כשהמחשבה הישנה והשלילית מתעוררת, השתמשו במנטרה: מחק והחלף

בעזרת היפנוזה ודיבור עצמי: איך להפוך לבוס של המחשבות שלכם ולהתחיל לחשוב חיובי

10 דקות פעמיים ביום - זה כל מה שצריך כדי ליצור שינוי מהיר בדפוסי החשיבה. ד"ר תומר סברון, נוירוביולוג ופסיכולוג קליני רוחני, מציע חמש אסטרטגיות לשליטה במחשבות שליליות

פורסם:
רוב המחשבות שעולות בראשנו במהלך היום הן לא באמת מחשבות שבחרנו באופן מודע אלא מחשבות אוטומטיות שהמוח מייצר מעצמו. מרביתן שייכות לדפוסי חשיבה דומיננטיים שיוצרים מחשבות של כעס, דאגה, פחד. ככל שדפוס החשיבה שלילי יותר, כך הוא עלול לפגוע יותר באיכות החיים וביחסים עם הסביבה ולגרור אותנו למעגל קסמים. אנחנו חושבים שלילי, מגיבים שלילי - וחוזר חלילה.
קראו עוד:
כך למשל, דפוס חשיבה שמעורר כעס עלול לגרום להתפרצות זעם בגלל משפט קטן שנאמר לכם ולהרחיק מישהו מכם. למחרת, שוב אותו סיפור: המחשבה שמעוררת את דפוס הכעס מציתה את הלהבה שבתוככם, ואתם מתפרצים על אדם שנמצא בסביבתכם. כדי לצאת מהתקיעות יהיה עליכם לשנות את החשיבה השלילית ולהחליפה בחשיבה חיובית ובריאה יותר. איך עושים את זה?
ד"ר תומר סברון, נוירוביולוג ופסיכולוג קליני רוחני ומנחה סדנאות להיפנוזה עצמית, מציע לכם להיעזר באסטרטגיות הבאות כדי להפוך לבוס של המחשבות שלכם:

1. אתרו את המחשבה או את האמונה המגבילות את תפקודכם ושאותן אתם רוצים לשנות

הקדישו לכך את השבוע הקרוב. עקבו אחר כמה מהאמונות ומהמחשבות שעולות וצפות במהלך היום. בדקו אילו מחשבות דומיננטיות יותר מאחרות, וכתבו אותן על דף. לאחר שבידכם רשימה של כמה מחשבות כאלה, סמנו מתוכה מחשבה אחת שאותה אתם רוצים לשנות.

2. בדקו איך המחשבה שאתם רוצים לשנות מזיקה לכם או גורמת לכם להרגיש

יכול להיות שהמחשבה ש"אף אחד לא סופר אתכם" גורמת לכם להתכנס בתוך עצמכם, להתרחק מאנשים, מעציבה ומערערת אתכם. בעקבות זאת אתם מתקשים להציג את עצמכם לפני אנשים חדשים ומתקשים לעבור בהצלחה ראיונות במקום עבודה חדש. ציינו על הדף, לצד המחשבה שאתם רוצים לשנות, את הרגשות שעולים בכם בזמן שמחשבה שלילית מציפה אתכם.
2 צפייה בגלריה
חשיבה חיובית
חשיבה חיובית
השינוי בדפוס החשיבה שלכם יתרחש הרבה יותר מהר ממה שנדמה לכם
(צילום: shutterstock)

3. זהו את הטריגר למחשבה לא רצויה

לכל מחשבה דומיננטית יש טריגר שמצית אותה. נסו לבדוק מה מעורר אצלכם את המחשבה השלילית. למשל, רגע לפני שהוצפתם בהרגשה שאתם "שקופים" קיבלתם שיחת טלפון שבה נודע לכם שהחברים נפגשו לקפה, בלעדיכם! שיחת הטלפון הזאת היא הטריגר למחשבה "אני שקוף".

4. הגדירו קו חשיבה חדש וחיובי שאתם רוצים לאמץ

נמשיך עם הדוגמה של "אני שקוף". בדקו מה אתם רוצים להשיג במחשבה החדשה, אולי שאנשים יתחילו לשים לב אליכם ולזהות את האיכויות שלכם?
עכשיו כתבו 3־4 משפטים קצרים וחיוביים. למשל:
  • "אני מעוררת סקרנות".
  • "אני חד ויש לי הומור נפלא, ועוד רגע יגלו אותי".
  • "יש לי חיים מלאי משמעות".
שימו לב: במשפטים האלה אין שימוש במילות שלילה. כלומר במקום לכתוב "אני לא מוכן שיתעלמו ממני", המשפט צריך להיות מנוסח בחיוב: "אני מספיק מעניין כדי שיבחינו בי".

