הקצו מקום לכל חפץ

קריאה לסדר: הוא מפחית סטרס, חיוני לריכוז ויעזור לכם לישון טוב יותר בלילה

כל מה שאתם צריכים לדעת על הדבר החמקמק הזה שכולנו מנסים לעשות בבית (וגם במחשבות ובחברים): 19 עובדות על סדר

פורסם:
1. סדר בבית מפחית סטרס
מחקרים רבים הדגימו כי סדר בבית מוביל לתחושת רווחה נפשית, וכי ההפך מכך, בלגן בבית, גורם לתחושת לחץ. כך לדוגמה, מחקר שהתפרסם בשנת ‭ 2010‬ ב־‭Personality ‬and Social Psychology Bulletin‬, הראה שנשים שחשות שהבית שלהן מבולגן לחוצות יותר, נוטות יותר לדיכאון, עייפות יותר, ורמות הורמון הסטרס קורטיזול בדמן גבוהות יותר.
9 צפייה בגלריה
סדר
סדר
כבר רגועים יותר?
(צילום: אנטולי מיכאלו; סגנון: אינה גוטמן)
‭.2‬ סידור המיטה בבוקר מוביל לשנת לילה איכותית יותר
לפי ארגון השינה האמריקאי (‭National Sleep Foundation‬) אנשים שנוהגים לסדר את המיטה בבוקר זוכים לשינה טובה יותר בלילה. אדמירל חיל הים האמריקאי המוערך, וויליאם מקרייבן, שכתב את רב המכר לשינוי בחיים‭ Make Up Your Bed ‬("הציעו את המיטה שלכם", בתרגום חופשי), טוען שמי שמסדר את המיטה שלו כהלכה בבוקר, יוכל להתמודד טוב יותר עם המשימות שיזמן לו היום שמגיע.
9 צפייה בגלריה
סדר
סדר
הציעו את המיטה, זה ישתלם לכם
(צילום: אנטולי מיכאלו; סגנון: אינה גוטמן)
‭.3‬ סדר על שולחן העבודה חיוני לריכוז
מחקרים מצאו ששולחן עבודה מסודר מהווה תנאי לקשב וריכוז, וכן שההפך - בלגן בשולחן - מפחית משמעותית את יעילות התפקוד המקצועי. מחקר שנערך באוניברסיטת פרינסטון ב־‭,2011‬ אף הראה שמרכיב מסוים במרכז הראייה במוח גורם לנו להתמקד בדברים שאינם קשורים למשימותינו על שולחן העבודה, וכך מסיח את דעתנו.
9 צפייה בגלריה
סדר
סדר
בלגן בשולחן מפחית משמעותית את יעילות התפקוד המקצועי
(צילום: אנטולי מיכאלו; סגנון: אינה גוטמן)
‭.4‬ בעשור הקודם נולד מקצוע חדש: מומחה לסדר
ארגון אמריקאי מקצועי שמכשיר את המומחים לסדר נקרא "הארגון הלאומי ליצרנות וסדר" והוא מציע קורסים אקדמיים המספקים תעודה מקצועית לאלה שהתמחו בעשיית סדר בתחומים שונים בחיינו: סדר בבית, סדר בעסקים, סדר בנסיעות ועוד.
‭.5‬ נולדו גם אתרי אינטרנט המציעים עקרונות מארגנים למתקשים בסידור הבית
אחד המובילים שבהם הוא Unfuck Your Habitat, שהסלוגן שלו הוא You're better than your mess (אתם טובים יותר מהבלגן שאתם משאירים אחריכם, בתרגום חופשי). בין העקרונות המובילים לסידור הבית שמציע האתר:
  • התאימו את מספר החפצים לגודל הבית.
  • מסרו או זרקו כל חפץ שאין לו מקום.
  • הקצו מקום לכל חפץ - כוננית לספרים, מגירה לקוקיות, מדף לתמונות ומתקן לנעליים.
  • הקדישו גם מגירה או שתיים לכל הפריטים שלא זכו לסיווג הולם. עשו לעצמכם הרגל לשים כל דבר במקומו.
  • החליטו על מועדים קבועים שבהם אתם מפנים חפצים ומנקים את הבית.
  • זכרו שמה שמסב לכם אושר הוא חוויות ולא רכוש.
