כשמדובר בהצטננות, רוב התסמינים אמורים לחלוף בתוך חמישה ימים

זו סתם הצטננות או משהו חמור יותר? הכירו את סימני האזהרה

סובלים מהתעטשויות, נזלת, גודש באף, כאבי גרון או כאבי ראש? שבעה סימנים לכך שלא מדובר בסתם הצטננות ואולי כדאי שתקבעו כבר עכשיו תור לרופא

פורסם:
התעטשויות, נזלת, גודש באף, כאבי גרון וכאב ראש הם חלק מהתסמינים האופייניים להצטננות שמקורה ויראלי, אבל לא רק. לעתים מדובר במחלה שמצריכה טיפול והתייחסות אחרת כדי שתוכלו לחזור לאיתנכם. איך תדעו שהתסמינים שמהם אתם סובלים הם אכן הצטננות או תמרור אזהרה למחלה קצת יותר מורכבת?
עוד בריאות בחורף:
1. הנזלת והגודש באף נמשכים כבר יותר מחמישה ימים
יכול להיות שהגרון שלכם קצת כואב ואתם סובלים מגודש באף ונזלת, אבל כשמדובר בהצטננות, רוב התסמינים אמורים לחלוף בתוך חמישה ימים. אם היא נמשכת מעבר לכך, ייתכן שמדובר בשפעת או במחלת הנשיקה (מונונוקלאוזיס) ולכן מומלץ לגשת לרופא להמשך בירור.
מבחן הטישו: אחת הדרכים לבחון אם אתם סובלים מסתם הצטננות או ממחלה זיהומית קשה יותר היא באמצעות הנזלת: אם היא שקופה וצלולה, מדובר כנראה באלרגיה, הצטננות או שפעת. אם היא מתחילה לשנות צבעים ללבן, צהבהב או ירוק, משמע שהגוף שלכם נלחם כעת בזיהום חיידקי. אם כן, פנו לרופא.
האם כאב הגרון נובע מנגיף או מחיידק? רוב כאבי הגרון נובעים מנגיף, ולכן אין צורך בטיפול מעבר לטיפול סימפטומטי (משככי כאב, טבליות מציצה, תה חם), אבל לעתים מדובר בדלקת גרון חיידקית הנגרמת על ידי סטרפטוקוק, הדורשת טיפול אנטיביוטי כדי למנוע סיבוכים מהחיידק כמו דלקת במסתמי הלב, פגיעה בכליות ועוד. בדרך כלל בדלקת סטרפטוקוקלית לא יהי שיעול, היא תלווה בחום גבוה, על גבי השקדים יהיו תפליטים לבנים, ופעמים רבות יש שינוי בקול (אתם נשמעים כמו מישהו שמדבר עם תפוח אדמה לוהט בפיו). במקרה זה יש צורך לגשת לבדיקת רופא.
2. אתם עם חום גבוה כבר יותר משלושה ימים
חום גבוה, מעל 38 מעלות צלזיוס, הוא ביטוי של התמודדות מערכת ההגנה של הגוף עם תוקפים שונים כמו נגיפים וחיידקים. כשחום הגוף במבוגרים אינו יורד בתוך שלושה ימים, ייתכן שקיים זיהום נוסף שהגוף לא מצליח להתגבר עליו. זה מצב שיכול לרמוז לעתים על שפעת, דלקת ריאות, ברונכיטיס, דלקת אוזניים או סינוסיטיס (דלקת במערות הפנים) המצריכות טיפול רפואי.
אם בנוסף לחום, אתם חווים קשיי נשימה או קוצר נשימה, כאבים ולחץ בחזה, אובדן דיבור או תנועה, פנו מיד לקבלת טיפול רפואי.
שימו לב: לעתים החום יכול לעורר חשד גם לקורונה, בפרט אם התסמינים הנלווים לו הם שיעול יבש, עייפות ואובדן חוש הטעם והריח. אם יש לכם סיבה לחשוד שאולי נדבקתם בקורונה, לכו להיבדק והכניסו את עצמכם לבידוד עד לקבלת התוצאה.
3. יש לכם כאבי בטן ובחילות
