סימפטומים הם למעשה תוצר של מצב פתולוגי, כלומר תהליך מחלה או פציעה בגוף, ולהם קשת רחבה – מחום ועד כאבי גב

מחום ושיעול ועד צמרמורות וכאבי גב: המדריך לסימפטומטי המתחיל

מה בדיוק קורה לנו בגוף כשתסמינים שכיחים של מחלות ויראליות מתעוררים, ומה אפשר לעשות כשהחום עולה, הנזלת והשיעול מציקים והכאבים מורגשים בשרירים ואפילו בגב?

פורסם:
חורף 2020 הכניס לפה של כל אחד ואחת מאיתנו את צמד המילים סימפטומטי וא־סימפטומטי. אולי עכשיו, בחורף 2023, הגיע הזמן להבין מהם סימפטומים ומה בדיוק קורה לנו בגוף כשסימפטומים שכיחים של מחלות ויראליות מתעוררים.
Symptom
(בעברית: תסמין) מקורו מצמד מילים יווניות Sym (יחד) ו־Pipetin (ליפול), וביחד המשמעות של המילה היא "תאונה". דרמטי משהו, אבל אכן לפעמים חלק מהסימפטומים נחווים על ידינו כמו תאונה שקשה למנוע. סימפטומים הם למעשה תוצר של מצב פתולוגי, כלומר תהליך מחלה או פציעה בגוף, ולהם קשת רחבה – מחום ועד כאבי גב.
קראו עוד:

חום

חום הגוף שלנו נשמר לרוב בטווח שבין 36 ל־37.5 מעלות, תלוי בפעילות שלנו, בשעה ביום וכמובן בפעילות המטבולית שלנו. חום הגוף מווסת על ידי השעון הצירקדי (השעון הביולוגי) והפעילות המטבולית, וכל העת הגוף נוקט פעולות שנועדו לשמור עליו בטווח התקין.
מתי זה משתבש: כמו שכולנו יודעים, לפעמים חום הגוף שלנו מטפס. לרוב זה קורה כשנגיף, טפיל או חיידק חודרים למערכת ההגנה שלנו, אך לפעמים זה יכול לקרות גם כתוצאה מדלקת (Inflammation) או מתרופה. למה? כי הגוף שלנו מנסה להילחם במחוללי המחלה על ידי הפיכת סביבת המחיה שלהם לנעימה פחות ובכך מסייע למערכת החיסון להילחם באותם גורמים.
7 צפייה בגלריה
סימפטומים למחלות חורף
סימפטומים למחלות חורף
עליית החום משפרת את הלחימה של מערכת החיסון
(צילום: shutterstock)
איך זה קורה: במוח קיים אזור בשם היפותלמוס, שהוא גם התרמוסטט של הגוף. כשתאים של מערכת החיסון מזהים בעיה פוטנציאלית ברקמה מסוימת, הם שולחים חלבונים בשם "פירוגנים" שמגיעים להיפותלמוס ונותנים לו הוראה להעלות את חום הגוף. לפעמים גם מחוללי המחלה עצמם מפרישים את החלבונים האלה ובכך המוח יכול להקדים את מערכת החיסון. בנוסף, מחקר שהתפרסם בכתב העת היוקרתי PNAS בשנת 2018 הראה כי לחום הגוף יש גם השפעה על ביטוי גנים במערכת החיסון. המחקר גילה כי ככל שחום הגוף עולה, ישנה עלייה בחלבון בשם A20 שבתורו מפעיל פקטור שעתוק בשם NF-k שבתורו נותן הוראה לחלבונים של המערכת החיסון לצאת לדרך ובכך משפר את הלחימה של מערכת החיסון.
מה לעשות כשהחום עולה?
  1. קודם כל, חשוב לבדוק אם אכן מדובר במחלה חולפת ולא במשהו חמור יותר. אם החום מלווה בכאב ראש חריג או בקישיון צווארי, פנו לרופא המשפחה.
  2. אם החום אינו עולה על 39 מעלות, ההמלצה של מומחים היא דווקא לא להילחם בו ולתת לגוף לעשות את שלו. במילים פשוטות: להימנע מתרופות להורדת חום ולהקפיד על מנוחה ועל שתייה מרובה.
  3. אם חום הגוף הוא 39 ומעלה, בנוסף למנוחה ולשתייה מרובה טלו גם משכך חום. אם חום הגוף יטפס אל 40 ומעלה, זה הזמן לפנות לרופא וייתכן כי תידרשו לטיפול תרופתי אחר.
  4. לפעמים כשהחום עולה אנו נוטים לחוש קור ולהתלבש בבגדים חמים, אבל למרות זאת כדאי שתלבשו בגדים קלילים כמו טי־שירט ומכנסיים קצרים כדי להפחית את הסיכון למכת חום.

