גרד עצמי יכול להיות ביטוי לסטרס

9 סיבות לכך שאתם מתגרדים בלי סוף - ומה אפשר לעשות?

זה מציק, זה מטריד ולפעמים זה גם כואב: מה גורם לנו להתגרד ואיך זה קשור לחום המים במקלחת, למצב הנפשי ואפילו לעובדה שאת בהיריון? כך תזהו ותטפלו

פורסם:
מתגרדים וסובלים? הנה תשע סיבות, ואף אחת מהן לא קשורה לעונה הפורחת הזאת:

1. מקלחת במים חמים מדי

אצל חלק מהאנשים מגע עם מים חמים עלול לגרום לדלקת אלרגית. ככל שהמים חמים יותר, כך הם מגרים יותר את מערכת העצבים הדקים בגוף, והתוצאה מתבטאת בגרד.
אזור הגרד: בכל הגוף.
מה עושים: מתקלחים במים פושרים, מייבשים את העור בעדינות בעזרת המגבת ומורחים קרם לחות על כל הגוף לאחר כל מקלחת. אם הגרד נמשך או מציק מאוד, כדאי להיוועץ עם הרופא באשר לנטילת אנטי היסטמין.

2. אלרגיה לחומרי קוסמטיקה ובישום

מגע העור עם חומרי בישום, חומרים משמרים וכימיקלים מסוימים עלולים לפגוע בשכבה החיצונית של העור אצל חלק מהאנשים ולגרום להופעת פריחה, אודם או גרד בעור. חומרים אלרגניים אלה מצויים בתכשירי קוסמטיקה ובישום רבים, כמו סבונים, אבקות כביסה, בשמים, תכשירי שיער וקוסמטיקה.
6 צפייה בגלריה
סיבות לגירוד
סיבות לגירוד
חומרים משמרים וכימיקלים מסוימים עלולים לפגוע בשכבה החיצונית של העור ולגרום להופעת פריחה
(צילום: Shutterstock)

אזור הגרד: מקומי, באזור שנחשף לאלרגן.
מה עושים: אם התחלתם להתגרד לאחר שהשתמשתם בתכשיר חדש, הפסיקו את השימוש בו. אם הגרד אכן נפסק, דעו שהתכשיר מכיל רכיב שאתם רגישים אליו. אם הגרד נמשך, הסיבה אינה אלרגיה לאותו תכשיר ויש להמשיך לחפש את המקור לכך. כמו כן העדיפו תכשירים לעור עדין המיועדים לתינוקות וחומרי שטיפה בעלי חומציות נמוכה, וכבסו בגדים ומצעים לפני השימוש הראשוני.
טיפ: אם הגרד אינו חולף בתוך כמה ימים גם לאחר נטילת אנטי היסטמין, יש לפנות שוב לרופא המטפל

3. קשקשים

הקשקשים נוצרים לרוב כתוצאה מתחלופה מואצת של תאי עור ונשירה של התאים הישנים. לתהליך, שמלווה לעתים בתחושת גרד, יש הסברים רבים, בין השאר חפיפות מרובות, חשיפה מוגברת לשמש, פעילות הורמונלית מוגברת ועוד.
6 צפייה בגלריה
סיבות לגירוד
סיבות לגירוד
חפיפות מרובות, חשיפה מוגברת לשמש, פעילות הורמונלית מוגברת. קשקשים
(צילום: Shutterstock)

אזור הגרד: הקרקפת.
מה עושים: ישנם תכשירי מדף רבים ויעילים המשמשים לטיפול בקשקשת. היוועצו עם הרוקח איזה תכשיר יתאים לכם. אם אתם מחפשים פתרונות טבעיים יעילים, נסו להשתמש בסוגי שמפו המכילים את שמן עץ התה.

4. סטרס

מתח נפשי ממושך עלול להשפיע על הבריאות הפיזית בדרכים שונות. אחד הביטויים הקלאסיים לכך הוא הפרעה של גרד עצמי, באופן אובססיבי, מה שעלול אף לגרום לגלדים בעור הפנים, הזרועות, הגב, הבטן והירכיים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אזור הגרד: בכל הגוף.
מה עושים: אם אתם חושדים שהגרד שלכם נובע מסיבות רגשיות, פנו לפסיכו־דרמטולוג, רופא מומחה המטפל בין השאר גם בקשיים הרגשיים שמחריפים את מצב העור. במקרים מסוימים הוא עשוי להמליץ על תרופות נוגדות חרדה. בנוסף, מומלץ למצוא דרך להירגע באמצעות תרגילי הרפיה, מדיטציה, פעילות גופנית או כל פעילות אחרת שמרגיעה אתכם.