בחילות, הקאות ושלשולים אינם תופעות נלוות להצטננות. לכן, כשהם מופיעים יחד עם ההצטננות, הם עלולים לאותת על מחלה חמורה יותר, כמו שפעת או בעיות במערכת העיכול. כדי למנוע החמרה והתייבשות, חשוב להקפיד על שתייה מספקת ולפנות לרופא לקבלת טיפול מתאים.
4. אתם סובלים מכאב ראש חזק
כאב ראש חזק עלול להצביע על סינוסיטיס. לרוב סינוסיטיס הוא ממקור ויראלי ואין צורך בטיפול אנטיביוטי, אבל אם המחלה נמשכת מעבר לשבוע ימים או שהכאב חזק מאוד, ייתכן שאתם סובלים מדלקת חיידקית ולכן נדרש טיפול אנטיביוטי במרשם רופא.
כמו כן, כאב ראש קיצוני המלווה בחום גבוה ובצוואר נוקשה עלול להצביע על דלקת קרום המוח. במקרה כזה עליכם לפנות מיד לרופא המטפל.
TIP: אחד הסימנים שיכול להעיד על סינוסיטיס: התכופפו. אם אתם חשים בהחמרת הכאב ובלחץ ממוקד סביב העיניים והאף, ייתכן שמדובר בסינוסיטיס.
5. אתם סובלים מקשיי נשימה ומצפצופים
אמנם שיעול הוא סימפטום נורמלי במצבי הצטננות ויכול להיחלש ולהיעלם בהדרגה עד שבועיים ימים, אך הוא לא אמור להיות מלווה בצפצופים (מעין שריקה הנוצרת בשל היצרות דרכי הנשימה). הסיבה לכך נובעת בדרך כלל מתגובה אלרגית, אסתמה או דלקת נגיפית ויראלית בדרכי הנשימה העליונות (דלקת ריאות, ברונכיטיס). אם נלווים לכך גם כאבים, לחץ בחזה וקוצר נשימה, ייתכן שמדובר בתסחיף ריאתי (חסימת קריש דם בריאות), דלקת בקרום הריאה או מחלות אחרות הדורשות טיפול רופא.
2 צפייה בגלריה
הצטננות
הצטננות
רוב המחלות חולפות גם ללא טיפול אנטיביוטי, מאחר שהגוף שלנו יודע להתמודד עם זיהומים אלה
(צילום: shutterstock)
6. יש לכם כאבים בכל הגוף
להיות מצונן זה לא להיט. אבל עדיין ברוב המקרים (ועם כמה חבילות טישו בתיק) תוכלו להמשיך לבצע את מטלות היום: להביא את הילד מהגן או לצאת עם הכלב לטיול. כשלצינון מתלווים חולשה וכאבים בשרירים ובמפרקים, המשימות הפשוטות האלה הופכות למאתגרות יותר, והנטייה היא להישאר במיטה. אם זה המצב, נראה שיש לכם שפעת. עקבו אחר הסימנים וצרו קשר עם הרופא אם המצב מחריף.
הידעת? רוב המחלות חולפות גם ללא טיפול אנטיביוטי, מאחר שהגוף שלנו יודע להתמודד עם זיהומים אלה. הטיפול באנטיביוטיקה נדרש במקרים חריגים שבהם המחלה עקשנית וקשה יותר.
7. "הצינון" מופיע לפרקים במקומות מסוימים
לאלרגיה עונתית יש תסמינים דומים להצטננות, למעט כאבי גרון. שימו לב אם אתם נוטים להתעטש, לחוש גודש בגרון ולדמוע כשאתם מבלים עם חיית מחמד או כשאתם יוצאים מחוץ לבית. במקרה הזה רצוי לעקוב במשך כשבוע אחר התסמינים: לרשום על דף באילו שעות הם מופיעים ובאילו מקומות. כך יהיה קל לכם ולרופא המטפל לזהות את מחוללי האלרגיה ובהתאם לכך לקבל המלצות וטיפול מניעתי באנטי היסטמינים.
ייעוץ מקצועי: ד"ר אילן גרין, מומחה ברפואת המשפחה, מנהל המחלקה לרפואת משפחה בלאומית שירותי בריאות
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button