"אני חושב ומאמין שאהבה היא הכוח המניע הכי חשוב בחיים. מי שיש לו אהבה קם בבוקר עם חיוך, עם תקווה ועם שמחה. מי שאין לו אהבה הוא כמו פרח שלא משקים ומדשנים אותו, הוא הולך וקמל. לא סתם אני מטיף גדול לשמירה על התקווה לאהבה, לא משנה הגיל. מי שנמצא בזוגיות טובה זה משפר לו את הבריאות ומביא לאריכות ימים", אומר ארז מלמד (72), גרוש פעמיים ואב לארבעה, העוסק בעשור האחרון בשידוכים ובהיכרויות לגיל השלישי, במסגרת מיזם "בשביל האהבה".
"אהבה היא התחביב שלי. אני שואף לעזור לאנשים להיות יותר שמחים ומאושרים בחיים, והדרך שלי לעשות את זה היא לעזור לכל מי שרוצה למצוא אהבה חדשה בפרק ב' ואפילו בפרק ג'. אני מתמקד בעיקר בגילים שבין 60 ל-75".
אפשר להגיד שאתה שדכן? "אני עושה גם שידוכים פרופר, אבל גם מפיק אירועים להיכרויות, מסיבות פנויים-פנויות, טיולים והרצאות במסגרת 'בשביל האהבה', שהיא פלטפורמה שמייצרת הרבה קשרים רומנטיים חדשים. אני גם מפתח פלטפורמות נוספות לאותן מטרות, שותף באתר ההיכרויות 'ליידיס פירסט', יש לי מאגר גדול של נשים וגברים מצולמים, ולמי שרוצה אני עושה שידוך פרטי".
(צפו בארז מלמד מתארח באולפן ynet)
אבל אתה עצמך לא בזוגיות. "כרגע לא. נפרדתי לפני חצי שנה ממערכת יחסים של ארבע שנים, שהסתיימה ברוח טובה ויפה".
למה נפרדתם? "כשגבר ואישה מתחילים קשר, חשוב מאוד לערוך תיאום ציפיות. אני מההתחלה אמרתי שאני מחפש חום, אהבה וקשר שיוביל לחיים משותפים, כי אני לא רוצה להזדקן לבד. היא מאוד אהבה ועדיין אוהבת אותי, אבל מבחינתה היא לא רוצה חיים משותפים, לא בגללי, בשל עניינים שלה. אז לפני חצי שנה אמרתי לה שזה לא מתאים לי כי אני מחפש אישה שתתאים לה האופציה של חיים משותפים. מאז אני מחפש, יוצא לדייטים".

2 צפייה בגלריה
ארז מלמד
ארז מלמד
ארז מלמד. לא מהסס לפרגן גם לאלו שלא רוצות אותו
(צילום: סלפי)
אז הסנדלר הולך יחף? "גם אם הסנדלר הולך יחף, הוא עוד ימצא את הנעליים המתאימות. אני מאמין שתימצא האחת שאני ארצה אותה והיא אותי".
"גם אם הסנדלר הולך יחף, הוא עוד ימצא את הנעליים המתאימות. אני מאמין שתימצא האחת שאני ארצה אותה והיא אותי"
יש זוגות שהתחתנו בזכותך? "אני יודע בעיקר על זוגות שהכירו בזכות שידוך ישיר שלי, חלקם התחתנו ואחרים בקשר זוגי ארוך. היה גבר שפנה אליי בשלהי תקופת הקורונה, גרוש טרי, בפעם השנייה. אחרי שהוא היה באירועים שלי, הוא ביקש שירות אישי. הוא יצא לכמה דייטים עם נשים שהכרתי לו עד שהגיעה ההתאמה שהייתה בינגו. מאז הם ביחד. יש זוג שנפגש במסיבת יום העצמאות שעשיתי במושב ליד כפר סבא. הזמנתי 100 פנויים-פנויות בגיל השלישי, 50 נשים ו-50 גברים. הם זוג עם פער גילים די גדול, הגבר בן 74 והאישה בת 56. אחרי חודשיים הם דיווחו לי שהם עברו לגור ביחד, ולפני חצי שנה הגבר התקשר אליי והזמין אותי לחתונה שלהם ברבנות. במסיבות יש היכרויות בזכותי, אבל אין לי עליהן מעקב".