נזלת

נזלת היא נוזל רירי בדרכי הנשימה העליונות, באף ובסינוסים, המיוצר על ידי תאים ייחודיים. הנזלת מהווה נוזל סיכוך שמאפשר מחסום הגנתי מפני נגיפים וחיידקים ולמעשה היא סוג של מחסום בינינו ובין העולם החיצון. אגב, נזלת מיוצרת כל העת ולרוב אנחנו לא מרגישים בה ופשוט בולעים אותה.
מתי זה משתבש: אנחנו מבחינים בנזלת בעיקר כשהיא מיוצרת בעודף, וזה קורה בעיקר כשאנו חולים במחלה ויראלית או בהתקף אלרגי. במקרה כזה הגוף נותן הוראה לייצור עודף של נזלת במטרה לעבות את הגנה של הגוף ולמנוע ממחוללי מחלה או מאלרגנים נוספים להיכנס. הנזלת נהיית סמיכה יותר ולפעמים אפשר למצוא בתוכה גם תאים של מערכת החיסון וחיידקים. במצב כזה האף שלנו נוטף ונזלת יוצאת ממנו ובמקביל מחליקה בגרון שלנו.
7 צפייה בגלריה
סימפטומים למחלות חורף
סימפטומים למחלות חורף
הקפידו על שתייה מרובה, על אוויר לח ועל שאיפת אדים
(צילום: shutterstock)
חשוב גם להבחין בין נזלת לליחה. ליחה היא נזלת סמיכה יותר שמיוצרת בגרון ובריאות ולרוב נבחין בה בעיקר כאשר יש זיהום כתוצאה ממחולל מחלה. עם זאת, המטרה של נזלת וליחה היא זהה – לסייע לגוף להילחם במחוללי מחלה ולמנוע מהם לחדור אליו.
מה לעשות כשיש נזלת?
  1. קנחו את האף בתכיפות והימנעו ממשיכה באף. נזלת שלא תצא עלולה להצטבר בסינוסים ולחולל בהם זיהום שעשוי להתפתח לדלקת בסינוסים (סינוסיטיס) ולגרור טיפול אנטיביוטי.
  2. הקפידו על שתייה מרובה, על אוויר לח ועל שאיפת אדים – כל אלה יהפכו את הנזלת לדלילה יותר ויאפשרו לה לצאת מהגוף בקלות רבה יותר.
  3. הימנעו משימוש ממושך בתרסיס אף ובתרופות מונעות נזלת. שימוש שנמשך יותר מיומיים־שלושה בתרופות המדף שלרוב כוללות בשמן "צינון" עשוי להוביל את הגוף לתלות בהן ולגרום לנזלת כרונית. אם בכל זאת בחרתם לקחת אותן, הפסיקו את השימוש כעבור שלושה ימים.
  4. השתמשו בתכשירים טבעיים על בסיס מי מלח או ריחן אקליפטוס לפתיחת דרכי הנשימה.
  5. הימנעו מעישון ומאלכוהול. העישון עלול להוביל לייצור רב יותר של נזלת, ואלכוהול עלול לייבש אותנו.

