אבי סופר, ברכות לרגל קבלת אות "יקיר העיר תל אביב-יפו" לשנת 2023. "תודה רבה".
איך זה מרגיש להיבחר ליקיר העיר? "הרגשה מרוממת. אני בעיקר אסיר תודה. העירייה הרימו אירוע שלא יכולתי לחלום עליו, באמת".
היו נימוקים לבחירה בך? "כן, הפעילות רבת השנים שלי, אבל אין הנחתום מעיד על גיסתו, כלומר עיסתו", הוא צוחק.

3 צפייה בגלריה
אבי סופר
אבי סופר
אבי סופר. "חלק גדול מאיך שתל אביב נראית זה בגלל הקהילה הגאה"
(צילום: אילן ספירא)

ובכל זאת, מדוע לדעתך בחרו בך? "תראה, כל חתני וכלות הפרס הם אנשים שפועלים במשך שנים בעיר, ובתוך חבורה כזאת לא יכולה להיפקד מקומה של קהילת הלהט"ב שמקומה בתוך העיר תל אביב אינו ניתן לערעור. חלק גדול מאיך שהעיר מתנהלת ומאיך שהיא נראית זה בזכות הקהילה הגאה שחיה בה. היום זה אני, מחר זה מישהו אחר. אני לא הראשון, אגב. בשנה שעברה הייתה זאת הפעילה הוותיקה, חנה קליין. אני חושב שזה נפלא. ברור שאתה צריך בשביל זה להגיע לגיל מופלג".
כמה מופלג? "אני בן 74".
לא רואים. "זה מה שקורה כשהחיים טובים כמו שלי".
"כל מערכת יחסים צריכה מישהו רציני, שקול ומדוד, ועם הרבה כסף, אז אצלנו זה רפאל. הוא הגיע לפה כי התאהב בי עד מעל הראש, ובצדק"
נפלא. במה אתה עוסק כיום? "אני מתנדב הרבה שנים בארגונים שונים, אבל משנת 2018 אני עובד ב'בית דרור', בית זמני לנוער להט"ב בסיכון".
מה תפקידך שם? "הטייטל המצחיק הוא 'אם הבית'. אני עושה מיליון דברים פה. לאן שלא קוראים לי אני בא, ואני תמיד מחפש את החוליות החלשות".
אתה בזוגיות? "בוודאי, יש לי בן זוג מהמם. אני לסבית מתחתנת, אתה לא יודע?".
ספר קצת על הבחור. "כל מערכת יחסים צריכה מישהו רציני, שקול ומדוד, ועם הרבה כסף, אז אצלנו זה הוא. רפאל הוא גרמני, יקה, כמעט בן 40, שמונה שנים בארץ. הוא הגיע לפה כי הוא התאהב בי עד מעל הראש, ובצדק. לפעמים הוא אומר לי Slow Down, ואני עונה לו In my grave. הוא מהמם ואנימת עליו. יש לו הרבה תכונות טובות אבל התכונה הכי טובה שלו זה שהוא מאוהב בי".
3 צפייה בגלריה
אבי סופר ובן זוגו רפאל
אבי סופר ובן זוגו רפאל
אבי סופר ובן זוגו רפאל. "התכונה הכי טובה שלו זה שהוא מאוהב בי"
(צילום: אילן ספירא)

"אנשים לא הבינו למה אני מעורב בהקמת ארגון לטרנסים כשאני בכלל לא טרנס"

אבי סופר שימש כיו"ר האגודה למען הלהט"ב בין השנים 1994-1997, כשעוד פעלה בשם "האגודה לשמירת זכויות הפרט". במסגרת כהונתו יזם והקים את קו הסיוע והמידע, "יש עם מי לדבר", ללהט"ב ולבני משפחותיהם, הפועל עד היום. סופר היה חבר הועד המנהל של ארגון ההורים "תהילה", היה מקים-שותף של ארגון "מעברים לקשת הטרנסית", וחלק מצוות הקמת המרכז הגאה ברמת גן, בו הוא אוצר כיום תערוכות אמנות.
עיריית תל אביב הודיעה לאחרונה כי מצעד הגאווה יתקיים השנה לראשונה ביום חמישי בשעות הערב ולא בצהרי יום שישי, ויחזור לצעוד ברחובות מרכז העיר. להבנתי יש לך יד בהחלטת העירייה. "כן, יש לי יד ורגל בדבר. אני חייב לומר שמצאתי אוזן קשבת לנושא אצל סגנית ראש העיר, מיטל להבי, שמאז פרישת איתי פנקס מחזיקה בתיק הקהילה הגאה בעירייה. היו לא מעט התנגדויות לשינוי, אבל עבדתי מאוד צמוד אליה. הזוועה של שנה שעברה ברוקח לא תחזור על עצמה".
איך שינוי המועד והמסלול ישפיעו לדעתך על אופי המצעד? "המצעד צריך לשנות את אופיו מן היסוד. לאורך השנים מי שהשפיעו על המצעד היו מצד אחד הקהילה והארגונים, ומצד שני אנשי חיי הלילה. השנה יש הפרדה בין המצעד לבין המסיבה הגדולה".