5. הטמיעו את המשפטים החדשים בתת־מודע

יש טכניקות שונות להטמעת המשפטים בתת־מודע. נדגים לכם שלוש מהן. נסו את כולן!
טכניקה ראשונה: מחק והחלף
כשהמחשבה הישנה והשלילית מתעוררת, השתמשו במנטרה: מחק והחלף. השימוש במנטרה מעין זו יוציא את השליליות החוצה ויפנה מקום למחשבה חיובית, חלופית, שהגדרתם קודם לכן בעצמכם. למשל, המחשבה "כולם מתעלמים ממני כאן" מציפה אתכם? אתם אומרים "מחק והחלף", ומתמקדים מיד במחשבה החיובית שהגדרתם: "עוד רגע יגלו את ההומור הנפלא שלי".
טכניקה שנייה: דברו אל עצמכם בגוף שני
דיבור עצמי עשוי לסייע לכם לשנות את כיוון החשיבה שלכם, אבל אם הפנייה לעצמכם בגוף ראשון לא משיגה את התוצאה הרצויה, נסו לדבר לעצמכם בגוף שני: למשל, במקום לומר "אני מרגיש מושפל וזנוח וזה מעציב אותי", נסו לומר לעצמכם: "אני יודע שאתה חש אומלל כרגע, אבל אתה ווינר. כבר עברת אתגרים מורכבים מאלה כמו גדול". האסטרטגיה הזאת מאפשרת לכם כצופים מהצד ליצור מרחב של מחשבות ורגשות עזים, להדוף את אלה שמלבות מצוקה ו"לחבק" את המחשבות המעצימות.
טכניקה שלישית: שימוש בטראנס היפנוטי
מטרת ההיפנוזה להנגיש ו"לפתוח" את התת־מודע כדי "לשתול" לתוכו את המחשבה החדשה שאנחנו רוצים לטפח, בדיוק כפי ששותלים שתילים באדמה. איך עושים את זה?
  • מתחילים בטכניקת הרפיה מכל סוג, למשל תרגילי נשימות: נשמו עמוק מהאף, מלאו את הריאות, הבטן ובית החזה במקסימום אוויר שאתם יכולים. המתינו כמה שניות ושחררו בהדרגה דרך הפה. חזרו על התרגיל כמה פעמים.
  • תוך כדי היכנסו לאוטוסוגסטיה (שכנוע עצמי) חיובית: בחרו את המשפטים שהגדרתם לחשיבה החדשה. חזרו על המשפטים החדשים שאתם רוצים לחזק בתת־מודע שלכם שוב ושוב במצב ההיפנוטי. התת־מודע לומד באמצעות חזרתיות, וכך אתם גם מאיצים את תהליך הטמעת המשפטים החדשים בו.
  • עכשיו תרגמו את המחשבה לתמונות: איך הייתם רוצים לראות את עצמכם? למשל, אם במחשבה הישנה הייתם שקופים, במחשבה החדשה אתם במרכז העניינים. צרו תמונה דמיונית שבה אתם רואים את עצמכם כמו שאתם רוצים ובוחרים להיות. השימוש בדמיון בעת טראנס היפנוטי מעצים את הרצון שלכם ומזרז את תהליך ההטמעה בתת־מודע. גם כאן כדאי לחזור על התמונה הדמיונית הרצויה כמה פעמים לצורך חיזוקה בתת־מודע.
  • הוסיפו רגש: להגברת האפקטיביות של ההיפנוזה העצמית עליכם להוסיף רגש לסרט או לתמונות שאתם מייצרים בדמיונכם. שאלו את עצמכם איך אתם מרגישים כשאתם במרכז העניינים: אופוריה, שמחה, התרגשות, סיפוק? נסו להרגיש את קשת הרגשות האלה בזמן התהליך ההיפנוטי.
ככה יוצרים שינוי בדפוסי החשיבה. אם תתרגלו את הטכניקות האלה בהתמדה לפחות פעמיים ביום במשך עשר דקות, השינוי בדפוס החשיבה שלכם יתרחש הרבה יותר מהר ממה שנדמה לכם. לפעמים אפילו בתוך ימים ספורים. במוח הגמיש הדפוסים החדשים שיצרתם בעצמכם באופן מודע ומכוון יהפכו לאוטומט החדש, ואילו המחשבות הישנות ילכו וייחלשו, עד שיתפוגגו לגמרי.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button