אגני מאוזן תורם לשמירה על החיוניות ועל הבריאות ומסייע גם לתפקוד מיטבי של מערכת החיסון

מדייסות חמות ועד ללעיסת זרעי שומר: איך לשמור על "אש העיכול"

רוצים לעבור את החורף בשלום? תשקיעו ב"אגני" שלכם. לפי הרפואה ההודית, הדרך לחיסוניות איתנה עוברת דרך מערכת העיכול. בדקו איזה טיפוס מעכל אתם וגלו איך לשמור על התפקוד המיטבי של המיקרוביום בימים הקרים (יש לנו גם מתכונים)

פורסם:
מאז שהקורונה הגיחה לחיינו המומחים מייעצים לנו לחזק את מערכת החיסון כדי לשמור על בריאות מיטבית. אבל הנגיף ההפכפך הזה הוא כמובן לא היחיד שעשוי לחבל בבריאות שלנו. מגוון הגורמים המאיימים על גופנו בכל רגע נתון הוא כמעט בלתי נתפס. אפילו בעודכם קוראים שורות אלה ומרגישים שהעולם מחייך אליכם, החיילים של תאי מערכת החיסון שלכם מצויים במלחמה מתמדת נגד פולשים זרים כמו חיידקים, נגיפים, פטריות או טפילים.
בשנים האחרונות גוברת ההבנה ברפואה המערבית שלאוכלוסיית החיידקים החיים על גופנו ובתוכו, ובייחוד זו המצויה במעיים ונקראת "מיקרוביום", השפעה משמעותית על תפקוד מערכת החיסון, ש־70% ממנה ממוקמים במערכת העיכול. אבל ברפואה ההודית המסורתית (איורוודה) הבינו את הקשר הזה כבר לפני 5,000 שנה. הם כינו זאת בשם "אגני" (Agni), שפירושו הוא "אש העיכול", מושג שניתן להקביל במידה מסוימת למיקרוביום מהרפואה המערבית.
אגני היא האש הבוערת בתוכנו שמציתה את כל תהליכי החיים הביולוגיים. בהיבט הפיזי היא תתבטא בתהליך העיכול של מזון, טמפרטורת הגוף והזנתו. בהיבט הנפשי היא תתבטא ב"עיכול" של רגשות, זיכרונות וחוויות
אגני היא האש הבוערת בתוכנו ומציתה את כל תהליכי החיים הביולוגיים. בהיבט הפיזי היא מתבטאת בתהליך העיכול של מזון וייצור רקמות, טמפרטורת הגוף והזנתו, ומהווה את המפתח לכל תהליכי הבנייה והפירוק. בהיבט הנפשי היא מתבטאת ב"עיכול" של רגשות, זיכרונות, רשמים וחוויות. לאגני תפקיד מכריע בקבלת המזון, בפירוק שלו ובספיגתו ברקמות הגוף וביכולת שלנו לספוג פראנה (אנרגיית חיים) מהמזון ומצמחי המרפא. באחריותה גם להרוס את החיידקים, הנגיפים והרעלים שאינם רצויים לגוף ועלולים לפגוע במערכת החיסון.
למעשה, לפי האיורוודה, מחלות באופן כללי נגרמות כתוצאה ממערכת עיכול חלשה, ואילו חיים ארוכים, כוח, בריאות, התלהבות, אנרגיית החיים ומסת הגוף - כולם נגזרת של אגני מאוזן ותקין. אגני מאוזן תורם לשמירה על החיוניות ועל הבריאות ומסייע גם לתפקוד מיטבי של מערכת החיסון. לכן, כדי לשמור על הבריאות שלכם בחורף הקרוב, שווה להשקיע בטיפוח אש העיכול שלכם. הנה כמה צעדים שיסייעו לכם לשמור על התפקוד המיטבי שלה בימים הקרים.
