בשיתוף מפעל הפיס

"היא לא רק מורה, היא האימא השנייה שלי"

בית הספר קבע ששחר תלמד 3 יחידות מתמ', אך המורה ממרכז הלמידה לא ויתרה, ושחר סיימה 4 יחידות מתמ' בציון 97
"אירנה היא לא מורה אלא היא אימא שנייה שלי", כך מתארת שחר, תלמידת כיתה יב' את אירנה רובין (59), מורה במרכז הלמידה מהל"ב של החברה למתנ"סים הארצית הפועל במרכז הקהילתי דורה בנתניה.
המפגש בין השתיים התרחש לאחר שבבית הספר שבו למדה שחר החליטו עבורה כי היא תיגש ל-3 יחידות של מתמטיקה. שחר, המתמודדת עם קשיי קשב וריכוז, הייתה על סף איבוד הרצון והתקווה להצליח בבגרויות, אך כבר במפגש הראשון עם אירנה, נרקמה ביניהן רשת ביטחון המבוססת על אמון והבנה כי מתמטיקה הוא אמנם מקצוע חשוב, אך אין דבר שהיא לא תצליח בו כל עוד תחלום ותציב לעצמה את ההצלחה מול העיניים. השיחה הראשונה של אירנה עם שחר הייתה על חלומות, החלומות ששחר רוצה להגשים ומה היא רוצה לעשות כשתהיה גדולה.
6 צפייה בגלריה
אירנה רובין, מורה במרכז הלמידה מהל"ב של החברה למתנ"סים הארצית
אירנה רובין, מורה במרכז הלמידה מהל"ב של החברה למתנ"סים הארצית
אירנה רובין, מורה במרכז הלמידה מהל"ב של החברה למתנ"סים הארצית
בעקבות השיח המיוחד הזה, שחר הבינה כי ההצלחה תלויה באמונה האישית שלה ובעיקר לחלום הכי רחוק שאפשר. לאחר כמה חודשי למידה משותפים, שידעו עלויות ומורדות הגיע יום בחינת הבגרות במתמטיקה, ולאירנה היה דבר אחד חשוב למסור לשחר לפני כן – חיבוק. היא נסעה אל בית הספר ונתנה לשחר חיבוק ענק וביקשה ממנה לזכור שהבגרות חשובה אבל העיקר היא הדרך שעשתה עד לבחינת הבגרות. שחר סיימה את בחינת הבגרות במתמטיקה ב-4 יחידות בציון של 97.
אירנה רובין מלמדת במרכז הלמידה מהיום הראשון להקמתו, וזהו רק סיפור הצלחה אחד מיני רבים שחוללה בזכות גישתה המיוחדת. "היא אשת חינוך בחסד עליון ומאוד מיוחדת ומגיעה ללמד במרכז כאילו מגיעה לביתה ולילדיה הפרטיים. הגישה החינוכית שמלווה את אירנה בכל העת היא שכל ילד/ה מבחינתה הם עולם ומלואו", מספרים במתנ"ס. " גם כשהתלמידים היו מיואשים היא לא ויתרה והמשיכה להסביר להם בכל דרך אפשרית עד שהבינו את החומר ולא די בכך, היא ממשיכה להסביר עד שחומר הלמידה הופך עבור כל אחד מהם "כחומר ביד היוצר".
"אני לא מוותרת לאף אחד מהם ועל אף אחד מהם, אני אוהבת ילדים ומתמטיקה וביחד זה שילוב מנצח", אומרת אירנה. "היתה לי תלמידה בכיתה ו' שהתקשתה מאוד בגיאומטריה ולא הצליחה בחישוב נפח קובייה. מצאתי את עצמי מחפשת כלי שיתאים להסבר פשוט עבור הילדה. מצאתי את הכלי המתאים ובשיתוף איתה, כי אין טוב ממראה עיניים, הגענו לפתרון הבעיות והיא כמובן יצאה מחויכת ורגועה ובתחושת סיפוק אדירה.
"במקרה נוסף, הגיע אל מרכז הלמידה נער שעמד בפני בחינות המעבר לחטיבה, עם חוסר גדול מאוד במתמטיקה. בשלב ראשוני ערכנו פגישת הכרות שעיקרה היה הרגעה והסרת הפחד על מנת ליצור עבורו פניות ללמידה. גיליתי תלמיד מבריק ומאוד שקט, ותוך כדי עבודה ראיתי כיצד הוא הקדיש את רוב זמנו לטובת הצלחה מתוך החדרת האמונה ביכולותיו ומתוך הצלחות קטנות שבדרך. היו ימים בהם מצאתי אותו מחכה מחוץ לחדר הלמידה למרות שלא הגיעה שעת השיעור שלו ומבקש שיעורים נוספים. אני יכולה לספר בגאווה גדולה שהוא עבר את מבחני הקבלה בהצלחה לחטיבה אותה בחר ושאף ללמוד בה".

