מאז מתקפת הטרור הרצחנית על יישובי הדרום ב-7 באוקטובר, מדינת ישראל חווה פרץ של התנדבות אזרחית יוצאת דופן. במשך יותר מ-70 יום הישראלים רק מחפשים הזדמנות לעשות מעשי חסד ולתרום לכל מי שרק אפשר, בין אם לאלו שבחזית ובין אם לאלו שבעורף.
לאורך ההיסטוריה רוויית המלחמות של מדינת ישראל, הוכח לא פעם שעתות משבר מביאות עמן רוח התנדבותית מצד האזרחים. ויש כאלו שלא זקוקים למלחמה כדי שהרוח הזו תנשב מעליהם: יעקב צ'יסמרו (75), סב לחמישה, הוא דוגמה חיה לזה. צ'יסמרו מתנדב במשטרה כבר יותר מ-30 שנה, ומתעקש להמשיך ולהתנדב גם אחרי שבחודש מרץ השנה איבד את ראייתו בעין שמאל, זאת לאחר שאת עינו הימנית איבד בזמן שירותו הצבאי, והוגדר כמי שלוקה בעיוורון בשיעור של 100% נכות.
1 צפייה בגלריה
יעקב צ'יסמרו השוטר שממשיך להתנדב במשטרה לאחר שהתעוור וקודם לדרגת רב פקד
יעקב צ'יסמרו השוטר שממשיך להתנדב במשטרה לאחר שהתעוור וקודם לדרגת רב פקד
צ'יסמרו. משימת חייו
(צילום: נחום סגל)
צ'יסמרו נולד ברומניה ועלה לישראל בגיל שלוש. משפחתו הייתה מראשוני החלוצים שיישבו את מגדל העמק, והוא מתגורר שם עד היום. "במשך 33 שנים הייתי בשירות קבע בחיל חימוש והשתתפתי במלחמת ששת הימים וביום כיפור כאיש חימוש של גדוד 13 בגולני", הוא מספר. "בשנת 91' הרגשתי שלמרות שאני איש קבע שתורם לביטחון המדינה, אני רוצה לתרום גם בתחום השיטור, והתחלתי להתנדב במשמר האזרחי.
"כשנפתחה יחידת תנועה, בגלל המקצוע שלי כבוחן רכב, שיבצו אותי שם, ומאז אני באותה יחידה. עד היום חילקתי רק עשרות בודדות של דוחות במשך יותר מ-30 שנות התנדבות. הממוצע שלי הוא דוח אחד או שניים בשנה. רוב הזמן הייתי ה'שוטר הטוב'. המטרה שלי בעשרות שנות התנדבות בכבישים הייתה לחנך את הנהגים ולמנוע את האסון הבא על הכביש. בכל פעם כשעצרתי נהג שזיהיתי כמי שביצע עבירת תנועה , הייתי נותן לו הסבר ארוך ומקיף על מהות העבירה, וברגע שהרגשתי שהוא מבין מה היה לא בסדר בנהיגה שלו - הייתי משחרר אותו ללא דוח. עבורי זו לא סתם התנדבות, זו שליחות של ממש".
מה היה מיוחד בפעמים שבהן בכל זאת בחרת לחלק דוחות. "הייתה פעם אחת שבה עמדתי באחד מהצמתים המרכזיים בעמק, ונהג נסע במהירות ולא ציית לתמרור עצור וכמעט נכנס בניידת. הוא התחיל לקלל אותנו בכל השפות שהוא מכיר, והתגובה האגרסיבית שלו היא שגרמה לי לתת לו דוח. במקרה אחר זיהינו רכב שבמקום חמישה נוסעים היו בו שמונה נוסעים. כשעצרתי אותו הנהג בלם בעוצמה רבה, והנוסעים שלא היו חגורים התחילו לעוף בתוך הרכב. אחרי שעצרתי אותו גיליתי עוד שלושה ילדים קטנים שהתחבאו בתא המטען. במקרה הזה לא ויתרתי לו והוא קיבל דוח יחד עם הסבר ארוך".
אחרי שאיבדת את הראייה, לא עלתה בך המחשבה להפסיק להתנדב? "לא הייתה דילמה אם להמשיך ולהתנדב. אני ממשיך כל זמן שהראש שלי מתפקד. מאז שהתעוורתי את רוב הפעילות ההתנדבותית שלי אני מבצע מהבית, אבל ברגע שמבקשים ממני להרצות בפני קהל על תעבורה ובטיחות בכביש - אני מיד מגיע".
"המטרה שלי בעשרות שנות התנדבות בכבישים הייתה לחנך את הנהגים ולמנוע את האסון הבא על הכביש. בכל פעם כשעצרתי נהג שביצע עבירת תנועה, הייתי נותן לו הסבר ארוך ומקיף, וברגע שהרגשתי שהוא מבין מה היה לא בסדר בנהיגה שלו - הייתי משחרר אותו ללא דוח. עבורי זו לא סתם התנדבות, זו שליחות של ממש"
אמש (ה') צ'יסמרו קיבל דרגת רפ"ק כאות הערכה לעשרות שנות התנדבות במרחב העמקים. "היה מרגש מאוד לקבל דרגה, זו הייתה הפתעה עבורי. הייתי פקד, והמשטרה לא שכחה אותי וזכרו לקדם אותי לרפ"ק".
רס"ב אריאל מיכלשטיין, רכז המתנדבים של משטרת מגדל העמק, סיכם: "צ'יסמרו הוא אחד המתנדבים הבולטים והטובים במחוז הצפוני, נדיר לפגוש אזרח שמגיע בהתנדבות מלאה מדי יום לתחנת משטרה ועושה את כל שניתן כדי להעניק לאזרחי הצפון שירותי משטרה טובים. מאוד מרגש שגם אחרי שהוא איבד את ראייתו הוא מתעקש להמשיך ולהתנדב, ובימים אלו הוא מפקד על יחידת מתנדבי התנועה".