כ־80% מהמקרים משויכים להיצמדות E.coli, חיידק המהווה חלק טבעי במעי הגס, לרקמת דרכי השתן

לא רק חמוציות: 11 דרכים טבעיות לטיפול בדלקות בדרכי השתן

דלקת בדרכי השתן היא אחד הזיהומים הבקטריאליים הנפוצים ביותר בקרב נשים. למה היא מתפתחת וחוזרת שוב ושוב ומה אפשר לעשות כדי להתגבר עליה בדרכים טבעיות? הרבליסטית קלינית ומטפלת ברפואה סינית מייעצות מה כדאי לעשות - מהרגלי חיים, דרך חליטות ותזונה ועד לצמחי מרפא

פורסם:
כמעט אין אישה שלא חוותה את הסיוט הזה, ויש גם לא מעט נשים שכבר חוו זאת כמה וכמה פעמים. "דלקת בדרכי השתן היא אחד הזיהומים הבקטריאליים הנפוצים ביותר בקרב נשים", מסבירה רוני כהן־שרייבר, הרבליסטית קלינית מחברת ברא צמחים. "מקור הדלקות משתנה וכ־80% מהמקרים משויכים להיצמדות E.coli, חיידק המהווה חלק טבעי במעי הגס, לרקמת דרכי השתן". לדבריה, גורמים נוספים הקשורים בהופעת דלקת בדרכי השתן הם:
  • שינויים בסביבה ההורמונלית בזמן הווסת.
  • היריון - הלחץ שיוצר העובר המתפתח על השלפוחית מונע ממנה להתרוקן באופן מלא, מה שמייצר קרקע פורייה להתרבות חיידקים ולהתפתחות זיהום.
  • גיל המעבר – בתקופה זאת חלים שינויים ברמות האסטרוגן, הורמון הקשור בין היתר לשגשוג הטבעי של חיידקים פרוביוטיים (מסוג לקטובצילוס) בנרתיק, שהם בעלי השפעה מגינה מפני התפתחות זיהומים.
  • שימוש במוצרי היגיינה חד־פעמיים העשויים מחומרים לא נושמים והמכילים חומרים לא ידידותיים.
  • מחלות רקע כמו סוכרת, אבנים בדרכי השתן ועוד.
  • שימוש מוגבר באנטיביוטיקה.

"חם בלב, פיפי כואב"

