לדים ומתבגרים שאינם לומדים כישורי ניהול זמן עלולים להפוך עם הזמן לדחיינים

ניהול זמן: איך ללמד את הילדים "לאכול את הצפרדע" ואת "שיטת העגבניה"

הם מאחרים, לא מכינים שיעורים ולא מספיקים ללמוד למבחן? 9 כלים שיעזרו לילדים לנהל את הזמן שלהם ביעילות ולהספיק גם ללמוד, גם לבלות ואפילו להשתעמם קצת - בלי שתנדנדו להם

עודכן:
מותשים מהבלת"מים הבלתי פוסקים שנוחתים עליכם רק מכיוון שהילד לא הצליח לנהל נכון את הזמן שלו, מהגערות ומהנזיפות על כך שלא הספיק להכין שיעורים בזמן, שאיחר לשיעור, שלא הספיק ללמוד למבחן? צודקים, אבל מי שבאמת סובל, ויסבול מכך, זה הילד שלכם. ילדים ומתבגרים שאינם לומדים כישורי ניהול זמן עלולים להפוך עם הזמן לדחיינים, וההמתנה עד הרגע האחרון לביצוע משימות עלולה לא רק לחבל בהצלחה שלהם אלא גם לייצר אצלם מתח נפשי ולפגוע ביחסים עם הסובבים. אז איך אפשר להקנות להם כלים שיעזרו להם לנהל את הזמן שעומד לרשותם ביעילות?
בי"ס להורות במנטה:
1. עוררו את המודעות שלהם
דברו איתם על הרווחים שיוכלו להפיק מניהול נכון של הזמן. לדוגמה: כך תהיה להם שליטה טובה יותר על שגרת היומיום שלהם, והם יוכלו לקבל החלטות טובות יותר, לשפר את הביצועים בלימודים ולהשאיר זמן לבילויים עם חברים ולעיסוק בתחביבים.
2. עודדו אותם להכין רשימת משימות יומיות
יש מגוון רחב של אמצעים לניהול רשימת משימות יומיות, שבועיות, ולמתקדמים אפילו חודשיות. למשל: שימוש ביומן פיזי, לוח מחיק, יומן דיגיטלי, בורדים ייעודיים ועוד. כדי שניהול הזמן יהיה אפקטיבי, חשוב לציין ברשימה הכל - משימות לימודיות, משימות חברתיות, מטלות שנוגעות לבית, חוגים, טיול עם הכלב, ימי הולדת. להגברת היעילות חשוב גם לציין את הזמן המוערך להשלמת המשימה. כך לדוגמה, אפשר לצבוע בצבע אחר כל תחום מסוים של מטלה: לימודים בכחול, מפגש עם חבר בצהוב, מבחן באדום וכו'.
3. עזרו להם לגלות את נקודת הזמן הטובה ביותר עבורם ללמידה
זמן הוא דבר חשוב, אבל תזמון חשוב לא פחות. תזמון נכון יכול לחסוך לא מעט זמן, בייחוד כשמדובר במשימות קוגניטיביות הדורשות ריכוז כמו למידה. אם הילדים לא יודעים מתי הזמן הטוב ביותר עבורם להכין שיעורים וללמוד למבחנים, עזרו להם לברר זאת באמצעות השאלות הבאות: מתי קרה (ובאיזה שלב של היום) שסיימתם את השיעורים מהר והבנתם אותם בקלות - האם לאחר מנוחת הצהריים, בתום הארוחה או מיד עם סיום הלימודים? מתי, לעומת זאת, מצאתם את עצמכם חוזרים וקוראים שוב ושוב את אותם משפטים בזמן שהכנתם שיעורים?
4. למדו אותם "לאכול" את הצפרדע כמנה ראשונה
הסופר מארק טוויין נהג לומר: "אם המטלה שלך היא לאכול צפרדע, הטוב ביותר הוא לעשות את זה דבר ראשון על הבוקר. ואם המטלה שלך היא לאכול שתי צפרדעים, עדיף להתחיל מהגדולה". כלומר מהמשימה הכבדה ביותר (כמו ללמוד למבחן גדול) כדאי להיפטר כבר בתחילת היום, כי לאחר מכן כל מטלה אחרת תהיה הרבה יותר קלה לביצוע. בנוסף, אם דוחים את המשימה הקשה, היא עלולה להעיק במשך היום, לייצר סטרס מיותר, לחבל באיכות הביצוע של המטלות האחרות ולפגום בהנאה מפעילויות כמו בילוי עם החברים או צפייה בתוכנית אהובה.
5. עזרו להם לחלק משימות גדולות לחלקים קטנים
יש להם מבחן גדול במתמטיקה או בהיסטוריה? עזרו להם (במיוחד לילדים הקטנים או למתבגרים עם הפרעת קשב) לפרק את כל החומר הלימודי לחלקים קטנים וללמוד מבעוד מועד. כך לדוגמה, במבחן בהיסטוריה רצוי שיסכמו בכל יום איקס עמודים מתוך החומר הנלמד. בשלושת הימים שלפני המבחן רצוי לחזור על כל החומר ולהשיב על שאלות.
3 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
מהמשימה הכבדה ביותר (כמו ללמוד למבחן גדול) כדאי להיפטר כבר בתחילת היום
(צילום: Shutterstock)

