ד הופעת covid19 לא נהגנו לברר את סוג הווירוס שגורם לאותה התקררות

רופא משפחה: איך להתמודד עם מחלת החורף הזיהומית הנפוצה ביותר?

upper respiratory tract infection, או בקיצור URI, היא מחלה זיהומית של דרכי הנשימה הנגרמת על ידי וירוסים השייכים לכמה משפחות. ד"ר עמוסי לוקח הפסקה מהקורונה כדי לדבר על אחיותיה נטולות החיסונים – איך נדבקים, מה התסמינים וכיצד מטפלים?

פורסם:
חני ר', בת 34, מורה לחינוך מיוחד, ללא מחלות כרוניות. מגיעה למרפאה עם כאב גרון מזה יומיים, עם אף נוזל ותחושת חולי. יש לך חום? לא. צמרמורות? כן. ממש צמרור שהזיז את הכיסא מבלי שרצית או יותר עור ברווז? עור ברווז. משתעלת? לא. כאב ראש, כאבי שרירים או מפרקים? לא. אני מכירה את זה משנים קודמות. אני צריכה זינט לשבוע, רק זה עוזר לי.
קראו עוד:
צליל ח', בת 48, מורה ליוגה ונטורופתית. מגיעה אחרי שבוע של צינון קשה. התחיל בקטנה אך לא משתפר כבר שבוע. ביממה האחרונה עליית חום של עד 38.3 וכאב ראש. PCR לקורונה שלילי. באה להיבדק לשמוע שהכול בסדר, ולהמשיך בטיפול התמציות שרקחה לעצמה.
יעל ל', בת 16, תלמידת כיתה י"א במגמת תיאטרון. מגיעה עם אימה. מאז אתמול מרגישה רע. גודש באף, כאב גרון וצרידות. חוששת לקול שלה. כמעט שלא יכולה לדבר. האם מתחננת להפניה דחופה לרופא אא"ג: במגמה מתחילים עכשיו לעבוד על הפקת אמצע שנה ואני לא רוצה שהיא תפסיד.
יורי ק', בן 64, איש מכירות של סוכנות לחלפי רכב. ברקע סוכרת לא מאוזנת, משקל עודף ומחלת ריאות כרונית על רקע עישון כבד. מזה שבוע צינון קל עם רושם לשיפור, אך ביממה האחרונה עליית חום ל-39 מלווה צמרור אמיתי. השיעול, שהיה יבש, הפך רטוב ועכור, והוא מרגיש שחסר לו אוויר. בדיקת קורונה מלפני שלושה ימים יצאה שלילית.

המחלה הזיהומית השכיחה בעולם

צינון, התקררות, common cold, מחלה ויראלית, upper respiratory tract infection (URI), שפעת, מחלת חורף - כולן מילים נרדפות למחלה הזיהומית השכיחה בעולם, המעסיקה ללא הרף את צוותי הרפואה הראשונית בחודשי החורף. מדובר במחלה זיהומית של דרכי הנשימה הנגרמת על ידי וירוסים השייכים לכמה משפחות.
חלק מהמשפחות מוכרות (Corona, Influenza), וחלקן מוכרות פחות אך שכיחות הרבה יותר (Rhino). עד להופעת covid19 לא נהגנו לברר את סוג הווירוס שגורם לאותה התקררות. רק החולים הקשים בבית החולים עברו משטחים לבירור, בעיקר כדי לנטר את מקרי השפעת (Influenza virus) שהיא בדרך כלל מחלה קשה הרבה יותר. מסיבה לא ברורה, שמו של וירוס השפעת השתרבב לרשימת כינויי ההתקררות. לא פעם אני מקבל בקשות לימי מחלה בשל "נזלת וכאב גרון, אתה יודע, שפעת..."
ברוב מקרי ה-URI מדובר במחלה קלה, המועברת על ידי מגע ישיר עם הפרשות החולה (כמו ידיים לא שטופות) או ברסיסי שיעול או התעטשות, ומתבטאת כיומיים לאחר חשיפה לאדם חולה. למדנו בשנתיים האחרונות את חשיבות שטיפת הידיים, עטיית מסכות במקומות הומי אדם וריחוק חברתי כמונעי מחלה.
ה-URI חולפת עם טיפול סימפטומטי בין שלושה לעשרה ימים. תלונות החולים הן על גודש באף, נזלת, התעטשויות, כאב גרון, שיעול, עליית חום, כאב ראש, כאב שרירים, דלקת לחמיות העיניים וצרידות
ה-URI חולפת עם טיפול סימפטומטי בין שלושה לעשרה ימים, ללא סיבוכים או שיירים הנמשכים לאורך זמן. תלונות החולים הן על גודש באף, נזלת, התעטשויות, כאב גרון, שיעול, עליית חום, כאב ראש, כאב שרירים, דלקת לחמיות העיניים וצרידות.
האבחנה בעיקרה היא קלינית ומתבססת על תיאור התלונות ובדיקה גופנית, הבאה בעיקר לשלול גורמים אחרים לכאב הגרון או השיעול, ולהתרשם ממצבו הכללי של המטופל. מיעוט החולים עלולים לפתח סיבוכים כמו דלקת ריאות, דלקת סינוסים חריפה, או דלקת אוזן תיכונה, שלושה זיהומים חיידקיים שהתפתחו על רקע ה-URI.

