בשיתוף ארגון פתחון לב
מאירים את החג בעוטף
(צילום: פוני מסיקה)
יותר מחודשיים חלפו מתחילת הלחימה, ויחד איתה - פרויקט "הלב בחזית" של קבוצת ידיעות אחרונות וארגון "פתחון לב". בזכות התרומות שלכם בפרויקט לאורך כל החודשיים האלו, ב"פתחון לב" מצליחים לסייע למאות אלפי אזרחים - משפחות שפונו בצפון ובדרום בשל מתקפת הטילים, חיילי המילואים והסדיר וכוחות הביטחון. לצד הסיוע הרב במזון, ציוד חיוני ומוצרי היגיינה וטואלטיקה, ב'פתחון-לב' ממשיכים ביוזמות שונות על מנת להביא אור נוסף לעם ישראל.
שמח בלב ובבטן
ביום חמישי האחרון, נר ראשון של חנוכה, מותג המאפים בונז'ור ו'פתחון-לב' יצאו במיזם שכולו שיתוף פעולה על מנת להאיר את החג ביחד לתושבי הדרום וכוחות הביטחון, ולשמח אותם בחלוקה של אלפי סופגניות ריבה ישראליות, מסורתיות ואהובות, מעוטרות בצבעי כחול לבן.
4 צפייה בגלריה
מאירים את העוטף: פתחון לב ובונז'ור מחלקים סופגניות
מאירים את העוטף: פתחון לב ובונז'ור מחלקים סופגניות
מאירים את העוטף: "סופגניות על טהרת כחול לבן"
(צילום: פוני מסיקה)
06:30 בבוקר יום חמישי, עשרות עובדי מפעל בונז'ור בקריית גת, נמצאים כבר במהלך העבודה להכנת אלפי הסופגניות לחלוקה, שעם סיום אפייתן צופו בקישוטי כחול ולבן ועוטרו בדגלי ישראל. "בחרנו לעשות מגוון של סופגניות כולן על טהרת כחול-לבן ובכך להאיר את החג לכל אהובינו בדרום", מספרת שף קונדיטורית וטכנולוגית בונז'ור, עדי רוטשטיין.
אל המפעל הגיעו השכם בבוקר גם מתנדבי 'פתחון-לב', שנרתמו לקישוט אלפי הסופגניות טרם היציאה לחלוקה, ולהעמסת הסופגניות אל משאיות הארגון שעשו את דרכן לאלפי תושבי הדרום וכוחות הביטחון. לעבודה נרתמו גם מנכ"ל פתחון לב, אלי כהן, מנהל הפעילות של בונז'ור דני פוקס, שבאו לסייע וללוות את הפרויקט מקרוב. "אנחנו כאן ביחד לפעילות משותפת שכולה טוב, זו תקופה מורכבת אבל הזדמנות נהדרת לעלות חיוך על פניהם של אנשים רבים", מספר דני, אליו מצטרף אלי שאמר כי "צוות העובדים של בונז'ור פה עשה עבודה מדהימה. אנחנו יוצאים מהדרום לדרום, שזה מקסים ומיוחד, ובדרך נאיר את החג לאלפי אנשים ולעשות חם ונעים גם בלב וגם בבטן".
4 צפייה בגלריה
מאירים את העוטף: פתחון לב ובונז'ור מחלקים סופגניות
מאירים את העוטף: פתחון לב ובונז'ור מחלקים סופגניות
מאירים את החג עם סופגניות כחול לבן
(צילום: פוני מסיקה)
בתום תהליך הכנת הסופגניות, יצאו משאיות 'פתחון-לב' יחד עם המתנדבים לחלוקה בשטח. בכל נקודת חלוקה נפרשו שולחנות חגיגיים עם מאות סופגניות מקושטות, גלויות מעוטרות בברכות מחממות לב לחג, ומתנדבים מחויכים שדאגו שהחגיגות לא יפסחו על אף אחד. "תקופה לא פשוטה אבל ביחד נצא להאיר את החג בנר הראשון. מאחלת לכולנו שנדע להיות ביחד כי זה מה שמחזק אותנו וגורם לנו להצליח", אומרת מנהלת השיווק של בונז'ור, דנה מלכנר.
