שתף קטע נבחר

גדעון סער: "לצאת למתקפת מנע נגד מפעלי דיוק הטילים של חיזבאללה"

גדעון סער אומר כי אם ישראל לא תפעל כעת נגד הטילים המדויקים של חיזבאללה, היא תשלם מחיר גבוה יותר בעימות הבא. "הם ישיגו יכולת איכותית לתקוף יעדים ולהגביל את מרחב הפעולה האסטרטגי של ישראל"

  

 

השר לשעבר גדעון סער קרא היום (יום רביעי) ל"מתקפת מנע נגד מפעלי הטילים המדוייקים של חיזבאללה בלבנון". זאת, לדבריו, משום ש"אנחנו מתקרבים לנקודת אל חזור מבחינת חיזבאללה". סער גם הודיע כי בכוונתו להתמודד בפריימריז של הליכוד לקראת הבחירות ב-2019.

 

"היכולות הצבאיות של חמאס מתחזקות מסבב צבאי אחד למשנהו מאז ההתנתקות. אך האיום האמיתי הוא מצפון - חיזבאללה", אמר סער בוועידת הגרוז'לם פוסט. "אם ישראל לא תבצע מתקפת מנע בקרוב, זה יגבה מאיתנו מחיר כבד בעתיד. מתקפה שכזו עלולה לגרור תגובה, אך אנחנו נשלם מחיר גבוה יותר בעימות הבא אם לא נפעל. הם ישיגו יכולת איכותית לתקוף יעדים בישראל, וישיגו יכולת להגביל את מרחב הפעולה האסטרטגי של ישראל, גם כנגד איראן".

 

סער אמר עוד כי מטרת איראן ושלוחתו החיזבאללה היא ליצור יכולת מהלומה איכותית על העורף הישראלי, הצבאי והאזרחי, ממדינה שכנה. זאת, במטרה להגביל את חופש הפעולה האסטרטגי של ישראל, במקרה של התקדמות איראנית בתוכנית הגרעין שלה.

 

 

 

סער הזכיר בדבריו את התייחסות ראש הממשלה נתניהו לנושא מעל בימת האו"מ בספטמבר האחרון, לפיו הטילים המדויקים יוכלו להיות מטווחים לעומק ישראל בדיוק של עשרה מטרים. סער: "אם חיזבאללה ואיראן יצליחו להגיע ליעדם - המחיר שתשלם ישראל בעימות עתידי יהיה מאוד משמעותי". בנושא זה הזכיר סער כי במאמר משותף ביולי 2017 עם רון טירה שפורסם בכתב עת של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), הוא הציב תפיסה שלמה של קווים אדומים בהקשר הלבנוני-סורי, המדגישה את חומרת האיום מפרויקט המפעלים לטילים מדויקים בלבנון.

 

סער הוסיף כי דרושה גם גישה חדשה נגד ההתבססות של איראן בסוריה. "איראן פרסה שם תשתית טילים אבל לישראל אסור להירתע אלא להמשיך את מתקפותיה בסוריה. בעתיד לישראל יהיה קשה יותר לפעול שם. על ישראל להבטיח שההתבססות הצבאית האיכותית של איראן בסוריה תיעצר, לפני שייסגר חלון ההזדמנויות - וזה דורש יותר פעילות מצד ישראל".

 

נאום גדעון סער ועידה ג'רוזלם פוסט (צילום: מרק סלאם)
השר לשעבר גדעון סער. להמשיך לתקוף בסוריה(צילום: מרק סלאם)

השר לשעבר התייחס גם לתוכנית השלום האמריקנית שצפויה להתפרסם בקרוב: "אני יכול לקוות שהממשל האמריקני הנוכחי יימנע מלשוב על אותן טעויות שעשו ממשלים קודמים, שטעו בכך ששמו במרכז התוכנית את הקמתה של עוד מדינה ערבית בלב ארץ ישראל. צעד כזה רק ירחיק אותנו משלום ומיציבות. ישראלים רבים מקווים שידידתנו הקרובה ביותר תביא גישה חדשה ורעננה לנושא".

 

לגבי עתידו הפוליטי אמר סער: "התקופה הקרובה תכלול, ותדרוש, החלטות קשות. אני ארוץ בבחירות 2019 בליכוד. אני אעשה זאת כדי לחזק את מפלגתי ולחזור למוקדי קבלת ההחלטות במדינה".