1. אכלו רק כשאתם חשים באמת רעב ותיאבון
אם אוכלים לפני שמעכלים את הארוחה הקודמת מייצרים עומס על מערכת העיכול ובעקבות זאת היא לא תבצע את תפקידה כראוי. כמו כן, זה מגדיל את הפוטנציאל להתפתחות Ama (פסולת לא מעוכלת) שלפי האיורוודה היא הבסיס לחלק מהמחלות.
לפי האיורוודה, מחלות באופן כללי נגרמות כתוצאה ממערכת עיכול חלשה, ואילו חיים ארוכים, כוח, בריאות, התלהבות, אנרגיה - כולם נגזרת של אגני מאוזן ותקין. אגני מאוזן תורם לשמירה על החיוניות ועל הבריאות ומסייע גם לתפקוד מיטבי של מערכת החיסון
2. הקפידו לאכול בזמנים קבועים
השתדלו לאכול את הארוחה המרכזית של היום בשעות הצהריים, ובבוקר ובערב הסתפקו בארוחה קלה. בשעות הבוקר ובשעות הערב האגני שלנו חלש יותר, ולכן היכולת שלנו להתמודד עם ארוחות "כבדות" פחותה יותר, ואילו בשעות הצהריים האגני נמצא בשיאו. אגב, גם בתפיסה המערבית, הפרשת אנזימי העיכול למשל פוחתת בשעות הערב וגם עם הגיל.
3. התענגו על דייסות ועל תבשילים
בחורף האגני שלנו חזק יותר לעומת עונת הקיץ מכיוון שהוא נדחק מהפריפריה פנימה אל מערכת העיכול. לכן במזג אוויר קר רובנו נוטים להיות בעלי תיאבון חזק יותר ויכולת גדולה יותר לעכל מזון, ומידת הרעב שלנו עולה בהתאמה. זו הסיבה למשל שאנו נוהגים להתענג על צ'ולנט בחורף, ובקיץ לא יעלה על דעתנו לאכול אותו ונעדיף מזון קל ומרענן יותר.
כשמכינים מרקים או תבשילי קטניות חשוב להשתמש בקטניות מונבטות, לבשל אותן היטב ולהוסיף תבלינים שמסייעים לעיכול (ג'ינג'ר, פלפל שחור, כמון, קינמון) וגהי
4. התקלחו לפני הארוחה ולא לאחריה
בזמן הארוחה זרימת הדם בגוף מנותבת לאזור הבטן ומרכז הגוף כדי לסייע בעיכול המזון, שדורש המון אנרגיה וחום. כשאנו מתקלחים, זרם המים והטמפרטורה שלהם מפעילים לחץ על העור. עקב כך הדם מתפזר לקצות הגוף (הידיים והרגליים) ופוגע ביכולת הגוף לפרק את המזון, לעכל ולהטמיע אותו. כמה זמן לאחר הארוחה מומלץ להמתין? המקילים ממליצים להמתין לפחות חצי שעה לאחר האכילה. המחמירים ממליצים להמתין כשעתיים.
5. הימנעו משתיית מים בכמות גדולה לפני הארוחה
שתיית מים מרובה לפני הארוחה או במהלכה מדללת את מיצי הקיבה שאחראים על עיכול המזון והפיכתו לאנרגיה. לכן האיורוודה ממליצה לנסות להימנע משתיית מים בכמות גדולה לפני הארוחה או במהלכה. עם זאת, לגימה מועטת של מים במהלך הארוחה תסייע בריכוך המזון ותקל על העיכול, וכמו כן מומלץ להרבות בשתיית מים במהלך היום.
6. נשנשו ג'ינג'ר עם ליים לפני הארוחה
עד 30 דקות לפני הארוחה כדאי לאכול פרוסה של שורש ג'ינג'ר עם מעט מיץ ליים ומלח סלעים – הם ימריצו את אש העיכול ויסייעו בעיכול הארוחה. הג'ינג'ר מסייע להסדרת תנועת המעיים, מקל על תחושת בחילה ומצבי עצירות, והמלח מעודד את הפרשת הרוק שמכיל אנזימי עיכול.
