מזונות מעוררי חשק

מה הקשר בין סלרי לסקס? מזונות מעוררי חשק לחדר המיטות

מאמבט פרחי הזעפרן בחלב של קליאופטרה ועד משקה האהבה מפולי קקאו של האצטקים. לכבוד הוולנטיין קפצנו לחדר המיטות של המזונות הכי מעוררי תשוקה בהיסטוריה וחזרנו עם תפריט סודי (שמכיל גם הפתעות כמו סלרי)

חגית אריאלי-שיינפלד
פורסם:
שנים היה נהוג לחשוב שאהבה מגיעה מעומקו של הלב, אבל היום חוקרים סבורים כי ההתאהבות בכלל מתחילה במוח, במערכת הלימבית. כן, אותו חלק במערכת העצבים שקשור גם לזיכרון, למוטיבציה, להרחה וללמידה. אבל בין אם מקור האהבה בלב ובין אם מקורה במוח, מוסכם על כולם שחשוב לחגוג אותה. ואם כבר לחגוג, אז אין תאריך מתאים יותר מה־14 בפברואר — הוולנטיינ'ס דיי.
ולנטיין, כך מספרת האגדה, היה כומר נוצרי שהוצא להורג בשנת 270 לספירה על ידי הקיסר קלאודיוס השני גותיקוס וניחן בנשמה רומנטית במיוחד. רגע לפני שנפח את נשמתו, במקום להתמקד בפחד מפני הסיום הטראגי של חייו, הוא בחר להתרכז ברגש אחר שימלא אותו ושלח מכתב אהבה לאהובתו שאותו חתם במילים "מוולנטיין שלך". וכך, בלי לדעת, טבע את מעמדו כסמל לדמות רומנטית מיוסרת. 
גם אנשי רומא העתיקה נהגו לחגוג פסטיבל אלילי בשם "לופרקליה" במועד זה. במהלך הפסטיבל הייתה נערכת הגרלה שבה זכו בחורים נלהבים בבנות זוג, וחלק מהזוגות היו מתאהבים ומתחתנים - אם תרצו הגרסה הפרה־היסטורית ל"חתונה ממבט ראשון".
בשנת 498 לספירה הכריז אפיפיור בשם גלאסיוס על יום ולנטיין הקדוש וביטל חלק מהמנהגים של הפסטיבל העתיק. אבל כדי לחזק את הנופך של היום הזה כיום של מפגן אהבה, היו מי שטענו באנגליה ובצרפת שעונת הרבייה של הציפורים מתחילה ב־14 בפברואר. ואם הטבע כולו מתכנס ומתייחד כדי לבטא את אהבתו - מדוע לא אנחנו?! כך נעשה התאריך הזה פופולרי בעולם לעריכת טקסי נישואים וליום הכי רומנטי בשנה. בבריטניה לבדה, כך על פי פרסומים, הוציאו בשנה הקודמת אזרחי המדינה קרוב ל־391 מיליון לירות סטרלינג על ארוחה רומנטית ביום הזה. כי אין כמו ארוחה רומנטית טובה כדי ליצור אינטימיות ולקרב בין הלבבות - וגם להצית את אש התשוקה שתתעורר לאחריה.
החיבור בין מזון לתשוקה לא מפתיע. קיימות עדויות המדגימות את הקשר בין דיאטות שונות לבריאות המינית של גברים ונשים גם יחד. בין היתר נמצא כי לתזונה יש יכולת להפחית את רמות הטסטוסטרון, להביא לירידה בחשק המיני, להפחית רגישות ולשנות את ייצור הזרע בגברים. החדשות הטובות הן שהיא יכולה גם לעשות בדיוק את ההפך. כך למשל, נמצא כי גברים המקפידים על תזונה ים תיכונית סובלים פחות מבעיות זקפה.

