זה פסיכוסומטי או שיש פה מקרה נדיר של מחלה גופנית אותה עוד לא גיליתי?

אולי זה בכלל פסיכוסומטי? איך מתמודדים עם תלונות וכאבים לא מוסברים

הנה נתון מדהים, שלוקח לרופא שנים להבין: מעל 50% מהפניות לרופא המשפחה מקורן במתח וחרדה. ד"ר עמוסי על הקושי להתמודד עם החשד שהכאב אמנם בגוף - אבל הבעיה מתחילה בראש

פורסם:
אנה ב. בת 55 , נשואה ואם לשלושה, קרמיקאית. הגיעה אלי לפני שש שנים עם תלונות על כאב בצוואר המקרין לשתי הידיים, כלי העבודה שלה, כאבים ואירועי חולשה לא מוסברים. היא עברה בירור נרחב שכלל הדמיות שונות של עמוד השדרה הצווארי, ההולכה העצבית בידיים, והחליפה כמה נוירוכירורגים שהמליצו על טיפולים שונים, תוך שהיא מפטרת אחד וממליכה את יורשו. בשנים האחרונות אנה, ואני בעקבותיה, בלופ אינסופי מול נוירולוגים, נוירוכירורגים ורופאים תעסוקתיים עם בלבול הנובע מחשש ממחלה קשה בשילוב ציפייה לנכות תעסוקתית עם קצבה בצידה.
אלון נ. בן 46, נשוי ללא ילדים, מהנדס ייצור במפעל מזון. פנה אלי לפני חמש שנים בשל חולשה ניכרת, קשיי שינה וירידה בזיכרון. כל בדיקות הדם וההדמיות השונות שביצע היו תקינות. הוא תיאר את הנסיגה ביכולותיו כמו "אדם שתיפקד כמו רונאלדו וכעת בקושי יכול לצאת לריצה קלה". אלון נבדק באופן פרטי אצל טובי הנוירולוגים העוסקים בבעיות זיכרון שלא התרשמו מכל בעיה, ושלחו אותו לברר בעיות אנדוקריניות, ראומטיות ועוד. בכל הביקורים אצלי לאורך השנים, לא התרשמתי מנסיגה קוגניטיבית בולטת. הוא נשאר בתפקידו במפעל המזון, ועדיין ממשיך לדווח על ירידה בזיכרון, בתפקוד הכללי ובאיכות השינה.
מה יש לאנה או לאלון? לא נעים לומר, אבל היו שלבים שלא ידעתי לאן הולך הבירור הרפואי. הם היו חוזרים אלי עם חוות דעת מיועצים פרטיים, אחריהן התקשיתי לעקוב. מה אנחנו מחפשים, מחלה גופנית? מחלה נפשית? האם ייתכן שמתח וחרדה משפיעים על כאבי הצוואר של אנה או על הזיכרון של אלון? מה, הם ממציאים את הכאב שלהם?

מה אתה חושב, שאני ממציא את כאב הבטן?

בספרות המקצועית נהוג לומר שמעל 50% מהפניות לרופא המשפחה מקורן במתח וחרדה. זה נתון די מדהים, שלוקח לרופא שנים להבין. כאשר אתה מבצע בירור אורגני לכאב בטן, בחילה, שיעול או כאב ראש, שולח לבדיקות דם והדמיה ולא מוצא הסבר לתלונות, יש מקום לבצע בירור נפשי. קרה משהו בזמן האחרון שעלול לגרום לך להרגיש לא טוב? משהו השתנה בחייך לאחרונה? אתה מרגיש יותר עצוב או חרד לאחרונה? אירועי אובדן משמעותיים בילדות?
רוב המטופלים נרתמים בקלות לבירור אורגני, אך שאלות לגבי הנפש לא פעם גורמות לרתיעה. מה אתה חושב, שאני ממציא את כאב הבטן? את בעיות הזיכרון? אתה חושב שאני משוגע? אלה תגובות שאני מקבל לא פעם ממטופלים שמרגישים שהבירור הנפשי דוחק את הבירור האורגני. רובינו מעדיפים הסברים מדידים דוגמת בעיה בבלוטת התריס או אבנים בכיס מרה על הסברים מעורפלים כגון "נשמע שכאב הבטן שלך הוא ביטוי לאבל לא מעובד".
אותו אדם הסובל מכאב בטן עם מרכיב נפשי חווה כאב בטן אמיתי ומייסר. הוא לא ממציא ולא מדמיין, מה שהופך את הטיפול בו לכל כך קשה
חשוב לציין את הקושי והערנות הנדרשת מהרופא כאשר הבירור הולך ומתמקד בנפש. כולנו, רופאי המשפחה, הוכשרנו בבתי הספר לרפואה בעולם ה"מודרני". מקדשי בריאות הגוף. רק אחוז קטן משעות הלימוד שלנו הוקדשו לבעיות הנפש, וחלק קטן מתוכן לפסיכוסומטיקה (פסיכו-נפשי, סומטי- גופני), השפעת הנפש על הגוף.
קל מאוד לטפל באבנים בכיס מרה או בחוסר איזון של בלוטת התריס. הרבה יותר קשה לטפל בנפש מיוסרת הגורמת לכאב בטן או עייפות. אחזור ואדגיש שאותו אדם הסובל מכאב בטן עם מרכיב נפשי חווה כאב בטן אמיתי ומייסר. הוא לא ממציא ולא מדמיין, מה שהופך את הטיפול בו לכל כך קשה. כמו שלמטופל קשה להאמין בתפקיד הנפשי של כאביו, גם בראשו של המטפל מנקרת כל הזמן המחשבה, אולי יש פה מקרה נדיר של מחלה גופנית אותה עוד לא גיליתי. אולי אני עומד לבזבז את הזמן על טיפול שיחתי או תרופתי לבעיה נפשית בזמן שאיזו מחלה נדירה ומאיימת מסתתרת פה.
2 צפייה בגלריה
פסיכוסומטי
פסיכוסומטי
קל לטפל באבנים בכיס מרה או בחוסר איזון של בלוטת התריס. הרבה יותר קשה לטפל בנפש מיוסרת הגורמת לכאב
(צילום: Shutterstock)

הקושי הזה, גם של המטופל וגם של המטפל, הפך את המקרים הפסיכוסומטיים למקרים המורכבים ביותר במרפאה. בירורים הדורשים סבלנות הן מהמטופל, החווה חרדה קיומית, והן מהמטפל, הנדרש לביטחון גדול ואורך רוח. לא פעם יש מקום להפנות למרפאות ייחודיות המתמחות בהפרעות אלה, בהן יושבים מטפלי נפש לצד רופאים מנוסים, שביחד מנסים למצוא את השביל הדק והמסתורי שבין הגוף לנפש. שביל שברגע שהוא מתגלה, ניתן לפסוע בו בשיתוף פעולה ואמון הדדי, ולהקל על הסבל בו נמצא המטופל.
  • ד"ר דורון עמוסי הוא רופא משפחה. ספר הביכורים שלו "רופא משפחה. יומן" ראה אור בשנת 2019 בהוצאת עולם חדש
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button