"אופס אני גומר, אופס היא לא הספיקה": "שפיכה מוקדמת" היא אחד האתגרים הכי שכיחים בתפקוד המיני. ההערכות מדברות על כ-25% מהגברים שסובלים ממנה, ואני מאמינה שהיקף התופעה צפוי לגדול עוד.
מאסטרס וג'ונסון, חוקרי המיניות הידועים, טענו שהגבר סובל משפיכה מוקדמת אם ב-50 אחוז מהמקרים בהם הוא מקיים יחסי מין, הוא שופך לפני האורגזמה של האישה. היום ההגדרה של שפיכה מוקדמת היא אפילו יותר מחמירה. מבחינה רפואית, שפיכה מוקדמת נמדדת כפליטת זרע המתרחשת פחות משלוש דקות מרגע החדירה, או מתחילת האקט המיני.
הבעיה בהגדרה הזאת היא קודם כל תרבותית: אנחנו חיים וחיות בתרבות שממוקדת מאוד בתפקוד הפיזי, כאילו שהגוף שלנו הוא מכונה שמחייבת כל הזמן "לתפקד". התוצאה היא התמקדות "בביצועים", במקום בהקניית כלים לעונג, לתשוקה ולהנאה. אני סבורה כי עונג, תשוקה והנאה הם מוצרי בסיס שחשובים מאוד לארוטיות שלנו, אותם אי אפשר לכמת באף סרגל, והם מושפעים מהרבה מאוד גורמים פיזיולוגיים ונפשיים.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
שפיכה מוקדמת. במקום להתמקד בביצועים, תלמד לעבוד עם רצפת האגן שלך ולהרחיב את העונג
(צילום: Shutterstock)

כדי להבין מה באמת קורה שם, אני מציעה להסתכל אחרת על שפיכה מהירה. ד"ר מיכאל מץ (Michael E.Metz) וד"ר בארי מקארתי (Barry W.Mccarrthey) קבעו כי שפיכה מוקדמת מתרחשת אצל אדם שאין לו שליטה מודעת ורצונית, או יכולת לבחור מתי הוא מעוניין לשפוך.
מבחינתי, זה כל הסיפור - שליטה רצונית ומודעת, המאפשרת יכולת בחירה ארוטית, ולא סרגל זמנים, כאילו שיחסי מין או מיניות הם ריצה על מסלול מהיר או מבחן עם סטופר. מתי מתרחשת השפיכה בתוך המיניות שלך? מאסטרס וג'ונסון הציעו מודל תגובה מינית שכולל תגובות פיזיולוגיות בלתי רצוניות, אשר עוברות בארבעה שלבים:
1. ריגוש: זהו השלב הראשון הכולל עלייה בקצב פעימות הלב, לחץ הדם ומתח השרירים, ותחילת הזקפה.
2. כיווץ והפרשה: השלב השני הוא הזמן שבין העוררות הראשונית ועד לאורגזמה. הוא כולל עלייה בלחץ הדם ובקצב פעימות הלב, כיווץ של שרירי רצפת האגן שנמצאים בבסיסי הפין והפרשות של נוזל הזרע (קדם שפיכה). הפעולה הזאת היא רפלקסיבית אבל גם רצונית, ומושפעת מאספקטים ניורולוגיים, מנטאליים, רגשיים ופיזיולוגים. זהו גם השלב שבו ניתן ללמוד כיצד לעכב בו את השפיכה.
3. אורגזמה: השלב השלישי מתאפיין בהתכווצויות קצביות של השרירים, בעיקר בשרירי רצפת האגן וסביב הפין, עלייה בקצב הנשימה, פעימות הלב ולחץ הדם שמגיע לשיא, ולבסוף - חוויה של שחרור ועונג שיכולה לבוא עם פליטת הזרע החוצה. אגב, בתרגול נאו-טנטרי לומדים כי האורגזמה גברית לא חייבת להגיע עם שפיכה של נוזל הזרע.
4. סיום: מתח השרירים יורד, הגוף חוזר למצב ההתחלתי שלו, ויש תחושה כללית של רגיעה.
"מבחינתי, זה כל הסיפור - שליטה רצונית ומודעת, המאפשרת יכולת בחירה ארוטית, ולא סרגל זמנים, כאילו שיחסי מין או מיניות הם ריצה על מסלול מהיר או מבחן עם סטופר"

מה קורה בתהליך השפיכה שלך?