5. היריון

גרדת היריון (PUPPP) היא תופעה שכיחה בהיריון הראשון ובעיקר מהשבוע ה־35. הסיבה לכך לא ברורה, אך לפי אחד ההסברים הגרד נגרם מעצם מתיחת העור בעקבות התפתחות העובר וגדילה של הרחם. הגירוד גורם לשחרור אנטיגנים של רקמת החיבור, ומכאן לתופעה דלקתית. הסבר אחר מצביע על תגובת יתר של מערכת החיסון לאנטיגנים שעוברים מהעובר אל מחזור הדם של האם.
6 צפייה בגלריה
סיבות לגירוד
סיבות לגירוד
מתיחת העור או תגובת יתר של מערכת החיסון. גרד בהיריון
(צילום: Shutterstock)

אזור הגרד: לרוב בבטן, אך יכול להתפשט גם לחזה, לגב, לידיים ולרגליים.
מה עושים: לרוב התופעה חולפת בתוך שבועיים עד שלושה. להרגעה ניתן להניח קומפרסים קרים, למרוח את העור בקרמים עשירים בלחות ובשומן (ללא מרכיבי בישום) ולהימנע משימוש בסבונים מייבשים. אם הגרד נמשך, מומלץ לפנות לרופא המטפל ולבחון אפשרות לבדיקות נוספות או לשימוש בתכשירים מקומיים המכילים סטרואידים.

6. גיל

מהעשור השישי לחיים מתחוללות בעור שתי תופעות: התנוונות בלוטות החלב הצמודות לזקיק השיער ואחראיות לשימון העור ולהגנה עליו, וירידה באלסטיות של העור. כתוצאה מכך העור נעשה יותר ויותר דק, אוגר פחות לחות ולכן מתייבש ביתר קלות, מה שגורם לגרד.
אזור הגרד: בכל הגוף.
מה עושים: חשוב להגיע בהקדם לרופא המטפל כדי לשלול מחלות שונות (ראו סעיף 9) או אלרגיה לתרופות. בנוסף אפשר להשתמש בתחליבי לחות, בסבונים עדינים ולעתים אף בתרופות להרגעת הגרד. שימוש במכשיר אדים להוספת לחות בחדר עשוי גם הוא להקל.

7. טחורים או פיסורה

טחורים ופיסורה (סדק בפי הטבעת) עלולים לגרום להפרעה אנטומית שמקשה לשמור על היגיינה סביב פי הטבעת. כתוצאה מכך עלול להתפתח זיהום אנאלי שגורם לגרד באזור פי הטבעת. יכולות להיות גם סיבות נוספות, כמו תולעים, סיכה, ניקוי יתר, תזונה לקויה.
אזור הגרד: פי הטבעת.
מה עושים: מנקים את האזור בעדינות באמצעות מים בלבד, נמנעים משימוש במגבונים לחים וריחניים, לובשים תחתונים מ־100% כותנה, גוזזים ציפורניים ונמנעים ככל האפשר מגירוד האזור. מומלץ להימנע גם מצריכת אלכוהול, חלב, בירה, קפה וקולה, וממזונות שעלולים להחריף את הגרד כמו שוקולד, פירות, עגבניות, חריף. במקרה הצורך הרופא המטפל ימליץ על תכשיר אנטי פטרייתי.

8. כינים

אנחנו רגילים לחשוב שכינים אוהבות רק ראשים של ילדים קטנים, אבל תתפלאו לגלות שהן אינן מבחינות בין ראשים של ילדים לאלה של מבוגרים. הסיבה לגרד נובעת מתגובה אלרגית לכינה, ולכן יש לא מעט נדבקים בכינים שאינם סובלים מגרד כלל.
6 צפייה בגלריה
כינים
כינים
הסיבה לגרד נובעת מתגובה אלרגית לכינה
(צילום: shutterstock)

אזור הגרד: הקרקפת.
מה עושים: שימוש במסרק צפוף עשוי לאשש את נוכחותן של כינים. הטיפול במסרק צפוף מדי יום, למשך 10 ימים, עשוי לפתור את הבעיה. ניתן גם להשתמש בתכשירים ייעודיים.

9. מחלות

ישנן מחלות רבות שעלולות להוות סמן למחלה בדרגות חומרה שונות, החל באקזמה, פסוריאזיס וסבוריאה, דרך סוכרת ותת פעילות של בלוטת התירס, ועד לסוגים שונים של סרטן (כמו לימפומה, סרטן העור, סרטן השד) .
אזור הגרד: באזורים שונים בגוף, בהתאם למחלה המתפתחת (למשל, גרד ממושך בשד עלול להיות תסמין של סרטן השד).
מה עושים: אם הגרד אינו חולף בתוך ימים מספר עד שבוע, יש לפנות לרופא המטפל כדי שימליץ על בדיקות רלוונטיות ולקבלת טיפול מתאים.

ייעוץ מקצועי: ד"ר סרי מראד, מנהל יחידת עור ומין במרכז הרפואי קפלן ורופא עור בכיר במרכז הרפואי הדסה עין כרם
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button