שתף קטע נבחר

עשר המכות, גרסת בעלי מקצוע

החאפרים, מעלימי מס ההכנסה, מנפחי המחירים וגם - השיפוצניק שמבריז אבל מציע במקומו את בן דודו המוכשר: מהן המכות הנפוצות בקרב בעלי המקצוע לבית - וכיצד ניתן להתגונן בפניהן?

אחת לכמה זמן, הבית של כל אחד מאתנו זקוק לבעל מקצוע מיומן כדי לתקן, לשפץ או להחליף את מה שלא עובד כהלכה. הפסח המתקרב ועמו עשר המכות הידועות מההגדה, הולידו בנו את הצורך להזהיר אתכם מפני עשר המכות הכי גדולות העלולות לנחות עלינו מבעלי המקצוע לבית, וכיצד ניתן להימנע מהן.

 

 

1. מחיר מופרז

המכה הגדולה והמוכרת ביותר בתחום היא מחיר מופרז לעבודה שבוצעה. החשמלאי הבריג נורה ודורש 500 שקל? הצבע בילה שעה וחצי בדירת החדר שלכם ודרש 4,000 שקל? אם עניתם בחיוב, קרוב לוודאי שגם אתם נפגעתם מבעל מקצוע לא הגון.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

חשוב להגיד שהתדמית של בעלי המקצוע לא מצוינת, ופעמים רבות, גם כשהמחיר הוגן ועומד בטווח המחירים המומלץ, צרכנים רבים מרגישים שמרמים אותם וכי המחיר שקיבלו - גבוה מידי. רגע לפני שאתם יוצאים בהאשמות על מחיר מוגזם, קחו בחשבון שיכול להיות שהאיש העומד מולכם הוא דווקא מהזן הישר, ויש כאלו בנמצא.

 

2. חריגות

עוד מכה שמנפחת את החשבון הסופי של העבודה ופוגעת לנו בכיס, היא חריגות מהמחיר שתוכנן בתחילת העבודה. מדובר במקרים בהם בעל המקצוע מגלה תוך כדי עבודה שיש עוד משהו שטעון תיקון ולא נכנס לתמחור בהערכה הראשונית. חשוב לדעת - לעתים מדובר בתיקונים חיוניים שאלמלא יתוקנו עכשיו עלולים לעלות עוד הרבה יותר בעתיד, אבל עדיין קשה לקבל בהפתעה הוצאה נוספת שלא לקחתם בחשבון.

 

אבל, אם מאיזו שהיא סיבה אתם חושדים בכשרות דבריו של בעל המקצוע, קחו את ההצעות שלו בעירבון מוגבל - יכול להיות שהוא רק רוצה להשלים הכנסה על חשבונכם. תמיד תוכלו להישען על המלצה נוספת לפני שתחליטו להכפיל את ההוצאה.

  

3. החאפרים

בישראל, מספר התחומים לעבודות בבית להם נדרשת תעודת מקצוע, הוא דל להכעיס. רק חשמלאי, מדביר ומנעולן נדרשים לתעודה או הסמכה רשמית על פי חוק. התוצאה? השוק פרוץ ועמוס לעייפה בחאפרים מהשורה הראשונה.

 

עובדה זו עלולה להיות בעלת השלכות עגומות מאד לבית ולכיס שלנו, החל מאבחון שגוי של הבעיה הגורר תיקון לא רלבנטי, דרך שימוש בחומרי גלם מאיכות נמוכה, ועד ביצוע לא מקצועי שבטח יגרום לכך שהבעיה תחזור על עצמה במקרה הטוב, ושקומה בבית תקרוס, במקרה הרע.

 

4. איחורים

בעל מקצוע שמאחר בחצי שעה - זה לא סיפור גדול. לעומת זאת, כשבעל מקצוע מאחר בשלוש שעות, דווקא כשיש לכם בעיה דחופה או כשקבעתם פגישה חשובה - זה עניין קריטי. בעלי מקצוע שמאחרים ולא מודיעים על כך מראש הם מכה שמתרחשת בתדירות נפוצה מידי, לצערנו.

 

איחור קליל בתוספת התנצלות כנה? כדאי להראות סובלנות ולסלוח. איחור משמעותי גם אחרי שקבעתם לפעם נוספת? מריח כמו חוסר מקצועיות. אולי כדאי לעבור לבעל המקצוע הבא שביררתם לגביו.

