גליון לאשה

אחרי הכול אנחנו שיר

אם היינו מבקשות ממך לבחור שורה בלתי נשכחת שנכתבה על נשים בשיר ישראלי - מה היית בוחרת? את השאלה הזו שאלנו 75 ישראליות ידועות. התוצאה בפרויקט חגיגי ליום עצמאות "אחרי הכל את שיר"

פורסם:


אם היינו מבקשות ממך לבחור שורה בלתי נשכחת שנכתבה על נשים בשיר ישראלי - מה היית בוחרת? את השאלה הזו שאלנו 75 ישראליות ידועות, ומרתק היה לגלות שהראש והלב של כל אחת זרק לכיוון אחר לגמרי.
יש נשים שבחרו שורות מעצימות, אחרות חשבו על שורות מרגשות ויש מי שציינו דווקא שורות מקוממות שעצבנו אותן. שלל נושאים עלו בתשובות: אהבה (כולל נכזבת), קשר בין אמא לילד/ה, חיפוש דרך, הטרדות מיניות, התגברות על קשיים, ענייני גיל, הרצון לפרוץ גבולות ומה לא. היו שהעדיפו לבחור שורה שנכתבה על ידי אישה ולאו דווקא על נשים, והיו שלא יכלו להתעלם מהמצב במדינה ובחרו שורות שמדברות על התקווה לאחדות.
ממעוף הציפור, מעניין היה להתבונן בפרויקט שעליו חתומה העיתונאית דינה חלוץ מזווית מגדרית: מבחינת יחס בין פזמונאיות ופזמונאים, מלחינות ומלחינים - בפרויקט יש חלוקה כמעט שווה בין נשים לגברים. מעניין לא פחות לגלות שבכל הנוגע לביצוע השירים, התוצאות מציגות רוב לקולות נשיים. שני שלישים מהשורות שנבחרו בפרויקט הושרו על ידי זמרות.
וכעת, לשיאניות:
במקום הראשון מבחינת הביצוע: תיקו. חוה אלברשטיין ואריק איינשטיין עם שבעה שירים בפרויקט לכל אחד. לא רחוק אחריהם, במקום השני עם חמש שורות אהובות: הזמרת גלי עטרי.
לנעמי שמר שבעה מופעים בפרויקט. שיאנית המשוררות/פזמונאיות היא לאה גולדברג עם ארבעה שירים פרי עטה, אך לשיר אחד שכתבה ("את תלכי בשדה") נבחרו שלוש שורות שונות על ידי שלוש בוחרות שונות. מרגש לחשוב שהטקסטים של מי שנפטרה ב־1970 עומדים במבחן הזמן.
כל השורות שמופיעות בפרויקט החגיגי, לרגל יום ההולדת ה־75 של ישראל, מתלכדות לכדי פסיפס מרגש שאוגד לפלייליסט בספוטיפיי. הפרויקט עלה לאתר והוא נמצא בגיליון "לאשה" החגיגי. שער הגיליון עוצב כעטיפת תקליט שעליו מככבות זמרות שהופיעו לאורך השנים על שערי "לאשה" ומשתתפות גם בפרויקט - אם כבוחרות שירים או כזמרות שהשורות שלהן נבחרו.
בגיליון "לאשה" המודפס אפשר יהיה למצוא גם סיפורים מעניינים מאחורי הקלעים על השירים, שתרם העיתונאי יובל ניב וחולק כאן תובנות על הפרויקט: "אם היו מבקשים ממני לנחש איזה שורות נשיות אהובות במיוחד על הזמרת נונו בת ה-24, לא הייתי מהמר שהן לקוחות משיר של גלי עטרי שהוקלט 12 שנים לפני שהיא נולדה. גם לא הייתי מאמין שאשת חדשות מעודכנת כמו רינה מצליח תבחר שורות מהמאה ה-19, או שאורית שחף הרוקיסטית תלך על לחן מלודי ונוגה של יוני רכטר.
"וזה מה שיפה בעיניי בפרויקט הזה: הבוחרות הלכו אחורה, אל חוה אלברשטיין, אריק איינשטיין, לאה גולדברג, נעמי שמר, רחל שפירא, שלום חנוך, יהודית רביץ, פוליקר, קלפטר, ביאליק, אלתרמן, וולך, רחל. רוב השורות שנבחרו נכתבו במאה ה-20 ואף קודם לכן. אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי? בטוח שהייתה פה יצירה טובה. והיצירה הזו, לפי הנשים שהשתתפו בפרויקט, עדיין רלוונטית, גם אם גורמים שונים סבורים שעבר זמנה ומנסים להדיר אותה מרשימות השידור ברדיו ומהפריים-טיים הטלוויזיוני".
הפרויקט לווה בתוכנית מיוחדת של רדיו Ynet שם ראיינה הגר כוכבי את שמרית אור, דלית עופר, דין דין אביב ולאה שבת, שהיו חלק מ-75 הנשים הבוחרות (תוכלו להאזין בנגן שלמעלה).
בנוסף, נשים ידועות וכוכבות רשת רבות שיתפו ברשתות החברתיות את השורה האהובה עליהן.
איזו שורה בלתי נשכחת מבחינתכן נכתבה בשיר עברי על נשים? שתפו אותנו בתגובות.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button