8 צפייה בגלריה
אגני, עיכול רפואה הודית
אגני, עיכול רפואה הודית
השתדלו לאכול תמיד באווירה רגועה ובאיטיות, תוך ישיבה וללא הסחות דעת
(צילום: דניאל לילה, סגנון: נועה קנריק)
7. שתו משקאות חמים וותרו על קרים
השאיפה היא לשתות מים בטמפרטורה שדומה לטמפרטורה הפנימית של הגוף, שנעה בין 36.5 ל־37.6. כששותים מים צוננים, הגוף צריך לעבוד קשה יותר כדי להעלות את טמפרטורת המים, מה שמוביל לאובדן אנרגיה לא רצוי ולקושי בעיכול. שתייה של מים בטמפרטורה חמה מסייעת לספיגה טובה יותר של חומרי המזון.
8. אכלו בנחת
השתדלו לאכול תמיד באווירה רגועה ובאיטיות, תוך ישיבה וללא הסחות דעת, ולעסו את המזון היטב. העיכול מתחיל עוד לפני שהמזון נכנס לצינור העיכול, ויש חשיבות לעובדה שכל החושים משתתפים בחוויית האכילה.
9. אל תאכלו עד לקצה הקיבולת שלכם
השתדלו להשאיר תמיד מעט מקום בקיבה בסיום הארוחה, כי לגודל המנה או הארוחה השפעה על מערכת החיסון. ככל שכמות הארוחה גדולה יותר, כך גדל הלחץ על מערכת החיסון.
10. לעסו חופן זרעי שומר לעיכול קל
לזרעי השומר השפעה ניכרת על מערכת העיכול. הם מסייעים להקלה על כאבי בטן, גזים, נפיחות, קשיי עיכול, חוסר תיאבון, עצירות, ריח פה ועוד.
8 צפייה בגלריה
אגני, עיכול רפואה הודית
אגני, עיכול רפואה הודית
ככל שכמות הארוחה גדולה יותר, כך גדל הלחץ על מערכת החיסון
(צילום: דניאל לילה, סגנון: נועה קנריק)
11. נסו גם טריפאלה (Triphala)
הפורמולה האיורוודית הזאת מבוססת על שלושה פירות: אמלאקי, הריטאקי וביביטאקי, שמסייעים להקלה במצבים של נפיחות, כאבי בטן, עצירות (לא במצבים של עודף יובש) ועודף משקל (להשיג בחנויות הטבע).
12. בסיום הארוחה צאו להליכה של 5־10 דקות
הליכה קלה תעודד את העיכול ותשפר את זרימת הדם ואת האגני.
13. השתדלו לסיים את האכילה 2־3 שעות לפני השינה
השקעת אנרגיה בעיכול בשעות האלה מותירה לנו פחות אנרגיה למנוחה ולתהליכי התיקון שמתרחשים בגוף בשעת השינה. נוסף על כך, אם המזונות שאנו צורכים הם באיכות ירודה או כבדים מדי, אנו עלולים לחוות בעיות עיכול שיפגמו בשינה, כמו צרבת, התכווצויות בבטן, גזים. השתדלו במיוחד להימנע מצריכת יוגורט וגבינות לפני השינה. הם קרים וכבדים לעיכול ועלולים לגרום לחסימת ערוצים.
14. תרגיעו עם הקפה
צריכה מוגזמת של קפה ומשקאות עתירי קפאין (יותר משלושה ביום) עלולה לפגוע בעיכול.
15. הוסיפו תיבול לעיכול
שלבו בתפריט שלכם תבלינים תומכי עיכול כמו ג'ינג'ר, כמון, פלפל שחור ולבן, קינמון, זרעי שומר, כורכום וזרעי חרדל.
8 צפייה בגלריה
אגני, עיכול רפואה הודית
אגני, עיכול רפואה הודית
ג'ינג'ר, כמון, פלפל שחור ולבן, קינמון, זרעי שומר, כורכום וזרעי חרדל
(צילום: דניאל לילה, סגנון: נועה קנריק)
16. אכלו מגוון ירקות ופירות
הם עשירים בסיבים תזונתיים המשמשים קרקע לשגשוג מושבות החיידקים הידידותיים במעי. כמו כן הם עשירים בוויטמינים ובמינרלים שחסר בהם עלול לגרום לחולשה חיסונית.
