בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים
את שי שלמה בלייר, מחנך ומורה לשפה, היסטוריה ותנ"ך בבית הספר היסודי "לוי אשכול" בחולון, מנחה מטרה חשובה.
כבן לניצול שואה מתאומי מנגלה חשוב לו להעביר לתלמידיו את לפיד זיכרון השואה ואת הנחלת הערכים האוניברסליים העולים מלקחיה: מוסר, צדק, חירות ושוויון. לא רק סביב יום השואה אלא בכל השנה. "אני מאמין", אומר בלייר, "שאסור לדחוס את סיפור השואה ליום אחד. את הסיפור הזה הילדים שלנו צריכים להכיר מקרוב ולזכור בכל יום ויום".
בלייר מוציא כעת ספר ביכורים בשם "סבא למה אתה עצוב", המנגיש לילדי הגן וכיתות היסוד את השואה בשפה מתאימה.

1 צפייה בגלריה
שי שלמה בלייר
שי שלמה בלייר
שי שלמה בלייר
(צילום: קובי קואנקס)

הספר נולד בהשראת בתו הלן, כיום בת ‭ ,12‬שזיהתה את העצב בפניו של סבא כבר כשהייתה בגן. בקרוב יוציא ספר נוסף, למבוגרים, "סוכריות מתוקות מרות", שבו הוא מגולל את סיפורו של אביו שנפטר לפני חמש שנים.
בלייר בנה תוכנית לימודים מותאמת גיל, "חיי היום-יום בשואה", ושילב אותה במיזמים לאורך השנה, כמו אימוץ שורדים, כתיבת עדויות, ועוד. "לקחי השואה מכילים את לב החינוך. אני מלמד על גזענות ועל ההשלכות שלה, על קבלה של האחר, על מה יכולה לגרום שנאה".
אביו של בלייר, משה עופר, יליד צ'כוסלובקיה, שהה במחנה ההשמדה אושוויץ יחד עם אחיו התאום טיבי. כשהם בני 6 עברו את הניסויים של ד"ר מנגלה לאחר שכל בני משפחתם – אבא, אמא ושני אחים - אבדו לנגד עיניהם.
משה נחלץ מהזוועה לאחר שנפל מרכבת בדרך למחנה ניסויים. בכוחותיו האחרונים הגיע לבית בלב היער. הוא פגש שם קשיש שהחביא אותו בעליית הגג, עד שהגיעו הכוחות האמריקניים.
משה היה משוכנע שגם אחיו התאום נספה, אולם כעבור 65 שנים חלה תפנית מטלטלת בעלילה: בעקבות ראיון איתו ששודר לפני חמש שנים ברשת BBC ‬הבריטית יצר אזרח אוקראיני קשר עם ההפקה ואמר כי שורד השואה מישראל דומה באופן יוצא דופן לאביו. הוא סיפר שגם אביו עבר ניסויים אצל מנגלה ובאחד הימים איבד את ההכרה וכשהתעורר על מריצה נאמר לו שאחיו התאום מת. משה טס לאוקראינה. במפגש מרגש שנמשך שבוע שלם שיתפו השניים חוויות וניסו להשלים פערים. שבועיים אחרי שמשה חזר לארץ נפטר אחיו, טיבי.
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים