נבחרת הוולנס
נבחרת הוולנס
כשהתינוק לא מוכן להתערסל

שינה, תנועה ורגישות: השאלות הכי בוערות השנה על התפתחות תינוקות

כמה זמן תינוק בן חודש אמור להיות ער במהלך היום ולמה בן התשעה חודשים עדיין זוחל על הגחון? היועצת ההתפתחותית נעם גונן מקבלת מאות שאלות מהורים מודאגים, ועונה על שבע השאלות הנפוצות ביותר בשנה האחרונה

פורסם:
במהלך השנה האחרונה קיבלתי מאות שאלות מהורים מודאגים, ולרגל השנה החדשה אספתי את שבע השאלות הנפוצות ביותר - בצירוף תשובות שיכולות לעזור גם לכם עם הבייבי הפרטי.
עוד על ילדים ותינוקות במנטה:
1. כמה זמן תינוק בן חודש אמור להיות ער במהלך היום, ולמה במהלך הלילה הוא מתעורר?
לרוב, לתינוק בגיל הזה עדיין אין הפרדה בין יום ללילה, ולכן הרבה פעמים הוא נמצא במעין ג'ט לג - ישן ביום וער בלילה. לכן צאו איתו לטיולים במהלך היום וחשפו אותו לאור השמש. תינוקות בגילים האלה מתעייפים לרוב כעבור שעה של טיול. מומלץ גם לספק להם "חוויות רחמיות" לרוב.
2. הבן שלי, בן השלוש, רגיש מאוד לרעש וחרד באירועים רועשים. יש דרך לעזור לו?
קודם כל, חשוב שהוא יבין שאתם מבינים את הסיטואציה שהוא נמצא בה. אתם צריכים להגיד לו שאתם מבינים אותו, לחבק אותו, לרדת לגובה העיניים ולדבר איתו. הדבר השני שאתם צריכים לעשות הוא להתחיל לחשוף אותו לרעשים לאחר הכנה מוקדמת הכוללת הסבר על מה שעומד לקרות באירוע ולערוך תיאום ציפיות. הדבר השלישי הוא להיעזר באוזניות או באטמי אוזניים. הם יסייעו לספוג את הרעשים הסביבתיים ולהקל על הרגישות החושית שלו.
3. תינוקת בת ארבעה וחצי חודשים, שעד לא מזמן ממש אהבה לשכב על הבטן ולאחרונה כל הזמן נמצאת ב"מנח אווירון" - מה זה אומר והאם צריך להדאיג?
מנח אווירון הוא מנח שבו התינוק שוכב על בטנו כששתי ידיו ישרות ומתוחות מעט לאחור, כאשר לעיתים גם הרגליים משתתפות כשהן נמתחות ישרות כלפי מעלה. זהו מנח נפוץ שעוזר לתינוק לחזק את הגב, אבל כמו כל דבר, גם כאן הכל שאלה של מינון. אם נראה כי התינוק חוזר על מנח האווירון פעמים רבות וזמן ממושך, ולא מצליח להניח את הראש כשהוא מתעייף, אני ממליצה לעבוד על הארכת שרירי הגב בעזרת מנח הפוך, הכולל עירסולים רבים בידיים, בשמיכה או בערסל. אפשר גם לשחק עם התינוק בשכיבה על הגב (גם על פוף) כדי לגרות את התנועה של שליחת הידיים לכיוון קו האמצע של הגוף. גם שכיבה על הצד יכולה לעזור.
4 צפייה בגלריה
מנח אווירון
מנח אווירון
מנח אווירון. שאלה של מינון
(צילום: Shutterstock)
4. התינוק שלי לא מוכן להתערסל, יש משהו שיוכל לעזור לו?
זו שאלה נפוצה מאוד שמתחברת גם לשאלה הקודמת. במקרה כזה אני ממליצה להתחיל לערסל את התינוק קודם בערסל או על פוף ואז לתרגל איתו קירוב של הידיים לקו האמצע, למשל בעזרת הגשה של כדור ים לקו האמצע של הגוף. רק בשלב הבא, מומלץ לערסל אותו בידיים על רקע מוזיקה אהובה. יש תינוקות שלוקח להם זמן להתרגל למנח ערסול, אבל זה שווה את המאמץ. כשאתם מערסלים, שימו לב שהתנועה שלכם מגיעה מכפות הרגלים. שנו קצב, שלבו תנועה ועצירה וגם הליכה במסלול שמיניות
4 צפייה בגלריה
נעם גונן
נעם גונן
איך גורמים לתינוק להתרגל לתנוחת הערסול?
(צילום: ליה גלדמן)
5. הילד שלי יושב בישיבת w - האם זה בעייתי?
ישיבת w היא ישיבה עם הברכיים קדימה, כשהעקבים פונים לאחור (כך שהתינוק לא רואה את כפות רגליו. אם היא באה בנוסף לסוגי ישיבה נוספים, כמו ישיבה שלמה עם הרגלים ישרות קדימה, ישיבה צדית או ישיבה מזרחית - אז אין מה לדאוג. אבל אם אתם שמים לב לכך שהתינוק יושב בתנוחת ה-w רוב הזמן, מומלץ לעשות איתו מספר תרגולים:
  1. בזמן משחק מגרים לו את כף הרגל עם הציפורן, כדי שיזיז אותה בעצמו קדימה.
  2. מגבירים מודעות לכפות הרגלים בעזרת משחקי תחושות: "אני עושה לך נעים בכף הרגל, אתה יכול לעשות לי נעים גם בכף הרגל שלי?"
  3. נותנים לו לשבת על כרית הגבהה.
  4. לגדולים יותר, מסדרים שרפרף לכפות הרגלים כך שכל כף הרגל תיגע במשטח.
4 צפייה בגלריה
ישיבת W
ישיבת W
ישיבת W. פעמים רבות היא נובעת מגמישות יתר במפרקים
(צילום: Shutterstock)
פעמים רבות ישיבת ה-W נובעת מגמישות יתר במפרקים, ולכן צריך לחזק את השרירים על ידי טיפוס בגן השעשועים ועלייה במדרגות. חיזוק שרירי הגב והליבה יכול להיעשות בעזרת משחקי צורות של חיות - כמו עמידת כלב.
6. בן תשע וחצי חודשים זוחל זחילת גחון מאז גיל חצי שנה, והוא לא זוחל על שש ולא נעמד. מה עושים?
מחזקים אותו ויוצרים לו סביבה התפתחותית מאתגרת. מה זה אומר? מסדרים לו מסלול מכשולים עם כריות שיעבור מעליהן, ואפילו מזרן נמוך או "נחשוש". אפשר גם להיעזר ברגל שלנו, ולעודד אותו לזחול מעליה כדי לחזק את השרירים שלו או לטפס בשיפוע במעלה מגלשה. תרגול נוסף: בקשו ממנו לשלוח ידיים אל חפצים כאשר הוא שוכב על הגב או יושב על כדור פיזיו.
7. בן שנה ושלושה חודשים התחיל ללכת לפני מספר חודשים, אבל אחרי כמה צעדים הוא חוזר לזחול. למה זה קורה?
יכול להיות שיש כאן שילוב של חשש מצד הילד ואיזון של מערכת שיווי המשקל. כדי להגביר אצלו את הביטחון בגוף שלו, הייתי ממליצה על הצעדים הבאים:
  • תנו לו להישען על קיר והגישו לו חפץ - כך שיצטרך לעשות העברה של המשקל מהקיר אליכם.
  • הושיבו אותו על שרפרף כאשר כפות הרגלים שלו מונחות על הריצפה בתשעים מעלות, ותרגלו קימה בעזרת שרירי הרגליים.
  • הרחיקו ממנו חפצים בהדרגה. התחילו במרחק קטן, בין ספה לכסא למשל, והדגימו לו כיצד הוא עובר ביניהם רק בעזרת מתיחה של הידיים, מבלי שהוא צריך לרדת חזרה לזחילה.
לתשובות, טיפים וכלים נוספים להרגעת תינוקות והורים - מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרם
כרטיס ביקור נבחרת ה-Wellness וולנס מנטה
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button