בשיתוף קפה ג'ו
"אני לא יכולה להתחיל את הבוקר שלי בלי קפה", "עד שאני שותה את הקפה שלי, אני לא ניגש לכלום". גם אתם שומעים המון משפטים כאלה? זה לא מפתיע. הקפה הוא מהמשקאות הכי פופולריים בעולם, וזאת הסיבה לכך שנעשתה כמות רבה של מחקרים על ההשפעה שלו על גופנו. "לקפה יש יתרונות שונים, והכל תלוי במינון ובאופן אינדיבידואלי של כל אחד ואחת", מסביר ארי שיין, מנהל המפעל וסמנכ"ל התפעול של "קפה ג'ו". "אנחנו כן יכולים להצביע על כמה עובדות שהוכחו מחקרית, ושהן רלוונטיות לרוב האוכלוסייה".
לקראת מרוץ האהבה הודיס סינגלס ראן, מאירועי הדייטינג הגדולים בעולם, שיתרחש ב-14 בספטמבר, מפרט שיין איך קפה משפיע עלינו, ומה הקשר שלו לספורט:
"לקפה יש יכולות להשפיע על מערכת העצבים ולהעניק דחף אנרגטי למי שרוצה לרוץ יותר במרץ ולסלק תחושה רדומה או ישנונית", מספר שיין, "ברגע שמערכת העצבים המרכזית מקבלת חיזוק, גם יכולת הריכוז והיכולת הקוגניטיבית מתחזקים ומאפשרים לאדם להגיע להישגים, מתוך ערנות ודיוק".
לפי האגודה הבינלאומית לתזונת ספורט (ISSN), קפאין הוכח כארגוגני לתפקוד קוגניטיבי, כולל תשומת לב וערנות אצל רוב האנשים, ועשוי לשפר את הביצועים הקוגניטיביים והגופניים אצל אנשים מסוימים בתנאים של מחסור בשינה.
3 צפייה בגלריה
*לשימוש הכתבה בלבד*
*לשימוש הכתבה בלבד*
"הקפאין עשוי להפחית את תפיסת הכאב"
(צילום: רונן מנגן )
קפאין כמפחית כאב
מי שעוסק בספורט באופן מקצועי מודע גם לצדדים הפחות נעימים של הפעילות הספורטיבית, לרבות פציעות ספורט וכאבי שרירים. במחקר שנערך לפני שנים באוניברסיטת אלינוי הוכח שהקפאין עשוי להפחית את תפיסת הכאב. וזהו, כמובן, יתרון עבור ספורטאים רבים. נציין שזה לא קורה תמיד ואצל כל אחד, אבל באופן כללי, טבעי שעם הפחתת כאבים ועייפות, נקבל אימונים בעצימות גבוהה יותר.
קפה כמשפר מצבי רוח
שיין מציין כי ישנם נוירוטרנסמיטרים מסוימים כגון סרוטונין ודופמין שידועים והוכחו מחקרית בהקשרם לאושר והנאה. "אם אנחנו עוסקים בספורט ובאימוני כושר, הרי שמרכיב כזה, עשוי להשפיע לטובה על ביצועי הספורט", הוא מסביר. "מכאן שלקפאין יש השפעה טובה וחיובית על מצב הרוח, ועל מה שהוא עושה למען הפעילות והאקטיביות שלנו. הקפאין עוזר להגביר את שחרור האדרנלין, שעשוי גם הוא לשפר את הסיבולת על ידי גיוס אנרגיה מאוחסנת והגברת צריכת החמצן".
3 צפייה בגלריה
זוג מבצע אימון גופני
זוג מבצע אימון גופני
"לקפאין יש השפעה חיובית על מצב הרוח, ומגביר שחרור אדרנלין"
(צילום: shutterstock)
קפאין כמשפר ביצועים גופניים
מחקרים שנעשו בעולם במשך השנים הצביעו באופן מובהק שצריכת קפאין משפרת את הסיבולת במאמץ גופני, וגורמת לכך שיידרש פחות מאמץ לביצוע התרגיל הגופני, משפרת את היכולת להשתתף באימונים ארוכים יותר עקב ירידה במאמץ הנתפס, גורמת לביצועים משופרים באימוני סיבולת או בתחרויות וכן לקואורדינציה, מיקוד וריכוז גופניים מוגברים לשמירה על עצימות האימונים.
שיין מסכם כי כל דבר צריך לעשות במינון הנכון ובזמן הנכון משום שקפאין הוא חומר שגורם בין היתר גם להשתנה ולערנות. "יש לשים לב שלא להתייבש או להגזים בצריכה בשעות הסמוכות לשינה, כמו הלילה", הוא מסביר, "כאמור, ההשפעה של הקפה שונה בין אנשים וכל אחד צריך להכיר את עצמו ולדעת איך הוא יכול ליהנות מקפה טוב על כל יתרונותיו".
ואם אתם ספורטאים, שיין ממליץ לכם לשלב צריכת קפאין בשגרת האימונים, בעיקר כדי להבין מה המינון המתאים ביותר עבורכם וכך להגיע מוכנים לתחרויות. "מחקרים מראים שגם לעיתוי צריכת הקפאין יש חלק חשוב ביעילותו" הוא אומר, "האגודה הבינלאומית לתזונת ספורט ממליצה על שימוש בקפאין כשעה לפני האימון לקבלת יתרונות אופטימליים".
3 צפייה בגלריה
גבר צעיר מבצע אימון חזה באמצעות משקולות בחדר כושר
גבר צעיר מבצע אימון חזה באמצעות משקולות בחדר כושר
"מומלץ לשלב צריכת קפאין בשגרת האימונים"
(shutterstock)
*המרואיין אינו תזונאי קליני
בשיתוף קפה ג'ו
פורסם לראשונה: 12:33, 09.08.23