אנשים שעוסקים במטלות הבית מבלים פחות זמן בישיבה. יושבנות נמצאה במחקרים רבים כקשורה לבריאות לקויה, כולל בריאות המוח

פטרו את העוזרת: 7 סיבות בריאות להתמסר למטלות הבית

שטיפת כלים, ניקוי חלונות וסידור מגירות מעולם לא נראו אטרקטיביים כל כך - איך עבודות הבית משפיעות על תפקוד המוח וכיצד תוכלו גם לחזק בעזרתן את השרירים ואפילו לשפר את מצב הרוח?

פורסם:
נאלצים לנקות את הבית בעצמכם, לעשות קניות ולבשל? במקום לקטר ולפנטז על עזרה צמודה, אולי כדאי שתשאלו את המוח שלכם מה הוא חושב על זה.
במחקר חדש שנערך במרכז לגריאטריה בקנדה ובדק את הקשר בין ביצוע מטלות הבית לנפח המוח ולתפקוד הקוגניטיבי, נמצא שאצל הנבדקים שהשקיעו את הזמן הרב ביותר במטלות כמו סידור הבית, ניקיון, הכנת ארוחות, קניות ובישול, חל שינוי ניכר בהיפוקמפוס, אזור במוח שאחראי על הזיכרון והלמידה, ובאונה המצחית, שקשורה לתפקוד הקוגניטיבי.
לדברי החוקרים, מטלות הבית כרוכות בתכנון ובארגון, מה שמסייע ליצירת קשרים עצביים חדשים במוח. כמו כן, אנשים שעוסקים במטלות הבית מבלים פחות זמן בישיבה. יושבנות נמצאה במחקרים רבים כקשורה לבריאות לקויה, כולל בריאות המוח.
קראו עוד:
אבל האמת היא שלא רק המוח ירוויח מכך שתתחזקו את הבית בעצמכם. לילך ארז, פיזיותרפיסטית ומרצה למדעים, מונה עוד כמה יתרונות בהתאם לסוגי המטלות השונות:
1. הרמת כיסאות וסלי קניות: חיזוק השרירים והעצמות
נשיאת משקל במסגרת מטלות הבית, כמו הרמת דלי מים, סל קניות וכיסאות, מאתגרת את השרירים על ידי יצירת התנגדות חיצונית וכך תורמת לחיזוק השרירים והעצמות.
5 צפייה בגלריה
סיבות טובות לעשות את מטלות הבית
סיבות טובות לעשות את מטלות הבית
מאתגר את השרירים
(צילום: Shutterstock)

טיפ: כשאתם חווים את עוצמת המאמץ, נשפו אוויר החוצה. זו דרך מצוינת לסייע לשרירי הבטן להתגייס למשימה ולתמוך בגב.
2. ניקוי חלונות ואבק ממדפים גבוהים: שיפור גמישות המפרקים
הושטת יד ארוכה למעלה לצורך ניקוי אבק ממדף גבוה, הורדת חפץ או ניקוי חלונות מעודדים את הגדלת טווחי התנועה במפרק הכתף ובכך מסייעים בשיפור של גמישות המפרקים. זאת ועוד, כשעולים על קצות האצבעות כדי להגיע למקום גבוה יותר, תורמים גם לחיזוק שרירי התאומים ברגליים.
5 צפייה בגלריה
סיבות טובות לעשות את מטלות הבית
סיבות טובות לעשות את מטלות הבית
מסייע בשיפור של גמישות המפרקים
(צילום: Shutterstock)

