בשיתוף HOODIES סינגלס RUN
התקופה האחרונה מלווה בהרבה מאוד מתח וחרדות. יוקר המחייה, המצב במדינה, קריירה, זוגיות ומה לא – כל אלו גורמים לנו להתמלא בסטרס ובתחושת מחנק. למתח הזה, במיוחד כשהוא מצטבר, יש השפעות רחבות שעלולות להגיע עד למצב של חוסר תפקוד. כשמנגנון הסטרס מופעל לאורך זמן והופך כרוני, המצב יוצר תסמינים כמו עצבנות, דיכאון, קשיי שינה, אכילת יתר, ירידה בחשק המיני ואפילו התפרצות של מחלות קשות.
”במהלך הלימודים בחטיבה כאשר העומס בלימודים עלה מדרגה וכמות המבחנים והתדירות עלו, התחלתי לחוות לחץ וקושי להתרכז במבחנים", משתפת נוגה סוירי (17). "לא משנה כמה למדתי למבחן – בזמן המבחן עצמו הייתי נלחצת והיה לי בלקאאוט טוטאלי של החומר והייתי יוצאת פשוט מותשת מכל מבחן".
ונוגה לא לבד. כשמדברים על דור ה-Z, אותם ילדים שנולדו בין 1995 ל-2010 לתוך עולם דיגיטלי רווי גירויים, מבינים כיום שהסטרס הוא מרכיב מובנה בחייהם. ההשלכות של הלחץ והחרדה עלולים לפגוע בתחומים רבים בחיים – ביניהם במציאת זוגיות. מצד אחד, קשה להצליח להתפנות נפשית למצוא זוגיות כשנמצאים בלחץ נפשי גבוה, אך בפעמים רבות עצם הרצון והשאיפה למצוא את אהבת חייך המדויקת והנכונה עבורך, כשהאפשרויות הדיגיטליות כל כך רבות ואתה נמצא בתוך הצפה של גירויים – נוצר לחץ נוסף ומעגל שקשה לצאת ממנו.
2 צפייה בגלריה
נוגה סוירי עם מדליה בסיום טריאתלון תל אביב
נוגה סוירי עם מדליה בסיום טריאתלון תל אביב
נוגה סוירי עם מדליה בסיום טריאתלון תל אביב
(צילום: אלבום פרטי)

החדשות הטובות: יש מה לעשות עם המצב

לפני שקובעים טיפול ארוך עם פסיכולוג, אחד הפתרונות הראשונים והפשוטים יחסית ליישום כדי להפחית סטרס בחיי היום-יום הוא ריצה. אנשים רבים שסבלו מהתקפי חרדה והתחילו לרוץ מספרים שמהיום הראשון שהם התחילו לרוץ החרדות פחתו בצורה משמעותית ואפילו פסקו לגמרי והם מדווחים כי "זו ממש תרופה לשיפור החיים".
2 צפייה בגלריה
גולדי רייך בסיום חצי מרתון תל אביב ביציאה מהבית חולים.
גולדי רייך בסיום חצי מרתון תל אביב ביציאה מהבית חולים.
נוגה סוירי.
(צילום: אלבום פרטי)
סוירי מספרת שניסתה לטפל בחרדה בסוגים שונים של טיפולים אך מה שלבסוף עזר לה היה דווקא ההצעה הפשוטה ביותר: להתחיל לרוץ. הציעו לי כל מיני דרכים להתמודדות – שיחות עם אנשי מקצוע, חלקם הציעו רסקיו ואפילו ריטלין כדי להרגיע ולעזור עם הריכוז. הודות לזה שהייתי ספורטאית בקבוצת טריאתלון, ידעתי איזו השפעה עצומה וחיובית יש לספורט עלי ביום יום: אחרי אימון הייתי יותר בפוקוס, הרגשתי פשוט טוב".
קיבלתי החלטה עם עצמי שביום לפני המבחן אני עושה אימון ריצה, או שחיה או רכיבה על הטריינר, זה עזר לי להירגע ולישון טוב בלילה, ובבוקר של המבחן הייתי יוצאת לריצה לפני הבי"ס".
לדבריה, התוצאות היו מידיות, והחוויה במבחנים היתה אחרת לגמרי. "הייתי אני, הצלחתי להביא את עצמי ולראות את התוצאה של ההשקעה שלי".
זה לא מפתיע: ידוע שפעילות גופנית משפיעה על הפרשתם של חומרים במוח, כגון דופמין וסרוטונין, שמשפיעים על מצב הרוח שלנו, רמות האנרגיה, החרדה, היכולת שלנו להתרכז וללמוד ועוד.
"גם היום", מסכמת סוירי, "אני עדיין מיישמת את השיטה הזו לקראת דברים שמרגשים אותי – מיונים לצבא, ראיונות עבודה וכל דבר שאני צריכה להתכונן אליו וחשוב לי להגיע אליו מוכנה".