‭2,260 .6‬ זה המספר הממוצע של הפריטים שנמצאים בשלושה חדרי מגורים בבית פרטי בקליפורניה
כך מצא צוות אנתרופולוגים וארכיאולוגים מאוניברסיטת קליפורניה שחקר בתים פרטיים באזור והציג אותם בספר שפורסם בשנת ‭ .2012‬ "מאז שאנשים אכלסו את הפלנטה, לא הייתה חברה שבה צברו כל כך הרבה חפצים אישיים", כתבו החוקרים. למה אנחנו אוגרים כל כך הרבה חפצים? רכושנות, סנטימנטליות, זיכרונות, פחד שנצטרך אותם - כל אלה מקשים על רבים מאיתנו להיפרד מהם.
9 צפייה בגלריה
סדר
סדר
לא הייתה חברה שבה צברו כל כך הרבה חפצים אישיים כמו זו הנוכחית
(צילום: אנטולי מיכאלו; סגנון: אינה גוטמן)
‭.7‬ לא רק המין האנושי מעריך סדר. גם חיות רבות מרבות לארגן את סביבתן
נחשי הראלסנייק מקצצים דשא שגדל באי סדר בדרכם לטרף. ציפורי שיר מנקות את הקן באובססיביות מהפרשות הגוזלים ומשאריות האוכל. נמלים מביאות את מתיהן לקבורה מסודרת, ועורבים נפטרים מכלים מאולתרים שכבר אינם משמשים אותם.
8. צפייה בתמונות של פריטים מסודרים ומאורגנים גורמת לרוגע והנאה
בשנים האחרונות צמח גם טרנד של אתרים וחשבונות אינסטגרם המציגים תמונות של חפצים, מזונות או אפילו עלים מסודרים וממוינים. תופעת ההתבוננות בפריטים המסודרים זכתה לשם "פורנוגרפיית הסדר", וחובבי הטרנד טוענים שעצם הצפייה בפריימים המאורגנים להפליא האלה גורמת להם הנאה רבה ומרגיעה אותם.
9 צפייה בגלריה
סדר
סדר
מרגישים רגועים יותר?
(צילום: shitterstock)
9. על פי הפנג שואי הסיני, הסדר צריך להביא להרמוניה של הבית עם האנרגיה הקוסמית
ואת זה אפשר להשיג כשמקפידים למקם את החפצים בכיוונים הנכונים (מזרח, מערב) ותוך תשומת לב לאלמנטים שמהם הם עשויים (עץ, מתכת). יש גם פנגשואיסטים שדוגלים בכך שלכל מטרה בחיים מתאים סדר אחר בבית. כך למשל, מחפשי הזוגיות צריכים לשים הכל בזוגות, והרוצים להיות פרודוקטיביים צריכים להציב את השולחן במקום מרכזי בבית.
9 צפייה בגלריה
עיצוב בזוגות למי שמחפש אהבה
עיצוב בזוגות למי שמחפש אהבה
עיצוב בזוגות למי שמחפש אהבה
(צילום: shutterstock)
‭.10‬ שיטת קון מארי היפנית, לעומת זאת, מספקת תמיכה פילוסופית אחרת לסידור הבית
את השיטה ייסדה מארי קונדו, שהספר שלה ‭ The Life-Changing Magic ‬of Tidying Up‬ שיצא לאור ב־‭2011‬ בארצות הברית, הפך לרב מכר ולתוכנית טלוויזיה. לפי קונדו צריך להעיף מהבית כל דבר שלא מסב לנו‭ Tokimeku ‬(הנאה). במקביל צריך להגיד תודה לחפצים, גם לאלה שנפרדים מהם, ולאלה שעדיין משרתים אותנו צריך לא רק להודות אלא גם לפנות מספיק מקום. הספר יצא לאור גם בעברית בהוצאת ידיעות ספרים ונקרא "סוד הקסם היפני".
9 צפייה בגלריה
מלכת הסדר. מארי קונדו
מלכת הסדר. מארי קונדו
מלכת הסדר. מארי קונדו
(getty images)
‭.11‬ פרידה מחפצים וסידור הבית נקשרו בשנים האחרונות גם בתנועות המקדמות מינימליזם לצורך שמירה על הסביבה
בתים עמוסים ומלאים נתפסים על פי תנועות אלה כסימן לצריכה מוגזמת וחסרת טעם וכניעה לערכי הגרגרנות של הקפיטליזם. אקטיביסטים כמו ג'ושוע פילדס מילברן וריאן ניקודמוס, מקימי תנועת המינימליזם, ודייב ברונו, יוצר "אתגר‭ 100 ‬הדברים", קראו לאנשים להיפטר מחפצים מיותרים וללמוד לראות את היופי, הניקיון והרווחה שניתן לחוות כשמפסיקים לקנות ולצבור ומתחילים לזרוק.