אקשן בצלחת: מזונות מעוררי תשוקה ברוח האיורוודה

הטקסים האיורוודיים מעניקים תשומת לב מיוחדת למזונות ולצמחים התורמים להגברת החשק המיני ולפוריות של גברים בני 17 עד 70, ובכללם איכות הזרע וכמותו, מתוך רצון להבטיח את המשכיות הדורות הבאים וגם מתוך ההבנה כי חיי מין מספקים חשובים לבריאות. הענף המוקדש לנושא זה נקרא ברפואה ההודית המסורתית Vajikarana, שפירושו המילולי "לעשות כמו סוס" או "להפיק מרץ הדומה לזה של סוס" מכיוון שהסוס מהווה סמל לעוצמה ולביצועים מיניים.
המונח "אפרודיזיאק" נגזר מהשם אפרודיטה, אלת האהבה והיופי היוונית. הכוונה היא למזון או לעשב המעורר תשוקה מינית ומגביר את הביצועים וההנאה.
מזונות ואג'יקארניים הם מה שנהוג לכנות במערב בשם מזונות מעוררים מינית (אפרודיזיאק). באופן כללי, מדובר במזונות בעלי טעם מתוק ואיכות מזינה, שמנונית וכבדה, דוגמת חלב, גהי (חמאה מזוקקת), פירות מתוקים ועוד. הנה רשימה חלקית של המזונות והצמחים ברוח האיורוודה שיסייעו לכם להתאהב, לשפר את התשוקה והתפקוד המיני ולתמוך במערכת הרבייה.
זעפרן
מספרים על קליאופטרה שנהגה לטבול את גופה באמבט מהביל, מעוטר בפרחי זעפרן, טרם התמסרה למחזריה. על פי הרפואה ההודית המסורתית, הזעפרן נחשב לתבלין המזין את רקמת העצבים והרבייה, "שוקרה" (Shukra), ולכן משתמשים בו לטיפול באימפוטנציה ובליבידו נמוך. יתרה מכך, יש הטוענים גם שהשפעתו על הלב והדם ברמה האנרגטית מעוררת רגשות כמו חמלה ואהבה. הסיבה לכך טמונה כנראה בעובדה שהזעפרן מכיל רכיב בשם Crocin, שכשהוא משתחרר למחזור הדם הוא הופך את איברי המין לרגישים למגע, מגביר את משך זמן הזקפה ומגביר את התפיסה החושית באמצעות מגע.
מספרים על קליאופטרה שנהגה לטבול את גופה באמבט מהביל, מעוטר בפרחי זעפרן, טרם התמסרה למחזריה. הסיבה לכך נעוצה כנראה בעובדה שהזעפרן מכיל רכיב בשם Crocin, שהופך את איברי המין לרגישים למגע ואף מגביר את משך זמן הזקפה
ההמלצה היא לשתות קמצוץ זעפרן בחלב חם, מכיוון שעל פי האיורוודה שתיית חלב ככלל מסייעת לחיזוק של רקמת השוקרה.
חילבה
התימנים מתהדרים במראה צעיר ובכוח גברא שאותו הם זוקפים לטובת עלי הגת, אולם על פי האיורוודה ייתכן שהקרדיט מגיע דווקא לחילבה. צמח זה, המשמש כתבלין פופולרי במטבח התימני, מכיל תרכובות שהגוף מנצל ליצירת הורמוני המין אסטרוגן וטסטוסטרון, מה שעשוי להסביר את תרומתו להגברת החשק המיני.
