"זה לא קסם, אין שיקוי פלאים, והשינוי לא קורה ביום אחד". רונה אבן ואונור אוקשטיין

מעצבת האופנה שרצתה לחזור לג'ינס אחרי הלידה וסחפה אחריה 150 אלף נשים

17 קילו עודפים מהלידה הובילו את אונור אוקשטיין להקמת קבוצת פייסבוק שבה חלקה תובנות ואימונים. עודף שומנים בדם גרם לרונה אבן להפוך לדיאטנית. כיום הן מנהלות יחד את "אמא חוזרת לג'ינס", קהילה עוצמתית של 150 אלף נשים שהיא הרבה מעבר להרזיה ולכושר - ומשתפות בטיפים המנצחים שלהן

פורסם:
לפני חמש שנים, מיד אחרי הלידה הראשונה שלה ועם תוספת של 17 ק"ג, הסתכלה אונור אוקשטיין, אז מעצבת אופנה ומדריכת כושר בת 32, על החיים החדשים שלה. היא רצתה רק דבר אחד: להחזיר לעצמה את עצמה - לארוז את גופה בג'ינס הישן, לבלות יותר עם חברות וליהנות משגרה שמציבה אותה במרכז. כמי שדם היזמות זורם בעורקיה, היא החליטה לערוך סקר שוק ולבדוק אילו שירותים ובילויים מוצעים לנשים אחרי לידה. הממצאים שהעלתה בחכתה סיפקו תמונה עגומה: השוק אמנם היה רווי במתן שירותים ובפתרונות הקשורים לכל מה שסביב הלידה, לפני ואחרי, אך כולם עסקו בקשר שבין היולדת לנולד או בתינוקות עצמם (כמו הנקה, שינה והתפתחות). שום מענה שיאיץ את החזרה הגופנית והנפשית של האם הטרייה לשגרה לא נמצא.
עוד דיאטה במנטה:

אונור, 37, מאמנת כושר ומנטורית, נשואה לרונן, מאמן כושר, אמא למילאן (5) וליסאן (2) והשלישי בדרך, גרה בתל אביב. כמו מרבית היולדות היא נשאבה מיד עם הלידה הראשונה להתעסקות סביב העולל 24/7 תוך נטייה לשכוח מעצמה, והחליטה להפוך את הקערה על פיה. היא פתחה בפייסבוק קבוצה לנשים אחרי לידה וקראה לה "אמא חוזרת לג'ינס". "הג'ינס הוא כמובן לא רק כדי לחזור למידת המכנסיים שהיו לך לפני הלידה", היא מחדדת, "אלא מייצג את החזרה לשגרה בכל מישורי החיים".
4 צפייה בגלריה
"אמא חוזרת לג'ינס" אונור אוקשטיין ורונה אבן
"אמא חוזרת לג'ינס" אונור אוקשטיין ורונה אבן
הג'ינס מייצג את החזרה לשגרה בכל מישורי החיים. רונה אבן ואונור אוקשטיין
(צילום: יונתן בלום)

מהר מאוד צברה הקבוצה תאוצה: נשים בגילים שונים מכל הקשת החברתית - רווקות, נשואות עם ילדים (או בלי) ואפילו סבתות - הצטרפו ונהנו מבמה פתוחה שאפשרה להן לדון בכל נושא, לספק המלצות ולשתף בחוויות ובתובנות. אחת לכמה ימים לבשה אונור את בגדי הכושר הססגוניים, עלתה ללייב ועודדה את חברות הקבוצה לקחת פסק זמן ולהצטרף אליה לכמה תרגילים קצרים לחיזוק השרירים ולחיטוב הגוף. שנה אחרי, כשהקהילה גדלה והתבססה, היא הבינה שעליה לספק גם מענה תזונתי מקצועי לנשים שאיתה. היא פרסמה פוסט ברשתות החברתיות שבו קראה לחצי השני שלה, דיאטנית קלינית במקצועה, להרים את הכפפה ולהצטרף אליה לניהול הקבוצה.

