שינה טובה על פי האיורוודה

איזה טיפוס שינה אתם ואיך האיורוודה יכולה להגשים לכם את החלום לישון טוב יותר?

איזו תנוחה מרגיעה כדאי לתרגל לפני שהולכים לישון, איזה שמן יסדר לכם הירדמות נעימה, למה כדאי לשכב בשקט ולהקשיב לנשימה, ועוד סודות מהרפואה ההודית המסורתית לשינה עמוקה וטובה שתטעין אתכם בבריאות ובהמון אנרגיה

פורסם:
שינה היא התנהגות אוניברסלית החובקת את כל עולם החי. מחרקים ועד יונקים – כולם מבלים בערך שליש מחייהם בשינה. בספרות האיורוודה (הרפואה ההודית המסורתית) מתייחסים לשינה, המכונה בסנסקריט בשם "נידרה" (Nidra), כאל אחת משלוש הדרישות הפיזיולוגיות הבסיסיות לקיום החיים, לצד תזונה ומיניות. השינה חיונית הן לתפקוד הפיזיולוגי והן לתפקוד הקוגניטיבי, ובדומה לכך שרעב משמש הגנה מפני תת־תזונה, ישנוניות פועלת כמנגנון הגנה מפני מנוחה לא מספקת. ללא שינה משמעותית וטובה היכולת שלנו לתפקד במהלך היום נפגעת, והחסר הזה עלול להוות מרכיב משמעותי בהתפתחותן של מחלות רבות.
ויותר מזה - על פי האיורוודה, השינה משפיעה לא רק על הבריאות אלא על כל היבט בחיינו. "שמחה, עצב, הזנה, חוסר הזנה, כוח, חולשה, כוח גברא, עקרות, ידע, בורות, חיים ומוות - כולם תלויים בשינה נאותה או לא נאותה", נכתב בטקסט האיורוודי המסורתי, צ'אראקה סמהיטה (סוטרה סטהנה 21, פסוק 36). "שינה גרועה, מופרזת או שאינה בזמנה מסלקת את האושר ואת החיים, אך אם נוהגים בה כראוי, היא מעניקה אושר וחיים כמו הבזק של ידע אמיתי למאסטר יוגה".

לישון זה יתרון: תועלות השינה על פי האיורוודה

  1. שינה מיטבית מעניקה הזנה לגוף.
  2. מסייעת לשמור על רוגע פיזי ונפשי.
  3. ממלאת תפקיד קריטי בתיקון ובהתחדשות בכל איברי הגוף. בזמן השינה הגוף עסוק בתהליכי תיקון, בנייה וריפוי של תאים ורקמות.
  4. קריטית לתפקוד ולהתפתחות תקינה של המוח.
  5. חיונית לתפקוד מנטלי תקין ולשמירה על הזיכרון. השינה משפיעה באופן ישיר על היכולת שלנו ללמוד, לשמור מידע, לשלוף מידע, לבצע משימות ביעילות, לפתח נקודות מבט חדשות ולעצב מסלולים נוירולוגיים מחדש.
  6. מסייעת לתפקוד תקין של איברי החישה והגוף כולו.
  7. תומכת בפעילות מערכת החיסון.
  8. מסייעת במניעת הזדקנות מוקדמת.
  9. מקנה לעור הפנים מראה בריא, חיוני ומלא ברק.
אז איך תוכלו לישון טוב יותר כבר הלילה על פי האיורוודה? התשובות לפניכם.

בחנו את עצמכם: איזה טיפוס שינה אתם?