שיעול

כדי שהריאות והגרון שלנו יעשו עבודה טובה, הם צריכים לשמור על ניקיון ועל פינוי אוטומטי של עצמים זרים שעלולים לפגוע בתהליך הנשימה. כדי לעשות זאת, כשגורם זר נכנס, הריאות "מתנערות" על ידי שיעול ומנסות לדחוק אותו החוצה.
מתי זה משתבש: ובכן, הסיבות לשיעול רבות. האדם הבריא לרוב ישתעל כשמחלה ויראלית כמו שפעת או קורונה מכה בו. במצב כזה נזלת וליחה עודפות מגיעות לגרון ולריאות ומקשות על הנשימה. הריאות בתורן מנסות להעיף את הנזלת והליחה וכך נוצר השיעול. אבל לא רק מחלה גורמת לשיעול, גם אלרגיה וכניסת אלרגנים עלולות להוביל לתוצאה דומה. בנוסף גם "מגרים" (Irritants) כמו קור, ריחות חזקים ועשן סיגריות יכולים לגרום לשיעול.
7 צפייה בגלריה
סימפטומים למחלות חורף
סימפטומים למחלות חורף
תה עם דבש ולימון יכול להקל על השיעול
(צילום: shutterstock)
מה לעשות כשיש שיעול?
  1. אם לשיעול מתלווים גם חום גבוה וכאבים בבית החזה, כדאי לפנות לרופא. ייתכן שהשיעול מעיד על דלקת ריאות שמצריכה טיפול.
  2. זו אולי תרופת סבתא אבל תה עם דבש ולימון יכול להקל על השיעול. התה מרגיע את הגרון, והחום שלו מדלל את הנזלת והופך אותה לצמיגית פחות, וכך הגירוי של הריאות והגרון פוחת.
  3. הדיפו שמנים אתריים המקילים על דרכי הנשימה במבער או באמבט, ובהם: גרניום, קורנית (תימין), מנטה, אורגנו ועוד.
  4. אם אתם נוטים פחות לתרופות ביתיות, פנו לבית המרקחת הקרוב לביתכם והתייעצו עם הרוקח. קיימות כיום לא מעט תרופות יעילות לשיעול שנמכרות ללא מרשם רופא.
אם החלמתם ממחלה ויראלית והשיעול לא עבר, הכל בסדר. לפעמים שיעול יכול להימשך גם שבועות לאחר ההחלמה.

צמרמורת

צמרמורת היא רעד בלתי נשלט של הגוף שנובע כתוצאה מהרעדת השרירים. בקור המטרה של צמרמורת היא להעלות את הפעילות המטבולית של הגוף ובכך להתחמם ולשמור על טמפרטורה יציבה.
7 צפייה בגלריה
סימפטומים למחלות חורף
סימפטומים למחלות חורף
המוח שלנו מנסה להתחמם ולהגיע לטמפרטורה החדשה והוא עושה זאת באמצעות צמרמורות
(צילום: shutterstock)
מתי זה משתבש: ובכן, לרוב נרגיש צמרמורת כשהחום עולה והסיבה לכך קצת מוזרה. כשהגוף נלחם במחולל מחלה, מערכת החיסון מבקשת מהמוח להעלות את הטמפרטורה. הוא בתגובה קובע טמפרטורה חדשה שתהווה את הטמפרטורה הרצויה ומסמן לשאר הגוף לעבוד כך שהוא יגיע אליה. לכן אנחנו חווים קור. המוח שלנו מנסה להתחמם ולהגיע לטמפרטורה החדשה והוא עושה זאת באמצעות צמרמורות.
מה לעשות כשיש צמרמורות?
לטפל בהן באותה הדרך שהמלצנו לכם לטפל בחום.

כאב גרון

הגרון שלנו מקשר בין הסביבה החיצונית לסביבה הפנימית יותר של הגוף. אוכל יעבור דרכו ישירות לקיבה, ואוויר יעבור דרכו ישירות לריאות וייצא ממנו חזרה החוצה. לכן כאבי גרון הם צרה. כולנו מכירים את החרדה שאוחזת בנו כשהגרון מתחיל להציק. אנחנו מתחילים לכחכח, ולפעמים כל בליעה יכולה להיות מאבק של ממש.
מתי זה משתבש: ברוב ימות השנה, אך בעיקר בחורף, הגורם המרכזי לצריבת גרון הוא Pharyngitis – דלקת גרון. דלקת גרון מתאפיינת בצריבה מציקה, בקושי בבליעה, בנפיחות של השקדים ובמקרים חמורים גם בחום, בחילה ושיעול. על פי רוב דלקת גרון נגרמת בשל מחלה ויראלית, אך לפעמים גם על ידי חיידק סטרפטוקוקוס המוכר ויוצרת זיהום.
7 צפייה בגלריה
סימפטומים למחלות חורף
סימפטומים למחלות חורף
גרגרו מי מלח
(צילום: shutterstock)
מה לעשות כשיש כאב גרון?
1. בראש ובראשונה חשוב להבין אם מדובר בדלקת ויראלית או חיידקית. כאמור, החיידק הנפוץ ביותר הגורם לדלקות גרון הוא הסטרפטוקוקוס, ואפשר לאבחן אם הוא האחראי לה על ידי בדיקה ביתית פשוטה שניתן לקנות בבתי המרקחת. אם מדובר בדלקת חיידקית, יש לפנות לרופא להמשך טיפול.
2. אם מדובר במחלה ויראלית, רוב תרופות הסבתא עוזרות:
  • המעיטו באכילה של דברים קשים שעלולים לגרות את הגרון, והקפידו על שתיית נוזלים חמים או קרים. בכך תפחיתו את גירוי הגרון.
  • גרגרו מי מלח – מי המלח יהוו מעין חומר מחטא שיסייע לגוף להילחם בדלקת המתחוללת.
  • הימנעו ממאכלים חומציים (למשל: קפה, אלכוהול, מאכלים מטוגנים). הם עלולים לגרות יותר את הגרון המודלק.
3. אם שום דבר מכל אלה לא עזר, פנו לתרופות הנמכרות בדלפק בית המרקחת ללא מרשם כמו קלגרון, סטרפסילס או סטרפן.