3 צפייה בגלריה
ראש העיר רון חולדאי מעניק לאבי סופר את אות "יקיר העיר תל אביב - יפו"
ראש העיר רון חולדאי מעניק לאבי סופר את אות "יקיר העיר תל אביב - יפו"
ראש העיר רון חולדאי מעניק לאבי סופר את אות "יקיר העיר"
(צילום: אבי סופר)

אתה דמות דומיננטית בקהילה ופעיל בולט במשך הרבה שנים. מה משאיר אותך כל כך מחובר אליה? "אולי צריך בשביל זה להיות קצת פסיכי. אנשים לא הבינו, למשל, למה אני מעורב בהקמת ארגון לטרנסים ואני בכלל לא טרנס. בעיניי, זאת הייתה הפעילות הנדרשת כי טרנסים הם החולייה החלשה של הקהילה. כל זמן שטרנסית אחת עובדת בזנות בתחנה המרכזית, והגיל שלהן הולך ויורד, אז אין לנו קהילה שלמה. זה מה שמניע אותי. אני חושב שכל הזמן צריך להניע ולהעלות עוד ועוד חברות וחברי קהילה על רכבת הזכויות שדוהרת, ואסור שהמרחק בין הקרון הראשון לקרון האחרון יהיה גדול כל כך. אני מדבר על המרחק בין אלה שמתחתנים ועושים פונדקאות בחוץ לארץ במיליון שקלים - וזה נהדר, לבין הטרנסיות שבקצה, שמחר לא יהיה להן מה לאכול. זה מרחק גדול מדי".
אני יודע שהתגייסת בעבר לעזור לפריימריז של חברי כנסת הומואים, משני צידי המפה הפוליטית. "ברור, פעם יצא שהייתי באותו יום גם עם אמיר אוחנה וגם עם ניצן הורוביץ. אני מאמין שאנחנו בכל מקום ולכן צריכים נוכחות וייצוג בכל מקום. לפני 15 שנה אמרתי שתוך כמה שנים יהיה תא גאה בליכוד ואמרו לי שאני חולם. עכשיו אני מחכה ללסבית של ש"ס. היא עוד תהיה".
"האגודה צריכה להחליט מה היא. כשאני הייתי יושב ראש וחבר ועד במשך הרבה שנים, אף אחד לא ידע מהי עמדתי הפוליטית. אי אפשר להגיד, 'אנחנו ארגון גג' ולנקוט בעמדה פוליטית כזאת או אחרת"
האגודה לוקחת לאחרונה חלק פעיל ומשמעותי במחאה כנגד המהפכה המשפטית. זה נכון לדעתך? "אני חושב שהאגודה טועה, שראשיה טועים. האגודה צריכה להחליט מה היא. כשאני הייתי יושב ראש וחבר ועד במשך הרבה שנים, אף אחד לא ידע מהי עמדתי הפוליטית. אי אפשר להגיד, 'אנחנו ארגון גג' ולנקוט בעמדה פוליטית כזאת או אחרת. ברגע שהאגודה סימנה את עצמה בצבע פוליטי מסוים, הצד השני רואה אותם כגוף פוליטי והם צודקים. איך יכול להיות שאין לאגודה שום דיבור עם 'גאווה בליכוד'? זה הגוף הפוליטי הכי גדול בקהילה".
אתה לא מזהה סכנה גדולה לזכויות הקהילה הגאה באם הרפורמה המשפטית תעבור במלואה? "אני חושב שצריך לנהל משא ומתן ודיון ולא לבחור צד ולתקוף. זה לא הכול או כלום".
הילה פאר, יו"ר האגודה למען הלהט"ב, מסרה בתגובה: "האגודה מחויבת להשמיע קול ברור כנגד כל ניסיון לפגיעה בזכויות הקהילה הגאה, ללא קשר למחנות פוליטיים של ימין ושמאל. כארגון הפוליטי והארצי של הקהילה הגאה אנחנו מאמינות ומאמינים כי זאת לא זכותנו אלא חובתנו הקהילתית לקחת חלק במאבק כנגד המהפכה המשפטית, המהווה סכנה ברורה לזכויות ולהישגי הקהילה הגאה בישראל".