טיפול נכון בהצטננות יכול להקל ולקצר את משך המחלה

המדריך למצונן המתחיל: איך להקל על התסמינים של הצטננות ולהחלים מהר יותר

חטפתם הצטננות? מה אתם צריכים לעשות כדי להקל על הגודש בגרון, איזו ארוחה תתגבר את מערכת החיסון ולמה כדאי שתוותרו על הקפה עכשיו. שמונה צעדים פשוטים ובדוקים להחלמה מהירה

פורסם:
מנוזלים? מתעטשים בלי הפסקה? לפי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), מבוגר ממוצע יחטוף התקררות 2־3 פעמים בשנה. אמנם הצטננות היא לא מחלה קשה, אבל היא גם לא תמיד עולה בקנה אחד עם הלו"ז הדחוק שלנו כי לרוב נדרשים 5־7 ימים כדי להתאושש ממנה. נכון להיום אין תרופה שמקצרת את משך המחלה, אבל יש לא מעט דרכים טבעיות שמאפשרות לבלום את המחלה ולהקל על התסמינים שלה. המפתח להצלחה מצוי במהירות התגובה שלכם: ככל שהיישום ייעשה בשלב מוקדם יותר של המחלה, כך יגדל הסיכוי להחלמה מהירה יותר ולהקלה בתסמינים. אז מה אתם צריכים לעשות עכשיו?

1. צרכו פרוביוטיקה על בסיס יומיומי

מחקרים שהצטברו בעשורים האחרונים מראים שלצריכת מוצרים פרוביוטיים המכילים חיידקים ידידותיים (כמו לקטובצילוס, אצידופילוס וביפידוס) על בסיס יומיומי יש השפעה מיטיבה על חסינות הגוף, מה שמתבטא בהפחתת הסיכון להצטננות ולשפעת ובהקלה על התסמינים. במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Nutrition ב־2021, נמצא כי נטילת תוסף פרוביוטיקה על בסיס יומיומי אצל מבוגרים הנוטים להצטנן תרמה להפחתת מספר הפעמים שהם חלו במהלך תקופה של שלוש שנים, וגם כשהם חלו הם הסתייעו בפחות תרופות להקלה על מצבם.
עם זאת, כדי ליהנות מיתרונות הפרוביוטיקה יהיה עליכם לצרוך אותה כצעד מניעתי, עוד לפני שאתם מפתחים מחלה, כי לחיידקים הטובים נדרשים ימים עד שבועות כדי לשפר את חסינות הגוף. על המדף בסופר תמצאו שפע של מוצרים המכילים חיידקים ידידותיים כמו יוגורטים, גבינות ומשקאות מועשרים. אפשר לצרוך פרוביוטיקה גם כתוסף תזונה.

2. מתחילים לסבול מנזלת ומגודש בגרון? עשו מקלחת חמה

עוד משחר ההיסטוריה מקלחת חמה נחשבה כתרופה טבעית להקלה על הצטננות. ההסבר המדעי פשוט: אדי החום מדללים את הצטברות הנוזלים במערכת הנשימה, משחררים את הליחה שהצטברה במעברי האף וכך מאפשרים נשימה קלה יותר. כדי להפיק את מרב התועלת הפנו את זרם המים לכיוון הפנים ושאפו את האדים.
שימו לב: הימנעו ממקלחת חמה מדי כדי שלא לגרות את עור הגוף. בתום המקלחת נגבו את העור בטפיחות קלות ומרחו אותו בקרם לחות, למניעת יובש.

3. בארוחת הבוקר החליפו את דגני הבוקר בביצים ואת הקפה בתה

אולי קשה לכם לוותר על דגני הבוקר לצד הקפה בבוקר, אבל בזמן מחלה כדאי לעשות שינוי זמני. תנו עדיפות לביצים ושתו תה עם קצת לימון ודבש במקום קפה. תה חמים עם קצת לימון ודבש יתרום לציפוי החלק האחורי של הגרון וכך ירגיע את הגירוי ויקל על השיעול. ומה עם הביצים? הביצה נחשבת למזון מלא ומכילה את כל תשע חומצות האמינו החיוניות לתפקוד יעיל של מערכת החיסון. היא קלה לעיכול ומכילה כולין - ויטמין מקבוצה B שמחזק את מערכת החיסון, וכן ויטמינים ומינרלים רבים נוספים, כמו למשל ויטמינים A, D, E, K, סלניום וחומצה פולית. כמו כן מחקרים מראים שצריכת חלבון מגבירה את יכולת הגוף להילחם בזיהומים.

4. פזרו גרגירי חומוס וגרעיני דלעת על הסלט בארוחת הצהריים

שניהם מהווים מקור טוב לאבץ, אחד המינרלים הבולטים שהוכחו בהגנה על הגוף ובחיזוקו. דרכים נוספות ויעילות לצרוך אבץ: לכסניות מציצה, תרסיסי אף או תוסף. ממטא אנליזה שפורסמה ב־BMJ Open ב־2021 עולה כי תוספי אבץ תורמים לקיצור מחלות חורף שנגרמות מזיהומים ויראליים בדרכי הנשימה, לרבות הצטננות, שפעת, סינוסיטיס, דלקות בגרון ובמיתרי הקול וברונכיטיס אקוטית. נמצא כי הסיכוי של הנבדקים שהשתמשו בתרסיס או בלכסניות אבץ להחלים בשבוע הראשון למחלה היה גבוה ב־80% לעומת אלה שקיבלו פלצבו. עם זאת, החוקרים מציינים כי נדרשים מחקרים נוספים לאישוש הממצאים.
שימו לב: לצריכת אבץ עלולות להיות תופעות לוואי כמו בחילות, חוסר נוחות במערכת העיכול, תחושת צריבה ועוד. במקרה כזה יש להיוועץ עם הרופא המטפל.