17. תגברו במזונות מותססים
מזונות אלה מכילים כמות גבוהה של חיידקים ידידותיים במצבם החי וכך מסייעים לבניית מיקרוביום בריא יותר. מה לאכול: קפיר, כרוב כבוש ביתי, מיסו, לחם מחמצת.
18. הוסיפו גהי (Ghee) לתפריט
הגהי הוא חמאה מזוקקת שמכילה חומצה בוטירית המסייעת לשגשוג חיידקי המעי, לשיפור הספיגה ולחיזוק מערכת העיכול. כמה לצרוך? עד 2 כפיות ביום.
19. שבצו ביומן צום מפעם לפעם
פעם בשבוע אמצו תפריט קל ומינימלי או צום חלקי, כמו למשל לאחר סוף השבוע שמאופיין בדרך כלל באכילה מרובה ביותר לעומת אמצע השבוע. צום גורם להגדלת מגוון חיידקי המעי, ככל הנראה עקב ייצור מוגבר של חומצה בוטירית.

בחנו את עצמכם: איזה טיפוס מעכל אתם?

האיורוודה מבחינה בין סוגי טיפוסים ובין יכולת העיכול שלהם. נסו לזהות איזה טיפוס אתם:
  • וישאמה אגני - שוכחים לאכול כשאתם עסוקים? ייתכן שאתם טיפוסים מסוג ואטה (אוויר וחלל), שחשים רעב גדול מול חוסר תיאבון לסירוגין ולא מסוגלים לאכול הרבה בבת אחת. כשיוצאים מאיזון עלולים לסבול מעיכול לא סדיר, גזים, עצירות, שלשול ומעי רגיז. המלצה: השתדלו לאכול כמה ארוחות קטנות לאורך היום ובעיקר מזון מבושל, שמנוני ונוזלי.
  • טיקשנה אגני - יש לכם תיאבון רב, יכולת עיכול של כמות מזון גדולה וחילוף חומרים מואץ? ייתכן שאתם טיפוסי פיטה (מים ואש). כשיוצאים מאיזון עלולים לסבול מבעיות ספיגה, צרבות, שלשולים ודלקות במערכת העיכול. לכן חשוב שלא תדלגו על ארוחות ותאכלו באופן סדיר ובנחת.
  • מאנדה אגני - משמינים רק מלהסתכל על אוכל? ייתכן שאתם טיפוסי קאפה (אדמה ומים), בעלי עיכול איטי במיוחד ולא איכותי שמייצר Ama (רעלים ופסולת). נסו לאכול ארוחות פשוטות שלא מכבידות על העיכול ובכמות קטנה רק כשאתם חשים רעב.
  • סאמה אגני - בעלי עיכול תקין ומאוזן? אפשר רק לקנא, כי זהו המצב שיש לשאוף אליו. אתם מעכלים את המזון בזמן ובצורה תקינה, וספיגת המזון שלכם טובה.

חמים וטעים: שלושה מתכונים לחיזוק האגני

טאקרה (Takram)
משקה יוגורט פרוביוטי לתמיכה בתהליך העיכול (בעיקר למי שסובל מבעיות עיכול) ולחיזוק האגני. מומלץ לשתות בטמפרטורת החדר לאחר ארוחת צהריים (צמחונית) או ארוחת ערב.
מה צריך:
  • 1/4 כוס יוגורט
  • 1 כוס מים
  • קורט מלח
מה עושים:
  1. מערבבים את כל המרכיבים יחדיו בבלנדר עד שמקבלים קצף (כמו בועות קטנות).
  2. מסירים את הקצף בעזרת כף או מסננת ויוצקים לכוס או לצנצנת (אפשר להוסיף תבלינים ועשבי תיבול). מאחסנים בטמפרטורת החדר ושותים במהלך היום.
