מישהו זוכר תקדים כזה, של מתן טיפול בכפייה לאוכלוסייה שלמה?

רופא משפחה: "נראה שיש פה חיסון מצוין אבל אני לא מבין את הרצון לכפות אותו על כולם"

מאסון הזפת בחופים, דרך סוגיית הדרכון הירוק והחיסונים ועד לבעיות של המטופלים - ד"ר דורון עמוסי, רופא משפחה, יוצא לשחיית בוקר בים ומציף כאן כמה תהיות

פורסם:
דברים שחשבתי ביום ראשון, עת שחיתי בים שקט ומערסל, שלושה ימים בלבד אחרי סערה בה נמדדו גלים של למעלה מחמישה מטרים ובחוף נערכה תחרות הגלישה Storm rider.
מעניין איך עבר סוף השבוע על איילת ו. שטופלה במחזור שני של כימותרפיה ביום חמישי. המחזור הקודם קרע לה את הצורה והביא אותה להכרזה שהיא מעדיפה למות. בת 65, אומנית, שלפני חודשיים עוד תכננה הרפתקאות בפנסיה.
ביום שישי, ממש לפני סוף המשמרת, ניהלתי דיון טלפוני סוער למדי עם עלמה ז. על הצורך לגשת להיבדק במיון. בת 55, ברקע אסטמה, שכל שנה בתחילת האביב מתלקחת. לפני שנתיים נשלחה לאשפוז בשל התלקחות שלא הסתדרה בבית. הפעם, בנוסף לכול, נדבקה בקורונה מבתה האָסִימְפְּטוֹמָטִית. זו באמת שאלה קלינית קשה האם מדובר בהתלקחות אסטמה שנתית, או שזו תחילת סערת קורונה. עלמה לא השתכנעה לגבי הצורך בבדיקה במיון. כולם שם עם קורונה, אמרה והבינה את הגיחוך שבדבריה. בשיחה נשמעה קצרת נשימה אבל התייחסה לזה בשוויון נפש כיאה לשועלת קרבות אסטמה ותיקה. נקווה שהיא צדקה והיא לא בטיפול נמרץ כעת.
עוד טורים של ד"ר עמוסי:
אני נהנה מהים השקט. הים המדהים, שמארח אותי רוב ימות השנה, עבר אונס ברוטאלי לפני כמה ימים. אלפי טונות של נפט רוקנו אליו. פשע אנושי. איש לא התנצל או דיווח על טעות או תקלה שגרמה לפגיעה הזו. אני רוצה להתנצל בפני הסלעים, האצות, הרכיכות, הדגים והיונקים שחטפו את הזפת בפרצוף. להתנצל ולהתבייש.
2 צפייה בגלריה
ד"ר דורון עמוסי
ד"ר דורון עמוסי
אסון הזפת - להתנצל ולהתבייש. ד"ר עמוסי
(צילום: אלון וולפיילר)

מטופל שלי חווה השבוע התלקחות של טרשת נפוצה. המחלה התגלתה לפני כשלוש שנים והייתה שקטה תחת טיפול. לפני כחודש השלים את חיסון הקורונה השני, ובשבוע שעבר חש אי נוחות מוכרת ביד ורגל ימין. היה לו ברור במה מדובר. ב-MRI מוח מהיר שבוצע התגלו שני מוקדים חדשים ופעילים. הוא טופל בסטרואידים עם תגובה טובה. יש קשר לחיסון? אין קשר לחיסון? אפשר בכלל לדעת? זה היה נכון לחסן אותו? אני מוטרד.
בשבוע שעבר מטופל של המרפאה עבר אוטם שריר הלב. איש צעיר ללא גורמי סיכון למעט סיפור משפחתי של מחלת לב. היו לו רמות כולסטרול גבוליות והוא העדיף להקפיד על דיאטה דלת שומן ושמירה על אורח חיים ספורטיבי במקום ליטול סטטין באופן קבוע. אני תוהה אם התעקשתי אתו מספיק או שזרמתי עם הרצון המובן שלו. בכלל, האם האוטם שלו קשור ל-145 LDL? אין לזה תשובה, ועדיין זה פעיל אצלי, כאילו שבאמת יש לי שליטה על המחלות.

מוזר שבנושא מרכזי כזה נשמעת רק דעה אחת

אתמול ראיתי חדשות. פרופ' ערן סגל דיווח על מצוינות החיסון של חברת פייזר, וניתן היה לזהות איזו התרגשות מהוססת על פניה של דנה וייס אחרי שנה של מבטים מכווצים. באמת נראה שיש פה חיסון מצוין ואנחנו בכיוון הנכון. למרות השמחה, אני עדיין מתקשה להבין את הרצון לכפות, באופן ישיר או עקיף, חיסון על כלל האוכלוסייה. חיסון המוכר לעולם רק כמה חודשים, שאושר על ידי ה-FDA בהרשאת שימוש חירום בלבד.
לאט לכם, מה הבהלה? מישהו זוכר תקדים כזה, של מתן טיפול בכפייה לאוכלוסייה שלמה? זו בכלל לא סוגיה רפואית, אלא סוגיה של שמירה על זכויות אדם, סודיות רפואית וצנעת הפרט. לא ברור לי איפה אנשי הרוח, המשפטנים? איפה העיתונאים, הפוליטיקאים וההסתדרות הרפואית? אף אחד לא מזהה את המדרון החלקלק אליו אנו נדחקים?
דרכון ירוק?! מחר יבקשו לדעת מי נוטל ציפרלקס או עשה בדיקת HIV כתנאי לאיסוף ילדים מבית הספר. מוזר שבנושא מרכזי כזה נשמעת רק דעה אחת. אני מניח שהדממה וההסכמה נובעות מפחד מאסון המתווך כל העת לאוויר. "מערכת הבריאות תקרוס", "יהיו פה אלפי מונשמים", ועוד תחזיות קצה שמאפשרות שימוש באמצעים פסולים.
אני מחכה בקוצר רוח לתוצאות בדיקת דם של דוד א., בן 60 עם הפרעה בראייה בעין אחת עקב מחלת כלי דם ברשתית. הוא התחיל טיפול בלייזר במרפאת עיניים. יש לי הרגשה שזה בכלל ביטוי למחלה במח העצם שלו שמייצר יותר מדי תאי דם אדומים. אני סקרן.
אני מסיים שעת שחייה. יוצא מהמים מחויך. עוד לא קרה שיצאתי מהים פחות טוב משנכנסתי אליו. על החוף יש עדיין פירורי זפת. צריך להיות זהיר כדי לא להתלכלך. השמש יצאה. היא תמיד יוצאת. להפתעתי אין רוח ולא קר לי מדי. מניסיוני בעוד כמה דקות יתחיל רעד שיימשך כשעה ושארית היום תהיה עם אנרגיה מרוממת. בימים האחרונים, ממש במקביל לדעיכת הסערה של שבוע שעבר, ניכרת איזו ירידה במספר הפניות של מטופלים. האביב מגיע? השפעת החיסון? חודש אדר? יאללה, אני מקווה שהמגמה תימשך ונרבה בשמחה. חג שמח!
  • ד"ר דורון עמוסי הוא רופא משפחה. ספר הביכורים שלו "רופא משפחה. יומן" ראה אור בשנת 2019 בהוצאת עולם חדש
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button