הדיאטנית שניצחה את הטריגליצרידים

רונה אבן, שבאותם ימים הייתה בעלת קליניקה בסניף הולמס פלייס בגבעתיים, קראה את הפוסט של אונור והגיבה מיד. מכל מבול הפניות לאונור, הראשונה (והאחרונה) לפנות אליה הייתה רונה. "קבענו דייט שהיה המוצלח בחיי", היא מספרת. "ישבנו במשך שעתיים, ומיד כשהבנתי את הצרכים של הקבוצה התחיל בינינו סיעור מוחות. מהמפגש הזה יצאנו עם סדנת הדגל של הקבוצה - עושות שינוי".
לאחר מכן הוסיפו השתיים סדנאות נוספות, האחרונה שבהן מושקת בימים אלה ומיועדת לנשים במהלך ההיריון ולאחריו (ראו למטה). "עד אז לא היו סדנאות אונליין לירידה במשקל שמשלבות כושר ותזונה. היינו חלוצות", היא מדגישה. "המשכנו לפתח רעיונות וליהנות ממספר הולך וגדל של נשים שמצטרפות לקהילה ולסדנאות". כיום הקהילה הזאת מונה כ־150,000 נשים, והצוות עצמו כולל 50 מדריכות שמלוות את המשתתפות עד להשגת היעד.
רונה (40), דיאטנית קלינית ומנטורית, נשואה לדורון, בעלים של סופרמרקט, אמא לשלושה, סער (9.5), שיר (8) ורז (4), גרה בגבעתיים. היא מביאה איתה לקבוצה גישה תזונתית ליברלית ומעצימה - בלי ספירת קלוריות, בלי תפריטים, בלי מתן חשיבות מופרזת למשקל.
לגישה שלה, שצברה הצלחות מוכחות, יש סיבה אישית ומרתקת, אבל כדי להבין זאת נצטרך לחזור 20 שנה אחורה. "הייתי בת 20 ובמשקל תקין כשבדיקת הדם הראתה ערכים גבוהים של שומנים בדם (טריגליצרידים)", היא משחזרת. "הופניתי לדיאטנית, והיא הבהירה לי חד־משמעית שאם לא אכנס מיד למשטר קפדני של דיאטה מופחתת שומנים, סוכרים ופחמימות, לא אגיע לגיל 40. היא חילקה את כל המזונות בחלוקה גסה לשניים, 'מותר' ו'אסור', כשרשימת ה'אסור' ארוכה ללא פרופורציה לרשימת 'המותר'. מאחר שאבי אדם עם טריגליצרידים בדם, הבנתי כבר באותם ימים את ההשלכות הבריאותיות שיש לכך".
ערכים גבוהים של טריגליצרידים עלולים לגרום למשקעים בכלי הדם ומכאן לעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, סוכרת, דלקת בלבלב, כבד שומני ועוד. אבל למרות הסכנות, הדיאטה הנוקשה הזאת לא שרדה לאורך זמן. "הצלחתי ליישם את הדיאטה במשך שנה שלמה, אבל אז, במהלך טיול בחו"ל, החלטתי להרים ידיים", מספרת רונה. "התעייפתי מהנוקשות הזאת ופשוט רציתי לחיות. יתרה מזאת, פיתחתי חרדה. כל דבר שרציתי לאכול נראה לי מאיים ומסכן אותי בריאותית. בעקבות זאת התחלתי לרדת במשקל באופן עקבי.
"בדרך חזרה לארץ התחלתי לחשוב על לימודים, ותזונה קלינית נראתה לי הכיוון הנכון ביותר עבורי, שעשוי לספק לי את הכלים הטובים ביותר למצבי הבריאותי. בנוסף, בגלל החוויה הטראומתית שלי היה לי חשוב להעביר מסר אחר, אופטימי יותר - להביא לתוצאות ממקום של העצמה ושל הבנה. אישה לא חייבת להיות רזה כדי להיראות נפלא. ככל שהיא תתחבר יותר לעצמה ותנהל אורח חיים בריא ומאוזן, כך היא תגיע לתוצאות טובות יותר שמהן היא תיהנה לאורך זמן. אני רואה את זה גם אצל נשים בסדנאות שלנו. הן משילות קילוגרמים כתוצר לוואי של התהליך, לא כמטרה. אישה שתבשל לעצמה, לא תמצא את עצמה חוטפת פתאום שקית תפוצ'יפס באמצע היום".
ואכן, כבר במהלך לימודיה במדעי התזונה באוניברסיטת אריאל הצליחה רונה להוריד את ערכי הטריגליצרידים שלה לטווח הנורמה. כיום היא מקפידה לנטר את עצמה באמצעות בדיקות דם פעמיים בשנה. "אני בסך הכל בן אדם", היא מסייגת. "אני משתדלת לאכול כל מה שאני רוצה אבל באופן מבוקר ויותר חלבונים מפחמימות. עם זאת, גם לי יש מעידות".

