שתף קטע נבחר

במלחמה הזאת, אוכל הוא הנשק האכזרי מכולם

המלחמה הסעודית בתימן הפכה את המדינה לזירת המשבר ההומניטרי הקשה בעולם. חצי מהתושבים סובלים מרעב, וגורלם תלוי בנמל אחד

רוחות השינוי שהביא עמו "האביב הערבי" של תימן, לפני שמונה שנים, נראות רחוקות מאי פעם. "מהפכת הצעירים", שביקשה להפיל בראשית 2011 את השלטון המושחת בראשות הנשיא המנוח עלי עבדאללה סאלח ולקדם רפורמה כוללת במדינה, התדרדרה למלחמה פנימית אלימה ולהפיכה בראשות המורדים השיעים-זיידים, המכונים החות'ים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

ילד תימני מורעב. עובדי האו"ם מסכנים את חייהם כדי להעביר מזון (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ילד תימני מורעב. עובדי האו"ם מסכנים את חייהם כדי להעביר מזון(צילום: רויטרס)
תומכים של מורדים חות'ים תימן חודיידה (צילום: AFP)
החות'ים בתימן. פחדו מהתנקשות בדרך לשיחות השלום(צילום: AFP)

חודשים ספורים לאחר שתפסו החות'ים את השלטון בצנעא ובחלקים רבים של המדינה הכריזו הסעודים מלחמה על תימן, במטרה להשיב על כנו את השלטון הלגיטימי ולמגר את החות'ים, שנתפסו בעיניהם כשלוחה איראנית הפועלת על אדמת תימן. הקואליציה הצבאית, הערבית בעיקרה, שייסדו הסעודים, מובילה מאז מרץ 2015 מערכה צבאית שמוטטה את תימן והפכה אותה לזירת המשבר ההומניטרי החמור ביותר בעולם.

 

מקץ כמעט ארבע שנים של לחימה, ולאחר נסיונות תיווך כושלים רבים בעבר, החל בחודש דצמבר האחרון מהלך פיוס בין נציגי ממשלת תימן המודחת לבין נציגי המורדים החות'ים, בתיווך האו"ם.

 

אופטימיות זהירה ליוותה את שיחות הפיוס שהתנהלו בשבדיה ובירדן. נדמה היה שהצדדים מוכנים למשא ומתן: סעודיה, שהתייצבה לימין הממשלה המודחת, ספגה בחודשים האחרונים ביקורת בינלאומית על התנהלותה בתימן, והמצב ההומניטרי הקשה בתוך תימן והשחיקה של החות'ים נתנו אף הם את אותותיהם. כל אלה, בהיעדר הכרעה צבאית, הפכו את האופציה הדיפלומטית למוצא סביר, הכרחי אולי, עבור הצדדים.

הלוויות הילדים שנהרגו באוטובוס בהפצצה של סעודיה סעדה תימן (צילום: AFP)
מביאים למנוחות עשרות ילדים תימנים שנהרגו בהפצצת אוטובוס סעודית(צילום: AFP)

שבטים שנמאנים למורדים החות'ים הפגנת תמיכה בשיחות השלום תימן (צילום: AP)
כשהנשיא לשעבר בגד, הם רצחו אותו. החות'ים(צילום: AP)

אלא שחוסר האמון ליווה את מהלך הפיוס מתחילתו. שליח האו"ם, מרטין גריפית', אף נאלץ להתלוות לטיסה של חברי המשלחת מטעם החות'ים מצנעא לשבדיה כדי לערוב לביטחונם ולהפיג את חששם מהתנקשות סעודית.

 

ההסכמות בין הצדדים התגבשו לכדי מה שנודע כ"הסכם שטוקהולם", שבמסגרתו נדרשו החות'ים, בשלב הראשון, להסיג את כוחותיהם מנמלי אל-חודידה, סליף וראס עיסא (נמלים מרכזיים למשלוח סחורות, סיוע, נפט ומזון). כוחות הקואליציה הסעודית נדרשו מצדם להיפרס מחדש מחוץ לפרברי מזרח העיר חודידה עד סוף ינואר 2019. בנוסף התחייבו הצדדים לאפשר מעבר בטוח מנמל חודידה לבירה צנעא ודרומה לתעז. הסכמה עקרונית הושגה גם על שלב שני, שבו ייפרסו מחדש כוחותיהם של שני הצדדים בכל מחוז אל-חודידה.

 

80% צריכים סיוע בסיסי

אלא שהפסקת האש, שסוכמה ב-13 בדצמבר, הופרה בשיטתיות על ידי שני הצדדים, והפריסה מחדש של הכוחות בחודידה אינה מתקדמת. גם סוגיית חילופי השבויים, שנדונה בשיחות עם הצלב האדום בשבדיה ואחר כך בירדן, תקועה.