‭.12‬ התחושה שנכנענו לתרבות הצריכה ושעלינו להתחיל לזרוק במקום לקנות אינה חדשה
כבר ב־1925 כתבה הסופרת האמריקאית קרוליין ברטלט קריין, שנחשבה גם לכוהנת בתחום תחזוקת הבית: "האין בתינו עמוסים בכל מיני דברים שמעמיסים עליהם: חדרים מיותרים, תמונות שאנחנו לא רואים, רהיטים לא שימושיים ועוד שטויות שאין לנו אומץ לזרוק?"
‭.13‬ אנשים שמתקשים במיוחד לזרוק חפצים הם האגרנים הכפייתיים
אגרנות כפייתית היא סוג של הפרעה טורדנית כפייתית (‭OCD‬) שבה קבלת החלטות, ובהן ההחלטה לזרוק משהו, מעוררת חרדה גבוהה שהאגרנות לכאורה פותרת, למרות שהיא מעוררת חרדה בפני עצמה. בתיהם של אגרנים כפייתיים הופכים עם הזמן לפח אשפה ענק עמוס עיתונים, רהיטים שבורים, בגדים ישנים, שקיות ניילון ועוד, דבר המוביל בסופו של דבר לבידוד חברתי.
14. "חולי הסדר" נמצאים גם כן על סקאלת ההפרעות הכפייתיות - וגם לזה יש מחיר
גם אלה שחייבים לסדר ולשים הכל במקום - שהמקררים שלהם מלאים בשורות סדורות, והגרביים בארונות מופרדים לפי צבעים - לוקים בסוג של הפרעה. אלה הם הטיפוסים שהחרדה, הפרפקציוניזם והאובססיה שלהם מתבטאים דווקא ברדיפה אחר סדר וניקיון.
9 צפייה בגלריה
סדר
סדר
איזה בלגן!
(צילום: shitterstock)
‭.15‬ סדר מוערך לא רק בבית ובשולחן העבודה אלא גם בניהול הזמן והמשימות
חובבי לוחות הזמנים גורסים שאנשים שהלו"ז שלהם לא מאורגן לוקים יותר בחשיבה אובססיבית, בבעיות קשב ומתאפיינים בחוסר שליטה בחייהם. לעומתם, מלכי ה-To Do List, מצליחים יותר להגשים את חלומותיהם, חשים יותר שליטה בחיים וחווים יותר סיפוק בעבודה ופחות סטרס.
‭.16‬ יש כל מיני שיטות לעשות סדר במשימות
הבולטת שבהן היא שיטת התעדוף ‭ ,ABS‬שדוגלת בכך שהמשימות החשובות ביותר יוצבו בראש הרשימה. שיטות שהתפתחו ממנה והחליפו אותה דוגלות בהעלאת המשימות המעצבנות ביותר לראש הרשימה ולאו דווקא החשובות - כדי שהן ייעשו בסופו של דבר.
‭.17‬ הכלי המרכזי לניהול זמן ומשימות הוא לערוך רשימת מטלות (‭To Do List‬)
יש המון שיטות לעשות רשימה כזאת - למשימות יומיות ולמשימות ארוכות טווח, כזו המפורטת לפי שעות, וכזו שהיא רק רשימה נטולת הייררכיה. מחקרים הראו ששימוש ברשימת מטלות מרגיעה, מקילה על העומס והלחץ ואף מובילה לניהול יעיל יותר של החיים.
‭.18‬ דבר נוסף שכדאי לעשות בו סדר מדי פעם הוא החברים
שיטות שונות שקוראות לעשות סדר בחברים מבקשות מאיתנו לעבור מדי פעם על רשימת החברים שלנו, למיין אותם ולראות אם יש ביניהם כאלה שאנחנו לא צריכים יותר, ובפרט כאלה שגורמים לנו למצוקה או להסתבכויות כמו שתייה, בזבוז כסף ועוד. את אלה כדאי לזרוק.
19. והמהדרין מסדרים אפילו את המחשבות
יש שיטות שונות לעשיית סדר במחשבות. כך לדוגמה, יש הטוענים שכדי לעשות בהן סדר, יש מחשבות שצריך לזרוק (אלה שמייאשות ומחבלות בתוכניות שלנו), יש מחשבות שצריך לשתף עם אחרים (המעיקות, הסודיות), ויש את אלה שצריך לשמור (הטובות, הנכונות, האוהבות).
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button