 

5. המבריזים

קבעתם עם בעל המקצוע, יצאתם מהעבודה רק בשביל לחכות לו בבית ולגלות ש... אתם לבד בסיפור הזה. זה לא רק מרגיז משום שחיכיתם לשווא, לעתים אתם פשוט זקוקים לתיקון דחוף של בעיה בבית. דוגמאות?

 

ליל חורף קר כשטכנאי הדודים מבריז ומותיר אתכם עם מקלחת במים קפואים, מוביל דירות שלא מופיע ביום המעבר, אינסטלטור שהיה אמור לטפל בצינור שהתפוצץ והציף לכם את הבית. כן, זה יכול להיות טראומטי. להוציא מקרים הקשורים בכוח עליון או מקרי חירום חלילה, הברזה של בעל מקצוע מעידה על חוסר רצינות וחוסר מקצועיות משווע. לכו תדעו, אולי בעצם ניצלתם.

 

6. כסף שחור

"תראי, אם נוותר על המע"מ, אני יכול להוריד לך את המחיר ל..." - תשכחו מזה. מחיר נמוך ב-17% הוא אולי הצעה מפתה, אבל הדבר עלול לעלות לכם ביוקר. מלבד העובדה שבדיוק באותו רגע אתם הופכים לעברייני מס, במקרה של בעיה אחרי ביצוע העבודה, אם אין לכם חשבונית – איך אומרים בלשון העם? לכו חפשו.

 

החשבונית מהווה מבחינתכם אסמכתא לביצוע העבודה. יתרה מכך - אם בעל המקצוע אמר לכם שהוא עובד רק במזומן החשד שלכם צריך להתעורר: יש סיכוי שמדובר בבעל מקצוע שאינו רשום באופן רשמי ברשויות, ואתם לוקחים סיכון בהזמנתו.

 

7. הצעת מחיר נמוכה מדי

המכה מוכרת כמעט לכולנו: קיבלתם בטלפון הצעת מחיר קוסמת ונמוכה, אבל ברגע שבעל המקצוע נכנס לבית שלכם, הוא מתחיל לגלות דברים שמנפחים את המחיר לממדי ענק. לרוב הוא יטען שהעבודה מורכבת יותר ממה שחשב, או תירוצים שונים ומשונים על דברים שלא אמרתם לו מראש.

 

התופעה נפוצה בעיקר בתחום ההובלות, האינסטלציה והניקיון, והיא נובעת מסיבה פשוטה: בתחרות בין בעלי המקצוע, הם מנסים לתת מחיר נמוך בטלפון רק כדי שתזמינו אותם. ברגע שהזמנתם והם מגיעים, המחיר מאמיר. אם עשיתם סקר שוק קטן לפני הזמנת בעל מקצוע, ונתקלתם בהצעת מחיר נמוכה באופן משמעותי לעומת שאר ההצעות, בדקו היטב. משהו שם מעורר חשד.

 

8. באחריות

קיימים תחומים בהם בעלי המקצוע מעניקים אחריות לעבודתם, כגון תיקונים של מוצרים חשמליים, הדברה, איטום והתקנת דוד שמש. תקופת האחריות נעה לרוב בין שלושה חודשים למספר שנים, והיא אמורה להיות ממומשת על ידי כתב אחריות חתום ורשמי.

 

ומה עושים כשהאחריות ניתנה, אבל כשרוצים לממש אותה בעל המקצוע לא זמין לכך? תחום האיטום הוא דוגמה מצוינת: בעונת החורף אנחנו עשויים לגלות פגמים באיטום שעשה לנו בעל המקצוע בשנה שעברה. אך הוא, בעקבות אותו חורף בדיוק, מוצף בהזמנות לעבודות איטום חדשות ולכן מעדיף לקבל הכנסה חדשה על פני תיקון האיטום שעשה בשנה שעברה.

 

9. אני לא יכול לבוא, אבל בן דוד שלי מוכשר

בעל מקצוע קבע אתכם על שעה ויום, והתקשר להגיד שהוא אמנם לא יכול לבוא, אבל הוא ממליץ לכם לעבוד עם מישהו שהוא מכיר/אח שלו/בן דוד וכדומה. אל תסמכו על ההמלצה שלו. יכול מאוד להיות שהוא קיבל עבודה גדולה ומשתלמת, ושולח אתכם לקבלן משנה שלו. רוב הסיכויים שנקבל בעל מקצוע פחות טוב, ואנחנו נהיה אלה שנשלם את מחיר התיווך.