האיורוודה נוהגת לסווג את דפוסי השינה שלנו לשלוש דושות, שהן ביו־אנרגיות המשפיעות על כל מנגנוני החיים: ואטה (Vata), פיטה (Pitta) וקאפה (Kapha).
טיפוסי ואטה
  • איכויות: שילוב של אוויר וחלל.
  • מאפיינים פיזיים: בעלי מבנה גוף רזה וצר עם ורידים וגידים בולטים, מפרקים מתפוקקים, עור יבש, שיער דליל ונטייה לסבול מקור.
  • מאפייני שינה: השינה שלהם נוטה להיות לא סדירה וקלילה, אך יכולה להיות עמוקה מאוד כשהם מותשים. לרוב הם משתוקקים למיטה רכה כדי לרפד את העצמות הבולטות שלהם, ונוטים לישון פחות שעות לעומת טיפוסים אחרים, אם כי באופן פרדוקסלי הם זקוקים להמון שעות שינה כדי למלא את המאגרים של מערכת העצבים שלהם. הם נוטים גם לחרוק שיניים וללכת או לדבר מתוך שינה.
  • החלומות שלהם: נוטים להיות מרווחים ואווריריים, ולעתים קרובות מתמקדים בתנועה, בהרפתקאות או ברדיפה. הם חולמים הרבה, אך לרוב מתקשים לזכור בבוקר את שחלמו בלילה.
  • בעיות שינה: סובלים מקושי להירדם ומנטייה להתעורר במהלך הלילה ללא יכולת לחזור לישון, בייחוד בין השעות 02:00 ל־04:00 לפנות בוקר.
  • טיפ מעורר: השתדלו להימנע משנת לילה מאוחרת ומעבודה במשמרות – זה יסייע לכם בהירדמות וברציפות השינה.
טיפוסי פיטה
  • איכויות: שילוב של אש ומים.
  • מאפיינים פיזיים: בעלי מבנה גוף ומשקל ממוצע, שריריים ואתלטים. רגישים לחום, לשהייה בשמש ולטמפרטורות גבוהות ונוטים להזיע בקלות. בעלי עור עם נטייה לאדמומיות (וגם לפיגמנטציה, לנמשים ולנקודות חן) ושיער ג'ינג'י או לחלופין קרחת.
  • מאפייני שינה: בדרך כלל ישנים טוב, אם כי שינה קלה מעט. נוטים להעדיף מיטה יציבה ומעט כיסויים בגלל הנטייה שלהם להתחמם יתר על המידה, וכן למספר מתון של שעות שינה. לרוב מתעוררים בבוקר עם מחשבה חדה וערנית. יכולים בקלות לוותר על שינה כאשר הם עסוקים בפרויקט או נדרשים לעמוד בדד־ליין.
  • החלומות שלהם: מוטרדים לעתים קרובות על ידי חלומות לוהטים, חיים ופעילים, אך לרוב חוזרים לישון בקלות אם הם מתעוררים.
  • בעיות שינה: קושי או קימה באמצע הלילה סביב חצות הם הפרעת השינה הקלאסית של טיפוסי פיטה. אנרגיית הפיטה מוגברת בין השעות 22:00 ל־02:00 לפנות בוקר, מה שעשוי להפעיל את הנפש, לעורר שאפתנות ולמגר לחלוטין כל רצון לישון.
  • טיפ מעורר: אתם נוטים להיות ינשופי לילה, נסו לנצל זאת ולהיות פרודוקטיביים להפליא דווקא בשעות הקטנות.
טיפוסי קאפה
  • איכויות: שילוב של אדמה ומים.
  • מאפיינים פיזיים: בעלי מבנה גוף מסיבי, חזק וכבד, עור רך ושמנוני, שיער עבה ומלא, לרוב בעלי רגישות לקור.
  • מאפייני שינה: ישנים כבדים, בדרך כלל יכולים לישון בשקט בכל מקום ושנתם אינה מופרעת בקלות. הם משתוקקים לבלות במיטה שעות ארוכות ואוהבים לישון יותר שעות מכל טיפוס אחר - רצוי על מזרן רך, תחת שפע של כיסויים מנחמים ורכים. לכן היכולת להירדם בקלות אבל קושי להתעורר עשויה להעיד על "עודף קאפה". כמו כן באופן מפתיע דווקא הם זקוקים לפחות שינה מאשר טיפוסי ואטה ופיטה.
  • החלומות שלהם: נוטים להיות רגועים, חלקים, מימיים ורגשיים.
  • בעיות שינה: כשהם יוצאים מאיזון הם נוטים לשינה מוגזמת וסובלים מתחושת כבדות ואיטיות ומקושי להתעורר. אנרגיית הקאפה מוגברת בין השעות 06:00 ל־10:00 בבוקר, מה שעלול להגביר את הכובד הטבעי ואת האיטיות שלהם. זה גם מה שמקל עליהם לישון שעות רבות נוספות.
  • טיפ מעורר: אם אתם נוטים לישון יותר ממה שצריך, השתדלו להימנע משינה בשעות היום. היא מגבירה את אנרגיית הקאפה.
שעות שינה

