תרגולים יומיים שיובילו אתכם להיות טובים יותר אל האנשים האחרים החשובים בחייכם - ואל עצמכם

בתוך חודש אולי תהיו אנשים מאושרים יותר: תוכנית 30 הימים ליצירת שינוי משמעותי בחיים

בעידן שמקדש את האני ההנחה הרווחת היא שהתפתחות אישית קשורה בהתמקדות בעצמי אבל דווקא התמקדות באחרים יכולה להעניק משמעות עמוקה יותר לחיים ולהעלות את מפלס השמחה והאופטימיות. עם תרגיל אחד פשוט ביום, בתוך חודש אחד בלבד זה יכול לקרות גם לכם

נעמה קמינר-מבורך
פורסם:
פרופסור כריסטופר פיטרסון, חוקר ידוע בתחום הפסיכולוגיה החיובית, שהיה לי הכבוד ללמוד ממנו ישירות, סיכם אותה במשפט אחד: Other People Matter (אנשים אחרים חשובים). בדרכו החכמה והצנועה הוא הסביר את מה שהפסיכולוגיה החיובית עתידה למצוא בכל עשרות אלפי המחקרים שנערכו מאז היווסדה בשנת 1998 - בחברת אנשים אחרים אנחנו חווים אושר אולטימטיבי וחוויות מרחיבות לב, וגם את הרגעים העצובים ביותר.
למרות שהעידן שבו אנו חיים מקדש את האינדיבידואל, את הדברים החשובים באמת אנחנו חווים דווקא בחברת אחרים. בחברתם אנחנו חיים, עובדים, אוהבים, רבים וצוחקים, ובחברתם אנחנו מוצאים סיפוק ומשמעות עמוקה לקיום שלנו. מכאן נובעות ההבנה והגישה שאם רוצים לצקת תקווה ומשמעות לחיים, יש להשקיע במערכות היחסים עם האחרים בחיינו: להתנהל בהן בהדדיות, לכבד את הצד השני, לדעת להקשיב ולהעריך, לתת את תשומת הלב הנכונה ולשתף ברגעים הטובים.
בדרכו החכמה והצנועה פרופסור כריסטופר פיטרסון הסביר את מה שהפסיכולוגיה החיובית עתידה למצוא בכל עשרות אלפי המחקרים שנערכו מאז היווסדה בשנת 1998 - בחברת אנשים אחרים אנחנו חווים אושר אולטימטיבי וחוויות מרחיבות לב, וגם את הרגעים העצובים ביותר
בסוף הסמסטר של לימודיי ביקש מאיתנו פרופ' פיטרסון לכתוב מאמר שעונה על השאלה: מדוע האנשים האחרים חשובים לאיכות חיינו? הגשתי מאמר בן ארבעה עמודים שבו הסברתי את תפיסתי דאז בנושא: האחרים אכן חשובים לאיכות חיינו, אבל אנחנו לפני הכל. אנחנו חשובים יותר. פרופ' פיטרסון החביב כתב לי שנקודת המבט שלי על הנושא מעניינת ומעוררת מחשבה.
מאז חלפו כמעט 15 שנה שבמהלכן קרו שני דברים: האחד, פרופ' פיטרסון היקר נפטר במפתיע ב־2012. והשני, התפיסה שלי את המשפט ״אנשים אחרים חשובים״ השתנתה מן הקצה אל הקצה. התבגרתי, בניתי זוגיות, גידלתי משפחה, והבנתי שאת חיי אני חווה בנוכחות אחרים חשובים. את הטוב ביותר שלי, וגם את הרע ביותר, חוויתי עם ולצד אחרים חשובים בחיי. הבנתי שמערכות היחסים עם ״אנשים אחרים חשובים״ בחיי הן מרכיב מרכזי ביצירת חיים טובים, משמעותיים ושמחים.
עוד פסיכולוגיה חיובית:
ברוח הדברים האלה הכתבה שלפניכם מציעה תוכנית בת 30 יום ליצירת שינוי משמעותי בחיים. לא תמצאו פה סיסמאות בנוסח ״תעשו מה שנכון לכם״, ״אתם הדבר הכי חשוב שיש לכם״ ו״הכי חשוב שתהיו אתם מאושרים״, אלא תקבלו תרגולים יומיים בני כמה דקות (וגם כאלה מאתגרים יותר) שיובילו אתכם להיות טובים יותר אל האנשים האחרים החשובים בחייכם - ואל עצמכם. אם תתמידו, בסוף החודש הזה תהיו אנשים מאושרים יותר. פרופ' פיטרסון צדק.
יום 1/ הושיטו יד התחילו בלעשות מעשה טוב קטן כלפי אדם אחר ללא בקשה או ציפייה לתמורה. למשל, הגישו עזרה אקראית (עזרו לקשיש לעבור את הכביש או למצוא פריט בסופר השכונתי), המליצו על שירות מוצלח שקיבלתם ממישהו (ברשתות החברתיות), חברו בין אנשים שיכולים להיעזר זה בזה (חיבור מקצועי או אישי). הרעיון הוא להקדיש למעשה הטוב הזה חמש דקות ביום לכל היותר.
9 צפייה בגלריה
עזרה בזמן טיול
עזרה בזמן טיול
התחילו בלעשות מעשה טוב קטן כלפי אדם אחר ללא בקשה או ציפייה לתמורה
(צילום: Shutterstock)
יום 2/ שתפו את הטוב עם אחרים קרה לכם דבר טוב, אפילו קטנטן? שתפו חברים ובני משפחה בחוויה. מחקרים מצאו ששיתוף הדברים הטובים שקורים לכם עם אחרים סולל את הדרך לתחושת אושר. כך למשל, באחד המחקרים נמצא כי אנשים ששיתפו חוויות חיוביות עם אדם אחר לפחות פעמיים בשבוע דיווחו כי הם מרוצים יותר מהחיים. אז קדימה, שתפו ודווחו בווטסאפ המשפחתי. ואם זה לא הקהל המפרגן שלכם, מצאו מקור אחר לחלוק איתו את החוויה החיובית.
יום 3/ הניחו להישגיות הישגיים? תרגיעו. הישגיות יתר זו התחושה הלא בריאה שאם לא עשינו משהו שנתפס בעינינו כפרודוקטיבי באותו יום, אזי נכשלנו. הרשו לעצמכם לנוח לרגע, התבוננו בחיים כפי שהם, תבינו שזה בסדר להיות בדיוק כמו שאתם, ואולי תגלו דברים שכיף ונעים לכם לעשות גם אם אינם קשורים בהישגים.
יום 4/ שימו את עצמכם בנעליים של מישהו אחר היכולת להתחשב באחר היא יכולת נרכשת. היא מזכירה לנו שלכל אחד ישנם נסיבות החיים שלו, הכאבים והתסכולים שמביאים אותו להתנהל בצורה מסוימת, בדיוק כמונו. ככל שנזכור שהרגשות של הצד השני אמיתיים בדיוק כמו שלנו (גם אם שונים מהם), תתפתח בנו פרספקטיבה - היכולת לראות את האחר ולא רק את עצמנו, מה שמאפשר לנו לעזור לאחרים ולהכיר תודה על מה שיש לנו. לשם תרגול בחרו אדם שהוא חלק מהחיים שלכם ונסו לשים את עצמכם בנעליו רק להיום. שימו לב מה קורה למחשבות ולרגשות שלכם כלפי אותו אדם.
יום 5/ הזכירו לעצמכם מהי המטרה שלכם בחיים אם תחשבו לרגע, המטרה בחיים היא לא לעבוד 40 שעות בשבוע ולהעביר את הזמן עד היציאה לפנסיה. למצוא את המטרה בחיים זה להגדיר את ה״למה״ שבשבילו אנחנו מתעוררים בבוקר: לגדל את הילדים, להשקיע במערכת יחסים קרובה או לסיים פרויקט חשוב שעומד על הפרק. ה״למה״ שלנו הוא לאו דווקא מטרות גדולות ונעלות כמו להפוך את העולם למקום טוב יותר, אלא מטרות ״רגילות״ ויומיומיות שמזכירות לנו את התמונה הגדולה שלשמה אנחנו כאן.
