הראו שאתם לא סתם חושבים רק לקבל את התפקיד אלא יש לכם מחשבות להתפתח ולהתקדם

התכונה החשובה שתשיג לכם את המשרה הבאה

איך תוכלו לשכנע שאתם המועמדים האולטימטיביים לתפקיד? תשע דרכים להשתמש באינטליגנציה רגשית בראיון עבודה, ולמה חוקרים טוענים שהיא נמצאת במגמת ירידה?

פורסם:
אינטליגנציה רגשית (EQ) היא לא תכונה שמקובל לציין בקורות החיים לצד ההשכלה והניסיון המקצועי. אבל כדאי לדעת שהיא אחת ממיומנויות הליבה החשובות ביותר שארגוני עובדים מחפשים כיום במועמדים. היא מדגימה את היכולת של העובד לנהל את רגשותיו, לזהות רגשות של אחרים, לייצר תקשורת פתוחה ואפקטיבית עם הסובבים ולגלות אחריות אישית וגמישות מחשבתית.
אם שלחתם לאחרונה קורות חיים והוזמנתם לריאיון, זכרו שמידע על היכולות המקצועיות שלכם כבר מצוי בידיו של המראיין. מהרגע שהתיישבתם מולו נבחנת בין השאר האינטליגנציה הרגשית שלכם. איך תוכלו לשכנע אותו שאתם המועמדים האולטימטיביים לתפקיד ושמלבד כישורים וניסיון אתם גם בעלי EQ גבוה שיסייע לכם להצליח בארגון?
קראו עוד:
1. היו מודעים לחוזקות ולחולשות שלכם
מודעות עצמית לחולשות ולחוזקות מספקת מרחב צמיחה עצום. זו אחת הסיבות שמנהלי חברות כוח אדם והשמה לא מוותרים על השאלה הזאת. הם רוצים לדעת עד כמה אתם באמת מודעים לעצמכם.
אבל לפני שאתם משיבים על השאלה הזאת, קחו לכם רגע לחשוב, ואל תתחכמו ותשתמשו בחולשה כמנוף להצלחה (למשל: "אני פרפקציוניסט, וזה בעוכריי"). הטריק הזה ידוע ושחוק, ומעסיקים כבר לא מתרשמים מכך ולעתים אף בדיוק להפך.
2. הימנעו מלהאשים אחרים בטעויות שלכם
השאלה "מה הייתה הסיבה לעזיבתכם את מקום העבודה הקודם" נחשבת לאחת המלכודות בראיונות עבודה, בפרט אם פוטרתם בגלל מחדל או טעות אנוש. נצלו את חלון ההזדמנויות שנפתח לפניכם כדי להפגין את היכולת שלכם לקחת אחריות אישית, ואולי אף לתעל את האירוע הלא נעים למקום חיובי, כלומר ללמידה ולהפקת לקחים.
3. השתמשו במגוון רחב של מילים לתיאור הרגשות שלכם
אנשים עם EQ גבוה יודעים לזהות את קשת הרגשות שלהם ולתאר אותה במילים. הם יודעים לזהות גם רגשות אצל אחרים, ואפילו רותמים את רגשותיהם השונים כדי למצוא פתרונות לבעיות שונות. כהכנה לריאיון חשבו על דילמה שהתמודדתם איתה בעבודה בעבר, ושקפו למראיין את הלך החשיבה שלכם במובן של התייחסות לסיטואציה ובעושר של מילים המתארות את רגשותיכם ביחס לאותו אירוע.
3 צפייה בגלריה
ראיון עבודה אינטליגנציה רגשית
ראיון עבודה אינטליגנציה רגשית
נסו לרענן את התשובות, להיות יצירתיים, להפתיע את עצמכם ולדבר בפתיחות
(צילום: shutterstock)
4. שמרו על קור רוח גם כשאתם חשופים לביקורת
אנשים עם EQ גבוה לא רק שאינם מתגוננים כשהם חשופים לביקורת, הם אף רואים בה הזדמנות לתקן ולשפר. ייתכן שתישאלו בראיון העבודה כיצד אתם מגיבים לביקורת. ככל שתתייחסו לסוגיה זו באופן חיובי וענייני, כך תוכלו למצב את עצמכם כמועסקים עם ביטחון עצמי ועם EQ גבוה.
5. תרגלו הקשבה פעילה
הקשבה פעילה היא כלי שאנשים עם EQ גבוה משתמשים בה ליצירת תקשורת אפקטיבית. זכרו שאתם לא נמצאים בריאיון רק כדי לדבר על עצמכם אלא גם להקשיב ולהבין, לגלות סקרנות ולשים לב לרמזים מילוליים ובלתי מילוליים בשיחה, כמו אינטונציה, הבעת פנים ושפת גוף. שימוש נכון בהקשבה פעילה מאפשר לאנשים להיפתח ומהווה בסיס לאמון.
טריק קטן שיסייע לכם להיות בהקשבה פעילה: חזרו על הדברים העיקריים שנאמרו מבן או בת שיחתכם כדי להדגים הקשבה והבנה עמוקה.
6. אל תשיבו על שאלות כשאתם על אוטומט
יכול להיות שאתם מחפשים עבודה כבר זמן מה והפכתם להיות מתורגלים בראיונות עבודה. אתם כבר יודעים מראש אילו שאלות ישאלו אתכם, ויש לכם אפילו "תשובות" שעובדות מבחינתכם. אבל כדאי שתיקחו לתשומת לבכם את העובדה שמנהלי השמה מיומנים עלולים לקשור בין מענה אוטומטי לשחיקה. לכן, נסו לרענן את התשובות, להיות יצירתיים, להפתיע את עצמכם ולדבר בפתיחות.
7. התנסחו בצורה חיובית
אנשים שנוטים להתנסח בצורה חיובית, גם בלי קשר לחיפוש עבודה, מפיצים אנרגיה טובה (וזה לא פחות חשוב מהמילים הנאמרות). לכן, גם אם אתם מתארים חוויה לא נעימה שעברתם, התייחסו אליה בראיון העבודה מנקודת מבט חיובית. למשל: מה למדתם מהאירוע הזה, אילו לקחים הפקתם ואיך הצלחתם לשלב את הניסיון הזה בהתנהלותכם בהמשך.
8. גלו עניין ועוררו עניין
סיימתם להשיב על השאלות של המעסיק? עכשיו תורכם לשאול ולהתעניין. מעבר לשאלות שנועדו לספק מידע כללי על התפקיד והחברה, נסו לעורר עניין בשאלות שלכם. ככל שתעשו שיעורי בית ותלמדו היטב על הארגון, כך יהיה לכם קל יותר לגלות עניין בו - ולעורר עניין.
הראו שאתם לא סתם חושבים רק לקבל את התפקיד אלא יש לכם מחשבות להתפתח ולהתקדם. כך למשל, אתם יכולים לשאול: מהו ה־DNA הערכי והייחודי שעומד בבסיס התרבות הארגונית, כיצד העובדים סוללים את דרכם לקידום בארגון וכו'. שאלות מהסוג הזה עשויות לשדר למראיינים שאתם לא חושבים על סתם לקבל את העבודה, אלא מעוניינים להצליח בה.
9. ואל תשכחו להשקיע בהופעה
קראו מידע על מקום העבודה הפוטנציאלי, בררו אצל מי אתם עומדים להתראיין (תפקידו, דרגתו וכו'), והתאימו את בחירת הבגדים למראיין ולקוד הלבוש המקובל באותו ארגון. מעבר לעובדה שלמראה החיצוני יש השפעה על הרושם הראשוני, הוא גם מהווה הוכחה לכך שאתם בעלי מודעות עצמית גם להופעתכם החיצונית ולאופן שבו אתם נתפסים על ידי אחרים.