זורמים למיטה: איך להירדם באופן טבעי

1. אמצו לוח זמנים יומיומי קבוע ודבקו בו כך תאמנו את הגוף ואת המיינד להתכונן לשינה בשעות מסוימות וזה יסייע לגוף להתנהל בריתמוס שייטיב עמכם.
2. השתדלו לא לשנוץ במהלך היום למעט קשישים ונשים הרות. זה יסייע לשפר את שנת הלילה שלכם.
3. לכו לישון בשעה קבועה קבעו לעצמכם שעה קבועה לפרישה לשינה וכניסה למיטה. ההעדפה היא בין השעות 22:00 ל־23:00 לכל המאוחר.
4. הימנעו משתיית קפה, תה או משקאות עתירי קפאין בשעות הערב ובכלל הפחיתו את צריכתם למינימום. חומרים ממריצים כמו קפאין, וכן ניקוטין ואלכוהול, נוטים לשבש מחזורים פיזיולוגיים החיוניים לשינה תקינה.
שינה טובה איורוודה
5. עסקו בפעילות גופנית מתונה בשעות הערב זה יסייע לשחרור אנדורפינים ותחושו עייפים יותר.
6. רחצו באמבט חם בסיום היום ולפני ארוחת הערב (חשוב!) המים מרגיעים את מערכת העצבים, משחררים מתחים ועוזרים להשקיט את הנפש.
7. סיימו את ארוחת הערב כשעתיים לפני הפרישה לשינה ולא יאוחר מ־20:00, וותרו בארוחה זו על מזון חריף, מתובל, מטוגן, עתיר סוכר או כבד לעיכול.
8. הימנעו מצפייה במסכים ומגלישה באינטרנט כחצי שעה־שעה לפני הפרישה לשינה זמן מסך, מכל סוג שהוא, משבש את המקצבים הביולוגיים התומכים בשינה. במקום מסכים אפשר לקרוא ספר (אם כי קריאה לפני השינה עשויה להיות מעוררת מאוד לעיניים ולנפש עבור חלק מהאנשים - טיפוסי פיטה במיוחד) או להאזין למוזיקה מרגיעה.
TIP: נסו להימנע בשעות הערב מצפייה בסרטי אימה או טרגדיות. חשוב שבידור ישפיע על המיינד שלנו באופן חיובי, משמח ומרגיע ולא יעורר אותו באופן לא רצוי בלילה.
9. שימו שומשום עסו קלות את ראשכם ב־2 טיפות שמן שומשום חמים (עדיפות לשמן בכבישה קרה המיועד לעיסוי ולא לבישול). אם אינכם מעוניינים בשמן על השיער, תוכלו למרוח מעט שמן באזור המצח והרקות (כדאי להניח מגבת נקייה על הכרית כדי לא להכתים את המצעים).
10. שתו כוס חלב חם לפני השינה ניתן להוסיף קורט אגוז מוסקט והל. שתיית חלב חם (עדיפות לאורגני) מפייסת ומרגיעה את האיכויות של ואטה ומעודדת שינה, או הכינו משקה לשינה עמוקה.
שינה טובה איורוודה
מה עושים:
  1. מחממים בסיר קטן את החלב כמעט עד לרתיחה, אבל נזהרים שלא להרתיח.
  2. מעבירים את החלב לבלנדר, מוסיפים את שאר החומרים ומערבבים עד לקבלת מרקם אחיד.
  3. מוזגים לספל ולוגמים לאט שעה־שעתיים לפני השינה.
למי שרוצה לדלג על הבלנדר: אפשר להוסיף את המרכיבים לחלב בסיר ולערבב היטב. כדי להמתיק מחליפים את התמר בכפית אחת של סירופ מייפל.
11. צרו אווירה משרת שינה בחדר השינה הוא צריך להיות מסודר ומרחב שנעים לשהות בו, כזה שמסייע להרגעת המיינד.
  • העדיפו חדר חשוך עם זרימת אוויר טובה וטמפרטורה נעימה – לא חם ולא קר מדי.
  • התייחסו לחדר השינה, ובייחוד למיטה, כאל מקום "קדוש" לשינה ולמין, והימנעו מלהפוך אותו לחדר עבודה או לחדר טלוויזיה.
  • בחרו מיטה נוחה עם כריות רכות ומצעים נקיים מ-100% כותנה
  • העדיפו צבעים בהירים ומרגיעים (כמו לבן, תכלת, ירוק)
  • אם אתם אוהבים, הוסיפו גם ריחות (שמנים ארומתיים/קטורת) להפצת ריח טוב.
DIY רטיות ורדים מרגיעות לעיניים עייפות
2 צפייה בגלריה
שינה טובה איורוודה
שינה טובה איורוודה
רטיות ורדים מרגיעות לעיניים עייפות
(צילום: shutterstock)
מה צריך? 2 עיגולי צמר גפן ו-2 טיפות מי ורדים. מה עושים: מטפטפים טיפת מי ורדים על כל עיגול צמר גפן, שוכבים בצורה נוחה, עוצמים את העיניים ומניחים את צמר הגפן על העפעפיים למשך כ־10 דקות.
12. הקשיבו לנשימות נכנסתם למיטה? שכבו בשקט והקשיבו לנשימות שלכם במשך כמה דקות והודו על היום שעבר עליכם ועל רגעים שהסבו לכם שמחה.
13. בטלו הפרעות רגישים לרעשים? השתמשו באטמי אוזניים. רעש הוא חסם לשינה טובה. רגישים לאורות? השתמשו בכיסוי עיניים.
14. נסו להפחית מתחים סטרס בפני עצמו עשוי לפגוע במחזורי השינה. לכן כדאי לאמץ טכניקות שונות להפחתתו, כמו שהייה בטבע, מדיטציה, עיסוי, נשימות ועוד.
15. תרגלו תנוחות יוגה מרגיעות לפני השינה אין צורך לתרגל את התנוחות ברצף. אפשר לבחור אחת מהן ולשהות בה כמה דקות ברכות ולא במאמץ תוך הסדרת הנשימה:
  • כפיפה לפנים בישיבה - Paschimottanasana (פאשימוטאנאסאנה).
  • עמידת ראש - Sirsasana (שירשאסאנה).
  • עמידת נר - Sarvangasana (סארוואנגאסאנה).
  • פיפה לפנים בעמידה - Uttanasana (אוטאנאסאנה).
תנוחות יוגה לשינה טובה