התרופה הכי טובה בהתמודדות עם מחלה

גם לגולדי רייך (33) הריצה עזרה הרבה מאוד בהתמודדות עם לחץ. "כשהבן שלי חלה בסרטן ההתמודדות הכי טובה שלי עם החרדות הייתה הריצה", משתפת רייך, "אחד התסמינים הבולטים של התקף חרדה הוא קוצר נשימה, כל פעם שהרגשתי שההתקף מתקרב הייתי נועלת נעלי ריצה, יוצאת מאיכילוב רצה לכיוון הים נושמת עמוק - וחוזרת בן אדם חדש. זאת הייתה התרופה הכי טובה בהתמודדות שלי בתקופת המחלה".
וזה מדעי: פעילות גופנית אירובית שמתקיימת בדופק גבוה, כמו: ריצה, רכיבה על אופניים ושחייה מוכחת מחקרית כמסייעת בהורדת לחץ. איך המנגנון עובד? בזמן הפעילות האירובית משתחררים חומרים כימיים בגוף שנקראים אנדרופינים. מדובר במוליכים חשמליים או נוירוטרנסמיטרים שנמצאים אצלנו במוח ומסייעים בהפחתת כאב בזמן האימון ונמצא ככאלו שתורמים לשיפור מצב הרוח.
לא סתם אומרים שתחושת "האושר" אחרי ריצה היא גבוהה מאוד – מדובר בשחרור אנדרופינים שמשתחררים במהלך האימון. בנוסף, בזמן פעילות אירובית מתקיימת 'תגובת רגיעה'. בזמן הפעילות הגופנית נרגיש עליה בדופק (בדומה למצב של לחץ), אך מהר מאוד הגוף והמוח יבינו את המצב ויקיימו את תגובת הרגיעה.
יתרון משמעותי נוסף לפעילות אירובית הוא התרומה לאיכות השינה. מחקרים מלמדים שביצוע פעילות אירובית תורם רבות להירדמות קלה יותר, שינה עמוקה ואפקטיבית יותר שמשפיעה מאוד על חיי היום יום.

אז למה לא לנסות?

ריצה היא סוג ספורט שקשה מאוד להתחיל. ההתחלה קשה וההתמודדויות עם ״השדים״ בראש ועם הכאב הראשוני ברגליים הם לא פשוטים. אבל למרות האתגר, לריצה יתרונות בריאותיים ונפשיים משמעותיים וחשוב לזכור שהתחלות הן לפעמים קשות אבל ברגליים יש הרבה יותר כוח ממה שאנחנו נוטים לחשוב.
תתחברו לקבוצה שתעזור לכם להתחייב לתהליך ולעבור את השלב הראשוני והמאתגר ולפי רצים רבים שהתחילו, אחרי הצעדים הראשונים הכל הרבה יותר פשוט.
בשיתוף HOODIES סינגלס RUN
פורסם לראשונה: 14:01, 28.06.23