עכשיו, כשהשמש מקדימה לזרוח, זו ההזדמנות לאמץ הרגל בריא - לקום מוקדם יותר

מה יקרה לבריאות, לתפקוד ולכושר שלכם אם תקומו שעה (או שעתיים) קודם?

מחקר מראה שהקדמת שעת השינה וההשכמה מביאה לשיפור בתפקוד הקוגניטיבי ובכושר הגופני ולירידה בדיכאון ובלחץ הנפשי. שמונה צעדים לריענון הבריאות שלכם בעונת האביב

סמדר כהן-טרקל
עודכן:
אביב הגיע, פסח בא וזה הזמן לרענן גם את הבריאות שלכם בעונה המלבלבת של השנה, בעזרת שמונת הצעדים הבאים:
1. קומו שעה (או שעתיים) קודם
שעון החורף סיפק לכם תירוץ טוב להישאר במיטה עד מאוחר, בפרט כשבחוץ עדיין היה חשוך וקר. אבל עכשיו, כשהשמש מקדימה לזרוח, זו ההזדמנות לאמץ הרגל בריא - לקום מוקדם יותר. במחקר שפורסם בכתב העת The Journal of Sleep Medicine נמצא שאצל נבדקים שהוגדרו "ינשופי לילה" ובמשך שישה שבועות הלכו לישון מוקדם מהרגיל והתעוררו שעתיים מוקדם יותר, חל שיפור במדדים בריאותיים רבים, ובהם ירידה בדיכאון ובלחץ הנפשי ושיפור בתפקוד הקוגניטיבי ובכושר הגופני.  
מה הם עשו כדי להפוך לציפורי שיר:
  • נמנעו מצריכת קפאין לאחר השעה 15:00.
  • עמעמו את האורות והתרחקו ממסכים כבר בשעות הערב כדי לעודד את הפרשת המלטונין, הורמון התורם להשריית שינה.
  • לא סגרו וילונות ותריסים, וכך אפשרו לאור הבוקר לחדור לחדר השינה ולעודד הפרשת הורמונים מעוררים כמו קורטיזול.
  • שמרו על אותו לוח זמנים של ערות ושינה הן במהלך השבוע והן בסופי השבוע. 
2. הקטינו את החשיפה למחוללי אלרגיה עונתית
חשיפה לאלרגנים כמו אבק בית, אבקנים ופריחה עונתית שמתפזרים לכל עבר עלולה לגרום למערכת החיסון שלכם להגביר את הפרשת ההיסטמין, חלבון המעורב בתגובת מערכת החיסון. התוצאה מתבטאת ברצף התעטשויות, נזלת מימית, עיניים דומעות, גרד בעור ועוד תופעות מטרידות.
3 צפייה בגלריה
נסו לזהות גורמי אלרגיה אפשריים שנחשפתם אליהם באותו זמן
נסו לזהות גורמי אלרגיה אפשריים שנחשפתם אליהם באותו זמן
נסו לזהות גורמי אלרגיה אפשריים שנחשפתם אליהם באותו זמן
(צילום: shutterstock)