8 צפייה בגלריה
אגני, עיכול רפואה הודית
אגני, עיכול רפואה הודית
טאקרה ופודינג אורז
(צילום: דניאל לילה, סגנון: נועה קנריק)

פודינג אורז (Kheer)
מבוסס על דגנים, חלב, גהי ושקדים שנחשבים למזונות שמגבירים את האוג'ס (חוסן).
מה צריך:
  • 8 כפות אורז בסמטי
  • 400 מ"ל חלב (עדיף אורגני)
  • 1 כפית הל טחון
  • 4 כפות תמרים קצוצים
  • 3 כפות סירופ אגבה או סילאן
  • 2 כפות מי ורדים
להגשה מעל:
  • 3 כפות גהי או שמן קוקוס
  • 3 כפות שבבי שקדים קלופים
  • 4 כפות קוקוס טחון
  • קמצוץ פלפל שחור (לא חובה)
מה עושים:
  1. בסיר כבד שמים את האורז ו־300 מ"ל מהחלב ומביאים לרתיחה. מכסים ומבשלים על להבה נמוכה במשך 25 דקות או עד שהאורז מקבל מרקם רך וסופג את כל המים.
  2. מועכים את האורז בממעך תפוחי אדמה או בכף עץ, מוסיפים את החלב הנותר וההל ומביאים לרתיחה. מבשלים על אש נמוכה 5 דקות נוספות תוך כדי ערבוב.
  3. מסירים מהאש ומוסיפים את התמרים, הממתיק ומי הוורדים.
  4. מכינים את התוספת להגשה: מטגנים את השקדים בגהי או בשמן קוקוס עד לקבלת גוון מוזהב. מוסיפים את הקוקוס הטחון ומערבבים קלות. מתבלים בפלפל שחור, אם רוצים, ומפזרים את התערובת מעל הפודינג.
פוהה (Poha)
הפוהה הוא אורז בסמטי לא מבושל שנכתש לפתיתים דקים ומשמש במטבח ההודי לתבשילי בוקר וצהריים. אפשר למצוא אותו בחנויות הודיות או בחנויות תבלינים מתמחות.
8 צפייה בגלריה
אגני, עיכול רפואה הודית
אגני, עיכול רפואה הודית
פוהה
(צילום: דניאל לילה, סגנון: נועה קנריק)
מה צריך:
  • ½1 כוסות פוהה (עדיף להשתמש בפתיתים הדקים)
  • 1/2 כף גהי / שמן קוקוס
  • 1 כפית זרעי כמון
  • 1 בצל סגול קצוץ
  • 1 עגבנייה
  • חופן עלי קארי (לא חובה)
  • 1/4 כפית כורכום
  • 1/4 כפית פפריקה
  • 1 פלפל צ'ילי ירוק, טרי
  • מלח הימלאיה
  • 1/2 לימון או ליים
  • חופן עלי כוסברה טריים
  • חופן בוטנים (ניתן לקלות אותם על המחבת לפני)
מה עושים:
  1. שוטפים את הפוהה פעמיים, מסננים ומניחים בצד.
  2. מחממים מעט את הגהי או שמן הקוקוס במחבת גדולה, מוסיפים את זרעי הכמון וקולים. מוסיפים את הבצל ומטגנים. מוסיפים את העגבנייה ואת התבלינים, ומטגנים עד שהבצל מתרכך.
  3. מוסיפים את הפוהה ומערבבים שוב. מבשלים על אש בינונית עוד כמה דקות, עד שהיא מתרככת.
  4. סוחטים מעל מעט מיץ לימון או ליים, מפזרים את הכוסברה הקצוצה והבוטנים ומשאירים מכוסה לעוד דקה־שתיים. אוכלים חם.
הערה: אם מרגישים שהפוהה יבשה מדי, אפשר להוסיף מעט מים ולבשל כמה דקות נוספות.
הכותבת היא מטפלת מוסמכת באיורוודה (רפואה הודית מסורתית)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button