דנה קנר סיידה, מטפלת ברפואה סינית, דיקור קוסמטי וקוסמטיקה, מוסיפה כי ברפואה הסינית יש משפט שאומר: "חם בלב, פיפי כואב". כלומר הלב מכיל את הרגשות ולפעמים במצבי סטרס ועומס הוא מתחמם ומוציא את החום דרך מערכת השתן.
אז מה אפשר לעשות כדי להתגבר על דלקות שתן בדרך הטבעית? לדברי השתיים, מעבר לשימוש בצמחי מרפא, חשוב לאמץ גם הרגלי חיים שיסייעו למניעת הופעת הדלקות.
הנה מה שהן מייעצות לך לעשות:
1. הקפידי לנגב את האזור היטב לאחר ביקור בשירותים חשוב לנגב היטב את האזור לאחר ההתפנות מכיוון השופכה לכיוון פי הטבעת (ולא בכיוון ההפוך!) כדי להפחית ככל האפשר נוכחות של חיידקי מעי כמו E.coli באזור השופכה.
7 צפייה בגלריה
טיפול טבעי בדלקות בדרכי השתן
טיפול טבעי בדלקות בדרכי השתן
להפחית ככל האפשר נוכחות של חיידקי מעי באזור השופכה
(צילום: shutterstock)
2. לכי לשירותים לאחר קיום יחסי מין לאחר קיום יחסים יש סיכון גבוה יותר שייכנסו חיידקים לפתח השופכה. מתן שתן לאחר קיום יחסים יכול לסייע ל"שטיפת" החיידקים שאולי חדרו לנרתיק במהלך קיום היחסים.
3. שתי מים, ועוד מים, ועוד מים הקפדה על שתיית כמות מספקת של מים קריטית לבריאות דרכי השתן ולמניעת התרבות של חיידקים מחוללי מחלות במערכת הזאת. נסי להקפיד לשתות לפחות ליטר וחצי מים ביום, ועדיף יותר, בייחוד בימי הקיץ החמים. כך לדוגמה, במחקר שהתפרסם בכתב העת JAMA Internal Medicine ב־2018, נמצא ששתייה מוגברת של מים יכולה להפחית ב־50% הישנות של דלקות בדרכי השתן בנשים.
7 צפייה בגלריה
טיפול טבעי בדלקות בדרכי השתן
טיפול טבעי בדלקות בדרכי השתן
אם היית בתקופה האחרונה בסטרס, נסי להפחית אותו על ידי תנועה שתניע את חום הלב החוצה מהגוף לא דרך מערכת השתן
(צילום: shutterstock)
4. בדקי את מפלס הסטרס כאמור, לפי הרפואה הסינית סטרס מגביר את החום בלב, והחום הזה מתפנה דרך מערכת השתן. לכן, אם היית בתקופה האחרונה בסטרס, נסי להפחית אותו על ידי יוגה, הליכה או כל תנועה שתניע את חום הלב החוצה מהגוף לא דרך מערכת השתן.
5. עברי להשתמש בסבון 100% טבעי סבונים לא טבעיים מכילים לעתים כימיקלים וחומרי בישום שעשויים לגרום לסביבה המעודדת התרבות חיידקים לא טובים.
7 צפייה בגלריה
טיפול טבעי בדלקות בדרכי השתן
טיפול טבעי בדלקות בדרכי השתן
בלי כימיקלים וחומרי בישום
(צילום: shutterstock)
6. לבשי רק תחתוני כותנה נושמים חשוב לתת לאיבר הנשי לנשום, וזה אומר ללבוש תחתוני כותנה אווריריים וגם לא להשתמש בתחתוניות המכילות חומרים סינתנטיים שעלולים לגרום להתרבות החיידקים הלא טובים באזור. כיום יש תחתוניות מכותנה 100% טבעיות למי שמרגישה שהיא לא יכולה בלי.
7. נסי חליטת "זקן תירס" חליטת ״זקן התירס" (שערות קלחי התירס) עשויה לרכך את הצריבה במתן שתן ולשקם את הרירית. חולטים את השערות במים רותחים, מניחים לחליטה להתקרר ושותים שלוש פעמים ביום. אפשר גם לקנות חליטה מוכנה בחנויות הטבע.
7 צפייה בגלריה
טיפול טבעי בדלקות בדרכי השתן
טיפול טבעי בדלקות בדרכי השתן
חולטים את השערות במים רותחים, מניחים לחליטה להתקרר ושותים שלוש פעמים ביום
(צילום: shutterstock)
8. הרבי באכילת פירות וירקות המכילים ויטמין C ויטמין C תורם לחיזוק מערכת החיסון ולכן רצוי להרבות במאכלים עשירים בוויטמין C, כמו גויאבה, גמבה אדומה וקיווי.
7 צפייה בגלריה
ויטמין C
ויטמין C
תגברי בוויטמין C
(צילום: Shutterstock )
9. קיבלת אנטיביוטיקה? טלי אותה עם פרוביוטיקה נטילת תוסף פרוביוטיקה המכיל חיידקים פרוביוטיים תורמת לשמירה על מאזן בין חיידקים ידידותיים לחיידקים פתוגניים במעי וחשובה במיוחד במהלך שימוש באנטיביוטיקה ואחריו כדי לסייע בשמירה על רמת החומציות של הנרתיק למניעת היצמדות פתוגנים.
10. שתי מיץ רימונים הרימון תורם למניעת הידבקות של חיידקים פתוגניים לרירית. מומלץ לשתות כוס מיץ רימון ביום לצורך למניעה.
7 צפייה בגלריה
טיפול טבעי בדלקות בדרכי השתן
טיפול טבעי בדלקות בדרכי השתן
רימונים. כוס מיץ רימון ביום לצורך למניעה
(צילום: shutterstock)
11. התייעצי בנוגע לשימוש בצמחי מרפא הטיפול בדלקות זיהומיות בדרכי השתן באמצעות צמחים מתייחס לשני מצבים: טיפול בדלקת פעילה וטיפול מניעתי שמטרתו הפחתת היצמדות החיידקים לאפיתל דרכי השתן. הטיפול המניעתי מיועד לנשים הנוטות לסבול מדלקות חוזרות או שישנם גורמים ספציפיים המעוררים את הדלקת אצלן ועליו להיות מותאם ספציפית לאישה על ידי איש מקצוע. בין הצמחים המוכרים ברפואה המסורתית לטיפול בדלקות בדרכי השתן: חמוציות, אכינצאה, עלי סרפד וערער. את הצמחים נהוג לצרוך בחליטה או במיצוי נוזלי באופן תכוף לאורך היום עד להיעלמות התסמינים. לרוב יהיה אפשר לראות שיפור מהיר בתסמינים, לעתים אף בתוך 24 שעות.
טיפול טבעי דלקות בדרכי השתן
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button