מה מייחד את עולם ההיכרויות והדייטים בגיל השלישי? יש פחות מוטיבציה למצוא זוגיות? "ההבדל הגדול לדעתי בין צעירים למבוגרים בנושא הזה, הוא שאנשים בגילים צעירים מחפשים להקים משפחה וזה מה שמנחה ומעודד אותם במציאת זוגיות. בגיל השלישי מדובר באנשים שעברו כבר יותר ממחצית החיים ורובם כבר סיימו לבנות משפחה. הרבה מהם הפכו לפנויים רק אחרי שהתאלמנו, והם פשוט לא רוצים להישאר לבד. בגילים האלה אנשים פחות מחפשים להתאהב, הם כן רוצים למצוא קשרים שיעזרו להם להעביר את החיים בכיף ולא להיות בודדים. זה אינטרסים אחרים לגמרי".
2 צפייה בגלריה
ארז מלמד
ארז מלמד
ארז מלמד. "תמיד ממליץ לא להתייאש בענייני אהבה"
(צילום: סלפי)
יש אנשים שיותר קשה למצוא להם זוגיות? "קשה לרצות אנשים שמחפשים את המושלם או שבעיניים שלהם הדשא של השכן תמיד ירוק יותר. אנשים הולכים לדייטים, חוזרים הביתה לסכם ולהחליט אם להמשיך בקשר, וגם אם בחורה הייתה נחמדה והייתה שיחה טובה, הם חושבים שאולי הבאה בתור תהיה יותר טובה. מי שבא עם רשימת מכולת נוקשה ולא מוכן לעגל פינות, עלול להישאר רק עם הרשימה".
יש מבוגרים שבכלל לא רוצים זוגיות. "בוודאי שיש. יש שכבר התייאשו, נתקלו בהמון אתגרים וקשיים והרימו ידיים. אותי זה מצער ואני תמיד ממליץ לא להתייאש ולא להרים ידיים. יש אחרים שאצלם זה בגלל האופי ואורח החיים כי הם רגילים לחיים ללא זוגיות. זה עדיין לא אומר שהם בודדים כי לחלקם יש קשרים חברתיים טובים מסוג אחר. הרבה נשים גרושות או אלמנות התרגלו ללבד שלהן וגם אם הן לא מוותרות על קשר זוגי ואהבה, הן לא רוצות חיים משותפים".
אתה נתקל בכאלה שלא מחפשים קשר, אלא רק סטוצים? "גם אם כן, הם בדרך כלל לא יאמרו את זה. יש אנשים שאחרי הגירושים רוצים חופש וכיף בלי מחויבות, ויש כאלה שבאים לחפש 'גוד-טיים', אבל ההיכרות האינטימית מובילה לקשר יותר רציני".
"אנשים הולכים לדייטים, חוזרים הביתה לסכם ולהחליט אם להמשיך בקשר, וגם אם בחורה הייתה נחמדה והייתה שיחה טובה, הם חושבים שאולי הבאה בתור תהיה יותר טובה. מי שבא עם רשימת מכולת נוקשה ולא מוכן לעגל פינות, עלול להישאר רק עם הרשימה"

"היו שנים של משבר כלכלי חמור. הייתי הומלס במשך חצי שנה"

מלמד נולד וגדל בקבוצת כנרת, צאצא למייסדי הקיבוץ, מחלוצי העלייה השלישית. לאחר שירות צבאי וקצונה בהצטיינות ביחידה קרבית מובחרת ("לא הייתי הכי גיבור ולא הכי בריון ולא הכי אמיץ, אבל ידוע שארז זה בן אדם שאפשר לסמוך על המילה שלו"), הוא חזר לכנרת והחל לעסוק בחקלאות.
מתי נישאת לראשונה? "כשהייתי בן 27 התחתנתי עם בת כפר חיטים ובנינו את ביתנו בכפר, שם נולדו לי שני בנים ובת, הבכור יהיה עוד מעט בן 45. כפר חיטים הוא מושב שיתופי שמאוד דומה לקיבוץ, שם ריכזתי את ענף הכותנה ואחר כך את הנוי, אבל אחרי שלמדתי כלכלה ומנהל עסקים הפכתי למזכיר המושב ולנציג המושב בתנועת המושבים. עד גיל 45 נשארתי בהתיישבות העובדת אבל אז הרגשתי שהמקום קטן עליי, והחלטתי שאני רוצה לפתוח עסק ולצאת לדרך עצמאית. הרעיונות האלה לא היו מקובלים על מי שהייתה אשתי באותו הזמן. זה גרם לחיכוכים וויכוחים על העתיד התעסוקתי שלי, והחיים של שנינו הם אלה שהובילו לגירושים בפעם הראשונה. לקחתי את התיק הקטן שלי ויצאתי".
