אין סוף ליצירתיות שמגלים אזרחים בפעולות שהם יוזמים למען נפגעי מתקפת הטרור של 7 באוקטובר - ובהן מיזמים שמעוררים התפעמות של ממש. אחד המרגשים שבהם הוא הפרויקט "חוזרים לבית נקי" שהגתה יעל לביא, מורה בחצי משרה בבית הספר אורט סינגלובסקי המתגוררת ביפו. לביא מציעה לתושבי שדרות ויישובי העוטף, שנאלצו לברוח מביתם בהתראה קצרה מאוד, שירות של ניקיון ורענון הבית, כדי למנוע מהם מפגש מחודש עם הנסיבות של רגעי הטראומה שחוו כאשר התפנו משם.
3 צפייה בגלריה
המקרר בבית לפני (למעלה) ואחרי (למטה) - פרויקט חוזרים לבית נקי ניקיון בתי מפונים בשדרות
המקרר בבית לפני (למעלה) ואחרי (למטה) - פרויקט חוזרים לבית נקי ניקיון בתי מפונים בשדרות
למעלה: סירי האוכל במקרר והירקות שרקבו בבית שנעזב ביום המתקפה. למטה: אותו מקרר אחרי ניקיון ורענון בידי המתנדבים
(פרטי)
יעל לביא מורה מיפו ויזמת פרויקט חוזרים לבית נקי ניקיון בתי מפונים בשדרותהיזמת והרוח החיה מאחורי פרויקט 'חוזרים לבית נקי', יעל לביא
הרעיון עלה בעקבות צורך שעלה במשפחתה של לירון, בת זוגה של יעל, בעצמה משדרות במקור. לירון ויעל אמורות היו לבלות את יום החג ב-7 באוקטובר עם המשפחה בשדרות, ובמקרה לא הגיעו. בני המשפחה שפונו מהבית חזרו אחרי כמה ימים וציינו את המצב. הם ביקשו מיעל לסייע לבת משפחה שהיתה סגורה עם חמשת ילדיה בממ"ד במשך חמישה ימים עד שחולצו והועברו לירושלים. הביקור בבית אכן שיקף את המצוקה הזו. יעל הבינה שיש לה אפשרות לפתור בעיה משמעותית וצורך אמיתי של משפחות המפונים, ויזמה כך את "חוזרים לבית נקי". היא פרסמה קריאה למתנדבים, וכצפוי בימים האלה - בתוך שעות נרשמו אנשים והורכבו צוותים למשימות. בנוסף לכך, יצר איתה קשר מנהל חברת 'גל יסמין שיווק והפצה', הממוקמת בשדרות ומספקת ציוד ביתי ומוצרי ניקיון, והודיע לה שהוא יספק למיזם את כל מוצרי הניקיון בחינם. בהמשך שמעו על היוזמה של יעל גם בתאגיד הניקיון 'סנו', ושיגרו אליה 30 ארגזים עמוסים מוצרי ניקיון.
המתנדבים נוסעים לבתי המלון שבהם משתכנים המפונים בירושלים או בתל אביב, אוספים את המפתח לבית, מתארגנים כצוות ויוצאים לנקות. בשלושה הימים הראשונים ניקו כך תריסר בתים. הם מרוקנים פחים, שוטפים כלים, מרעננים את המקררים, מסדרים דלפקים ומנקים את המטבח, ומשאירים אחריהם ריח טוב של ניקיון. בכל בית שאליו הם נכנסים הם מזהים את נסיבות הבהלה והחיפזון שבהן ננטש: סירים עם אוכל על פלטות, מזון על השולחנות, מקררים מלאים מוצרים מתכלים, צעצועים ומשחקים מפוזרים. בכמה בתים התקלקלו מוצרים רבים במקררים בגלל הפסקות החשמל, עניין שגרר גם מטרד ריח, ובמקרים אלה נדרש סיוע של חברת ניקיון.
חלק מהתושבים שבתיהם נוקו ורועננו כך עדיין לא חזרו לבתיהם, אבל המתנדבים שולחים להם סרטונים ותמונות - והם מגיבים בהתרגשות רבה למעורבות של האנשים הזרים, שסידרו, שטפו ואווררו למענם את הבית. ההתרגשות היא גם לעצם המראה של הבית, אליו הם מתגעגעים, כפי שהיה לפני ימי הטראומה.
3 צפייה בגלריה
המטבח לפני ואחרי - מיזם חוזרים לבית נקי ביישובי העוטף
המטבח לפני ואחרי - מיזם חוזרים לבית נקי ביישובי העוטף
הכיור ודלפקי המטבח לפני ואחרי. לא לחזור לסביבה שתזכיר את הרגע הטראומטי
(יעל לביא)
3 צפייה בגלריה
הכניסה לבית לפני - פרויקט חוזרים לבית נקי ניקיון בתי מפונים בשדרות
הכניסה לבית לפני - פרויקט חוזרים לבית נקי ניקיון בתי מפונים בשדרות
כך מצאו המתנדבים את דלת הכניסה לאחד מדירות התושבים שפונו בשדרות
(פרטי)

זקוקים למתנדבים

יעל, ואסף רוזנהיים שמסייע לה, מוצפים בפניות של משפחות שמבקשות את השירות של "חוזרים לבית נקי" ועל מנת להיענות לכל הבקשות הם זקוקים לעוד מתנדבים.
המעוניינים להתנדב מוזמנים להירשם בטופס הזה. עליהם צריכים לבחור ימים שנוחים להם לעבודה - ולהגיע עצמאית לשדרות או ליישוב הרלוונטי ב-10 בבוקר. העבודה תתבצע בצוותים של שלושה אנשים, וביום אחד מנקים שניים או שלושה בתים. אפשר כמובן לנקות רק בית אחד, ואפשר להתארגן מראש על הסעה משותפת עם מתנדבים אחרים. סיום משוער של יום העבודה הוא בסביבות השעה ארבע. רצוי להגיע בבגדי עבודה, להביא בגדים להחלפה, וכן כריכים, או ארוחת צהריים.
אפשר לפנות גם דרך עמוד הפייסבוק של יעל, או להשאיר לה הודעות בוואטסאפ בטלפון 054-6348990, ובמקרים ממש דחופים לפנות לאסף בטלפון 054-7779456.
תושבי שדרות והדרום - המעוניינים בשירות הרענון והניקיון של הבית, יכולים להגיש בקשה בטופס הזה. שימו לב: מתנדבי הפרויקט לא מטפלים בבתים שנפגעו ישירות מטיל, ולא עוסקים בפינוי הריסות או שיקום. עם המפתח יש לחתום על מכתב הסכמה, או לוודא שמישהו מבני המשפחה, שכן או מכר, יהיו נוכחים בבית כאשר הצוות יגיע לנקות.

.