ד"ר אלן הירש, מחבר הספר Scentsational Sex, טוען כי כשגברים לועסים גבעולי סלרי משתחררות מולקולות של אנדרוסטנון ואנדרוסטנול אל תוך הפה שלהם, מה שמגביר את העוררות המינית שלהם וגורם לגוף לשלוח אותות שהופכים אותם לנחשקים יותר
סלרי
מי היה מאמין שהירק הזה, שאינו זוכה לתשומת לב מרובה במטבח, יתברר כשחקן חיזוק בחדר המיטות. הסלרי מכיל פיטו־אנדרוגנים, חומרים המיוצרים בצמחים בעלי השפעות דומות לטסטוסטרון, ונחשב כתורם לעוררות בלוטת יותרת המוח החיונית לשחרור הורמוני המין. יש אף הסבורים כי סלרי מסוגל להגביר את רמות הפרומונים בזיעה של גבר - מה שעשוי להפוך אותו לאטרקטיבי יותר בעיני לא מעט נשים. כך למשל, ד"ר אלן הירש, נוירולוג ופסיכיאטר ומחבר הספר Scentsational Sex, טוען כי כשגברים לועסים גבעולי סלרי, משתחררות מולקולות של אנדרוסטנון ואנדרוסטנול אל תוך הפה שלהם, מה שמגביר את העוררות המינית שלהם וגורם לגוף לשלוח ריחות ואותות שהופכים אותם לנחשקים יותר.
11 צפייה בגלריה
מזונות מעוררי חשק
מזונות מעוררי חשק
סלרי. מגביר את העוררות המינית של הגברים
(צילום: shutterstock)
שום
בואו נודה על האמת. להתנשק עם מישהו שלעס שיני שום זה לא בדיוק הדבר הכי מעורר, אבל מתברר ששום מכיל תרכובת כימית בשם אליצין המסייעת לזרימת הדם, כולל באיברי המין. כדי לזכות בהטבות שלו מומלץ לצרוך אותו חודש לפחות במינון של 2־3 שיני שום ליום.
11 צפייה בגלריה
מזונות מעוררי חשק
מזונות מעוררי חשק
לצרוך אותו חודש לפחות במינון של 2־3 שיני שום ליום
(צילום: shutterstock)
אבטיח
אמנם פברואר הוא לא עונת האבטיחים, אבל אבטיח נחשב לאפרודיזיאק מכיוון שהוא מכיל את חומצת האמינו ציטרולין. חומר זה, העשיר בנוגדי חמצון, מצוי בקליפה הרכה של האבטיח וזכה לכינוי "הוויאגרה של הטבע". ממחקרים עולה כי הציטרולין ההופך בגוף לארגינין (חומצת אמינו נוספת), גורם להרפיה ולגמישות של דופנות העורקים וכלי הדם וכן לאיזון לחץ הדם, ובכך מסייע לגברים הסובלים מבעיות זקפה. גם בצל, שום וקטניות (אפונה, שעועית, חומוס, עדשים) הם מקורות מצוינים לציטרולין. 
האבטיח נחשב לאפרודיזיאק מכיוון שהוא מכיל את חומצת האמינו ציטרולין, חומר העשיר בנוגדי חמצון שזכה לכינוי "הוויאגרה של הטבע"
פירות מיובשים
על פי האיורוודה, לפירות מיובשים כדוגמת תמר, תאנה וצימוקים יש בדרך כלל השפעה מקררת על הגוף, החיונית למשל למניעת חימום של אזור האשכים. מחקרים הראו גם כי המגנזיום שבהם עוזר להגביר את ייצור הטסטוסטרון, מה שמשפר את ספירת הזרע ואת התנועתיות שלו, האשלגן מסייע להתגבר על הפרעות בזקפה, והסוכר שבהם מעניק בוסט של אנרגיה.
בננות
תכולת האשלגן הגבוהה שבבננה מיטיבה עם הלב ועם מערכת העצבים ומסייעת בייצור טסטוסטרון, וחומצת האמינו טריפטופן שהיא מכילה תורמת לשיפור מצב הרוח. הבננה עשירה גם במגנזיום ובמנגן, מינרלים החיוניים לבריאות בלוטת הערמונית, וכן באנזים בשם ברומלין, המסייע בשיפור זרימת הדם ובהגברת החשק המיני.
11 צפייה בגלריה
מזונות מעוררי חשק
מזונות מעוררי חשק
מסייעת בייצור טסטוסטרון, תורמת לשיפור מצב הרוח והגברת החשק המיני
(צילום: shutterstock)
אבוקדו
האטצקים כינו אותו בשם "עץ האשכים" בשל צורתו, אבל הערכים התזונתיים שלו בהחלט מקנים לו מקום של כבוד כאפרודיזיאק. פרי קרמי זה עשיר בשומנים בריאים ובשלל מינרלים וויטמינים מקבוצת B המסייעים בהפרשה טובה של הורמוני מין ומסייעים בהגברת החשק המיני.
11 צפייה בגלריה
מזונות מעוררי חשק
מזונות מעוררי חשק
האבוקדו מסייע בשיפור זרימת הדם ובהגברת החשק המיני
(צילום: shutterstock)
מורינגה
בשנים האחרונות הפופולריות של הצמח האיורוודי הזה עולה בעיקר בהקשר של איזון רמות הסוכר בדם. אולם ברפואה ההודית המסורתית הוא נחשב ליעיל במיוחד בשיפור איכות הזרע והביצית. בנוסף הוא עשיר בוויטמיני A, C ו־D ומסייע לזקפה.
11 צפייה בגלריה
מורינגה
מורינגה
יעיל במיוחד בשיפור איכות הזרע והביצית. צמח המורינגה
(צילום: shutterstock)
אשווגנדה
אחד הצמחים המוכרים באיורוודה, הידוע גם בשם "הג'ינסנג ההודי". הוא נחשב לבעל אפקט המסייע בהתחדשות רקמת השוקרה (האחראית כאמור על הרבייה) ומסייע בשיפור תנועתיות הזרע, ספירת זרע, ביצועים מיניים והפחתת אימפוטנציה. אפשר להשיגו בחנויות הטבע במתכונת של אבקה או כתוסף תזונה ולצרוך בשילוב עם חלב חם או מים חמים.
11 צפייה בגלריה
אשווגנדה
אשווגנדה
מסייע בשיפור תנועתיות הזרע, ספירת זרע, ביצועים מיניים והפחתת אימפוטנציה. אשווגנדה
(צילום: shutterstock)
שטאוורי
צמח איורוודי נוסף, הידוע גם בשם "הגברת בעלת מאה הבעלים" שמרמז על השפעתו. הוא נחשב כמסייע להגברת החשק המיני, לאיזון הורמונלי ולבעיות פוריות בקרב נשים וגברים, ואף נמצא כמסייע בשיפור ספירת זרע נמוכה. לאחר גיל המעבר הוא מסייע לנשים באיזון גלי חום ויובש בנרתיק.
צ'ילי
ממחקרים עולה כי אכילת צ'ילי חריף יכולה לשחרר אנדורפינים, להאיץ את חילוף החומרים ולהגביר את קצב הלב הודות לחומר הפעיל קפסאיצין, אותה תרכובת האחראית לחריפות של הפלפל. רק חשוב לזכור לשטוף את הידיים לפני שנכנסים לחדר השינה.
11 צפייה בגלריה
מזונות מעוררי חשק. צ'ילי
מזונות מעוררי חשק. צ'ילי
בזכות חומר הפעיל קפסאיצין. צ'ילי
(צילום: shutterstock)
שעורה
הדגן המיוחד הזה, שנקשר בדרך כלל לאיזון רמות הסוכר והכולסטרול, נמצא כבעל יכולת להגביר את זרימת הדם לאיברי המין ולסייע לזקפה טובה יותר. בין היתר הודות לשלל הוויטמינים שהוא מספק, כדוגמת ויטמיני B, C, A, D, והמינרלים סידן, מגנזיום, סלניום ואבץ המסייעים בוויסות לחץ הדם.