תימן חות'ים מגייסים ילדים חיילים מלחמה נגד סעודיה (צילום: AP)
הלוחמים מחלקים מזון למי שהם רוצים. ילד שגויס לצבא החות'ים(צילום: AP)

תימן הפצצה אוטובוס ילדים סעודיה (צילום: AFP)
הפגנה בתימן בעקבות הפצצה סעודית קטלנית(צילום: AFP)

יתר על כן, ה"צעדים בוני האמון" שביקש האו"ם לבסס בין החות'ים לבין נציגי ממשלת תימן לא תורגמו עד עתה למעשים. אזרחי תימן נותרו קורבנותיה האמתיים של המלחמה האיומה הזו: עובדים של ארגוני סיוע מסכנים את חייהם בניסיון להעביר מזון ותרופות אל מחוץ לעיר הנמל הראשית, והקבוצות הנלחמות, מכל הצדדים, גונבות משלוחי מזון, מחלקות אותם כראות עיניהן או סוחרות בהם במחיר הרעבתה של האוכלוסייה האזרחית.

 

עוד ניתוחים מרתקים על המזה"ת מבית "הפורום לחשיבה אזורית" תוכלו לקרוא כאן  

מהמאמרים הקודמים בסדרה: בן סלמאן, רוצח המונים , בוליווד גילתה את האיסלאם – ומעצבנת את כולם

 

במדינה שבה כ-80% מהתושבים זקוקים לסיוע בסיסי וכמחציתם סובלים מרעב, רבים מהם בסכנת מוות, הפסקת אש בנמל חודידה היא הצלת חיים של ממש. מדובר במשא ומתן על חייהם של מליוני אזרחים בתימן, שנתונים לחסדיהם של כוחות פוליטיים ושל תיווך בינלאומי. הפגנות נשים בצנעא בראשית דצמבר, שבהן דרשו ייצוג בשיחות הפיוס, מבטאות את חוסר הביטחון של האזרחים וחוסר אמונם בצדדים הנצים. בסוף ינואר 2019 אף נאלצה סוכנות המזון של האו"ם לאיים בהפסקת משלוחי המזון לתימן בשל גניבתם.

 

הנשק האמריקני הגיע לאל-קאעידה

לעומת זאת, משלוחי נשק וציוד לחימה ממשיכים לזרום אל תימן, ואיתם שכירי חרב שגויסו בתחילת המלחמה ממדינות בקרן אפריקה, ובהמשך מקולומביה, נפאל ומדינות נוספות. על פי הערכות שונות, איחוד האמירויות קיבלה ממדינות מערביות נשק בשווי שלושה וחצי מיליארד דולר מאז תחילת 2015. ארצות הברית, בריטניה, אוסטרליה ומדינות נוספות ממשיכות לחמש את הקואליציה במלחמתה נגד החות'ים, למרות הביקורת שהן סופגות מבית והמהלך המתגבש בסנאט האמריקני לביטול עסקת נשק גדולה בין ארה"ב לבין סעודיה.

תמונות השנה של AFP (צילום: AFP)
נמל חודידה יכול להביא שינוי. באסם בן השנתיים, שסובל מתת תזונה(צילום: AFP)

בתחילת פברואר פרסמה רשת CNN תחקיר על כלי נשק מתוצרת אמריקנית שהועברו לידי פעילי אל-קאעידה בתימן באמצעות סעודיה ואיחוד האמירויות במסגרת המלחמה בחות'ים. בריתות בין יריבים הפכו לעניין שבשגרה בחסות המלחמה; נשיא תימן לשעבר, סאלח, שניהל מאבק עיקש ואלים נגד החות'ים בעשור הקודם, העמיד לרשותם כוחות לוחמים שנותרו נאמנים לו. בסוף 2017, לאחר שהודיע על ביטול הברית בין הצדדים תוך התקרבות לסעודים, הוא נרצח בידי החות'ים.

 

עוד על המלחמה האיומה בתימן:

בני 10 מגויסים ל"ג'יהאד נגד היהודים"

בגלל המלחמה והעוני, אחמד גר על העץ

מתה אמל בת ה-7, סמל הרעב בתימן

 

מהלכי הפיוס ו"הסכם שטוקהולם" חשובים ונחוצים, אולם הם עדיין לא נותנים את אותותיהם בשטח. מעבר לכך, אין בהם התייחסות של ממש לריק הפוליטי בתימן, לבעיית דרום תימן ושאיפותיה לעצמאות, לבקיעים בקואליציה בין סעודיה לבין איחוד האמירויות, להשפעה העצומה שיש לסעודיה על ממשלתו המודחת של הנשיא הגולה עבד רבו מנסור האדי, ואף לתרומתו של המערב להמשך המלחמה.

 

נמל חודידה, שהפך לזירת לחימה מרכזית מיוני 2018 ולאבן בוחן במאזן הכוחות של המלחמה, ניצב עכשיו כתקווה לשינוי עבור אזרחי תימן ועתידם. אם ייכשל המהלך הנקודתי והראשוני הזה, מה יהא גורלו של הסכם כולל לשלום בתימן?

 

ענבל נסים-לובטון היא עמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
פעוט סעודי הסובל מתת תזונה
צילום: רויטרס
מומלצים