החלילן מהמלין

מביא את הטבע אל התלמידים הביתה כדי שיוכלו להמשיך וליהנות ממנו
שמעון סדרס עובד בתוכנית קרב של החברה למתנ"סים הארצית בבית ספר "שדות אשכול" שבמועצה האזורית אשכול, כחלק מתוכנית הטבע שעובדת בסינרגיה עם תוכנית המדעים. לשמעון אהבה גדולה לתלמידים ולתפקיד שלו בבית הספר, והוא מקבל חזרה אהבה וחיבוק מהתלמידים, עוד בטרם כניסתו לכיתה, כשהם רצים אליו לשער בית הספר כדי לברך אותו לשלום. התלמידים תמיד נמצאים בסביבתו, זו גם הסיבה שהכינוי שלו הוא "החלילן מהמלין".
6 צפייה בגלריה
שמעון סנדרס, עובד תוכנית קרב של החברה למתנ"סים הארצית
שמעון סנדרס, עובד תוכנית קרב של החברה למתנ"סים הארצית
שמעון סדרס, עובד תוכנית קרב של החברה למתנ"סים הארצית

בתקופת הקורונה, בזמן שבית הספר היה סגור, שמעון המשיך להגיע בקביעות כדי לטפל ולשמר את גינות הלימוד של הילדים, כי היה לו חשוב שעבודתם לא תיפגע ושיהיה להם למה לחזור. "כאשר הסגר התארך והילדים לא יכלו ליהנות מלימודי הטבע, שמעון הביא ביוזמתו לילדים ולילדות צמחים הביתה, כדי שיוכלו להמשיך וליהנות ולגדל אותם בביתם באופן עצמאי, ויוכל וליישם את מה שלמדו ממנו. בזכותו ההורים והילדים שקיבלו את הצמחים, המשיכו את הלמידה באמצעות ה"זום" בהנחיה מקוונת של שמעון, שהדריך אותם והיה לצדם בכל עת.
"שמעון הוא חלק בלתי נפרד מצוות בית הספר, יכולות ההדרכה שלו הצליחו לשמח את הילדים גם כשהיו מסוגרים בבית. הוא מצליח לעורר סקרנות בתלמידים, יוצר דיאלוג עמם, מצמיח ומטפח בהם מיומנויות של הערכה עצמית, חיזוק הדימוי העצמי והמסוגלות, אחראי, יוזם, ואהוב", מספרת עליו גינת קמחי, הממונה עליו מטעם תכנית קרב של החברה למתנ"סים הארצית.

6 צפייה בגלריה
שמעון סנדרס, עובד תוכנית קרב של החברה למתנ"סים הארצית
שמעון סנדרס, עובד תוכנית קרב של החברה למתנ"סים הארצית
שמעון סדרס, עובד תוכנית קרב של החברה למתנ"סים הארצית

חדר בריחה ללימוד אנגלית

המורה שמתלמדת אנגלית בעזרת כתיבת שירי ראפ
גלית צ'רניס מלמדת כבר 26 שנים, וכמורה לאנגלית בתוכנית היל"ה של החברה למתנ"סים באזור השרון הצפוני (תל מונד, קדימה וכפר יונה), היא מגישה תלמידים לבחינות 12 שנות לימוד והן לבגרויות ברמה של 3, 4 ו-5 יחידות בגרות. היא מפגינה אהבה אמיתית ותשוקה למקצוע וזוכה לאהבה גדולה בחזרה מהתלמידים. מעבר למקצועיות, מחויבות ומסירות לעבודתה, היא תמיד נכונה ללמוד ולהתפתח. היצירתיות שלה והתמחותה בהוראה מתקנת מאפשרות לה להתאים לכל תלמידה ותלמיד את שיטות ההוראה המותאמות והייחודיות עבורם באופן חוויתי.
6 צפייה בגלריה
חדר בריחה ללימוד אנגלית
חדר בריחה ללימוד אנגלית
חדר בריחה ללימוד אנגלית
דיקלה גרוס פודור, המנחה הפדגוגית האחראית על האזור בתוכנית היל"ה, מספרת שגלית מצליחה להגיע ולרתום ללמידה תלמידים שהגיעו אליה ללא ידיעת "קרוא וכתוב" בשפה האנגלית ולא מעוניינים ללמוד את המקצוע עקב חוויות למידה שליליות מעברם. היא מצליחה לזהות אצל כל תלמיד את תחומי העניין, למפות את הצרכים של התלמיד ולהתאים את הלמידה לכל תלמיד על פי צרכיו. "גלית מצליחה להגיע לנערים המאתגרים ביותר בקידום נוער, ליצור קשרים של אמון וכנות, מגוונת את ההוראה והופכת אותה לרלוונטית עבור התלמידים וההישגים וההצלחות בהתאם".
6 צפייה בגלריה
גלית צ'רניס
גלית צ'רניס
גלית צ'רניס