איך הייתה ההתאקלמות בחיים שמחוץ להתיישבות העובדת? "עברתי תלאות בחיפושיי אחר מקור פרנסה. היו שנים של משבר כלכלי חמור, כאשר במקביל הייתי צריך לשלם מזונות לשלושה ילדים, עברתי תקופה מאוד קשה. הייתה חצי שנה שממש הייתי הומלס, ישנתי בפרדסים בשרון ובחוף הים. היו ימים שלא היה לי שקל לקנות לחמנייה. אבל הקושי הגדול הוא לא זה שאין לך קורת גג וגם לא זה שאתה רעב, הקושי הוא האכזבה, ההרגשה שלאף אחד לא אכפת ממך, לא המשפחה ולא החברים, הרגשה של 'אם אין אני לי מי לי'. אבל בסוף יצאתי מזה וכיסיתי את כל החובות. עבדתי כאחראי צמיגים בחברת אוטובוסים, עבודת לילה קשה על משאית שירות, בגשם, בקור ובבוץ. עבודה קשה ומלוכלכת".
"הייתה חצי שנה שממש הייתי הומלס, ישנתי בפרדסים בשרון ובחוף הים. היו ימים שלא היה לי שקל לקנות לחמנייה. אבל הקושי הגדול הוא לא זה שאין לך קורת גג וגם לא זה שאתה רעב, הקושי הוא האכזבה, ההרגשה שלאף אחד לא אכפת ממך"
הייתה לך זוגיות בשנים שלאחר הגירושים? "התחלתי לחפש את פרק ב', ניסיתי לפגוש ולהכיר נשים למטרת זוגיות. הגעתי אל שדכנית מקיבוץ בצפון ודרכה הכרתי את מי שהפכה לבת הזוג שלי, ואז גם למדתי על עבודת השדכנות. היא נתנה לי שני מספרי טלפון, אחד מהם היה של אשתי. התפתח קשר יפה שהוביל לנישואים ובגיל 49 קיבלתי מתנה בדמות תינוקת, בת הזקונים שלי".
מתי התגרשת בפעם השנייה ולמה? "כשהייתי בן 60 השתתפתי בסדנאות של העצמה והתפתחות אישית והבנתי שאני רוצה שינוי בחיים. התפטרתי מהעבודה של האוטובוסים, שהייתה קבועה ומביאה משכורת כל חודש, בלי שהיה לי מקור הכנסה בטוח אחר, ואשתי מאוד חששה, ובצדק. אבל הייתי נחוש ולא הסכמתי להמשיך להיות פועל בלילות, ושוב הפרידה הייתה על רקע של שינוי בחיים, אבל הגירושים נעשו בדרכי נועם. שוב מצאתי את עצמי פנוי לזוגיות, ובזמן הזה התחלתי להפוך את מה שהיה תחביב לעיסוק יותר עיקרי שזה הפעולות והאירועים למציאת זוגיות בגיל השלישי".
ספר לי על הדייט האחרון שלך. "בחורה שדיברתי איתה בשבת בבוקר, הייתה שיחה נחמדה והחלטנו שאנחנו רוצים להיפגש. אחרי שעתיים נפגשנו, באופן ספונטני, בבית קפה ליד הבית שלה. הסיכום היה שנעבוד על הקשר, אבל אחרי יומיים, לפני שהיינו אמורים להיפגש בשנית, היא אמרה שהיא חשבה על זה והחליטה שזה פחות מתאים לה. כמובן שאני אף פעם לא כועס על נשים שאומרות לי 'לא', לכל אחת השיקולים שלה. אבל ישר עברתי לפאזה השנייה, לעזור לה למצוא מישהו אחר, והיא הסכימה. אתמול בערב היא נפגשה עם מישהו שקישרתי לה, שניהם דיווחו לי שהיה דייט נהדר".
איזו אישה אתה רוצה כבת זוג? "אני לא גבוה, מטר שישים ושתיים, הייתי פעם מטר שישים ותשע אבל התכווצתי. לכן אני מחפש אישה לא גבוהה, למרות ששתי בנות הזוג האחרונות שלי היו גבוהות ממני בעשרה סנטימטרים וזה לא הפריע לקשר הנהדר. אני מחפש מישהי עד גיל 70, מהמרכז, מישהי שמעוניינת בחיים משותפים. חשוב שהיא תהיה נחמדה ואינטליגנטית, שיהיו לנו תחומי עניין משותפים. אני אוהב לרקוד ולטייל. אני מחפש מישהי עם יכולת קבלה ונתינה, עם יופי פנימי ולא יופי חיצוני. גם אישה שהייתה מלכת היופי בגיל 20, בגיל 70 היא כבר לא. לעומת זאת, היופי הפנימי הוא כמו יין ישן שמשתבח עם הזמן".