מבחינה חברתית בדידות נתפסת ככישלון אישי

מקצרת את החיים ומסוכנת לבריאות יותר מעודף משקל ועישון סיגריות

לידיעת פרויקטור הבדידות החדש: 18 עובדות על המגפה שתישאר פה הרבה אחרי הקורונה (וכן, אפשר לחוש אותה גם כשאתם ביחד)

פורסם:
השרה לשוויון חברתי מירב כהן הודיעה בתחילת החודש על מינויו של "פרויקטור הבדידות", רס"ן במיל' ערן שוורץ, טייס לשעבר, שיוציא לפועל תוכנית לאומית להפגת בדידות מבוגרים. הקדימה אותה בריטניה, שכבר בשנת 2018 מינתה את השרה לענייני בדידות. אבל בדידות אינה בעיה של מבוגרים בלבד, ושנתיים של קורונה רק גרמו להחמרה במצב. הנה כמה דברים שלמדנו עליה.
קראו עוד:
1. בדידות היא תחושה סובייקטיבית
המבטאת חוסר השתייכות והיעדר יחסים חברתיים משמעותיים.
2. יש שני סוגים של בדידות: ראשונית ותגובתית
הראשונית קשורה לילדותו ולהווייתו של האדם, כך שלא משנה מה קורה בהתבגרותו, הוא עדיין ירגיש בודד, נפרד ומנוכר. התגובתית היא בדידות שמגיעה בתגובה לאירוע מסוים בחיים, כמו פרידה מאדם יקר.
בעוד שבבדידות תגובתית ניתן לטפל באמצעות התמקדות ופיצוי על מה שקורה כרגע, במצב של בדידות ראשונית נדרש טיפול פסיכותרפי במטרה לזהות את המקור לתחושה ולסייע לאדם לעשות שינוי.
6 צפייה בגלריה
מירב כהן וערן שוורץ
מירב כהן וערן שוורץ
תוכנית לאומית להפגת בדידות מבוגרים. מירב כהן וערן שוורץ
3. כולנו נולדנו עם היכולת לחוש בדידות
בדיוק כפי שנולדנו לחוש שמחה, עצב ודאגה. אולם היווצרותם של תנאים מסוימים, כמו מחלה כרונית, שינוי מקום, פרידה, מוות של אדם קרוב, מצב נפשי, יכולים להציף את תחושת הבדידות ולהעצים אותה.
4. לא חייבים להיות לבד כדי לחוש בדידות
יתרה מכך, תחושת הבדידות כואבת הרבה יותר כשחווים אותה בחברת אנשים, ובעיקר בחברת בני משפחה. והסיבה לכך: היעדר מענה לבדידות דווקא במקום שבו הציפייה לקבל אותו גדולה יותר.
5. תחושת בדידות מהווה סוג של פעמון אזהרה
המתריע על כך שאנו חיים בתחושת ניכור וחוסר שייכות, ולפיכך הגיע הזמן לשנות זאת ולהפוך לחלק מהמארג החברתי שלנו כבני אדם כדי שיהיה מי שידאג לנו ויתמוך בנו.
6. מבחינה חברתית בדידות נתפסת ככישלון אישי
וזהו המהלך של הסטיגמה שנוצרה סביבה:
> אם אתה בודד, סימן שאין לך חברים.
>> אם אין לך חברים, סימן שמשהו לא בסדר איתך.
>>> אם משהו לא בסדר איתך, אנחנו לא רוצים להיות איתך בקשר. זו גם הסיבה לכך שרבים מהבודדים מתקשים לדבר על כך, מה שמגביר עוד יותר את תחושת הבדידות.
6 צפייה בגלריה
בדידות
בדידות
נתפסת ככישלון אישי
(צילום: shutterstock)
7. הקורונה הוציאה את הבדידות מהארון
מתברר שהסגרים והבידוד החברתי שכפתה עלינו המגפה נתנו לגיטימציה לתחושה הזאת ואפשרו לאנשים רבים להתעלם מהסטיגמה ולהודות בפני כולם שהם מרגישים בודדים.
ריצ'רד באך, סופר והוגה דעות אמריקאי: "ההפך מבדידות הוא לא הביחד אלא האינטימיות"
8. הבדידות מסוכנת לבריאות שלנו יותר מעודף משקל, עישון סיגריות ועודף שינה
כך עולה ממחקר שהוצג בכנס השנתי ה־125 של איגוד הפסיכולוגים האמריקאי. באותו כנס אף הוצגו נתונים של מפקד האוכלוסין בארצות הברית, המראים שיותר מ־25% מהאמריקאים חיים לבד כיום, וכי שיעורי הנישואים ומספר הילדים למשק בית מצויים בירידה. לפי החוקרים, מגמות אלה מצביעות על כך שהאמריקאים נעשים פחות מחוברים חברתית, וכי עם הזמן תופעת הבדידות אף תלך ותחריף.
9. הבדידות מחלישה את מערכת החיסון
בדידות בגיל מבוגר עלולה לפגוע בתפקוד מערכת החיסון, ומכאן להביא לעלייה במדדי דלקת ואף להתפתחות סרטן. כך עולה ממחקר שפורסם ב־2015 בכתב העת PNAS.
החוקרים עקבו אחר מצבם הרפואי והאישי של 141 מבוגרים במשך חמש שנים. בין השאר הם בדקו אצלם מנגנון גנטי המכונה CTRA, המופעל על ידי תאי הדם הלבנים ומהווה סמן לסטרס. נמצא שאצל אלה שדיווחו על תחושת בדידות הופעל מנגנון זה. מסקנת החוקרים הייתה שמי שחווה בדידות פגיע יותר למחלות.
10. גם רצף השינה נפגע כתוצאה מבדידות
לפי מחקר שפורסם בכתב העת Sleep ב־2011, הבדידות עלולה לחבל בסיכוי לשינה רציפה בלילה. החוקרים מדדו את מחזורי השינה של 95 משתתפים והצליבו אותם עם ציוני הערכת בדידות שציינו המשתתפים בעצמם. נמצא כי ככל שהמשתתף חש בודד יותר, כך איכות השינה שלו הייתה ירודה יותר והוא נטה להתעורר מספר רב יותר של פעמים במהלך הלילה.