מה עושים:
  • נהלו יומן מעקב במשך כשבוע עד עשרה ימים. ציינו באיזו שעה נתקפתם בתסמיני אלרגיה, היכן הייתם, ואילו תסמינים הופיעו. נסו לזהות גורמי אלרגיה אפשריים שנחשפתם אליהם באותו זמן (למשל עצים וצמחים מסוימים). קבעו תור לאלרגולוג והגיעו אליו עם הממצאים. הוא ישתמש במידע לאבחון ולאיתור מהיר יותר של מקור האלרגיה ויציע לכם טיפול מתאים.
  • שמרו על חלונות סגורים בבית או במשרד, בעיקר בשעות הבוקר, כדי למנוע מאבקני הפרחים להיכנס פנימה.
  • הפעילו מזגן בבית והקפידו לנקות את המסננים לעתים תכופות כדי למנוע הצטברות אבקנים בו.
  • כשאתם מגיעים הביתה מבחוץ היכנסו להתקלח. אבקנים נצמדים בקלות לבגדים ולשיער. 
3. היפטרו ממוצרי מזון ומתרופות שפג תוקפם
אכילת מזונות שפג תוקפם עלולה לגרום לקלקול קיבה בשל החיידקים המתפתחים בהם. סלקו מהמקרר ומהמזווה כל מזון שתאריך התפוגה שלו עבר. סלקו גם תרופות שתאריך התפוגה שלהן עבר, שכן קיים סיכוי שהחומרים הפעילים בהן יהיו יעילים פחות. את התרופות הישנות השליכו למכלים מיוחדים המצויים כמעט בכל קופת חולים ובכל בית מרקחת. השלכת תרופות לפח הביתי עלולה לגרום לשאריות חומרים לחלחל למאגרי המים ולזהם את מי השתייה ואת המערכת האקולוגית.
4. תזמנו בדיקות סקר תלויות גיל ומגדר
הכינו רשימה של כל הבדיקות שעליכם לעבור השנה ותזמנו תורים. למשל: שיננית, רופא שיניים, רופא עיניים, בדיקת פאפ, ממוגרפיה, דם סמוי בצואה. גילוי מוקדם יאפשר טיפול יעיל יותר מטיפול במחלה לאחר שכבר פרצה, ולאחר שתעשו זאת תחושו הקלה ושליטה גדולה יותר על הבריאות שלכם.
5. טפחו גינה קטנה
אתם לא חייבים להתגורר בדירת קרקע כדי לטפח גינה. גם אם אתם מתגוררים בבניין אורבני, עדיין תוכלו לנצל את המרפסת, או את הגג או הגינה המשותפים כדי לטפח צמחייה טבעית. עבודת הגינון נחקרה רבות ונמצאה כמשופעת ביתרונות בריאותיים. בין היתר נמצא כי היא מסייעת בשימור טווח התנועה, מערבת חושים (מגע, ראייה, טעם, שהולכים ומתקהים עם השנים), ואף מהווה גירוי אינטלקטואלי מאחר שהיא מאלצת לזכור שמות של צמחים ואת דרכי הטיפול בהם. 
3 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
עבודת הגינון נחקרה רבות ונמצאה כמשופעת ביתרונות בריאותיים
(צילום: Shutterstock)

6. צאו לטיול בטבע
אם אתם לא סובלים מאלרגיה עונתית, צאו מדי כמה ימים לטיול קצר בטבע - ואל תשכחו להריח פרחים. לפי מחקר שנערך בטכניון ופורסם לאחרונה בכתב העת Conservation Biology, אינטראקציה חיובית עם הטבע משפיעה לטובה על הרווחה הנפשית שלנו. החוקרים אף מצאו שככל שהאינטראקציה עם הטבע הייתה קרובה יותר, למשל כללה נגיעות בעלים או הרחה של פרחים, המשתתפים דיווחו על רמת אושר גבוהה יותר לעומת אלה שרק טיילו בטבע בלי להתקרב ולגעת בו. 
7. רוצו להצטייד בקרם הגנה מהשמש
בתכל'ס הייתם אמורים להשתמש בו גם במהלך החורף הישראלי, אבל עכשיו קרינת השמש הולכת ומתחזקת מיום ליום, ולכן גם כשקריר חשוב להגן על העור באמצעות מסנני קרינה, כובע רחב שוליים ומשקפי שמש. העדיפו תכשירים עמידים במים (יגנו עליכם גם בזמן הזעה), שמספקים טווח הגנה רחב מפני קרני השמש UVA ו־UVB עם מקדם הגנה מעל SPF30. הימרחו כחצי שעה לפני היציאה לשמש וחדשו את המריחה אחת לשעתיים אם אתם נמצאים בחוץ. 
8. מנעו היטפלות פרעושים וקרציות לחיות המחמד
העלייה בטמפרטורה וביובש מהווה תנאים אידיאליים להתרבות פרעושים וקרציות. הדרך הטובה ביותר להימנע מכניסתם הביתה היא באמצעות מניעה. זה הזמן להגן על חיית המחמד באמצעות ספריי, אמפולות או קולרים ייעודיים. לא מדובר רק במטרד לחיית המחמד אלא באמצעי להעברת מחלות בקרב בעלי החיים, שחלקן אף עלולות לעבור לבני אדם. כמו כן, מאחר שרוב מחזור החיים של הקרצייה מתקיים בסביבה ולא על גופו של הכלב, אם מצאתם עליו קרצייה, מומלץ להתייעץ עם הווטרינר שלכם ולהשתמש בשירותיו של מדביר מוסמך. 
  • ייעוץ מקצועי: ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה בכללית
פורסם לראשונה: 08:32, 30.03.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button