טיפ: כשאתם מבצעים את הפעולות האלה עמדו בצעד פסיעה ושמרו על מרחק קל מהמדף או מהחלון. בעמידה קרובה מדי קיימת נטייה להקשית את הגב, מה שעלול לגרום לאי נוחות בגב התחתון.
צריכים להזיז שולחן, כורסה, ספה או שידה? עדיף תמיד לדחוף אותם למקום היעד ולא לבצע פעולת משיכה. דחיפה מייצרת תנועה טבעית שנעה עם משקל הגוף. משיכת חפצים, לעומת זאת, עלולה להכאיב ולהעלות את הלחץ התוך־בטני
3. שימוש במדיח וסידור מגירות תחתונות: חיזוק שרירי הירך והברך
פעולת כיפוף הברכיים לצורך הכנסה או הוצאה של הכלים מהמדיח או סידור המגירות התחתונות תורמים לחיזוק שרירי הירך והברך. אגב, זו גם הזדמנות מצוינת לבצע סקווטים במהלך הפעולה.
טיפ: אנשים עם טווח תנועה מוגבל שמונע מהם להתכופף בנוחות יכולים להיעזר בשרפרף קטן כדי לשבת עליו ולהקפיד על עבודת שרירי הרגליים במהלך הקימה ממנו.
4. שטיפת כלים: חיזוק שרירי הרגליים, שיווי המשקל והפחתת מתח נפשי
שטיפת כלים בכיור מספקת הזדמנות נהדרת לחיזוק שרירי הרגליים וכפות הרגליים וכן לשפר את שיווי המשקל והיציבות. אם תמקדו את תשומת הלב בפעולה הזאת, היא אף עשויה לשמש כתרגול מיינדפולנס. במחקר שפורסם בכתב העת Mindfulness ב־2014 נמצא כי משתתפים שהדיחו כלים באופן מודע - התמקדו בריח הסבון, בטמפרטורת המים, בתחושת הכלים בידיים - דיווחו על ירידה ברמת העצבנות והחרדה ועל עלייה בתחושת הרווחה הנפשית.
5 צפייה בגלריה
סיבות טובות לעשות את מטלות הבית
סיבות טובות לעשות את מטלות הבית
ירידה ברמת העצבנות
(צילום: Shutterstock)

טיפ: כדי להימנע מכאבי גב במהלך שטיפת הכלים, פתחו את הארון מתחת לכיור והניחו לסירוגין רגל אחת, פעם ימין ופעם שמאל, על פנים הארון. הגבהת הרגל מחלקת את העומסים ומקילה על האגן ועל הגב.
5. לישת בצק: חיזוק חגורת הכתפיים ושרירי הבטן
לישת בצק בעזרת הידיים מחזקת את שרירי חגורת הכתפיים, הידיים והבטן.
טיפ: אם תשנו את מהירות העבודה מדי פעם, תגדילו את סבולת השרירים, מה שאומר שתוכלו לשמור על הכוח לאורך זמן בלי להתעייף.
5 צפייה בגלריה
לחיזוק שרירי חגורת הכתפיים, הידיים והבטן
לחיזוק שרירי חגורת הכתפיים, הידיים והבטן
לחיזוק שרירי חגורת הכתפיים, הידיים והבטן
(צילום: ירון ברנר)

6. שטיפה וטאטוא הבית: שיפור שיווי המשקל
בזמן שטיפת הרצפה או טאטוא אנו נדרשים לייצב את עצמנו ובכך מעודדים את תפקודי שיווי המשקל.
טיפ: הקפידו על מוט מגב או מטאטא ארוך כדי לשמור על מנח יציב ומוארך. למניעת החלקה הקפידו גם על נעליים עם סוליה מחורצת, והימנעו מהרטבת הרצפה בכמויות גדולות של סבון ומים.
7. ואם אפשר, צאו גם לגינה (או למרפסת)
מחקרים רבים הדגימו כי לעבודות בגינון יש השפעה מיטיבה על מצבי בריאות רבים, כמו דיכאון וחרדה, ירידה במשקל, תפקוד קוגניטיבי, שביעות רצון מהחיים וכושר גופני. העבודה בגינה מאלצת להפעיל את הגוף למשך זמן רב: להתכופף, לקום, לעדור, לזרוע, לנכש עשבים, לגרף, לדשן, להשקות. כל הפעולות הפשוטות האלה, לכאורה, מצטברות לזמן פעילות פיזית.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button