9 צפייה בגלריה
 למצוא את המטרה בחיים זה להגדיר את ה״למה״ שבשבילו אנחנו מתעוררים בבוקר
 למצוא את המטרה בחיים זה להגדיר את ה״למה״ שבשבילו אנחנו מתעוררים בבוקר
למצוא את המטרה בחיים זה להגדיר את ה״למה״ שבשבילו אנחנו מתעוררים בבוקר
(צילום: Shutterstock)
יום 6/ שימו לב לאחר, במקום לעצמכם אנחנו רגילים להיות מרוכזים בעצמנו - במחשבות שלנו ובדברים שאנחנו רוצים להגיד. התרגול להיום הוא לעשות בדיוק את ההפך: לשים את הזרקור על מישהו אחר מלבדנו ולתת לו או לה את מלוא תשומת הלב, ההקשבה, הכבוד והזמן שניתן. תרגול של תשומת לב לאחר מאפשר לנו לצאת מתוך הראש של עצמנו ביתר קלות ולהיות למען האחר באופן שגורם לשני הצדדים חוויה חיובית. תנסו.
יום 7/ זכרו שתמיד יכול להיות גרוע יותר בין אם אתם אנשים מאמינים או לא, או רוחניים או לא, נסו להתחיל את היום שלכם בהכרת תודה על מה שיש, גם על מה שנראה לכם מובן מאליו. עמיתה יקרה שלי, מירב איפרגן, הגתה את המשפט ״ברגעים אלה ממש מישהו מתפלל על משהו שכבר יש לך״. לכן, גם אם אתם נמצאים בבעיה, כדאי לזכור שיש מישהו שם בחוץ שהיה מתחלף איתכם בשנייה. אז גם אם קשה כרגע, עדיין יש על מה להגיד תודה.
יום 8/ תרגלו ס ב ל נ ו ת החיים מזמנים לנו לא מעט סיטואציות שיוצאות משליטה: תוכניות שלא יוצאות לפועל, מישהו שלא משתף איתנו פעולה כמו שרצינו, רעיון שלא מתקבל באהדה ועוד. הסבלנות מלמדת אותנו להירגע ולחשב את התגובות שלנו מחדש תחת הנסיבות הקיימות. היא מאפשרת לנו להגיב מתוך בינה ושיקול דעת ולא מתוך מצוקה רגעית. נסו לתרגל סבלנות: לפני שאתם מגיבים באופן אוטומטי, עצרו, קחו נשימה, ורק אז ענו לצד השני. זה יאפשר לכם התבוננות שהיא מעבר לעצמכם ומה שמתאים לכם בדיוק באותו הרגע.
9 צפייה בגלריה
חוסר סבלנות בתור
חוסר סבלנות בתור
סבלנות מלמדת אותנו להירגע ולחשב את התגובות שלנו מחדש תחת הנסיבות הקיימות.
(צילום: Shutterstock)
יום 9/ היו הראשונים להושיט יד אחרי ויכוח הנטייה של רובנו היא להתבצר בצדק שלנו, להתחפר בדעה שבה אנו מחזיקים, עד שהצד השני יתאפס על עצמו וייגש אלינו. זו נטייה מוכרת במערכות יחסים זוגיות, אך היא מתקיימת בכלל מערכות היחסים שלנו. נסו אתם להיות אלה שמרימים דגל לבן אחרי ויכוח בלי לחכות שהצד השני יעשה זאת. זהו תרגול מאתגר כי הוא דורש להניח את האגו בצד, אבל כשאנחנו מצליחים, תחושת השחרור מופלאה, ויש יותר סיכוי שהצד השני יגיב ברכות ושהסוגיה תיפתר. בכלל, הנטייה לאחוז חזק בצדק מותירה אותנו אולי צודקים, אבל לבד... תחשבו על זה.
