לא מומלץ ליטול אותו כתוסף אלא להגיע לרמות צריכה נאותות מהמזון. אשלגן

הנשק הסודי נגד שבץ מוחי: 6 סיבות מצוינות לתגבר את התפריט היומי באשלגן

איך הוא תורם לנו לבריאות ומסייע גם לדיאטה, מה גורמות רמות נמוכות שלו בדם, כמה אשלגן מומלץ לצרוך מדי יום ומהם המקורות הכי טובים להשיג אותו באופן טבעי? סודות האשלגן

עודכן:

1. הוא מוליך חשמל בגוף

אשלגן הוא אחד משבעת האלקטרוליטים בגוף האדם. כשהוא מומס במים הוא מייצר יונים חיוביים. תכונה ייחודית זו מאפשרת לו להוליך חשמל, החיוני לתהליכים רבים בכל חלקי הגוף.

2. ממלא תפקיד חשוב בשמירה על תפקוד התא

כ־98% מהאשלגן בגופנו נמצאים בתוך התאים, מרביתם בתאי השרירים, לכן רמות נמוכות שלו בדם עלולות לגרום להתכווצויות שרירים ולחולשה. כדי ליצור פעולה תקינה ומאוזנת זקוק האשלגן לנתרן, שנמצא מחוץ לתאים. שמירה על האיזון העדין בין שני המינרלים האלה קריטית לתהליכים המתרחשים בקרומי התאים בגופנו.

3. וגם בשמירה על לחץ דם תקין

צריכת כמויות נאותות של אשלגן חשובה לשמירה על לחץ דם תקין ולמניעת יתר לחץ דם וסיבוכיו. כך לדוגמה, סקירת מחקרים שפורסמה ב־2017 ב־American Journal of Physiology - Endocrinology And Metabolism מצאה שלהגברת הצריכה של אשלגן ממקורות תזונתיים יש השפעה יעילה באותה מידה על לחץ הדם כמו להפחתת הנתרן, וכי האשלגן ממתן את השפעת הנתרן בתזונה.
סקירת מחקרים שפורסמה ב־2017 מצאה שלהגברת הצריכה של אשלגן ממקורות תזונתיים יש השפעה יעילה באותה מידה על לחץ הדם כמו להפחתת הנתרן

4. הוא תורם להפחתת הסיכון לשבץ מוחי

זאת ככל הנראה לא רק בזכות תפקידו בשמירה על לחץ דם תקין, אלא גם בזכות יכולתו לאפשר חמצון טוב יותר של רקמת המוח ולשפר את תפקוד כלי הדם במוח. כך לדוגמה, בסקירת מחקרים שבחנה 16 מחקרים ופורסמה ב־2016 בכתב העת Journal of the American Heart Association נמצא שקיים קשר הפוך בין צריכת אשלגן ובין הסיכון לשבץ מוחי, כשצריכה של 3,500 מיליגרם ליום קשורה לסיכון הנמוך ביותר לשבץ.

5. מעורב בחילוף החומרים של פחמימות

האשלגן חיוני לפירוק גלוקוז, המשמש כחומר דלק לכל תאי גופנו. הוא הופך את הגלוקוז לגליקוגן, שיכול להיות מאוחסן בכבד ובשרירים לשימוש עתידי לצורכי אנרגיה.

6. ממלא תפקיד חשוב גם במערכת העיכול

זאת בין היתר בזכות תפקידו בכיווץ השרירים. הפריסטלטיקה במעי מתרחשת באמצעות התכווצות והרפיה לסירוגין של רקמת השריר החלק בדופן המעי, ויוצרת אפקט דמוי גל הדוחף את תוכן המעי קדימה לאורך מערכת העיכול. לכן, כדי לאפשר עיכול, ספיגה וסילוק של הפסולת יש צורך בצריכה מספקת של אשלגן. בהיעדר כמות נאותה של אשלגן תהליך הפריסטלטיקה מואט, מה שמוביל לפגיעה בעיכול.
כמה אשלגן אנחנו צריכים?
כמות האשלגן המומלצת ביום לאדם מבוגר עומדת כיום על 4,700 מיליגרם. מאחר שהאשלגן נמצא במגוון מזונות, לא מומלץ ליטול אותו כתוסף אלא להגיע לרמות צריכה נאותות מהמזון.
2 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
מאבוקדו ועד עגבנייה. שיאני האשלגן
(צילום: Shutterstock)

שימו לב! מי שלוקה במחלות כליה או במצבים אחרים המשפיעים על ספיגת האשלגן צריך להתייעץ עם רופא בנוגע לכמות האשלגן הנצרכת.
פורסם לראשונה: 14:21, 16.01.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button