בשלב הראשון, נוזלי האהבה שלך, קרי תאי הזרע, עוברים מהאשכים דרך צינורות הזרע, ומתערבבים עם נוזלים מבלוטת הערמונית. כל התרכובת הזאת יוצרת את נוזל הזרע המהולל, ומה שאתה רואה בשפיכה.
בשלב השני, רצפת האגן, לה אני קוראת "השריר הארוטי", מתחילה בסדרת התכווצויות מהירות באזור פי הטבעת, בלוטת הערמונית ובשרירים הסמוכים לפין. ההתכווצויות הללו גורמות לנוזל הזרע לצאת בביטחון כל הדרך החוצה, דרך בלוטת הערמונית וצינור השופכה, עד לקצה הפין והלאה לעולם.
חשוב להבין כי נוזלי הזרע מתחילים לצאת מהפין כבר בהתכווצות הראשונה או השנייה של השריר הארוטי (לתשומת ליבם של כל חסידי אומות "המשגל הנסוג"). כמות הזרע עצמה מכילה בין 1.5 ל-5 מיליליטרים של נוזל, שמתחדשים בתוך יומיים-שלושה.

מהן הסיבות שיכולות להביא לשפיכה מהירה?

  • בעיות פיזיולוגיות (מחלות או פציעות)
  • בעיות נוירולוגיות
  • כיווץ יתר של רצפת האגן
  • נשימה שטחית ודפוסי תנועה וישיבה לקויים
  • אשמה ובושה והסתרה סביב שפיכה
  • היסטוריה והתנסות מינית שלילית
  • חינוך מבית ואיסורים על התנהגות מינית
  • תפיסות תרבותיות וחברתיות על המיניות הזכרית, כולל תפיסות שגויות על גבריות כמו: "אני צריך להיות חזק", "עמיד", "גבריות נמדדת לפי כמה זמן אני מחזיק במיטה" ועוד
  • חרדת ביצוע - אם בזמן האוננות אתה לא סובל משפיכה מהירה, אך כן חווה זאת במפגש עם פרטנר/ית
  • דפוסי אוננות והרגלים ארוטיים שנבנים בגילי העשרה
  • פורנוגרפיה ודימוי גוף שלילי/מעוות שנגזר מהצפייה בה, לצד אמונות כמו "הגבר תמיד צריך להיות מוכן לסקס, ולשפוך רק אחרי שהוא נתן עבודה"
  • תופעות לוואי שנגזרות משימוש בסמים
  • מתח פיזי - גורם לכיווץ השרירים ולהעלאת הטונוס של רצפת האגן שלך, אשר שולט על הכיווצים שמוציאים את נוזל הזרע החוצה
  • מתח מנטלי אשר משפיע על טונוס השרירים שלך, ומשאיר אותך מתוח
וזה רק על קצה הדובדבן.

האזינו לפודקאסט "סקס אפיל" עם לנה ליילה, שבו היא מסבירה כיצד לעבוד עם רצפת האגן


אם כן, איך זה בכלל הגיוני למדוד ב"סרגל שפיכה" פעולה שיש בה כל כך הרבה משתנים לא צפויים כמו רגשות, מחשבות, תשומת לב, אנרגיה כללית, תזונה, הרגלים ארוטיים ודפוסי אוננות? לא סתם נכתבו הררים של ביקורות על המודל של מאסטרס וג'ונסון לאורך השנים, כי השניים התעלמו מכל אותם ההיבטים הרגשיים והקוגניטיביים, או החברתיים, התרבותיים והזוגיים, וכבר הבנו שהאדם הוא יצור מורכב שגדול מסך התגובות הפיזיולוגיות שלו.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
תפיסות שגויות על גבריות עלולות להוביל לשפיכה מוקדמת
(צילום: Shutterstock)

אז מה אתה יכול לעשות עם כל זה? אני מציעה לך ללמוד לשלוט בשפיכה שלך. לימוד ותרגול שליטה בשפיכה יעזרו לך להרחיב את חווית ההנאה והעונג בשאר הגוף במקום שהן יתמקדו רק במין ובמיניות, יעזרו לך לפתח מערכת יחסים אוהבת עם איבר המין שלך - במקום להתייחס אליו כאילו שהוא חייל בצבא הכיבוש של פסגת ההצלחות המיניות, והכי כיף – אם תלמד לשלוט בשפיכה, תוכל לפתוח לעצמך את האופציה לחוות מולטי-אורגזמיות במקום רק רגע קטן של שפיכה.

איך מתרגלים שליטה בשפיכה?