יום 10/ הגיבו בתגובה אקטיבית בונה האופן שבו אנחנו מגיבים לחדשות טובות של אדם קרוב (למשל, פרויקט חדש או קידום בתפקיד) עשוי לנבא את טיב מערכת היחסים בהמשך הדרך. חוקרים זיהו ארבעה סגנונות תגובה אופייניים כאשר חולקים חדשות טובות. האפקטיבי ביותר הוא תגובה אקטיבית בונה: כזאת שמשתתפת בשמחה של הצד השני ומגלה עניין וסקרנות אמיתית. מחקרים הראו שכאשר אנחנו נמצאים בהשתתפות מלאה בשמחתו של הצד השני, הקשר מתחזק ומעמיק, ושביעות הרצון ההדדית עולה משמעותית. איך לתרגל? כשבן הזוג או הילד חולקים איתכם בשורה טובה, תגובה אקטיבית בונה תהיה ״איזה יופי, אני כל כך שמח/ה לשמוע את זה, ספר/י לי איך זה קרה בדיוק, איך את/ה מרגיש/ה עכשיו״. כך מייצרים שיח חיובי סביב המאורע השמח שמעצים אותו ואת הקשר.
יום 11/ תלמדו להגיד "לא" כדי להיות למען אחרים, להקשיב ולתמוך בהם, אנחנו צריכים גם לדעת מתי להגיד "לא". אנשים שיודעים להגיד לא הם לרוב אלה שיודעים להגדיר מהם גבולות הגזרה שלהם, מה יכול להיכנס ללו״ז שלהם ומה נכון בעיניהם לעשות. כדי לתרגל איך אומרים לא כדאי לשאול את עצמנו את השאלות הבאות: האם זה משרת אותי? האם זה חשוב לי או לאחר משמעותי בחיי? על מה אני מוותרת כשאני בוחרת להגיד לא? מוזמנים לתרגל כבר מעכשיו.
יום 12/ תרגלו חריצות אנחנו מוצאים את עצמנו לא פעם שרועים על הספה, גוללים ברשת חברתית זו או אחרת, במקום לעשות משהו שאנחנו באמת אמורים לעשות. אם נסתכל על עצמנו בכנות, נודה שאנחנו הם אלה שמעכבים את עצמנו מלהתקדם הלאה. התרגול ליום הזה הוא לקום מהספה ולעשות צעד ראשון לקראת המשימה שעלינו לבצע. בעקבותיו יבואו יתר הצעדים. אגב, תרגול חריצות אינו נוגד את תרגול יום 3 (להרגיע הישגיות).
יום 13/ למדו מחוכמת האחר ככל שאנשים חכמים יותר, הם מבינים שיש להם עוד המון מה ללמוד. למידה מניסיון של אנשים חכמים ובעלי ניסיון היא בעלת ערך רב לחיים שלנו. שאלו את עצמכם: מי האדם בחייכם שאתם תופסים כמקור השראה, שאתם מחזיקים ממנו חכם ובעל ניסיון, שהייתם מקשיבים לעצתו קשב רב? הזמינו אותו לקפה, התקשרו אליו, הקשיבו לו ובדקו איפה בחיים שלכם תוכלו ליישם את החוכמה שלו.
יום 14/ כתבו שלושה דברים טובים מחקרים מצאו שאנחנו יכולים להרגיל את המוח שלנו לחוות את המציאות באופן אופטימי יותר אם נכתוב (במחברת, ביומן, או אפילו בנייד) בכל יום שלושה דברים שאנחנו מודים עליהם במשך 21 יום לפחות. זהו תרגול פשוט אך התוצאות שלו מרחיקות לכת, מכיוון שהוא מלמד את המוח שלנו לאתר רגעים טובים וחיוביים ביומיום ולהטמיע אותם בחוויית המציאות שלנו.
9 צפייה בגלריה
ניהול זמן
ניהול זמן
להרגיל את המוח שלנו לחוות את המציאות באופן אופטימי יותר
(צילום: Shutterstock)
יום 15/ תרגלו חוויה חיובית אחת החוקר שון אקור, מומחה לפסיכולוגיה חיובית, מחבר רבי מכר ומרצה מבוקש ב־TED, מצא שאם נשקיע שתי דקות בכל יום לכתיבת חוויה חיובית שהייתה לנו ב־24 השעות האחרונות, המוח שלנו יחווה את אותה חוויה מחדש במלוא העוצמה. התרגול הזה מסייע לנו להעצים ולשמר חוויות חיוביות ומעלה את שביעות הרצון שלנו מהחיים. מניסיוני אוסיף שתרגול יום 14 ויום 15 מאפשר לנו להתבונן על החיים שלנו ממקום אופטימי יותר.