כאבי שרירים ומפרקים

השלד והשרירים פעילים כל היום, גם כשאנחנו לא שמים לב. לרוב נרגיש את השרירים שלנו אחרי אימון, כשהם נמתחים או כשעשינו תנועה לא נכונה, אך אלה אינם הגורמים היחידים לכאב שרירים.
מתי זה משתבש: במהלך מחלה ויראלית, כמו שפעת או קורונה למשל, נוצרת בגוף תגובה דלקתית של מערכת החיסון שמטרתה להילחם בנגיף. התגובה הזאת מאופיינת בחומרים שמפרישה מערכת החיסון בשם "ציטוקינים" שגם מעודדים דלקת מקומית בשרירים ובמפרקים. כך מערכת החיסון מחסלת את הנגיפים, וכשהנגיף יוצא מהגוף, לרוב כאבי השרירים חולפים עמו.
מה לעשות כשיש כאבי שרירים?
  1. הקפידו לנוח וכמובן הפסיקו את תוכנית האימונים שלכם. לאחר ההחלמה חזרו להתאמן בהדרגה.
  2. חימום של המקום עשוי להקל על הכאב. עשו מקלחת חמה, ואם יש כאב ממוקד, שימו בקבוק חם על השרירים.

כאב גב

כאב גב הוא לא סימפטום קלאסי של מחלה ואפשר לחוש כאב מסיבות רבות: מתיחה, שינה לא טובה, אי־יציבה וכמובן בעיות אורתופדיות כמו פריצת דיסק ועוד.
7 צפייה בגלריה
סימפטומים למחלות חורף
סימפטומים למחלות חורף
הקפידו על מקלחת חמה שתרפה את השרירים
(צילום: shutterstock)
מתי זה משתבש: לא פעם כשחולים במחלות ויראליות כמו שפעת או קורונה עלולים לחוש כאב גב מחריד. למה? לשאלה הזאת יש כמה הסברים. ההסבר הראשון דומה להסבר על כאבי שרירים. כשהגוף מנסה להילחם במחלה, מערכת החיסון מחוללת דלקות בשרירים ובמפרקים וכן, גם הגב סובל מזה. בנוסף, אם למחלה שלנו מצטרף גם שיעול טורדני, הוא עלול להביא עמו כאב גב. שיעול מרובה מפעיל כמעט את כל שרירי הטורסו העליון - מהשרירים הבין־צלעיים ועד לזוקפי עמוד השדרה. כשאלה מאומצים כל העת, הם נתפסים, כמו למשל לאחר אימון, ועלולים לגרום לכאב גב. אם זה לא הספיק לכם, סיבה נוספת היא העובדה שכשאנחנו חולים, אנחנו רוב היום במיטה.
מה לעשות כשיש כאבי גב?
  1. אם כאב הגב נובע מהשיעול, נסו לטפל בשיעול.
  2. הקפידו על מקלחת חמה שתרפה את השרירים, ואם מתאפשר נסו לקום מהמיטה מדי פעם ולעשות קצת מתיחות.
הכותב הינו בוגר תואר (B.Sc) בביולוגיה מאוניברסיטת תל אביב וסטודנט לתואר שני בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button