הקבוצה שתומכת בך בחזרה

מעבר לשמירה על הכושר והמשקל, אחד הדברים המיוחדים בקבוצת הפייסבוק שמנהלות השתיים הוא הקהילתיות שבה והרוח האנרגטית שכל מי שנכנסת אליה נדבקת בה. הרבה חיים יש בקבוצה הזאת. המשתמשות משתפות את כל החוויה שלהן בתהליך השינוי - מצלמות מאכלים בריאים שהן מכינות, מגלות סודות, מצטלמות, ובעיקר ניכר עליהן שהן נהנות. "כשאנחנו בוחרות בתזונה ובכושר שטובים לנו, הם מזינים את הגוף - וזה מזין את הנפש", אומרת אונור. "תהליך הבחירה כרוך בשינוי הרגלים ודפוסים מוכרים של שנים. שינוי שמתחיל קודם כל בראש שלנו ובמחשבות על עצמנו. זה לא קסם, אין שיקוי פלאים, והשינוי לא קורה ביום אחד. כדי לעשות שינוי אמיתי ולהתמיד באורח חיים כזה יש עבודה שמתרחשת לאורך זמן". בפועל זה אומר ליווי של קהילה תומכת, עצות והכוונה מנשות מקצוע, אתגרים, יעדים והרבה שמחה ואנרגיות חיוביות.
4 צפייה בגלריה
"אמא חוזרת לג'ינס" אונור אוקשטיין ורונה אבן
"אמא חוזרת לג'ינס" אונור אוקשטיין ורונה אבן
"הקהילה הציפה אותי במבול של תגובות אמפתיות שמחממות את הלב"
(צילום: יונתן בלום)

אבל התמיכה הזאת אינה חד־צדדית. אונור, שהקימה את הקבוצה הזאת כדי לתמוך בנשות הקבוצה בתהליך שלהן, גילתה את כוחה של הקבוצה גם כגוף תומך עבורה. באוקטובר אשתקד היא שיתפה את קהילת הנשים באירוע אישי מטלטל שעבר עליה והופתעה לגלות את עוצמות התמיכה של הקהילה בה. "הייתי בחודש התשיעי להיריון. הלכתי עם רונן, בן זוגי, לסקירה שלישית. התוצאות הראו שהעובר סובל ממום גנטי חמור", היא מספרת. "הרופא הפנה אותנו לסדרת בדיקות שבמהלכן קיבלנו דעות סותרות. לאחר שחזרנו אליו עם הממצאים הנוספים, הוא המליץ לנו לסיים את ההיריון.
"רונן ואני התפרקנו. מתוך שבר עמוק התחלנו לפעול על אוטומט ועשינו בדיוק מה שאמרו לנו בלי לחשוב יותר מדי. הגענו לוועדה שתפקידה לאשר הפסקת היריון ולאחר מכן קיבלתי זריקה שמסיימת את חייו של העובר. אחרי יומיים בחדר הלידה עברתי לידה ולעולם הגיחה תינוקת יפהפייה - אך ללא רוח חיים. החזקתי אותה בידיים. היא נראתה שקטה ושלווה, בדיוק כמו שני אחיה אחרי הלידה. רונן הציע לצלם אותה. סירבתי. שנינו היינו איתה כמה רגעים לבד בחדר. התייפחנו בבכי. יש כאן אובדן של תינוקת. זו לא הפלה, כמו שאנשים חושבים. לאחר מכן, בפורום מצומצם, ערכנו לה לוויה.
"די מהר, ובמאמץ רב, חזרתי לשגרה, שהייתה בשבילי חבל הצלה. הקהילה הציפה אותי במבול של תגובות אמפתיות שמחממות את הלב. חלקן, שעברו אירוע דומה, שיתפו אותי, והייתה לכך חשיבות רבה מבחינתי. כחודשיים לאחר האובדן נכנסנו שוב להיריון. כרגע אנחנו בחודש השישי".