קקאו
הוא אמנם לא ממש איורוודי אבל אי אפשר שלא להזכיר אותו ברשימה הזו. הקקאו, כמו זה הנמצא למשל בשוקולד מריר, נחשב לאפרודיזיאק מכיוון שהוא מכיל כימיקל בשם פנילאתילאמין, אמפטמין טבעי המעורר תחושות של התרגשות ורווחה במערכת העצבים ומיוצר על ידי הגוף באופן טבעי כשאנו מאוהבים. הוא מכיל גם אנאנדמיד, חומר בעל השפעה דומה לזו של מריחואנה המכונה בשם "כימיקל האושר", שמגביר את רמות הסרוטונין - הורמון שמשפיע על מצב הרוח שלנו, על בריאותנו הנפשית וגם על האהבה שלאחר שלב ההתאהבות הראשונית. כדי ליהנות מהתועלות האלה חשוב לצרוך קקאו נא, בצורה גולמית, ולא כזה שעבר בישול ועיבוד.
11 צפייה בגלריה
פולי קקאו
פולי קקאו
כדי ליהנות מהתועלות שלו, חשוב לצרוך קקאו נא
(צילום: shutterstock)
ועוד משהו לדרך
המזונות שהוזכרו בכתבה עשויים לשפר את החשק ואת התפקוד המיני, אבל כדי ליהנות ממיניות טובה חשוב לנהל אורח חיים שיסייע לשמור על בריאות וחיוניות - להפחית מתחים, לעסוק בפעילות גופנית ולנהל מערכת יחסים תומכת, עם תקשורת טובה ופתוחה.

עושים חשק: שני מתכונים מעודדי תשוקה

משקה מפירות מיובשים
11 צפייה בגלריה
מזונות מעוררי חשק
מזונות מעוררי חשק
משקה מעורר תשוקה, מזין ומחזק
(צילום: shutterstock)
משקה מעורר תשוקה, מזין ומחזק. הפירות המיובשים עשירים באבץ המסייע בייצור טסטוסטרון ומשפר את זרימת הדם בגוף, כולל באיברי המין. צימוקים בפרט נמצאו כמעודדים ייצור של אסטרוגן וטסטוסטרון, ואת ההשפעה החיובית של התאנים נהוג לייחס לתכולת חומצות האמינו שבהן.
מה צריך:
1 תמר מג'הול
1 תאנה מיובשת
1 כף גדושה צימוקים
1 כוס מים
מה עושים:
  1. משרים את הפירות המיובשים במים למשך כשעה.
  2. מסננים את הפירות (שומרים את הנוזלים) ומעבדים בבלנדר, מוסיפים את נוזלי ההשריה ומערבבים.
  3. מניחים למשך שעתיים ושותים.
סלט גזר ותמרים
11 צפייה בגלריה
מזונות מעוררי חשק
מזונות מעוררי חשק
להגברת החשק המיני וכן לספירת הזרע והתנועתיות שלו
(צילום: shutterstock)
מרכיבי הסלט מסייעים להגברת החשק המיני וכן לספירת הזרע והתנועתיות שלו.
מה צריך:
  • 1/2 כוס תמרים רכים, קצוצים
  • 2 כוסות גזר מגורר
  • 1/4 כוס שקדים קצוצים, קלויים
  • 1 שן שום קצוצה דק
  • 2 כפות נענע טרייה, קצוצה
  • 1 כף עלי כוסברה קצוצים
  • מלח סלעים דק
לרוטב:
  • 1 כף מיץ לימון סחוט טרי
  • 1 כף שמן זית כתית מעולה
  • 1/4 כפית קינמון טחון
  • 1/2 כפית כמון טחון
  • 1/2 כפית כוסברה טחונה
  • 1/4 כפית פלפל שחור גרוס
מה עושים:
  1. מערבבים בקערה את כל חומרי הרוטב. מכניסים את התמרים לרוטב ומשרים למשך 15 דקות.
  2. מערבבים בקערה את כל חומרי הסלט, מוסיפים את התמרים והרוטב ומערבבים. מניחים לסלט לעמוד 15 דקות לפני ההגשה.
הכותבת היא מטפלת מוסמכת באיורוודה (רפואה הודית מסורתית)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button