6 צפייה בגלריה
בדידות
בדידות
ככל שהמשתתף חש בודד יותר, כך איכות השינה שלו הייתה ירודה יותר
(צילום: shutterstock)
11. בדידות ממושכת באמצע החיים מגבירה את הסיכון לדמנציה בעתיד
ממחקר שפורסם בכתב העת Alzheimer's and Dementia ב־2021, עולה כי אנשים שסבלו מבדידות ממושכת בין גיל 45 ל־64 היו בסיכון מוגבר לפתח דמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים בהשוואה לבני גילם שלא חוו בדידות. עם זאת, נמצא כי בדידות חולפת באמצע החיים הייתה קשורה לסיכון נמוך יותר לדמנציה וכי התוצאות היו דומות גם לגבי הסיכון לאלצהיימר.
6 צפייה בגלריה
אנשים שסבלו מבדידות ממושכת בין גיל 45 ל־64 היו בסיכון מוגבר לפתח דמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים
אנשים שסבלו מבדידות ממושכת בין גיל 45 ל־64 היו בסיכון מוגבר לפתח דמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים
אנשים שסבלו מבדידות ממושכת בין גיל 45 ל־64 היו בסיכון מוגבר לפתח דמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים
(צילום: shutterstock)
12. וגם מקצרת את החיים
מחקר שנערך בבית הספר לרפואה Duke-NUS בסינגפור ופורסם בכתב העת Demographic Research ב־2015, מצא שמבוגרים מעל גיל 60 שדיווחו על תחושת בדידות הלכו לעולמם עד חמש שנים מוקדם יותר בהשוואה לבני גילם שלא דיווחו על תחושת בדידות. עוד נמצא כי בגיל 70 הבדידות עלולה לקצר את החיים ב־3־4 שנים, ובגיל 80 - בכשנתיים.
13. לתחושת הבדידות יש גם צד חיובי
זוכרים את פעמון האזהרה בסעיף 5? ובכן, כשאדם מקבל את העובדה שהוא בודד הוא גם מתחיל להבין את הצורך שלו ביחסים משמעותיים. כמו כן הוא מתחיל לחשוב ולהבין מדוע הוא מצוי שם (למשל בגלל שהוא ביישן או אגרסיבי) ומה הוא יכול לעשות כדי להפיג את בדידותו.
14. הקנדים מצאו דרך מרגשת להתמודדות עם תופעת הבדידות
הקנדים, שהבינו שהבדידות היא תופעה רחבה וגדולה מכדי להעמיד פנים שהיא אינה קיימת, מצאו דרך יצירתית להתמודדות איתה. הם השיקו תוכנית בשם "העולם אוכל יחד", ובה הם מעודדים את כל מי שחש בודד להגיע למרחב ציבורי ולאכול ביחד. תומכת נלהבת של התוכנית, שאף השתתפה באחד האירועים האלה בקופנהגן, היא מרי, נסיכת הכתר של דנמרק.
15. והבריטים המציאו מינוי חדש: שרת הבדידות
גם תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, שהגדירה את הבדידות כ"מציאות העצובה של החיים המודרניים", מצאה דרך מעניינת להתמודד עם התופעה. ב־2018 היא מינתה את טרייסי קראוץ' מהמפלגה השמרנית לכהן כשרת הבדידות, וכך למעשה היא העבירה מסר לאנשים רבים בעולם שהבדידות אינה רק הבעיה שלהם.
6 צפייה בגלריה
בדידות
בדידות
תחושת הבדידות כואבת הרבה יותר כשחווים אותה בחברת אנשים
(צילום: shutterstock)
16. רבים מהאנשים שחשים בודדים סובלים גם מ"חרדת בדידות"
המתבטאת בניסיון להימנע מזמן פנוי שיעמת אותם עם התחושה הכואבת. לכן הם יעבדו ביותר מעבודה אחת, ירבו לצאת עם אנשים או ייקחו על עצמם פרויקטים תובעניים שיגזלו מהם כל רגע פנוי.
17. כששואלים את מי שחש בדידות "מה עובר עליך?", ככל הנראה הוא יתאר מצב של דיכאון וחוסר ביטחון
לרוב הוא יתלונן על כך שהוא לא "שווה" הרבה, כי אחרת היו לו חברים. הוא גם ינסה להימנע מסיכונים חברתיים. הוא יעדיף להיות לבד ולא להתקרב לאנשים שאינו מכיר מחשש שיידחה. ככל שבדידותו ממושכת, כך הוא יתקשה להאמין שהוא יוכל לצאת ממצבו ולבנות יחסים משמעותיים.
18. למרות הדמיון ביניהן, בדידות ודיכאון הם שני דברים שונים
בעוד שאדם מדוכא רוצה שיניחו לו לנפשו, אדם בודד זקוק לחברה ולתמיכה. עם זאת, בדידות לאורך זמן עלולה להוביל למצב של דיכאון.
ייעוץ מקצועי: פרופ' עמי רוקח, מרצה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת יורק בקנדה, עורך כתב העת Journal of Psychology ומחבר הספר The Psychological Journey To and From Loneliness: Development, Causes, and Effects of Social and Emotiona
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button