"יש לה דרכים יצירתיות להעברת החומר הלימודי, כך למשל במהלך שיעורי האנגלית הם בנו חדר בריחה העוסק בחומר הלימודי, ודרך המשחק הם עברו למידה חווייתית, בנוסף, היא מעצימה את התלמידים בכך שהיא מנכיחה בניוזלטר קטעים נבחרים אשר כתבו. התלמידים ראו כמה מתגאים בהם ומפרסמים את תוצריהם, הם התרגשו ומחויבותם ואמונם ביכולותיהם גברו. כך גם הצליחה גלית להוביל נער בעל קשיים רבים, אשר התקשה בזכירת מילים לבחינה, להצלחה על ידי כתיבת שיר ראפ המשלב את המילים הקשות ויחד אף הקליטו את השיר. כל תלמידיה של גלית עוברים את הבחינות בהצלחה וזוכרים אותה כ'מורה לחיים'".

תיאטרון כדרך חיים לשילוב והכלה

נדב יואל הוא שחקן תיאטרון שיצא לפנסיה, אך האהבה הגדולה שלו לתחום ולילדים, גורמת לו להמשיך ולפעול במלוא המרץ. נדב, המשמש כמדריך תיאטרון בתכנית "קרב" של החברה למתנ"סים מזה כשש שנים, מאמין בדוגמה אישית לערכים ולדרך ארץ, ובכל פרויקט הוא מעניק לילדים למידה חווייתית ומעודד אותם ליצירתיות וביטוי אישי.
"יש לו גישה סובלנית ומכילה לילדים ולקולגות שלו וזה ראוי לשבח ולאורך השנים הוא נענה לכל אתגר ולכל בקשה, בנועם ובהשקעה רבה. הוא מסור, אחראי, מקצועי ומעניק לכל ילד תחושה של יכולת, מסוגלות עצמית והצלחה, בעיניו כל ילד הוא יחיד ומיוחד", מספרים מנהלי בתי הספר שבהם עבד.
"ברוב הפעמים כשאני כותב או מעבד מחזה למסיבות סיום בבתי ספר, אני שם דגש מיוחד בקבוצות ילדי חינוך מיוחד המשתלבים במופע יחד עם תלמידי שכבת כיתות ו', ואם יש צורך אף משפר את העלילה במיוחד על מנת לשלב אותם בצורה המיטבית אשר מרוממת את רוחם ומחזקת אותם בעיני הסובבים ובעיני עצמם", מספר נדב.

"במקרים בהם חלקם מתקשים בדיבור, אני בונה סצנה מיוחדת המבוצעת ללא מילים על מנת שתעצים אותם, זאת, בשילוב רקע מוזיקלי מתאים. בנוסף, אני משלב כתיבת רפליקות קצרות עבורם תוך שאני מקליט את קולותיהם בדיבור ועורך בתוכנה מיוחדת ומקצועית בשילוב מוזיקלי הולם, ובאשר לילדים בעלי יכולת טובה במשחק תיאטרלי עם קשיי דיבור, גם איתם אני עושה מעשה דומה.
"ככלל, לאחר כתיבת מחזה או תרגילים בצורה של סיטואציות הלקוחות מחיי הילדים, אני מעבד את העלילה ומתאים אותה לכל ילד וילדה. בהתחשב באישיותם כך שירגישו בטוחים בעצמם ויגיעו לסיפוקם המרבי. חשוב לי מאד שילמדו להביע את עצמם וידעו להתבטא בעברית תקנית ובדיקציה טובה. באשר לדיקציה, אני נזכר בלא מעט מקרים שהורים התפעלו והתגאו בתמורה שחלה בילדיהם בנושא זה לאורך שנה או יותר. זה מרגש אותי מאוד לדעת שאני יכול לעבוד עם ילדים מהחינוך המיוחד באופן יצירתי ומשלב"
"נדב מלמד בכמה בתי ספר באזור המרכז, והוא אדם מדהים שמביא איתו ערך ייחודי, של פנסיונר שחשוב לו להמשיך ולעבוד עם ילדים, שנותן הרבה מעבר לשיעורי התיאטרון ומביא איתו משהו מיוחד שמאפשר לילדים לחוות אלמנט חברתי חשוב", מספר גלעד איתן, מנהל אזור מרכז בתכנית "קרב". אני גאה בכל פעם מחדש שמנהלי בתי הספר מבקשים אותו שוב ושוב, במשך שנים, ולא מוותרים עליו בצוות. בתקופת הקורונה הוא לא ויתר על השיעורים עם הילדים ועשה איתם פגישות קבועות בזום, התאים את מערך השיעורים לפעילות מרחוק, הצטלם לסרטוני משרד החינוך דרך אתר מט"ח, השתתף בפרויקטים עירוניים וסדנאות תיאטרון וידע ליצור ולשמר קשר אישי מיוחד עם התלמידים, שכמובן היו נוכחים באופן מלא בשיעורים שלו".
בשיתוף מפעל הפיס
פורסם לראשונה: 08:00, 03.05.21