למצוא את הטוב שבגעגוע

נשאר געגוע: למה אנחנו חווים עכשיו יותר געגוע לעבר ואיך אנחנו יכולים ללמוד לחיות בטוב לצדו

מוצאים את עצמכם מתגעגעים בלי הפסקה לתקופה שלפני מאורעות 7 באוקטובר? מה משרת הרגש הזה שקרוי געגוע ואיך אנחנו יכולים ללמוד לקבל אותו ולהפיק ממנו תועלת במקום להדחיק אותו ולסבול ממנו

נעמה קמינר מבורך
פורסם:
לאחרונה אני מוצאת את עצמי מתגעגעת. מתגעגעת לימים אחרים, מתגעגעת לתקופות שהילדים שלי היו צעירים והאתגרים שלהם היו פשוטים יותר, מתגעגעת לתקופה בחיים שבה הייתי פחות עסוקה ולחוצה, מתגעגעת לא מעט לתקופה שלפני ארבעה חודשים. אני מוצאת את עצמי עושה חשבונות עם עצמי: מה הייתי מוכנה לעשות, מה הייתי נותנת, על מה הייתי מוכנה לוותר כדי למנוע את המציאות הקשה הזאת. כל מיני מחשבות מסתובבות לי בראש שמתאוות לימים אחרים, שהיו טובים יותר. אני מתגעגעת...
ברוח חוויית הגעגוע האישית, הטור מוקדש הפעם לרגש הגעגוע. אני מקווה שדרכו תכירו לעומק את הרגש הזה ותלמדו איך אפשר לחיות לצד געגוע למישהו או למשהו שכבר לא בקרבתנו. חשוב לציין שהכתוב לא נועד לתת מענה למי שחווה אובדן טרגי של אדם קרוב בשל המלחמה או בנסיבות אחרות, ולצערי יש לא מעט כאלה.

נעים להכיר, געגוע

געגוע הוא רגש שעולה בנו כשמתעוררות תחושות נוסטלגיות, כמיהה או תשוקה לאדם, לרעיון או לזיכרון מסוים שלא נמצא בסביבתנו. האובייקטים שאליהם אנחנו מתגעגעים משקפים את הצורך שלנו להרגיש תחושות של אושר או משמעות. געגוע גם יכול לשקף משאלת לב או רצון עז שלא ניתן למימוש מיידי, או בכלל. אפשר לחוות געגוע למשהו שהיה לנו ואבד, לחוויה נעימה ומוכרת או לאדם אהוב.
הגעגוע מתבטא ברגשות עצבות ובתחושת חוסר או אובדן. לעתים הוא יכול לעורר תחושות של החמצה או ריקנות, ולעתים הוא מרגיש נעים ובריא. ברמה הפיזיולוגית געגוע יכול לעורר תחושות של נשימה קצבית יותר, פעימות לב מהירות וגירוי של מערכת העיכול ("בטן מתהפכת").

נוסטלגי או רומנטי? סוגי געגוע

יש כמה סוגי געגוע והם מתעוררים בשל נסיבות מסוימות.
נוסטלגי: זהו געגוע של התרפקות על חוויות העבר שלרוב נעים לנו להרגיש אותו. געגוע כזה יכול לבוא לידי ביטוי באופן חווייתי וחושני, ועשוי להתעורר בעקבות ריח מוכר, שיר ששמענו, או רגע שהזכיר לנו את אותה חוויית עבר נשכחת.
רומנטי: געגוע שנחווה כלפי מושא של רגשות רומנטיים. געגוע כזה יכול להיות נעים אם האדם שאנו מתגעגעים אליו נגיש לנו, אם יש הדדיות ביחסים איתו ואם יש ידיעה שנפגוש אותו בהמשך. אבל כשהוא אינו בר מימוש - געגוע רומנטי יכול להפוך לגעגוע מר ומכאיב. אגב, געגועים רומנטיים הם נושא לשירה, סיפורת ויצירות אמנות רבות.
געגוע למקום: געגוע למקום, אזור או עיר שבהם חווינו חוויות טובות ונעימות שהשאירו בנו חוויית התקשרות משמעותית לאותו מקום. געגועים למקום יכולים להיות למשל געגועים הביתה כשאנו רחוקים ממנו או געגועים למקום שבו ביקרנו או טיילנו וחווינו בו רגעים טובים ונעימים.
געגוע לאדם שאינו עוד: געגוע שנגרם בשל אובדן של אדם משמעותי בחיינו - חוויית הגעגוע במקרה של אובדן עלולה להיות קשה כבדה ומדכדכת כשמתחדדת ההבנה כי מושא הגעגוע לא ישוב עוד. במקרה של אובדן געגוע הוא חלק מהתהליך השל של עיבוד האבל.