13 צעדים שיעזרו לך לרדת במשקל ולהיכנס לכושר

(אונור ורונה משתפות בטיפים המנצחים שלהן)


1. הקפידי על מראה מטופח גם בבית
כשאת מסתובבת כל היום עם הפיג׳מה או הטרנינג, את נוטה להיות סלחנית יותר כלפי הגוף שלך. לכן, גם אם את בבית במשך היום, התלבשי, התאפרי ושמרי על סדר יום. ההתארגנות הזאת תגייס אותך באופן טבעי להתנהלות מבוקרת יותר בצריכת האוכל.
2. אכלי מתוק, אבל רק פעם ביום
לאנגלים יש את שעת התה. אמצי את הרעיון הזה באכילת מתוק. פעם ביום, בשעה קבועה, אכלי משהו מתוק. רצוי לעשות זאת יחד עם הילדים ולייצר מעין טקס. כך גם ילדייך ילמדו לצרוך מתוק באופן מבוקר.
3. סדרי את המדפים במקרר בצורה חכמה
השתדלי שהמדף בגובה העיניים יכלול יותר ירקות ופירות, יוגורטים וגבינות רזות, ואילו המזונות הבריאים פחות יהיו נגישים הרבה פחות.
4 צפייה בגלריה
"אמא חוזרת לג'ינס" אונור אוקשטיין ורונה אבן
"אמא חוזרת לג'ינס" אונור אוקשטיין ורונה אבן
שינה מספקת, מראה מטופח, הנעת הגוף ומתוק לצד חלבון
(צילום: shutterseock)

