כשאי אפשר לצרוך את כל הטוב מהטבע, ויטמינים באים לעזרה

נוטלים ויטמינים? מה אתם צריכים לדעת

למה זה טוב, למי כדאי, ומה הסכנות. הרוקח אסף מסיקה מסניף לוד של סופר-פארם מסביר

מוגש מטעם סופר-פארם
מוגש מטעם סופר-פארם
פורסם:
חשבתם פעם מה זה בעצם ויטמינים, מעבר לקופסה יפה על המדף בבית המרקחת? ויטמינים הם תרכובות אורגניות, או קבוצת תרכובות אורגניות, החיוניות לגוף ודרושות לו בכמויות שהגוף לא מסוגל לסנתז בעצמו. התפקידים של הוויטמינים הם סיוע בפעילות המטבולית והמערכתית, בגדילה, בהפקת אנרגיה מהמזון, בעיבודם של אבות המזון, בהשתתפות בבנייתם של כדוריות הדם וההורמונים, ביצירת הכימיקלים שמפעילים את מערכת העצבים ובסיוע בפעולות העיכול. הוויטמינים חיוניים למניעת מחלות ולהפחתת הסיכון לחלות במחלות כמו סרטן ומחלות לב.
חשוב לציין שעל פי הנחיית משרד הבריאות, הוויטמינים מוגדרים כתוסף תזונה אשר אינו תרופה ואינו מיועד לטיפול או למניעה של מחלות, וטרם השימוש מומלץ להתייעץ עם רופא או עם רוקח. זה מכיוון שהתוספים לא עוברים את התהליך המחמיר שעוברת תרופה לפני אישורה. למעשה, שוק תוספי התזונה די פרוץ, והפיקוח שקיים עליו מוגבל. לכן תמיד מומלץ לקנות תוספי תזונה רק בבתי מרקחת, שכן אלה מחייבים לעבוד עם ספקים רשמיים ובדרך כלל מחזיקים ויטמינים של חברות מוכרות.

איזו קבוצת ויטמינים אתם צריכים?

מכיוון שהגוף אינו מסוגל לסנתז את הוויטמינים בעצמו, אנחנו צריכים לקבל את הוויטמינים ממקורות חיצוניים, כגון מהמזון שאנחנו אוכלים או מחיידקים החיים בגופנו ומייצרים עבורנו את הוויטמין.
אפשר לחלק את הוויטמינים לשתי קבוצות, לפי הצורה שבה הם נספגים בגוף שלנו: ויטמינים מסיסים במים או מסיסים בשמן. הקבוצה הראשונה כוללת את ויטמין C ואת שלל סוגיו של ויטמין B. מאחר שהם מסיסים בתרכובות מימיות, הם נספגים ישירות במחזור הדם בצורה קלה ומהירה, בעיקר כשאנחנו אוכלים פירות וירקות. אבל בדיוק מאותה הסיבה הם עלולים לצאת מהגוף דרך הכליות והשתן לפני שהספיקו להיספג בגוף. לכן עלינו לצרוך את הוויטמינים האלה על בסיס יומיומי ובכמות גבוהה יחסית.

2 צפייה בגלריה
פירות הדר, הוויטמינים של הטבע
פירות הדר, הוויטמינים של הטבע
פירות הדר, הוויטמינים של הטבע
(shutterstock)

קבוצת הוויטמינים המסיסים בשמן כוללת את ויטמין ,K, A ו־ E, שמגיעים ממאכלים עתירי שומן, כגון מוצרי חלב ושמנים. מאחר שהם מסיסים בשמן, הספיגה שלהם במחזור הדם מסובכת וארוכה יותר. עם זאת, אופיים השומני מאפשר להם להישאר יותר זמן בגוף, וכך הם נספגים ונשמרים במאגרים בכבד וברקמות השומן, ואיננו צריכים לצרוך אותם בכמויות גבוהות בכל יום.
רוב האנשים יכולים לקבל את כל הוויטמינים והמינרלים הדרושים להם על ידי אכילת תזונה בריאה ומאוזנת, אולם משרד הבריאות ומוסדות הטיפול ממליצים על תוספים מסוימים עבור קבוצות מסוימות של אנשים הנמצאים בסיכון למחסור, כגון חומצה פולית לנשים המנסות להיכנס להיריון או שכבר בהיריון, ויטמין D לתינוקות או לנשים בגיל המעבר, לעזרה בספיגת הסידן או שמירה על המאגרים שלו.
מכיוון שרובנו לא יודעים אם התזונה שלנו מאוזנת מספיק, רבים מחפשים פתרון כולל. זו בדיוק המטרה של המולטי ויטמין, המכיל שורה ארוכה של מינרלים וויטמינים אשר מותאמים בהתאמה מלאה לכמות הצריכה המומלצת בהתאם למין ולגיל. במצבים של חוסרים ספציפיים, כמו למשל מחסור בברזל או בחומצה פולית שיכולים לגרום לאנמיה, הוא יכול להחזיר את הגוף למסלול די מהר יחסית.

זהירות, לא יותר מדי!

האם אפשר לצרוך יותר מדי ויטמינים? כן. עודף שנצבר בגוף יכול להזיק. רעלת ויטמינים היא מצב של עודף ויטמינים בגוף הגורם להופעת סימפטומים של הרעלה. הרעלת ויטמינים נפוצה בעיקר בוויטמינים מסיסי שומן, משום שהגוף מתקשה להיפטר מעודפיהם. בדרך כלל עודף ויטמינים נובע מצריכת יתר של תוספי תזונה, לכן "כל המרבה, הרי זה משובח" זה לא תמיד נכון, ויש לנקוט משנה זהירות כאשר צורכים ויטמינים, וכמובן להיוועץ עם הרוקח.
טיפ: את הוויטמינים צריך לאחסן במקום יבש ובטמפרטורת החדר, לכן ארון המטבח מספיק בהחלט.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button