2 צפייה בגלריה
הסוגים השונים של הגעגוע
הסוגים השונים של הגעגוע
הסוגים השונים של הגעגוע
(צילום: שאטרסטוק / א.ס.א.פ קריאייטיב )

איך חיים עם געגוע

חמשת הצעדים הבאים יסייעו לכם לחיות טוב יותר לצד הגעגוע:
1. למדו לקבל את הרגש הזה. באותה גישה שבה כדאי להתייחס לכל הרגשות הפחות נעימים, גם געגוע הוא רגש המבקש מקום ותשומת לב למשהו שהיה לנו פעם ואינו. היכולת לתת מקום לרגש, מבלי לנסות להדחיק אותו ולברוח ממנו, גם אם אינו נעים לנו, היא יכולת מחזקת מחסנת ומשחררת. הגעגוע הוא חלק נורמטיבי מחוויית החיים, והוא מעיד על קיומן של חוויות משמעותיות שעברנו ועל אנשים שפגשנו בדרך.
2. הקיפו את עצמכם באנשים אחרים משמעותיים. נוכחות של אחרים משמעותיים ומערכות יחסים קרובות מסייעות בהתמודדות טובה יותר עם געגוע. כשאנו מוקפים באנשים קרובים שאיתם אנו יכולים לחלוק את תחושת הגעגוע, כשיש אוזן קשובה או מי שיעניק חיבוק - אנחנו מרגישים אהובים ומשמעותיים, מה שעוזר לנו לעבור בשלום דרך הגעגוע.
3. תנו לעצמכם זמן ומצאו עניין. לצד ההכרה ומתן מקום לגעגוע, חשוב לייצר שגרה שמאפשרת פרקי זמן שישכיחו אותו מאיתנו. למשל, תחביבים ופעילויות מהנות יכולים לספק הסחת דעת נעימה מהגעגוע, ועל הדרך לאפשר התנסות בפעילויות חדשות, חוגים או הרחבת תחומי עניין. אם זה לסייד קיר בחדר, לשפר את יכולות הציור או להירשם לחוג שנשמע מעניין - כל אלה ממלאים את הזמן בתוכן איכותי ומלמד, לצד הגעגוע.
4. התרפקו על זיכרונות טובים. לעתים, כדאי לנסות להעלות זיכרונות טובים שיש לנו מאדם, מצב, מקום או תקופה שאליהם אנחנו מתגעגעים. מחקר בנושא דיכאון מצא שהתמקדות בחלקים טובים שזכורים לנו מסייעת בהתמודדות עם תסמיני דיכאון כשאנחנו חווים געגוע. אפשר להעלות זיכרונות מרגיעים טובים ושמחים שהיו לנו, ואפילו להעלות אותם על הכתב, או לחלוק אותם עם אדם קרוב - פעולות שמהדהדות את החוויה בתוכנו פעם נוספת.
5. צרו טקס געגוע. רעיון לא שגרתי לתרגול שיכול לסייע לנתב את גל הרגשות שפוקד אותנו הוא יצירת טקס געגוע שבו מבצעים פעולה כלשהי שמסייעת לנו כשאנחנו חווים געגוע עז. למשל: להדליק נר, לעשות תרגול נשימה, לכתוב את התחושות שלנו על דף, לעמוד ולהביט בשמיים, ובאופן כללי פעולה שאנו עושים בכל פעם שעולה בנו געגוע ומטרתה לתת לו ביטוי, מענה, תשומת לב וזמן שיכולים להקל על עוצמתו.
לא קל לנו להתמודד עם געגוע, שכן הוא טומן בחובו כמיהה עזה ולעתים מייסרת למשהו או מישהו שאינם קרובים אלינו עכשיו, או לתמיד. חשוב לתת לעצמנו את המקום ואת האפשרות להביע את הגעגוע, שכן הוא מעיד על כך שזכינו לחוות רגעים משמעותיים ועוצמתיים של חיבור ורגש חיובי. זוהי ברכה גדולה ועוצמתית. מקווה שהכלים האלה ייקלו על הגעגוע שלכם למי או למה שאתם מתגעגעים. בתקווה גדולה לימים טובים יותר, אמן.

הכותבת היא בעלת MA בפסיכולוגיה חיובית, מטפלת בתחום ומרצה בארגונים ובחברות ציבוריות בנושאים של חוסן אישי, קבלת החלטות, מיינדסט, מערכות יחסים חיוביות וגישת החוזקות. מייל: Naama@naamakaminer.co.il







.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button