 

העצה הטובה ביותר במקרים כאלו היא לסרב בנימוס ולעבור לבעל המקצוע הבא שביררתם עליו והוא מקובל עליכם. אמנם מדובר בטרטור נוסף, אבל רוב הסיכויים שזה יחסוך לכם כסף ותיקונים על עבודה פחות טובה.

 

10. מרגיש בבית

מכה אחרונה חביבה, שלאו דווקא קשורה לאיכות העבודה שתקבלו, אבל יכולה להשפיע רבות על ההחלטה שלכם - היא המרכיב האנושי. השילוב המושלם של המכה הוא בעל מקצוע שידליק סיגריה בלי לשאול, יזמין את עצמו לקפה שחור (שניים סוכר), לא ינקה אחריו ויבוא עם גופיה ביום חם במיוחד, יחד עם ניחוחות שלא מהעולם הזה.

 

טיפים נגד עשר המכות

אז מה עושים כדי להימנע מהמכות הלא נעימות הללו? לאפרת דנן, סמנכ"ל השירות של"המקצוענים", יש כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם להימנע מבעיות:

 

1. הכירו את טווח המחירים המומלץ לעבודה. יש הרבה מחירונים שאפשר לקבל מהם אמת מידה נכונה לגבי מחיר השירות/העבודה.

 

2. בקשו הצעת מחיר מפורטת וחתומה, ובכל מקרה דרשו מבעל המקצוע לקבל מכם אישור על כל עבודה נוספת שתגרור תשלום נוסף.

 

3. השוו בין הצעות מחיר שונות. זה מטרטר אבל חוסך כסף.

 

4. בתחומים בהם נדרשת תעודות הסמכה – דרשו לראות אותה.

 

5. בתחומים בהם ניתנת אחריות - דרשו אותה, מפורטת וחתומה.

 

6. בקשו חשבונית, תמיד. זו הערובה שלכם לכך שבעל המקצוע עובד באופן חוקי ושאם תהיה בעיה כלשהיא - יש ממי לדרוש תשובות. יתרה מכך - החשבונית מהווה הוכחה לביצוע העבודה וסכום התשלום.

 

7. הזמינו בעל מקצוע ממקור מוסמך. התרשמו מהמלצות גולשים (וככל שיש יותר כאלה, כך אמינותן גדלה), התייעצו עם אדם שאתם סומכים עליו או הזמינו בעל מקצוע או ממאגרים בהם בעלי מקצוע שעוברים תהליכי סינון, פיקוח ובקרה על השירות והמחיר.

 

אבל מה ניתן לעשות אם למרות הכל גבו מאתנו מחיר מופרז או שאיכות העבודה לא משביעת רצון? "מוקד הגישור ויישוב המחלוקות של המקצוענים, הוקם לשם מטרה זו בדיוק", אומרת דנן, "מטרתו להגן על הצרכן בכל מחלוקת עם בעל המקצוע. לעתים הבעיה נובעת מחוסר תקשורת בין הצדדים, אבל אם מתברר שהצרכן צודק, הוא זכאי לתיקון עבודה שלא בוצעה כראוי ולהחזר של כסף שנגבה שלא כדין.

 

"אנו מעודדים את הצרכנים לתת פידבק ולהתלונן אם אינם מרוצים מהשירות שקיבלו - כך אנחנו יכולים לתגמל בעלי מקצוע טובים ולנקוט פעולות נגד בעלי מקצוע שלא עושים עבודתם נאמנה. בעל מקצוע ראוי יעשה ככל שביכולתו להשביע את רצון הלקוחות. השם שלו חשוב לו והוא יגן עליו בכל מחיר.

 

"לעתים אנו מגלים בעלי מקצוע שלא עומדים באמנת השירות, הכוללת התחייבות לעבודה מקצועית, תמחור הוגן ועבודה בשקיפות מול הצרכן, ומקבלים תלונות מצרכנים ואז אחרי הליך בירור אנחנו נפרדים מהם. לסנקציה הזו יש כוח. היא גורמת לכך שבעלי מקצוע שנהגו 'לעגל' פינות לא עושים זאת יותר, כי הם יודעים שיש עליהם פיקוח ובקרה, ומאפשרת לנו לנפות מבין שורותינו את מי שלא ראוי. המרוויח העיקרי הוא כמובן הצרכן".


פורסם לראשונה 16/03/2013 17:16

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים