בשנים האחרונות התפתחו מושגים רבים וחדשים בתחום ההגדרה העצמית שגורמים לכך שכל אחד מאיתנו יכול להרגיש בנוח עם ההעדפה שלו וגם להעניק לה שם

האם אתם בי־רומנטיים או פאן־סקסואלים? המדריך ליחסים החדשים

הגדרות המיניות הפכו בשנים האחרונות לעניין מורכב ומסובך. מה ההבדל בין א־רומנטיים ובין א־מיניים ואיך קוראים למי שמתאהבים רק במי שאינו מעוניין בהם? מילון מונחים עדכני - כדי שתדעו מי אתם ובמי אתם מתאהבים

פורסם:
פעם הגדרות מיניות היו פשוטות וברורות. היו הטרוסקסואלים, הומוסקסואלים, לסביות ודו־מיניים. אבל בשנים האחרונות התפתחו מושגים רבים וחדשים בתחום ההגדרה העצמית שגורמים לכך שכל אחד מאיתנו יכול להרגיש בנוח עם ההעדפה שלו וגם להעניק לה שם. המחויבות למגדר אחד לא קיימת, ויש לא מעט אנשים שלא מגדירים את עצמם כשייכים למגדר כזה או אחר. הם לא נשים, לא גברים ולא טרנסג'נדרים. אז איך תדעו עם מי אתם מנהלים מערכת יחסים? הנה שש הגדרות מיניות חדשות ושכיחות:

1. בי־רומנטיים (Biromantic)

זהו אחד המושגים הנפוצים ביותר שמבטאים הפרדה בין אהבה לסקס תוך התמקדות באהבה. בדיוק כמו שיש "ידידים עם יתרונות" שהם יחסים מבוססי סקס ללא אהבה ומעורבות רגשית, כך הבי־רומנטיים מקיימים יחסי אהבה ללא יחסי מין. יחסים בי־רומנטיים הם כאלה שיש בהם רגשות חזקים של אהבה, התאהבות, דייטים, התרגשות, נשיקות וחיבוקים אבל אין יחסי מין. עם זאת, הבי־רומנטיים לא מתחייבים לכך שהם לא מעוניינים בסקס, וייתכן שיהיו מעוניינים בקיום יחסי מין עם אדם שהם לא מאוהבים בו.
יחסים בי־רומנטיים יכולים להתקיים עם כל מגדר, כלומר גבר או אישה שהם בי־רומנטיים יכולים להתאהב בגבר או אישה או באנשים ללא מגדר. לעתים הבי־רומנטיים יכולים גם להיות פוליאמורים - כאלה שיש להם כמה בני זוג באותו הזמן וכולם יודעים זה על זו. בדרך כלל מקובל שבי־רומנטיים מציגים את עצמם ככאלה בתחילת היחסים כדי למנוע עוגמת נפש מהפרטנר הפוטנציאלי. תופעת הבי־רומנטיקה נפוצה יותר מהמקובל לחשוב והיא יכולה להתקיים גם ביחסים ותיקים או אפילו בנישואים שיש בהם אהבה והערכה אבל אין קיום יחסי מין.

עוד יחסים במנטה:


2. דמי־רומנטיים (Demiromantic)

אנשים שמפתחים רגשות רומנטיים כלפי אדם אחר רק לאחר שנוצר ביניהם קשר נפשי עמוק מאוד – תהליך שיכול לקחת שנים. יש הטוענים שהדמי־רומנטיים חוששים מאוד מדחייה, ולכן לא מסוגלים לתת אמון באדם אחר אלא רק לאחר שהם בטוחים לגמרי שהצד השני באמת מעוניין בהם ומחויב להם. מסיבה זאת, פעמים רבות אנשים שהם דמי־רומנטיים נוטים להתאהב בחברים שלהם זה שנים רבות. הדמי־רומנטיים יכולים לחוש משיכה מינית לבני מינם או לבני המין הנגדי ואף לקיים איתם יחסי מין, אבל כאמור, הם לא יתאהבו בהם.

2 צפייה בגלריה
טיפוסי אהבה
טיפוסי אהבה
אנשים שהם דמי־רומנטיים נוטים להתאהב בחברים שלהם זה שנים רבות
(צילום: Shutterstock)

3. א־רומנטיים (Aromantic)

או בקיצור "ארו", הם אנשים שלא מתאהבים, ואם זה קורה, עוצמת הרגשות שלהם נמוכה מאוד. למרות זאת פעמים רבות הם מוצאים בני זוג, נישאים ואף יולדים ילדים. יש א־רומנטיים שהם גם א־מיניים ולא מעוניינים בסקס ויש א־רומנטיים שמעוניינים בסקס. ההבדל בין א־רומנטיים ובין א־מיניים הוא שא־מיניים כן מתאהבים, מתחתנים ויולדים ילדים, אבל העניין שלהם במין לא קיים כמעט בכלל.
ההבדל בין א־רומנטיים ובין א־מיניים הוא שא־מיניים כן מתאהבים, מתחתנים ויולדים ילדים, אבל העניין שלהם במין לא קיים כמעט בכלל
אנשים שהם א־רומנטיים מואשמים פעמים רבות בכך שהם מתנהגים כמו "רובוטים" ו"חסרי רגשות", בעיקר מכיוון שפעמים רבות הם גם לא אוהבים שנוגעים בהם באופן כללי, אבל האמת היא שלא־רומנטיים יש פעמים רבות בני זוג שדומים להם, ולכן הזוגיות שלהם נוטה להיות מוצלחת וארוכת טווח.

4. לית־רומנטיים (Lithromantic)

אנשים שיכולים להתאהב רק במי שאינו מעוניין בהם. אם הצד השני מחזיר להם אהבה או אפילו התעניינות, הם פשוט מפסיקים לאהוב אותו. גם המשיכה שלהם לאדם שמעוניין בהם מתפוגגת באופן מיידי, ולכן הם בעצם במצב תמידי של מחפשים אחר מערכת יחסים, אבל בפועל אין להם יכולת להיות בתוך מערכת יחסים לאורך זמן.

5. פאן־סקסואלים (Pansexual)

פאן־סקסואלים מגדירים את עצמם כמי שמתאהבים ונמשכים לכל אדם בלי קשר למגדר שלו. הם מצהירים שהמגדר של האדם הוא פרט קטן ושולי ביצירת הקשר והזוגיות. הפאן־סקסואלים יכולים להימשך לגברים הומואים, לנשים לסביות, לסטרייטים (גבר או אישה) או לאנשים עם מיניות לא מוגדרת.

6. אומני־סקסואלים (Omnisexual)

גם האומני־סקסואלים נמשכים לכולם, אבל בניגוד לפאן־סקסואלים המגדר כן מהווה שיקול בבחירת בן או בת הזוג שלהם. באופן תיאורטי הם נמשכים לכולם, אבל המגדר חשוב להם. לאומני־סקסואלים יש יום גאווה משלהם (6 ביוני), ויש להם גם דגל עם פסים בגוונים של ורוד, כחול וסגול: הכחול מסמן את הספקטרום הגברי, הוורוד מסמל את הספקטרום הנשי, והסגול מסמל את הא־בינארי - אנשים ללא מגדר.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button