נר ראשון של חנוכה
לאורך כל היום הצליח מתנדבי 'פתחון-לב' ועובדי בונזו'ר להגיע עם המיזם להגיע לאלפי משפחות שחזרו לבתיהן בשדרות, אופקים, יישובי העוטף ויישובים נוספים בדרום, ולחלק אלפי סופגניות באירועים שונים שציינו את הנר הראשון של חנוכה ביישובים. עם לילה חזרו משאיות 'פתחון-לב' לכיוון המרכז, ריקות מסופגניות שחולקו כולן, מוכנות להעמסת ציוד ומזון יום למחרת בהמשך לסיוע היומיומי שמפעיל הארגון.
4 צפייה בגלריה
מאירים את העוטף: פתחון לב ובונז'ור מחלקים סופגניות
מאירים את העוטף: פתחון לב ובונז'ור מחלקים סופגניות
מנכ"ל פתחון לב: "נאיר את החג לאלפי אנשים"
(צילום: פוני מסיקה)
דני פוקס, מנהל הפעילות של בונז'ור: "אני מודה על ההזדמנות לצאת בשיתוף פעולה מלא באור ובתקווה יחד עם ארגון פתחון לב שנרתם למאמץ. מפעל בונז'ור עובד מסביב לשעון גם בזמן מלחמה על מנת להביא לציבור בישראל מאפי בצק איכותיים וטריים. אנחנו חלק בלתי נפרד מתושבי הדרום ועלינו לתת להם אור ותקווה במיוחד בימים אלו. יום מבצע חלוקת הסופגניות הוא יום מרגש לכולנו ואנחנו גאים להאיר את החג לתושבי הדרום ולכוחות הבטחון, ומצפים כמו כולם לימים טובים".
4 צפייה בגלריה
מאירים את העוטף: פתחון לב ובונז'ור מחלקים סופגניות
מאירים את העוטף: פתחון לב ובונז'ור מחלקים סופגניות
ילדי העוטף נהנים מחג מתוק - גם השנה
(צילום: פוני מסיקה)
אלי כהן, מנכ"ל ארגון 'פתחון-לב': "מרגש מאוד מבחינתי לקחת חלק ביוזמה הברוכה שבונז'ור מובילים, גוף עסקי המשקיע זמן ומאמץ בפעילות שכל כולה רגשית וחברתית. אני שמח שבחג החנוכה הזה, בימים שאינם פשוטים למשפחות רבות בישראל, יש לנו הזכות לקחת חלק במיזם של בונז'ור, להביא מעט אור וחיוך לפניהם של ילדים, משפחות וחיילים. מי ייתן ונמשיך להביא את האור ביחד גם בימות שגרה, לכל עם ישראל".
בתי המלון שדואגים למפונים: "קולטים אנשים כמה שאפשר" את חג החנוכה מציינות גם עשרות אלפי משפחות מפונות המאכלסות את בתי המלון ומרכזי המפונים ברחבי הארץ, דבר שהחל כבר באותה שבת כשמשפחות רבות נמלטו מערי הדרום ויישובי העוטף והתפנו עצמאית. מאוחר יותר החלה כבר המדינה בפינוי התושבים באופן מסודר. כך או כך, התושבים המפונים עוד מעט סופרים 70 ימים מחוץ לבתיהם. אלא שמעבר לקורת הגג, המשפחות המפונות שהגיעו ברובן המוחלט חסרות כל, מצאו עצמן בחוסר ממשי לנהל חיי יום יום רגילים.
"כבר באותה שבת של ה-7 באוקטובר החל משעות הצהריים התחלנו לקבל טלפונים ואנשים שהגיעו למלון, בתחילה באופן עצמאי ויום לאחר מכן כבר התחלנו לקבל את תושבי העוטף ושדרות. כל מי שצבע על דלתותינו, קיבלנו אותו בזרועות פתוחות", מספרת טל רובין, סמנכ"לית מלון יו קורל ביץ' פתאל אילת, שמוסיפה כי "קיימת דינמיקה של שינוי כל הזמן, כרגע יש במלון בערך 150 משפחות. היו גם כאלה שכבר עזבו, היו כאלו שהגיעו עצמאית וחזרו וכאלו שהגיעו דרך המדינה, אבל יש את הגרעין שנשאר פה ויחד איתם אנחנו קולטים אנשים כמה שאפשר".
העיר אילת נערכה במהירות לקלוט את המספרים העצומים של משפחות הדרום, ובמסגרת זו הוקמו חמ"לים במרכז העיר. אלא שהחמ"לים שעובדים מסביב לשעון, מרוכזים במקום אחד, בעוד שבית המלון מרוחק מאוד מהמקום. "המלון שלנו הוא מלון שנמצא ממש בקצה העיר", אומרת טל. "חמ"לים מבורכים ורק דברים טובים יש להגיד עליהם, אלא שמי שהגיע למלון לא בהכרח הגיעו ברכבים. אני עוד זוכרת את האוטובוסים עם אנשים שברחו והשאירו את הכל מאחור". טל מדגישה ש"לשלוח אותם לחמ"לים בתקופה זו, זה קודם כל מדגיש את חוסר העצמאות שלהם כי האמצעים שלהם לא פה, הם לא ניידים וגם פה עם האזעקות, לא פשוט לצאת החוצה. יש כאלו שהניידות לא פשוטה להם, בעיקר אנשים מבוגרים", היא אומרת.
"רצף הנתינה חשוב. לא להיות שם רק בהתחלה ובהמשך להיעלם"
"האתגר העיקרי הוא לגרום להם להרגיש בבית. מהבוקר כשקמים ועד הלילה כשהולכים לישון, כולל כל המסגרות כל הדברים הקטנים, הסעדה, לבוש, קוסמטיקה - מגיל 0 ועל גיל 99. ממש לשבת ולחשוב מה אני צריכה כשאני קמה בבוקר ועד הרגע שאני הולכת לישון. הצרכים משתנים בהתאם לאוכלוסייה, גם בהתאם למגדר, משתנים מאחד לאחד וחשוב לנו לייצר איזושהי מסגרת שתתן מענה לכולם", היא אומרת.
בהמשך לכך, החליטו במלון להקים חמ"ל פנימי משלהם, רבות גם בגלל הרצון שלהם לשמור על כבודם של המפונים. "לא כולם מרגישים נוח ונעים ללכת ולקחת. ראיתי פה באמת אנשים שמאוד מתביישים, עצמאיים שהגיעו למצב של חוסר עצמאות בגלל הסיטואציה. כשיש לך את זה פה מתחת לאף ונותנים את זה כמתנה זה מקסים, וכל עוד יהיו גופים שיתמכו בזה זו הדרך הנכונה".
ארגון 'פתחון-לב' נרתם מידית לסייע לחמ"ל המלון, ובקביעות מספק למשפחות המפונות סיוע, ציוד טואלטיקה והיגיינה, נוטרילון וחיתולים לפעוטות, עד לפתח לבית המלון המרוחק. "זה מדהים ומבורך. אני רואה את התרומה, שהיא גם נעשית באופן קבוע ורציף. יש רבים שנתנו, אבל לשמור על רצף הנתינה זה דבר שהוא מאוד חשוב בתקופה הזו ולא להיות רק בהתחלה וככל שעובר הזמן להעלם. הם עדיין פה המפונים, האורחים שלנו, ואנחנו צריכים לתת להם את העזרה לכל אורך הזמן שהם פה", מסכמת טל. "אנחנו לא יודעים עד מתי זה יימשך אבל נהיה פה כמה שנצטרך ו'פתחון-לב'. אנחנו רק פותחים את הבית אבל את הבית הזה צריך למלא בכל טוב וזה נעשה בזכותם".
בשיתוף ארגון פתחון לב