יום 16/ הקדישו 15 דקות לפעילות גופנית אם אתם מאלה ששונאים להתאמן אני מבינה ללבכם, אבל ככל שתתמידו בכך תראו איך מצב הרוח שלכם מתאזן אחרי כל אימון, עם פחות עליות ונפילות. מחקרים מצאו שכל מה שצריך זה פעילות גופנית אירובית של 15 דקות, שהיא שוות ערך ללקיחת תרופה נוגדת דיכאון, אבל עם סיכוי הישנות נמוך ב־30% (חשוב כמובן לציין שאין זאת המלצה לעשות שינויים בתרופות שלכם, לשם כך היוועצו ברופא שלכם).
9 צפייה בגלריה
מתאמנת אימון כושר
מתאמנת אימון כושר
פעילות גופנית אירובית של 15 דקות נמצאה כשוות ערך ללקיחת תרופה נוגדת דיכאון
(צילום: שאטרסטוק)
יום 17/ שימו לב לנשימה עצרו את מה שאתם עושים ממש ברגע הזה. עכשיו קחו נשימה ושימו לב איך האוויר נכנס ויוצא מהגוף שלכם במשך שתי הדקות הקרובות. בתום הזמן חזרו לפעילות רגילה. מומלץ לחזור על התרגול הזה מדי יום, שכן יש לו שפע יתרונות: הוא מאפשר למוח להתמקד בפעולה אחת, משפר את רמות הדיוק בקליטת מידע חדש ומסייע בהורדת המתח והלחץ.
יום 18/ הביעו תודה כתובה הקדישו שתי דקות ביום להבעת תודה כתובה לאדם מסוים על מעשה טוב, שירות שניתן לכם או התחשבות של מישהו בכם. תודה כתובה תורמת באופן משמעותי הן לנותן והן למקבל. כאשר כותבים תודה (בשונה מאמירת תודה) אנו מגייסים חושים נוספים לחוויה (את חוש הראייה ואת חוש המישוש), שמעצימים את החוויה לשני הצדדים. מחקרים מצאו שהכרת תודה באופן יזום וכתוב מחזקת את הקשרים האישיים והחברתיים ותורמת משמעותית לתחושת שביעות רצון מתמשכת.
יום 19/ מצאו משהו או מישהו שיצחיק אתכם הומור הוא כלי משמעותי בהתמודדות עם אתגרים משום שהוא עוזר לנו לחשוב בצורה רחבה ויצירתית יותר. מחקר מצא שקבוצת סטודנטים פתרה 20% יותר חידות אחרי חשיפה לסרטון וידאו של סטנד־אפ, לעומת קבוצה שראתה סרטון משעמם או מפחיד. בכל פרץ צחוק משתחררים בגופנו אנדורפינים שמרוממים את מצב הרוח ומחזקים את המערכת החיסונית.
יום 20/ התמודדו עם דחיינות יש עניין שדורש טיפול? סוגיה שצריך לפתור מול מישהו? טפלו בהם היום. כל דחייה נוספת מעלה את חוסר הרצון להתמודד עם הנושא הדחוי. לעומת זאת, התמודדות מקדמת אותנו ומחזקת את המסוגלות שלנו להתמודד עם סיטואציות לא נוחות. אלה מסוג התרגולים שפשוט קמים ועושים, בלי חשיבה נוספת - רק כך יכולים להתקדם הלאה!
9 צפייה בגלריה
תכנון עתידי
תכנון עתידי
ההתמודדות מקדמת אותנו ומחזקת את המסוגלות שלנו להתמודד עם סיטואציות לא נוח
(צילום: Shutterstock)
יום 21/ עשו משהו כיפי אחרי שהתמודדתם עם דחיינות (בסעיף הקודם), זה הזמן לתגמל את עצמכם במשהו שכיף לכם לעשות - מגיע לכם! ככלל, כדאי לשלב בלו״ז שלנו פעילויות שהן בגדר ״כיף״, כי הן מוסיפות לא רק הנאה לחיים אלא מביאות איתן יצירתיות ופרודוקטיביות למקום העבודה ולחיים בכלל. מה נכלל במסגרת פעילות כיפית? מה שמרגיש לכם כיף, משחרר ומעורר הנאה.
יום 22/ תרגלו קשב מוחלט מכירים את זה שבזמן שהצד השני מדבר אתם ״מכינים״ את התשובה? אז היום תרגלו בדיוק את ההפך. היו עסוקים בקשב מוחלט לצד השני (כדאי לבחור אדם אחד לתרגל עליו), בלי להביע דעה, בלי להתפרץ לדבריו ובלי לסיים את המשפט בשבילו. נסו להיות מרוכזים בהקשבה בלבד, ושימו לב איך זה מרגיש ואילו שאלות ומחשבות עולות בעקבות ההקשבה. זה תרגול מעניין ומאתגר שמביא עמו תובנות עמוקות.
יום 23/ תרגלו פעילות שמביאה שקט בהמשך ליום ה־22 כאן אתם מוזמנים לעשות חשיבה ולזהות פעילות שעושה לכם שקט בראש ובלב, כזאת שמשכיחה את העומס ומצליחה להביא תחושה של רוגע ושל פסק זמן מהעולם הרועש. אין כללים לגבי מה תהיה הפעילות הזאת: צעידה בחוץ, הקשבה למוזיקה, קריאה, תנומה קצרה, שיחה עם חבר קרוב. העיקר שתביא איתה שקט ורוגע. ולאלה הטוענים ששום דבר לא מרגיע אותם - תחשבו שוב. אין דבר כזה.
יום 24/ צרו קשר עין + חיוך + שלום השנים הרבות שבהן גרתי בארצות הברית הרגילו אותי ליצור קשר עין עם אנשים שחלפו על פניי במהלך היום, לחייך ולהגיד שלום. אני מקפידה לעשות את זה גם כאן בחיי בארץ, למרות שזה פחות נהוג. זה פשוט כיף, גם אם התחושה לא טבעית לפעמים. זהו תרגול שמביא מפגשים אקראיים וחיוביים במהלך היומיום. וכן, אם תתרגלו, אנשים יחייכו אליכם חזרה. תענוג.
יום 25/ קחו זמן שקט בשונה מהיום ה־23, כאן אני ממליצה לשבץ ״זמן שקט״ ללא שום פעילות בשגרה שלכם. זו מסגרת זמן שמאפשרת לעשות סדר בראש, להטעין מצברים ולהתמרכז מחדש. הזמן הטוב ביותר לתרגל זמן שקט הוא בבוקר, איך שמתעוררים, לפני שכל מנגנוני החיים והעומס נכנסים לפעולה. נסו להתעורר כמה דקות מוקדם יותר בבוקר ולתרגל מדיטציה של חמש דקות! זה יתרום ליום שלכם להיות מרוכז ומאוזן יותר. ממש ככה.
9 צפייה בגלריה
אושר ביוגה
אושר ביוגה
נסו להתעורר כמה דקות מוקדם יותר בבוקר ולתרגל מדיטציה של חמש דקות
(צילום: Shutterstock)
יום 26/ התבוננו בתמונה הגדולה זהו תרגול לא פשוט ולכן הוא ממוקם לקראת סופו של החודש. במקום להתמקד במה שחשוב לכם בסיטואציה מסוימת (למשל מחשבה, רצון או מטרה) נסו להתרחק ולהסתכל על התמונה הכוללת, על השיקולים והרגשות של כל הצדדים, ואז פעלו בהתאם. כאשר מתרגלים התבוננות ממרחק, שיקול הדעת והתגובות שלנו משתנים ומביאים לתוצאות אחרות בדינמיקה עם אנשים סביבנו. אנחנו לומדים להגיב מתוך בחירה ובינה ולא מתוך תגובתיות אימפולסיבית.
יום 27/ שפרו את השיח הפנימי אם אתם שומעים קול פנימי שמדבר בנוסח ״שוב פעם פישלתי. אוף נמאסתי כבר, אני חתיכת כישלון סדרתי, בחיים לא אצליח לסדר/ להשתפר/ להתמיד/ להתאמן/ להשתנות/ לרזות/ להצטיין״, הגיע הזמן לעשות שינוי. נסו לשים לב בזמן אמת לאמירות ולמחשבות שעולות, ועצרו אותן באופן יזום. ממש תגידו לעצמכם בקול רם ״אני מפסיק/ה עם זה עכשיו!״, ואז חשבו על ניסוח אחר, מעודן יותר כלפי עצמכם, משהו בנוסח ״אכן פישלתי / לא הצלחתי במשימה X, וזה ממש מבאס, אבל אמשיך לנסות שוב בפעם הבאה״. בכל פעם שאתם מדברים כלפי עצמכם בהכללה ובשליליות, אתם מנציחים דפוסי מחשבה מגבילים ומגבירים שיח פנימי שלילי ומחליש. זה הזמן להביא איכות טובה יותר לשיח הפנימי שלכם.
יום 28/ בדקו את תוקף ה"חוקים" האישיים במהלך החיים אנחנו ממציאים לעצמנו ״חוקים״ להתנהלות כדי לעשות לעצמנו סדר ולייצר סטנדרטים שנכון לחיות לפיהם. זו ההזדמנות לבדוק אם החוקים האלה עדיין מתאימים לנו. חוקים שהמצאנו לעצמנו - כמו "עד גיל X אני חייב/ת להספיק X”, "אם אני רוצה להצליח ב־Y, קודם כל עלי לעשות X" - עשויים להיות נכונים לתקופה מסוימת, אבל מגבילים לתקופה אחרת בחיים. עשו בדק בית (עמוק, וזה לא פשוט) לפי אילו חוקים אתם מתנהלים והאם הם מתאימים לחיים שלכם כפי שהם היום. תופתעו לגלות ששחרור מחוקים שאינם בתוקף מביא לתחושת הקלה משמעותית.
יום 29/ הכניסו ספונטניות ללו"ז החיים מאתגרים, מחייבים ולעתים מלחיצים, אבל מישהו חייב לחיות אותם. לצד שלל המחויבויות והאתגרים חשוב לתרגל ספונטניות, רגעים שבהם אתם עושים משהו שהוחלט בו ברגע, ללא תכנון מראש. ספונטניות כחלק מלו״ז יכולה להיות למשל שבימי רביעי בערב עושים משהו שלא יצא לנו לעשות קודם, מחליטים על המקום מה זה יהיה. שיבוץ ספונטניות בלו״ז מעודד קלילות ויצירתיות ומכניס אנרגיה חדשה ומרגשת שמסייעת בהתמודדות מיטיבה עם השגרה העמוסה.
יום 30/ תרגלו זמן איכות לזקני השבט זהו התרגול האחרון החודש, ואם מפתיע אתכם למה בחרתי דווקא בו, אז הנה: לאנשים המבוגרים סביבנו יש ראיית חיים שמקורה בזמנים אחרים ופשוטים משלנו, והיא מלאת בינה וניסיון. עם זאת, לא תמיד יש לנו סבלנות להקשיב לסיפורים של פעם. אבל אם תשקיעו זמן איכות בקרבת הורים, סבים או שכנים מבוגרים, תרוויחו בגדול: תלמדו להיות מאזינים טובים יותר (יום 22), תתרגלו סבלנות (יום 8) מכיוון שמבוגרים מדברים לעתים לאט יותר, ותזכו להעשיר את עצמכם בחוכמה של בעלי ניסיון (יום 13). הצד השני ייצא אף הוא ברווח גדול, מכיוון שהוא יזכה להיות חלק מתרגול המעשים הטובים שלכם (יום 1) ויקבל את תשומת הלב המוחלטת שלכם (יום 6). זהו תרגול שסוגר את החודש המיוחד הזה ומשלב בתוכו איכויות שרכשתם במהלכו.
9 צפייה בגלריה
נשים זקנות קשישות חיוך אופטימיות שמחת חיים
נשים זקנות קשישות חיוך אופטימיות שמחת חיים
אם תשקיעו זמן איכות בקרבת הורים, סבים או שכנים מבוגרים, תרוויחו בגדול
(צילום: shutterstock)
מאחלת לכם שנה טובה שבה תלמדו להיות טובים לעצמכם ולאחרים החשובים בחייכם.
הכותבת היא בעלת MA בפסיכולוגיה חיובית, מטפלת בתחום ומרצה בארגונים ובחברות בנושאים של חוסן אישי, קבלת החלטות וגישת החוזקות
נעמה קמינר מבורך
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button