4. לעולם אל תאכלי מתוק ללא חלבון לצדו
לא משנה איזה מתוק את בוחרת לאכול, גם אם מדובר בפרי, תמיד תנשנשי לידו מזון חלבוני או מעט שומני, כמו 2־3 אגוזים או פרוסת גבינה. אכילת חלבון לצד המתוק מורידה את המדד הגליקמי (מד מהירות ספיגת הסוכר בדם) של המזון ויוצרת תחושת שובע לאורך זמן.
5. עשי משהו אחד מדי יום כדי להפעיל את הגוף
את לא חייבת לפקוד את חדר הכושר או להצטרף לשיעור אירובי. די בכך שתחליטי שפעם את רוכבת על אופניים לעבודה או שלמחרת את לא מזיזה את הרכב וכל הסידורים שלך נעשים ברגל. ביום אחר תצאי למשל עם חברה להליכה בפארק או שתצטרפי ללייב עם אונור (בחינם, פתוח לכולן). מבחינתך, הנעת הגוף היא פעולה שגרתית שיש לבצע מדי יום.
6. הקפידי על שעות שינה
בלי שינה איכותית לא תוכלי להתקדם בתהליך, כי כשאת לא ישנה טוב הגוף שלך מפריש יותר קורטיזול (הורמון סטרס), מה שגורם לאגירת שומן בגוף. במקביל, רמת הסרוטונין מידלדלת. שני ההורמונים האלה, המצויים בגוף באופן טבעי, פועלים ביחס הפוך (קורטיזול גבוה ורמת סרוטונין נמוכה, וההפך, והשאיפה היא להפוך את היחס). לכן מצאי פתרון לשינה סדירה. אם את אחרי לידה, דאגי להזמין חברה או קרובת משפחה שתישאר עם העולל בזמן שאת תשלימי שעת שינה.
7. התניעי את תהליך השינוי, בלי לחשוב יותר מדי
אנשים מפחדים משינוי. אם את מעוניינת לשנות את הרגלי החיים שלך, אל תחשבי יותר מדי, תתחילי בביצוע. למשל, הירשמי לסדנה או קבעי עם חברה לצאת להליכה כבר היום בערב.
8. התמידי בדרך, גם אם היא לא מושלמת
לא תצליחי להקפיד על תזונה או על כושר ב־100%. קבלי זאת בהבנה, והמשיכי בהתמדה. רבים מהמתמודדים עם עלייה במשקל מפתחים חשיבה דיכוטומית - או שאני בדיאטה או שאני לא. מי שרוצה תוצאות, רצוי שתרענן את החשיבה, שהמסר שלה: "אני עושה את המקסימום שאני יכולה, וגם אם פה ושם לא הצלחתי לשמור, לא נורא - העיקר שאני מתמידה".
9. התאימי את הפעילות הגופנית לרמת האנרגיה שלך באותו יום
אם היה לך יום גדוש באירועים ואת חווה עייפות, צאי להליכה. אם את מלאת אנרגיה אך הלו"ז שלך צפוף, התארגני על אימון HIIT (עשר דקות מספיקות). באימוני HIIT תשרפי יותר קלוריות מפעילות מונוטונית. הדבר דומה לנסיעה ברכב: שני מסלולים לאותו יעד יכולים לגרום לרכב לצרוך כמויות שונות של דלק. ככל שיש יותר מכשולים (עליות, ירידות, פקקים), כך הרכב יצרוך יותר אנרגיה.
10. קבעי לעצמך חלון זמן לפעילות גופנית
קחי לעצמך כל זמן שתרצי, אפילו רבע שעה, אך דאגי שהזמן הזה יהיה קודש הקודשים שלא מזיזים אותו. הוא נועד לנפשך ולגופך.
11. הקדישי שתי דקות, 5־10 פעמים ביום, להעלאת הדופק
למשל, לעלות שלוש קומות במדרגות, לקום ולשבת בכיסא, לצאת לריצה קלה סביב הבניין. תוכלי לעשות זאת בכל שעה עגולה בעבודה או בכל מקום שאת נמצאת בו. הפעילות הזאת תגזול ממך מעט זמן, אך במצטבר היא תשפיע על סך ההוצאה האנרגטית שלך ביום.
12. השאירי את חיזוק הבטן לסוף האימון
אם תתחילי בתרגילי בטן, תעייפי את שרירי הבטן ולא יישאר לך כוח להמשך האימון. לכן חשוב לאמן קודם את כל הגוף ולסיים בחיזוק שרירי הבטן.
13. היעזרי בכללים כדי לא לברוח מהמסלול
בימים מאתגרים שמקשים עלייך לגייס כוחות לאכילה מבוקרת, בחרי כלל אחד קטן שיסייע לך בירידה במשקל ובצעי אותו בשלמותו למשך כל היום (תוכלי להיעזר באחד הכללים המופיעים כאן).

חדשות בג'ינס: סדנה לתקופת ההיריון ואחרי הלידה

בימים אלה משיקות אונור ורונה סדנה חדשה שתוקדש לשמירה על אורח חיים בריא במהלך ההיריון ולאחריו. הסדנה, שאורכת שלושה חודשים (לא משנה מאיזה שלב מתחילים), כוללת ליווי מקצועי של דיאטנית קלינית, פענוח בדיקות הדם, בדיקת מדדים, בניית תפריט אישי המותאם לצרכים במהלך ההיריון, לתוצאות הבדיקות ולהעדפות המזון, בנוסף למגוון מתכונים בריאים וקלים להכנה שיישלחו כל שבוע. המנטוריות שיעבירו את הסדנה ילוו את המשתתפות באופן צמוד לאורך כל הדרך. בנוסף, נשות מקצוע ילוו את הסדנה לכל אורכה, בהן מלווה רגשית, מדריכת הורים, פיזיותרפיסטית של רצפת האגן ודולה. במהלך הסדנה יועברו סרטוני אימון ייעודיים לתקופת ההיריון, שיתרמו לחיזוק הגוף, לשימור מסת השריר ולשיפור הסבולת האירובית. פרטים בקבוצה.

לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button