מבחינה רפואית, השוק מציע שלל משחות מאלחשות, שמרדימות מקומית את האזור ומעכבות שפיכה, אבל הן גם גורמות לך להרגיש פחות, ותכלס, מטרת המיניות היא להרגיש הרבה יותר. במקום זה שווה ללמוד טכניקות נשימה לוויסות העוררות המינית, שיעזרו לך להרגיע את התשוקה, לזהות את סולם העוררות האישי שלך, לזהות את נקודת ה"אל-חזור" (נקודה קריטית בתהליך השפיכה, שממנה הדרך היחידה של נוזלי האהבה שלך היא החוצה), וללמוד טכניקות להרגעה ולהרפיית מתח השרירים.
עבודת נשימה לצד היכרות עם סולם העוררות שלך יחד עם עבודה על רצפת האגן, יאפשרו לך לתרגל שליטה ומיומנות רצונית על השפיכה ועל המיניות שלך. כשאני מדברת על רצפת האגן, אני מתייחסת לקבוצת השרירים שנמצאת בקרקעית האגן שלך. רצפת האגן היא אחד האזורים החשובים בגוף שלך, וחלק ממערכת שרירי הליבה. אלמלא הייתה לנו רצפת אגן, כל האיברים הפנימיים, בעזרתו הנדיבה של כוח הכבידה, היו פשוט נופלים החוצה מהגוף.
רצפת האגן אחראית על שליטה בסוגרים, ייצוב עמוד השדרה, תפקוד תקין של מערכת העיכול, אורגזמות (אורגזמה היא כיווץ והרפיה במהירות גדולה, של לא אחרת מרצפת האגן), זקפה, תמיכה בפלג הגוף העליון, תמיכה בנשיאת משקל, תמיכה בישיבה, בעמידה, בפעילות ספורטיבית ועוד. זהו מקור הצ'י, הפראנה, הקונדליני, אנרגיית החיים והאנרגיה המינית שלנו, יו-ניים-איט, וכל הטוב הזה, מתחיל בבסיס-ברצפת האגן. רצפת האגן תומכת בבלוטת הערמונית, בשלפוחית השתן, ברקטום ובפי הטבעת, ומתחילה מקדמת בסיס הפין, אזור שערות הערווה, ונפרסת עד לעצם הזנב.
"אם תאמן ותחזק את כל הטוב הזה, תוכל להחזיק את הזקפה שלך לאורך זמן, לעכב את השפיכה, לחוות אורגזמות בכל הגוף ולא רק באיברי המין"

איך אפשר למצוא את רצפת האגן שלך?

אתה יכול למצוא אותה לבד, על ידי הרמת האשכים פנימה, בפעולה של מעין שאיבה בזמן הוצאת אוויר. עצירת השתן לדוגמה, היא עוד דרך לחוש את רצפת האגן, מאחר שהשרירים האחראים על סגירה ופתיחה של השופכה הם הסוגרים, שפעולתם התקינה נקבעת על ידי חוזקתה של רצפת האגן שלך. דרך נוספת בה תוכל להרגיש את רצפת האגן היא בעזרת פמפום ותנועה של הפין (זה קורה בעזרת תנועה של רצפת האגן והגידים באזור), או בעזרת קירוב הירכיים הפנימיות זו לזו.
אם תאמן ותחזק את כל הטוב הזה, תוכל להחזיק את הזקפה שלך לאורך זמן, לעכב את השפיכה, לחוות אורגזמות בכל הגוף ולא רק באיברי המין, שלא לדבר על לשפר את היציבה שלך, לטפל בבעיות גב, פריצות דיסק, פתולוגיות גב, אגן וליבה, וזאת רק ההתחלה.

איך תוכל לאמן ולחזק את רצפת האגן שלך?

  • לעצור את השתן ולשחרר
  • לשחרר באופן מודע את הישבן ואת פי הטבעת
  • בזמן מתן צואה לא ללחוץ אלא להרפות בעדינות, יחד עם הוצאת אוויר. אל תדאג, הגוף יודע לעשות את מה שהוא צריך
  • בזמן השפיכה לא לעצור את הנשימה ולהתחיל להרפות את הישבן
  • לאסוף את רצפת האגן בנשיפה ולשחרר בשאיפה. מה זה אומר? בכיווץ ובאיסוף רצפת האגן עולה מעלה, ובהרפיה היא משתחררת למטה.

אורגזמה ללא שפיכה

במסורת הטנטרית והטאואיסטית מפרידים בין שפיכה לאורגזמה, כלומר בין רגע הפליטה של הזרע לבין רגע השתחררות המטען החשמלי או האנרגיה המינית. האנרגיה יכולה לעבור מאזור האגן לשאר חלקי הגוף מבלי לפלוט זרע. עבודה של איסוף ושחרור רצפת האגן בשילוב עם טכניקות של נשימה, קול ותנועה, יעזרו לאנרגיה המינית להתפזר בכול הגוף במקם רק באיברי המין.
בהצלחה!
לנה ליילה היא סקסולוגית סומטית. לאינסטגרם של לנה