2 צפייה בגלריה
הוכח מדעית: גלידה מסייעת להקלת כאבי גרון
הוכח מדעית: גלידה מסייעת להקלת כאבי גרון
הוכח מדעית: גלידה מסייעת להקלת כאבי גרון
(צילום: שאטרסטוק / א.ס.א.פ קריאייטיב )

5. הוסיפו שתי כוסות מים למכסת הנוזלים היומית

ההידרציה חשובה בכל זמן, גם כשאתם במיטבכם, אבל בזמן מחלה הגוף נוטה לאבד יותר נוזלים, בפרט כשמופיע גם חום. חום גבוה מגביר את כמות הנוזלים המתאדים מהגוף ומציב אתכם בסיכון להתייבשות, וכך גם כשיש נזלת, הקאות ושלשולים. שתייה מספקת (2־3 ליטרים ביום) תסייע לגופכם לשטוף את הריר המצטבר באף ובגרון ובכך להקל על התסמינים. הקפידו לשתות שתי כוסות יותר ממה שאתם צורכים בדרך כלל - חליטת צמחים ומרק נכללים במכסה היומית.
טיפ: ותרו על קפה ועל תה שחור. הקפאין הוא חומר משתן, ושתייה מוגברת של קפה ותה בזמן מחלה עלולה לגרום להתייבשות ולעכב את ההחלמה.

6. היכנסו למיטה, אבל בלי בינג' לתוך הלילה

מחקרים מראים שאם אתם לא ישנים 7־8 שעות ברצף או שהשינה שלכם לא איכותית מספיק, גופכם עלול לפתח מחלה בזמן שהוא נחשף לנגיפים ולמזהמים. יתרה מכך, אם אתם כבר חולים, חוסר בשעות שינה עלול להאריך את משך המחלה. ללא שינה טובה גופכם מייצר פחות נוגדנים וציטוקינים הנלחמים בדלקות ובזיהומים ומסייעים בוויסות השינה, ופחות נוגדנים וציטוקינים נותנים לכם פחות תחמושת להילחם בהצטננות או בשפעת.

7. האף סתום? נסו עיסוי סינוסים קצר

הסינוסים הם רשת של חללים קטנים וחלולים בתוך הגולגולת. הם יושבים מאחורי עצמות הלחיים והמצח ונפתחים לתוך חלל האף. רקמות בתוך הסינוסים מייצרות ריר שבדרך כלל מתנקז לתוך האף. לפעמים רקמות אלה נעשות דלקתיות ומתמלאות בנוזל, והתוצאה: גודש באף, ולפעמים גם תחושת כבדות וכאב ראש. בעיסוי מופעל לחץ עדין שעשוי לשחרר את הצטברות הנוזלים בסינוסים ולהקל על ההרגשה. להמלצה זו אמנם אין הוכחה מדעית, אבל נסו. מקסימום תגלו שזה עובד לכם.
מה עושים: שפשפו את הידיים זו בזו כדי לחמם אותן קלות. הניחו את האצבע המורה והאמה של שתי הידיים על מרכז עצם הגבה בשני הצדדים ועסו בעדינות בתנועות סיבוביות לכיוון הרקות.

8. מרגישים עקצוצים בגרון? אכלו גלידה או ארטיק

כמה אנשים אתם מכירים שהיו מסרבים לכדור גלידה גם כשהחורף בשיאו? וכשיש כאבי גרון יש אפילו הצדקה מדעית לחגוג עם סורבה מפנק. בסקירת מחקרים שבחנה את מנגנון כאב הגרון הנגרם מדלקת ופורסמה ב־Cambridge Journals ב־2013, מסבירים החוקרים כי הקור מקהה את תחושת קצות העצבים שבגרון וכך מפחית את תחושת הכאב באופן זמני. לדבריהם, הקור מסייע בהפעלת קולטן במערכת העצבים שמקל אף הוא על התחושה המציקה.

וגם: איך תדעו אם זו הצטננות או שפעת?

הצטננות היא דלקת זיהומית נגיפית של דרכי הנשימה העליונות, והנגיפים השכיחים ביותר הם רינו־וירוס. התסמינים מגיעים לשיאם מיום עד ארבעה ימים לאחר ההדבקה וכוללים התעטשויות, שיעול, כאבי גרון, עייפות, ליחה, חום, כאבי ראש, כאבי שרירים והרגשה כללית רעה. זמן ההתאוששות נע בין שבעה לעשרה ימים מיום ההדבקה.
שפעת היא מחלת חום שהגורם לה הוא נגיף השפעת (Influenza Virus). תסמיני המחלה מתחילים באופן פתאומי, הם חריפים יותר מאלה של ההצטננות ויכולים לכלול עייפות, כאבי שרירים, שיעול, נזלת, צמרמורות, כאבי ראש, כאבי גרון, כאבים בעיניים, שלשולים וכאבי בטן. גם כאן זמן ההתאוששות נע בין שבעה לעשרה ימים מיום ההדבקה.
חושבים שיש לכם שפעת? לא נורא. סיפקנו כאן המלצות לטיפול בהצטננות אבל אתם עשויים להפיק מהן תועלת גם כנגד תסמיני שפעת.

ייעוץ מקצועי: ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה של כללית דן - פתח תקווה
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button