הכי חשוב: סבלנות

הטיפול ב-URI הוא סימפטומטי בעיקרו. מנוחה, שתייה מרובה וטיפול להקלה על התלונות. ניתן להשתמש במשככי כאבים ומורידי חום, שילוב של אנטיהיסטמינים ומורידי גודש או טיפות אף להקלה על הנזלת. מיותר לציין את מובן מאליו, שטיפול אנטיביוטי, שהוא טיפול נגד חיידקים, אינו מקל או מסייע בהחלמה ממחלות אלה הנגרמות על ידי וירוסים.
החשוב ביותר הוא להיעזר בסבלנות. אמנם מדובר במחלה קלה, אך לוקח זמן עד שמרגישים הטבה ואין לנו ממש דרכים לזרז את מהלכה. עוד דבר שלמדנו בשנתיים האחרונות וחשוב להקפיד עליו, הוא להישאר בבית מיד עם הופעת התסמינים, ולא להתפתות לחזור לעבודה או לבית הספר גם אם אתה מנהל חשוב, רופא עם רשימת מוזמנים ארוכה, תלמיד בהפקת תיאטרון היסטורית או איש הייטק לפני דד-ליין מכריע.
אם השיעול שינה את אופיו ונלווה אליו חום גבוה, אם מופיע כאב ראש מצחי, או כאב אוזן חד - ייתכן שמתפתח סיבוך של המחלה וכדאי להגיע למרפאה
למרות המהלך הקל של ה-URI והמילים המכילות בהן היא מתוארת, כאב הגרון לא פעם קשה, השיעול עיקש וטורדני והנזלת מתישה. אם התלונות לא חולפות לאחר כשבוע או שחל שינוי באופיין, חשוב להגיע להיבדק. אם השיעול שינה את אופיו ונלווה אליו חום גבוה, אם מופיע כאב ראש מצחי, או כאב אוזן חד - ייתכן שמתפתח סיבוך של המחלה וכדאי להגיע למרפאה.
למרות השכיחות הגבוהה של URI, שוודאי כל אחד חווה כמה פעמים במהלך חייו, בשל מהלכה הקל אין עליה מחקר רב, ודאי בהשוואה לאחות הגדולה, השפעת, או למלכה האם - covid19. במקרים של שפעת ו-covid19 אנו מכירים את מהלך המחלה בכל קבוצת גיל ויודעים להציע חיסון למניעה, אבחון מדויק, וטיפול שאמור לקצר את משכן ולהקטין את התמותה מהן.
אז מה נמליץ לחני ר'? ניתן לה טיפול אנטיביוטי? נמליץ לצליל על צילום חזה או טיפול לסינוסיטיס, או נזרום עם הטיפול בתמציות? יעל ל' צריכה בדיקת אא"ג? ומה לגבי יורי ק', שללא ספק הוא החולה היותר מורכב ברשימה. נראה שדרוש בירור ראשוני והחלטה האם להמשיך טיפול בקהילה או אולי במסגרת אשפוז. מחלה פשוטה היא ה-URI אבל כמו תמיד, כל מטופל מגיע עם העמדות והאמונות שלו ועל הרופא לתווך לו בעדינות את מה שמוכר ולא מוכר בעולם הרפואה, ולקוות להחלמה מהירה ללא סיבוכים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button