הפגיעה בכיסם של הישראלים במשבר הקורונה ניכרת גם בהרגלי הרכישות שלהם באינטרנט: מול זינוק במספר המשתמשים באתרי פגישות הווידיאו הקבוצתיות ובאתרי משלוחי המזון - נרשמה ירידה של כ-20% בכניסות לאתרי הסחר הבינלאומיים (איביי, אמזון, עלי אקספרס ואחרים) לעומת חודשים ינואר-פברואר. גם אחרי הסרת רוב ההגבלות, הארנק עוד לא נפתח בקלות ולא ניכרת התאוששות בכניסות לאתרי הקניות מחו"ל.
3 צפייה בגלריה
גבר עם מסכה וסמארטפון
גבר עם מסכה וסמארטפון
שינויים בהרגלי הגלישה
(צילום: shutterstock)
אלה הנתונים שעולים ממחקר מיוחד של שלוש חברות התקשורת מקבוצת בזק – ספקית האינטרנט בזק בינלאומי, מפעילת הסלולר פלאפון וספקית שירותי הטלוויזיה YES. הדו"ח מבוסס על תעבורת הנתונים בשרתי כל אחת מהחברות, המנוהלות כיום כיחידה אחת, שנותחו על-ידן. אף שמדובר רק בנתח חלקי מסך המנויים הכללי בארץ, ניתן ללמוד ממנו על המגמות אצל כולם.
הזמנות משלוחי האון-ליין מהסופרים, שבשיא תקופת ההגבלות קפצו בכ-100%, ירדו בצורה תלולה עם ההכרזה על ההקלות, וכיום הישראלים מזמינים מצרכים מהסופר בכ-20% פחות אפילו מסתם ימי שגרה, ומעדיפים לעמוד בתור לקופה. אולי כדי לחסוך את דמי המשלוח ואת ההמתנה הארוכה.
3 צפייה בגלריה
משלוחי אוכל ממסעדות wolt
משלוחי אוכל ממסעדות wolt
שליח של Wolt. משלוחי האוכל לוהטים
(צילום: יח"צ)
אבל יש תחום שבו אנחנו חוסכים פחות: גם כאשר המסעדות סגורות, הישראלים לא מוותרים על "אכילה בחוץ" - בשימוש באפליקציות הזמנת המזון חלה עלייה של 130% דווקא עם ההכרזה על ההקלות הראשונות בסגר, ואפילו בימים אלה הוא כפול מימי השגרה מלפני הקורונה.
עוד עולה מהדו"ח, כי הציבור החל למאוס בשידורי האקטואליה האינטנסיביים העוסקים בקורונה: עם הכניסה למתכונת החירום עלתה הצפייה בחדשות ב-120% ביחס לימי שיגרה, אבל כיום – ל-30% בלבד. הצפייה בשידורי הספורט ירדה עם פרוץ המשבר דרמטית (ב-85%) בשל השבתת הפעילות הספורטיבית בעולם, והיא נמשכת עד היום. עם זאת, במהלך חג הפסח חלה עלייה של 60% בצפייה בסדרות ובסרטים (כיום היא חזרה לממוצע), ושל 90% בשימוש בשירותי ה-VOD.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית tik tok
אפליקציית tik tok
טיקטוק. זינוק של 60%
(צילום: shutterstock)
הרשת החברתית הפופולרית היחידה שחלה ירידה במספר המשתמשים בה בתקופת הקורונה (בשיעור של 10%) היא אינסטגרם. זאת, מול הזינוק המדהים של 5,000% שהפגינה אפליקציית זום, השימוש בוואטסאפ שעלה ב-40%, והשימוש בטיקטוק ובפייסבוק, שבהן חלה עלייה של 30% כל אחת.
בימים אלה חוזרים בהדרגה השימושים באיסטגרם, וואטסאפ ופייסבוק לרמה הממוצעת שלהם ערב המשבר, אך דווקא אפליקציית טיקטוק מפגינה עלייה נוספת, של 60% ביחס לשגרה – אולי כתוצאה מן השחרור היחסי שחשים בני הנוער ובצורך שלהם לחלוק חוויות חדשות עם חברים. באתרי ובאפליקציות ההיכרויות חלה ירידה מתונה במהלך המשבר, ולמרבה ההפתעה הירידה מתגברת דווקא בימים אלה, אחרי פרסום ההקלות.
בכמות שיחות הסלולר נרשמה, כצפוי, עלייה של 25% מהרגע בו נסגרה מערכת החינוך, והיא נמשכת עד היום. העלייה בשימוש באינטרנט הביתי, הקווי, הגיעה בשיא המשבר לכ-40%, וכיום היא עומדת על 20% יותר מן הממוצע. הגלישה בסלולר עלתה בימי השיא ב-15%, וכיום עומדת על כ-10% יותר בלבד.
לדברי אילן סיגל, סמנכ"ל השיווק בשלוש החברות, "המחקר שערכנו איפשר לנו לנתח כיצד השתנו החיים שלנו באחת התקופות המאתגרות ביותר מאז קום המדינה".