6. הכירו להם את שיטת העגבנייה
לפני כשנה הכריז "הניו יורק טיימס" על שיטת הפומודורו (עגבנייה) שפותחה כבר בשנות ה-80 של המאה הקודמת כטריק המוצלח ביותר לניהול זמן. ממציע השיטה, פרנצ'סקו סירילו, קיבל את ההשראה לשם מטיימר לבישול בצורת עגבנייה ששימש אותו בהיותו סטודנט באוניברסיטה. הרעיון: מחלקים את המשימות לפיסות זמן של 25 דקות עבודה שלאחריהן יוצאים להפסקה בת 5 דקות שבה נהנים מתגמול כלשהו. לאחר מכן מתחילים את המשימה הבאה וחוזר חלילה, כך במשך ארבעה סבבים. בסופם יוצאים להפסקה ארוכה יותר של 15־20 דקות.

3 צפייה בגלריה
ניהול זמן
ניהול זמן
שיטת העגבנייה
(צילום: Shutterstock)

כשהילדים יודעים שבתום כל משימה מצפה להם משהו משמח (משחק מחשב קצר, שיחה עם חבר, חטיף), יהיה להם קל יותר לבצע את המשימה ברצף. אגב, אפשר להיעזר בסטופר (גם לא בצורת עגבנייה) כדי להתריע על תום המשימה ויציאה להפסקה.
7. עזרו להם לזהות את שודדי הזמן
לפני שהילדים מתחילים לבצע את המשימה, שאלו אותם מי לדעתם הם "שודדי הזמן" שמסיחים את דעתם ומפריעים להם לבצע את המשימה ברצף - התראות בווטסאפ, טלוויזיה פתוחה, שיחת טלפון מחבר? סכמו איתם שבזמן שהם מבצעים את המשימה יהיה עליהם לסלק מסביבתם את כל השודדים - השתקת התראות, הרחקת הסמארטפון, כיבוי הטלוויזיה.
8. למדו אותם לתעדף משימות לפי מטריצת אייזנהאואר
עשו איתם משחק קטן. בקשו מהם לציין כל משימה על כרטיסייה. לאחר מכן עזרו להם למיין את כל הכרטיסיות לפי ארבע קבוצות:
ניהול זמן
עכשיו צרו ערימה מהכרטיסיות לפי הסדר הבא: הכרטיסיות תחת הקטגוריה "לא דחוף ולא חשוב" יונחו בתחתית הערימה, מעליהן כרטיסיות "חשוב ולא דחוף", מעליהן "דחוף ולא חשוב", ובראש הערימה "דחוף וחשוב". מתחילים כמובן מביצוע המשימות שבראש הערימה. אגב, רעיון הכרטיסיות מבוסס על שיטת מטריצת אייזנהאואר, שהומצאה על ידי דוויט אייזנהאואר, הנשיא ה־34 של ארצות הברית שנודע ביכולתו המופלאה לניהול יעיל של הזמן.
9. אל תנדנדו להם
אמנם מרגיז לראות את הילדים נשאבים לתוך משחק מחשב או לשיחת טלפון שבאים על חשבון הזמן שאמור להיות מוקדש ללימודים, אבל זכרו: ככל שתנדנדו יותר, כך תקטינו את האחריות שלהם לבצע את משימותיהם בעצמם. גם אל תעשו דברים במקומם. במקום זאת קבעו כללים בבית באשר לציפיות שלכם מהם, וקבעו מה יהיו ההשלכות מבחינתכם במידת הצורך.
ייעוץ מקצועי: בת שבע טל, מאמנת ילדים ונוער ומחברת הספר "זינוק לחיים - אימון לילדים ונוער"
פורסם לראשונה: 23:19, 01.05.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button