המלונות בעין בוקק מסומנים בכחול-לבן והחניה היא בתשלום (6 שקלים לכל שעה), באמצעות אפליקציות פנגו, סלופארק או איזיפארק או במדחנים (במטבעות). מתי פועלים הסדרי החניה? ראשון-חמישי ושבת, בין 8:00 ל-19:00, שישי, בין 8:00 ל-16:00. מומלץ מאוד להסדיר את התשלום, שכן קשה לחמוק מעינם של הפקחים.
חניה בחינם. מגרשי חניה חינמיים נמצאים בעורף בתי במלון, במרחק לא רב מהחופים. כדאי להוריד את הנוסעים והמטען בסמוך לחוף, ולשלוח נהג תורן לחפש מקום חניה בחינם, במרחק מה.
דלק וחשמל. תחנות דלק תמצאו בערד, בנווה זוהר שבדרום ים המלח ובצומת לידו בכניסה הצפונית לים המלח. כדאי למלא את מיכל הדלק לפני שמגיעים לאזור. הגעתם ברכב חשמלי? עמדת טעינה ציבורית ממוקמת בקניון ים המלח. עמדות נוספות מיועדות לאורחי בתי המלון עין גדי, ישרוטל ים המלח, VERT וליאונרדו קלאב.
קניות? בקניון ים המלח עשרות חנויות ובתי קפה, והוא פתוח בימים ראשון-חמישי מ-9:30 עד 23:00, ובשישי עד 16:00. בשבת, נכון לעכשיו, סגור. מרכזי קניות קטנים יותר פועלים גם בשבת.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button