מחקר: האינטליגנציה הרגשית שלנו בירידה

סקירת מחקרים שפורסמה לאחרונה בכתב העת Journal of Personality מצביעה על ירידה ברמות האינטליגנציה הרגשית שלנו בשני העשורים האחרונים. בסקירה, שכללה 70 מחקרים וכ־17,000 משתתפים, בדקו החוקרים שאלונים שהועברו לסטודנטים מארצות הברית, בריטניה, קנדה ואוסטרליה בין השנים 2001 ל־2019.
3 צפייה בגלריה
נייד טלפון סלולרי בני נוער נערים אילוסטרציה
נייד טלפון סלולרי בני נוער נערים אילוסטרציה
החוקרים משערים כי השימוש ההולך וגובר במדיה החברתית אחראי לחלק מהירידה באינטליגנציה הרגשית שלנו
(צילום: shutterstock)
הממצאים הראו שלזמן היה קשר שלילי לשלושה היבטים של אינטליגנציה רגשית (EQ): רווחה נפשית, שליטה עצמית ושליטה רגשית. כמו כן נמצא שככל שהיו פחות נשים במדגם, כך נרשמה ירידה תלולה יותר ב־EQ, וכי לגישה לטכנולוגיה יש קשר לרמות נמוכות יותר של רווחה נפשית ושליטה עצמית.
החוקרים משערים כי השימוש ההולך וגובר במדיה החברתית אחראי לחלק מהירידה באינטליגנציה הרגשית שלנו. "אינטראקציה חברתית פנים אל פנים מספקת הזדמנות גדולה יותר לקרבה רגשית והתחברות בהשוואה לתקשורת מקוונת", כתבו בסיכום המחקר. "והעובדה שבעשורים האחרונים אנשים מחליפים אינטראקציות חברתיות פנים אל פנים בתקשורת מקוונת עשויה להסביר את הירידה הזאת".
ייעוץ מקצועי: טלי בנדר, פסיכולוגית ארגונית ויזמת CMO & Founder - New Dawn Infrastructures LTD
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button