 

בחודש שעבר טען נתניהו כי יש "שר לשעבר בליכוד שרקח תרגיל חתרני". בלי להזכיר את שמו של גדעון סער, אמר ראש הממשלה כי "זה כמה שבועות שאני יודע ששר לשעבר בליכוד מדבר עם גורמים בקואליציה ורקח איזה תרגיל חתרני, שאני אביא את הליכוד לניצחון סוחף בבחירות ואחר כך ידאגו שאני לא אהיה ראש ממשלה, בניגוד לרצון בוחרי הליכוד, בניגוד לרצון הציבור, בניגוד לדמוקרטיה".

 

תמונה מחולקת גדעון סער בנימין  נתניהו (צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
גדעון סער ובנימין נתניהו(צילום: אלכס קולומויסקי, AP)

סער הגיב לדברי ראש הממשלה ואמר כי "זאת חציית קו אדום, קרה פה דבר חמור. סייעתי לנתניהו להגיע לשלטון ומעולם לא הייתי מאויביו. לצערי הוא מוקף בחורשי רעות ומזימות. זה לא לטובת הליכוד וזה מזרים רעל לעורקיה. אני קורא לראש הממשלה - תציג ראיות. עליתי לדרגת איום על המשטר".

 

גורמים פוליטיים טענו בעקבות הדברים כי ראש הממשלה מנסה להחליש את סער, כל עוד נתניהו חזק.

הוא גם הציף נושא שממילא רגיש אצלו כבר זמן רב ונוגע לסמכויותיו הרחבות מידי לדעתו, השמורות לנשיא המדינה בכל הנוגע להרכבת ממשלה. לעניין זה רמז נתניהו כי התרגיל של סער חשף את הפירצה בחוק והוסיף כי "נחשוב מה לעשות עם זה".

 

האזהרה של נתניהו באו"ם

ראש הממשלה התייחס בנאומו בעצרת האו"ם בספטמבר האחרון למפעלים שאיראן מקימה בלבנון. "איראן מורה לחיזבאללה לבנות אתרים סודיים לטובת טילים מדויקים שיכולים לפגוע בעומק ישראל בדיוק של מטרים בודדים". נתניהו פנה לארגון הטרור השיעי ואמר: "חיזבאללה מנצל חפים מפשע בביירות כמגינים אישיים. הם הציבו שלושה בתי מלאכה לשדרוג טילים ליד נמל התעופה של בירת לבנון".

 

נתניהו הציג למנהיגים שנכחו בעצרת האו"ם תמונה של נמל התעופה בביירות ואמר: "הנה מפעל הטילים הראשון בשכונת עוזאי. לא רחוק משם - מסלולי נמל התעופה. המפעל השני נמצא מתחת לאצטדיון, במרחק של שני בלוקים מהנמל, והשלישי נמצא ממש סמוך לו. המסר שלי לחיזבאללה: ישראל יודעת מה ואיפה אתם עושים - ולא תיתן לכם להתחמק מזה".

 

לאחר נאומו של  ראש הממשלה נתניהו בעצרת הביטחון של האו"ם, צה"ל חשף תיעוד של מפעלי הטילים המדויקים של חיזבאללה בלבנון.  צה"ל הציג שלושה מתחמים: אתר בתוך אצטדיון כדורגל של נבחרת חיזבאללה, אתר בסמוך לשדה התעופה הבינלאומי "חרירי" של לבנון, אתר בלב שכונת מגורים ובסמוך למבנים אזרחיים המרוחק כ-500 מטרים בלבד ממסלול הנחיתה של שדה התעופה.

 

ביום ראשון השבוע, לאחר שאביגדור ליברמן הודיע על התפטרותו מתפקידו כשר הביטחון, נתניהו כינס מסיבת עיתונאים. "אנחנו נמצאים באחת התקופות הביטחוניות המורכבות ביותר. אנחנו בעיצומה של המערכה ובאמצע המערכה לא נוטשים ולא משחקים בפוליטיקה. ביטחון המדינה הוא מעבר לפוליטיקה. וביטחון המדינה הוא גם מעבר לשיקולים אישיים. שוחחתי עם כל ראשי הקואליציה, אמרתי להם - זה הזמן לגלות אחריות. אל תפילו את הממשלה, ובייחוד לא בעיתוי ביטחוני רגיש זה", אמר ראש הממשלה, מבלי לפרט לגבי המצב הביטחוני.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מרק סלאם
גדעון סער, היום
צילום: מרק סלאם
מומלצים