שנ"צ ישרים: האם כדאי לתפוס תנומת צהריים?

באופן כללי הרפואה ההודית המסורתית אינה חובבת שנת צהריים, למעט בעונת הקיץ שבה אנו עשויים לחוש חסרי אנרגיה עקב החום. ביתר עונות השנה יש מצבים ספציפיים שבהם שנ"צ עשויה להיות מומלצת.
למי מותר לתפוס תנומה:
  1. זמרים המאמצים את קולם ונמצאים בתנועה מתמדת.
  2. סטודנטים המבלים זמן רב בקריאה מאומצת. שינה נקשרת לנושא של זיכרון ועיכול המידע, וחיוני להעניק למוח זמן לנוח.
  3. אנשים המקיימים יחסי מין על בסיס יומיומי. פעילות מינית מדי יום גורמת לעייפות ועלולה לפגוע ברקמת הרבייה ולדלדל אותה, לכן שנת יום מומלצת למילוי המאגרים.
  4. אנשים העוסקים בפעילות פיזית מאומצת.
  5. אנשים הסובלים מקשיי עיכול (כמו למשל עצירות).
  6. אנשים הסובלים ממשקל ירוד או מתת־תזונה. שנת יום נחוצה ועשויה להועיל להם שכן היא מסייעת "לשמור" קלוריות.
  7. נשים הרות, קשישים וילדים.
  8. אנשים המתמודדים עם מחלות שונות – בייחוד אלה הסובלים ממחלות עיכול וממחלות במערכת הנשימה.
  9. אנשים ששבו ממסע ממושך וממרחק גדול. נסיעות גורמות לחוסר איזון של ואטה ולעייפות גדולה.
  10. אנשים המתמודדים עם צער. עבורם שינה במהלך היום מסייעת לשכך את הכאב ולהפחית את הדיכאון.
כמה לשנוץ?
  • קשישים וילדים: 30־60 דקות
  • אנשים צעירים: 10־15 דקות
שימו לב: שנת הצהריים צריכה להיות לפני ארוחת הצהריים כדי שלא לפגוע בעיכול.
למי ממש לא מומלץ לישון צהריים:
לטיפוסי קאפה ולאנשים הסובלים ממחלות קאפה כדוגמת סוכרת, עודף משקל, היפרליפידמיה. הסיבה: כמות הקלוריות שהם מוציאים צריכה לעלות על זו שהם צורכים, והימנעות משנת צהריים מסייעת להפחתה במשקל ולשמירה על רמות סוכר ושומן מאוזנות יותר בדם.
הכותבת היא מטפלת מוסמכת באיורוודה (רפואה הודית מסורתית)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button